handdator

Visa fullständig version : Formel för att jämföra styrka/kondition mellan individer


Beachboy72
2019-03-27, 10:46
Hej!

Jag sitter och klurar på en formel som kan ta hänsyn till..
Kön
Ålder
Fett %

Som exempel så kan vi säga att övningen kan vara en "Complex" på motionsnivå.
3 varv, så snabbt som möjligt(får vila när man vill), med samma vikt (ex. 30kg för en typ av nybörjarkille.)
10 Mark
10 Stående rodd
10 Frivändningar
10 knäböj
10 stående militärpress.

Både i denna typ av övningar och andra så vill vi ha ett motivationsmoment mellan olika parter. De lätta personerna med bra kondis brukar få problem med vikten och de starka tunga får problem med konditionen. Dvs bra träning på det man är sämst på :)

Vilken vikt ska vi ta till min son på 12år, frugan på 42, och jag?, samt någon kompis till mig.

Har använt mig av relativ vikt och det blir lite orättvist mot stora killar, samtidigt som en statsisk tyngre vikt blir fel mot lättare killar. Vill hitta balans.

Exempel
12 år kille 50kg kroppsvikt 20% fett
40 år kvinna 70kg kroppsvikt 30% fett
45 år man 130kg kroppsvikt 35% fett
50 år man 80 kg kroppsvikt 25% fett

Något förslag på hur man kan hitta en bra balans mellan dessa?
Knäböj, Marklyft och Knäböj kan annars vara en bra faktor.

Några tankar...konstiga exempelformler..
(Kroppsvikt-fettvikt)-(ålder/10) / Faktor beroende på övning, enskilda marklyft t.ex x1.5 bicep /3 osv... i detta exempel /2 kan vara lagom?
45år man ((130-45,5)-(45/10)) /2 = 40kg
40år kvinna 22.5kg
50 år man 27,5kg
12 år pojke 19,4kg..

Ja detta blev nog inte så bra, tog inte med kön heller.. men skulle vara bra att kunna ha en formel som är en balans mellan relativ styrka och absolut styrka om man jämför t.ex bänkpress.
Känns lättare att klara 60kg i bänk om man väger 60kg och är kort, motför att klara 130kg i bänk om man väger 130 och är lång.

Åskter? kanske bara jag som tycker sånthär kan vara intressant och försöka motivera varandra :D

svenbanan
2019-03-27, 11:30
Det finns ju redan diverse formler för vad en löptid på en viss distans är värd jämfört med en tid på en annan distans.

Dessutom finns formler för vad löptiden på en sträcka är värd jämfört med ifall temperaturen var annorunda, hur mycket uppför och nedför det är på sträckan, hur gammal man är, hur högt över havet. Det finns diverse online kalkylatorer för sådant.

För styrkelyft finns väl Wilkspoäng (tror jag det heter) som är till för att kunna jämföra resultat mellan olika viktklasser.

Såvitt jag vet är alla dessa formler skapade utifrån att man tittat på en stor mängd resultat på allt från elit till nybörjarmotionärer och på det sättet listat ut hur sambandet ser ut då vissa variabler förändras.

Så vill du skapa egna formler så får du nog leta statistik för de grejer du är intresserad av och sedan sätta dig och grotta i detta.

Beachboy72
2019-03-27, 15:29
Wilkspoäng var ju riktigt bra, TACK!, dock den formeln hade jag aldrig kunnat lista ut.
Denna i kombination med t.ex 1rm eller 80% av RM borde kunna gå använda riktigt bra för att göra jämna jämförelser.

Riktigt bra tackar!

Lennix
2019-03-27, 15:37
Wilkspoäng var ju riktigt bra, TACK!, dock den formeln hade jag aldrig kunnat lista ut.
Denna i kombination med t.ex 1rm eller 80% av RM borde kunna gå använda riktigt bra för att göra jämna jämförelser.

Riktigt bra tackar!

IPF har precis tagit fram en ny formel, du kan ju jämföra vilken av dem du tycker passar bäst!
Länk:
IPF formula (https://www.powerlifting.sport/about-ipf/news/news-detail.html?tx_news_pi1%5Bnews%5D=277&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=e9cb9d4c76f3ac2c02a2885d63386175)