handdator

Visa fullständig version : Skippa isoleringsövningar tills bra styrka nåtts?


smerk
2019-03-29, 18:17
Jag är usel i militärpress och marklyft. Hade inte skadat att bli lite bättre i bänken heller. Det jag funderar på är om jag ska skippa t.ex. tricepsisolering och eventuell axelisolering då det eventuellt kan hindra styrkeutvecklingen i de basövningar jag suger i? Har fått hyfsade axlar med sidolyft som enda axelövning. Jag testade dock att köra ett pass med bara basövningar med bland annat militärpress igår och har träningsvärk i axlarnas alla huvuden och typ varenda muskel i kroppen. Tanken är då om det är rimligt att skippa isoleringsövningarna för att nå en respektabel styrka i vissa släpande basövningar?

Sarcoidosis
2019-03-29, 19:17
Det låter som en klok idé. Du behöver inte sluta med sidolyft men dra ned volymen på dem till 3-5 set per vecka och lägg resterande, typ 7-5 set på militärpress. (Om det är all axelträning du gör, svårt att svara bra när du inte skriver ut din nuvarande rutin.)

svenbanan
2019-03-29, 19:21
Hur menar du att isoleringsövningarna hindrar utvecklingen i mer komplexa övningar?

Om du menar att du skulle kunna köra fler set i basövningarna ifall du inte tröttar ut musklerna med isoleringsövningar, så kanske det ligger nåt i det. Men du skulle ju lika gärna kunna köra isoleringsövningarna efter basövningarna så påverkar de inte under det passet i alla fall.

Annars kan man ju tänka sig att du skulle kunna byta till andra isoleringsövningar, så du istället tränar "den svaga länken" (vad nu det kan tänkas vara) i respektive basövning.

Jhammar
2019-03-30, 09:27
Jag har väldigt svårt att se hur några sets direkt träning för mellersta delta och triceps skulle hindra din utveckling i basövningar, och då triceps långa knappt tränas i dem så hade jag verkligen inte skippat att träna dem.

Diomedea exulans
2019-03-30, 10:18
Jag tycker att det verkar ologiskt. Om du vill sikta på att bli starkare i basövningar borde du bara skära ner på isolationsövningar i den mån de hindrar utvecklingen i basövningarna.

DiktatorN
2019-03-30, 22:32
Jag ökar alltid bäst i styrka i strikt press när jag tränar ostrikt med kontrollerad excentrisk fas. Samma princip som en cheat curl för biceps med andra ord. Jag tror faktiskt aldrig att jag har ökat i styrka av att träna strikt i den övningen någonsin. I så fall väldigt marginellt.

Helgehorse
2019-03-30, 22:50
Har nyligen själv börjat träna mer för styrka och fått väldigt bra ökningar tycker jag, Följt styrkelabbets program lite och gjort om. Men i dessa program följer oftast isoleringsövningarna med också, Efter basövningar dock. Men alltid 4-5 set sidolyft för axlar t ex och triceps pushdown eller liknande.

Vill du bli stark i någon övning är det väll bara att nöta just den övningen. Kör bänkpress varannan dag nu 10x10 och märker redan efter 11 pass hur bra man ökar i övningen.

Analbumcover
2019-03-31, 03:33
Ja du kan ju fokusera på den övning du vill bli stark i, om det är styrka du vill uppnå, och du kan uppnå en respektabel styrka i basövningar om du kör just basövningar.

Sen 10x10 varannan dag som tidigare skribent hade ökat bra i, hade antagligen inte funkat för mig, iaf inte utan både Snickers och Red bull.
Jag kör isoleringsövningar som alltid, jag ser bara till så inte dessa stödjande muskler inte är för trötta för att stötta mig i nästa pass.

Helgehorse
2019-03-31, 14:17
Ja du kan ju fokusera på den övning du vill bli stark i, om det är styrka du vill uppnå, och du kan uppnå en respektabel styrka i basövningar om du kör just basövningar.

Sen 10x10 varannan dag som tidigare skribent hade ökat bra i, hade antagligen inte funkat för mig, iaf inte utan både Snickers och Red bull.
Jag kör isoleringsövningar som alltid, jag ser bara till så inte dessa stödjande muskler inte är för trötta för att stötta mig i nästa pass.

Tyckte 10x10 varannan dag skulle bli mycket för mig med men funkar kanon än så länge. Blir isoleringsövningar efter bänkpressen med, Varierar i programmet men bänk+axlar+triceps sedan nästa pass kan vara bänk biceps rygg t ex.

