handdator

Visa fullständig version : Hur dåligt är alkohol för muskelbyggandet?


The_eagle
2019-04-01, 09:22
Hej! Funderar på hur dåligt alkohol är för muskelbygga det. Hur mkt påverkar det att man dricker alkohol på helgerna? Nu menar jag inte råsupa utan några drinkar på fre o lördag.
Vet att t ex testosteronnivåerna sjunker, vilket de inte borde göra på mig som får trt? Muskelsyntesen minskar väl också?

vicarious
2019-04-01, 09:38
Prova sök, finns många trådar om detta.

Diomedea exulans
2019-04-01, 09:48
Hur mkt påverkar det att man dricker alkohol på helgerna? Nu menar jag inte råsupa utan några drinkar på fre o lördag.

Ingenting.

Man ska dricka mycket OCH ofta för att träningen ska påverkas negativt.

smerk
2019-04-02, 11:43
Ingenting.

Man ska dricka mycket OCH ofta för att träningen ska påverkas negativt.

Hur illa är det att dricka mycket (10 öl) en gång i veckan?

Diomedea exulans
2019-04-02, 11:54
Hur illa är det att dricka mycket (10 öl) en gång i veckan?

Det minskar testosteronhalten med 23 % i upp till 16 timmar efteråt.

https://leangains.com/the-truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle-growth/

Vet inte hur illa det är men som jag tolkar Berkhans riktlinjer verkar det vara rätt ofarligt.

MackeJuve
2019-04-02, 12:13
Hur illa är det att dricka mycket (10 öl) en gång i veckan?

Jag skulle nog främst oroa mig för det praktiska, huruvida det försämrar eller tar bort ett träningspass. Kanske försumbart i längden men ändå. Jag skulle nog kunna dricka uppemot tio öl och må skapligt dagen efter bara jag kom i säng något så när hyfsat. Tycker att det är sömnen som förstör allra mest när man har festat.

Huruvida det blockar lite proteinsyntes några timmar efter intag etc. skulle jag inte lägga någon energi på.

Bob90
2019-04-02, 12:23
Styrkelabbet har två bra "artiklar" om det

https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-124/ (nyare och i "podd-format")
https://www.styrkelabbet.se/alkohol-och-traning/ (äldre i text)

exevision
2019-04-02, 14:29
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228357
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226419

Sen så stänger alkoholen ner fettförbränningen. Beroende på hur man då äter i samband med alkoholen, så kan man dra på sig mer fettmassa. För mycket fettmassa är inte bra för muskelbyggandet. Speciellt om det resulterar i att man måste deffa oftare.

smerk
2019-04-02, 15:11
Jag skulle nog främst oroa mig för det praktiska, huruvida det försämrar eller tar bort ett träningspass. Kanske försumbart i längden men ändå. Jag skulle nog kunna dricka uppemot tio öl och må skapligt dagen efter bara jag kom i säng något så när hyfsat. Tycker att det är sömnen som förstör allra mest när man har festat.

Huruvida det blockar lite proteinsyntes några timmar efter intag etc. skulle jag inte lägga någon energi på.

Jo det är samma här, jag kan må OK dagen efter om jag håller mig till öl/cider. Känner dock alltid av under första träningspasset efter fyllan (kvittar när, kan vara 2 dagar efter) att jag är klenare än vanligt.

MackeJuve
2019-04-02, 15:43
Jo det är samma här, jag kan må OK dagen efter om jag håller mig till öl/cider. Känner dock alltid av under första träningspasset efter fyllan (kvittar när, kan vara 2 dagar efter) att jag är klenare än vanligt.

Haha kul, jag känner precis tvärtom :D

svenbanan
2019-04-02, 16:58
Jag skulle nog främst oroa mig för det praktiska, huruvida det försämrar eller tar bort ett träningspass. Kanske försumbart i längden men ändå. Jag skulle nog kunna dricka uppemot tio öl och må skapligt dagen efter bara jag kom i säng något så när hyfsat. Tycker att det är sömnen som förstör allra mest när man har festat.

Huruvida det blockar lite proteinsyntes några timmar efter intag etc. skulle jag inte lägga någon energi på.

Man sover ju också sämre ifall man druckit alkohol, så rimligen blir återhämtningen efter träning också lidande.

