handdator

Visa fullständig version : Vad är grejen med cornerrows/tbar-rows


trädgårdsmöbel
2019-03-29, 16:11
Jag ser många kroppsbyggare eller aspirerande kroppsbyggare köra denna övning. Den verkar vara väldigt betydelsefull för kroppsbyggare, och få stort fokus. Nu kör ju kroppsbyggare alltid en hel uppsjö ryggövningar varje pass, men jag får intrycket av att just cornerrows/t-bar får stor betydelse, viss prestige. Man vill lyfta jävligt tungt, i jävligt många reps, med så effektiv teknik man kan för att kunna göra just detta, kanske till skillnad från många andra övningar där man fokuserar på känsla och kontakt.

Vad är grejen med just denna övningen för kroppsbyggare?

Diomedea exulans
2019-03-29, 16:21
Det är den mest hardcore ryggövningen eftersom det är en flerledsövning som använder ett stycke basutrustning för att simulera en övning som annars måste göras i maskin. Stångrodd är inte lika hardcore eftersom man i stångrodd inte gått utanför ramarna på samma sätt - man använder stången som det är tänkt, med plattor i båda ändarna. Men gör man corner rows så säger man till omvärlden att "jag tänker tammejsatan vara old-school och använda stången, men fan heller att jag låter det hindra mig från att göra maskin-aktiga övningar!"

Benpress liggandes på rygg där man pressar en skivstång över sig med fötterna är egentligen lika hardcore, men den tappat poäng pga att den ser fånig ut och att det är 10 % chans att dö varje gång den utförs.

Anton Fräs
2019-03-29, 16:51
T-bar är asnice när det finns utrustning färdigt för det så att säga. Avskyr bygga ihop en egen dock. Sälrodd är dock all time favorite!

Rikard Jansson
2019-03-29, 16:58
Den är tyngre i botten än i toppen :)

delta_mats
2019-03-29, 17:28
Gillar T-bar. Tycker man får bättre sträck i botten än vanlig rodd. Baserat på egen känsla.

Sverker
2019-03-29, 17:53
En bra T-bar är guld värd.

Skivstångsrodd är bra och går att köra i princip på alla gym.
T-bar upplever jag som ett lika bra eller t o m bättre alternativ. Draget, dvs tyngdpunkten ligger framför kroppen och axlarna, vilket ger en bra sträck i startläget. Det går ofta lättare att få in armbågarna till kroppen i slutläget vilket jag upplever som positivt. Helt enkelt en längre rörelse.

Sheogorath
2019-03-29, 18:44
Det är den mest hardcore ryggövningen eftersom det är en flerledsövning som använder ett stycke basutrustning för att simulera en övning som annars måste göras i maskin. Stångrodd är inte lika hardcore eftersom man i stångrodd inte gått utanför ramarna på samma sätt - man använder stången som det är tänkt, med plattor i båda ändarna. Men gör man corner rows så säger man till omvärlden att "jag tänker tammejsatan vara old-school och använda stången, men fan heller att jag låter det hindra mig från att göra maskin-aktiga övningar!"

Benpress liggandes på rygg där man pressar en skivstång över sig med fötterna är egentligen lika hardcore, men den tappat poäng pga att den ser fånig ut och att det är 10 % chans att dö varje gång den utförs.

Detta är sanningen och det hade inte behövts fler poster efter denna.

Arne Persson
2019-03-31, 23:16
https://www.youtube.com/watch?v=Q5TfYqTU5gg

vicarious
2019-04-01, 09:49
Dom flesta jag ser köra corner-rows lastar på alldeles för mycket vikt och tvingas stå nästan upprätt för att inte tippa över. Med ett V-handtag och kanske 30% Range of Motion..

T-bar rodd där man kan hålla lite bredare grepp är bra, gärna chest supported.