Laksen
2019-03-31, 22:00
Jag vet att byggare inte kommer att gilla det här men de flesta behöver inte isolationsövningar. Då du gör 10x100kg i militärpress kommer du att ha stora axlar. Enda vettiga orsaken jag ser till att använda isolationsövningar är för att fixa obalans.

Fattar självklar att om man tävlar i vem som ser bäst ut i speedos kan situationen vara en annan men 90% av de som kallar sig byggare är långt från att behöva bomba muskeln från elva olika vinklar med +20 övningar och 50 set per muskelgrupp. Om du bänkar under 150kg kommer ett bröstpass med bänk 6-8x6-12, snedbänk med hantlar 3-4x6-12, dips 2-3x6-12 ge bättre resultat än ett pass med t.ex bänk 4x6-12, snedbänk med hantlar 4x6-12, flyes 4x6-12, pec-deck 4x6-12, push ups 3 x failure, pullover 3x6-12

Isolationsövningar är för det mesta skräpvolym.

Läskeblask
2019-04-01, 06:24
Isolationsövningar har sin plats. Man skall bygga grunden med tunga pressar men t.ex pushdowns är ju en mycket bra övning för triceps. Sidolyft har också hjälpt många med axelvolymen. Isåfall mindre volym på isolationsövningarna.

vicarious
2019-04-01, 09:51
Jag har väldigt svårt att se hur några sets direkt träning för mellersta delta och triceps skulle hindra din utveckling i basövningar, och då triceps långa knappt tränas i dem så hade jag verkligen inte skippat att träna dem.

+1. Du ska köra extremt mycket och hård träning för triceps och mellersta axeln för att det ska hindra dig i basövningarna.

smerk
2019-04-01, 12:12
För att förtydliga; Jag kör helkroppspass 3ggr/vecka
Böj, Bänk, Chins/Rodd, Press, Markvariant. Efter det kör jag 4 set sidolyft samt 4 set facepulls med band. Kör även 3 set liggande tricepsextension med stång + 3 set hammer curls. Ni tror inte att detta kan påverka återhämtningen för pressarna? Även om jag endast kör 3 set tricepsextensioner så känns det som att de gör rejäl skada på triccorna, och jag funderar på om jag även träffar främre axel mycket vid sidolyften.


EDIT: Annan fråga, jag funderar även på om jag bör variera basövningarna mer från pass till pass. Känner detta främst i chins. Gör jag 3st strikta set av 10 reps med stopp i topp- och bottenläget så är jag helt förstörd i lats och känner mig sällan helt återhämtad till nästa pass om 2 dagar.

svenbanan
2019-04-01, 15:12
Ifall du kör 3-4 set av vardera av de där 5 basövningarna 3 ggr per vecka så låter det som att du kanske smiskar din kropp tillräckligt utan att behöva göra en massa isolationsövningar. Särskilt om du är stark ochlyfter rätt så tunga vikter. Är man lite mer åt nybörjarhållet så kanske man inte lyckas mangla musklerna lika hårt och då kan man komma undan med att göra lite extraövningar efteråt.

Men hela tanken med helkropp flera gånger per vecka är väl att man inte ska mosa musklerna helt som i ett splitprogram. Det är ju träning oftare men lättare istället för tuffare och mer sällan.

Att varva chins med rodd låter ju som en ypperlig idé ifall du inte hinner återhämta dig.

stridis
2019-04-01, 15:39
Men det beror ju på varför baslyften släpar. Om det är någon muskelgrupp som styrkemässigt stjälper dig i något baslyft så kommer du behöva åtgärda det.

svenbanan
2019-04-01, 16:14
Men det beror ju på varför baslyften släpar. Om det är någon muskelgrupp som styrkemässigt stjälper dig i något baslyft så kommer du behöva åtgärda det.

Frågan är ju huruvida basövningarna i sig själva kommer räcka för att åtgärda detta problem. Eller om man behöver ge de släpande musklerna extra smisk.

Tror du inte på nedanstående då?

Den muskel som är flaskhalsen i respektive basövning borde ju rimligtvis bli tillräckligt tränad under veckan. De andra musklerna som är involverade i den basövningen får kanske för lite träning för att utvecklas. Men ifall man är okej med detta så borde det vara lugnt att fortsätta med basövningar tills dess att flaskhalsen kommit ikapp övriga muskler och alla inblandade musklerna för bra träning av basövningen.