Diomedea exulans
2019-04-02, 17:07
Anekdotiskt har jag aldrig märkt någon skillnad mellan helnykterism och att supa halvt ihjäl sig en gång per vecka, för träningen.

svenbanan
2019-04-02, 17:10
Anekdotiskt har jag aldrig märkt någon skillnad mellan helnykterism och att supa halvt ihjäl sig en gång per vecka, för träningen.

Jag tror man måste ha kommit rätt långt på vägen mot sitt "genetiska max" för att verkligen märka av negativa effekter tydligt.

smerk
2019-04-02, 17:41
Den här tråden gör att jag känner för att fortsätta kröka på med gott samvete! :hbang:

TotteShaped4Life
2019-04-02, 17:54
Den här tråden gör att jag känner för att fortsätta kröka på med gott samvete! :hbang:
Alkohol gör det svårare att följa din kropps naturliga signaler och som bekant är det lätt att förlora omdömet. Det kan räcka med ganska små mängder alkohol och du blir sugen på en massa saker du inte normalt skulle bli sugen på och det gäller särskilt fet mat... så var det för mig när jag var aktiv problemdrinkare

Levern kommer även att prioritera alkoholen och därmed sänks din övriga fettförbränning… Sedan kan vi ju bara nämna att man dagen efter inte direkt är sugen på broccoli… En studie om detta man nu inte blir övertygad https://www.sciencedirect.com/.../pii/S0195666315000306

smerk
2019-04-02, 17:57
Alkohol gör det svårare att följa din kropps naturliga signaler och som bekant är det lätt att förlora omdömet. Det kan räcka med ganska små mängder alkohol och du blir sugen på en massa saker du inte normalt skulle bli sugen på och det gäller särskilt fet mat... så var det för mig när jag var aktiv problemdrinkare

Levern kommer även att prioritera alkoholen och därmed sänks din övriga fettförbränning… Sedan kan vi ju bara nämna att man dagen efter inte direkt är sugen på broccoli… En studie om detta man nu inte blir övertygad https://www.sciencedirect.com/.../pii/S0195666315000306

Jag är övertygad om det presenterade resonemanget. Vad som brukar hända dock är att jag äter färre kalorier än vanligt. Äter större delen av intaget på kvällen och när det är fest så hinner jag inte med det. Brukar bli endast ett fuskmål dagen efter, vilket resulterar i färre kalorier. Det är dock ohälsosamt såklart, vilket jag förhoppningsvis tar i beaktning en bit in på vägen.

Frustrator
2019-04-02, 18:51
Hur illa är det att dricka mycket (10 öl) en gång i veckan?

En annan sida av myntet är att dricker man 10öl en gång i veckan så passerar man med råge 5 standardglas en gång i veckan och uppfyller kriterierna för riskbruk. (Dvs max 14standardsglas per vecka(om man är man) eller 5st vid ett och samma tillfälle, och nu diskuteras om man inte ska sänka den gränsen då vi ser mer och mer folk med leverskador trots 'måttliga' doser alkohol). Har man otur så hör man då till dem som blir beroende, och då är gainsen troligen hotade..

Pokkes
2019-04-02, 19:42
Hur illa är det att dricka mycket (10 öl) en gång i veckan?

Om någon sagt att det var dåligt, hade du slutat?

Strunta i all moralpredikan, du är ung och lever bara en gång :)

ARMSTARK
2019-04-03, 09:36
Blir man inte bakis i tre dagar så påverkar det nog inte speciellt mycket, jag är nog starkare dagen efter ett måttligt drickande.

Analbumcover
2019-04-03, 20:48
Av egen erfarenhet så är några få drinkar inget som känns som om att det påverkar mig iallafall.

Har druckit många fler än några få drinkar varje vecka tidigare och aldrig slutat öka över tid, även en vän till mig, men ingen aning om det kunde varit bättre, det kunde det säkert.

Kanske också nu under deff ska kolla vad resultatet blir sen eftersom jag inte har tidigare erfarenheter utav alkohol med deff, knappt deff heller, har blivit 4 fylledagar nu hittills på lite mer än en månad. Ökat lite i styrka trots det, men får se vart jag landar vad gäller volym cofffee

exevision
2019-04-04, 13:26
Det är många dåliga saker som man inte "känner av" de negativa effekterna på en gång.
Inte så att man märker av det negativa av att äta påse godis dagen efter.
Långsiktiga effekter kommer krypande för att sedan, när det märks, kan vara ganska stora.