handdator

Visa fullständig version : Om ni hade kunnat ge er själva ett råd under träningskarriären, som även passat andra


Stoltz
2019-03-26, 13:06
...Vad hade det då varit?

Förklaring pga brist på utrymme i trådtiteln

Om ni hade kunnat gå tillbaka i tiden och ge er själva ett råd inför er träningskarriär, men som även andra skulle kunna ha nytta av, vad skulle det vara?

Några råd jag hade gett mig själv (och andra som börjar träna) är:

- Om du inte ska tävla, våga variera din träning. Det är först på senare år jag inser hur enformigt jag har tränat. Mer cardio och mer lek gör mycket för hälsan.

- Rotatorcuffar. Alltså, det kräver fem minuter två gånger i veckan. Håll igång dem för kaoset de gör när de inte mår bra är ta mig fan olidligt.

- Den som kan träna längst utan onödiga uppehåll (t.ex. pga skador) är oftast den som får mest resultat av träningen, inte den som går hårdast balls to the walls när den egentligen inte borde.

Bärsärk
2019-03-26, 13:18
Konditionsträning även vid bulk är något jag hade velat spola tillbaks tiden till och kolla hur det hade varit idag om jag gjort det.

Överhuvudtaget köra mera konditionsträning MEN till mitt försvar så har jag alltid kört på hardcore byggargym med väldigt dåliga/tråkiga konditionsmaskiner.

d1anny2
2019-03-26, 14:02
Ät bättre och mer strukturerat.
Träna alltid över tid varierat och börja mäta samt uteslut det som inte funkar enligt mätningarna.
Träna rygg ordentligt. Gärna med kettlebells, och skippa marklyften helt ifall de inte känns bra.

ARMSTARK
2019-03-26, 14:04
Träna oftare, jag har inte förstått hur mycket man kan träna förräns i vuxen ålder.

HenrikJ
2019-03-26, 14:05
Att inte ta träningen på så jädra stort allvar. Din omgivning, frånsett ett ytterst litet skikt tränande människor, kommer inte att döma dig efter det här. Så två timmar om dagen på gymmet är helt i onödan om du har andra intressen som du gillar mer.
Och sen det vanliga om att inte grisbulka, inte ha helt skitnödig optinoja etc.

MackeJuve
2019-03-26, 14:34
Kul :D

Styrka
- Rättfärdiga inte din SL-kroppsform med att du "ändå bara tränar för styrka". Istället för att ständigt vara i halvdan form och störa dig på detta - gå ned lite i vikt. Det bekväma i att inte gå ned i vikt vägs inte upp av den osofta känslan av att vara halvnöjd med formen. Du må bli marginellt svagare men tro mig, det är värt det.
- Du kommer inte att bli starkast i världen. Börjar du att stagnera så får du antingen anstränga dig väldigt mycket mer alternativt släppa vikthetsen. Att bara harva kommer att ge dig något enstaka kg per år. Ge upp i tid.
- Var noggrannare med att lära dig ett bra utförande från scratch. Du kommer att tacka dig själv senare i livet när du slipper lära en gammal hund att sitta.

Löpning
- Du är inte oförstörbar trots att det verkar så. Stegra volym och långpass långsamt.
- Spring inte dina långpass på asfalt.
- Det är inte farligt att bli trött. Bara för att huvudfokus är volym och distans så hindrar det dig inte från att ha ett snabbt pass i veckan. Det är snarare din skyldighet om du ska leka löpare att du tar ut dig varje vecka.
- Du behöver inte vara 100 % förberedd till alla lopp, se vissa som träningspass istället. Presterar du en minut sämre så är det ingen som avlivar dig.
- Den stora bulken av de som springer lopp är inget vidare. Tänk således inte att du måste vänta med något som du är sugen på p.g.a. att du inte tror dig vara tillräckligt bra förberedd. Du är sannolikt bättre förberedd än merparten av deltagarna, det är bara att du har en högre ribba för vad "förberedd" innebär.

Övrigt
- Gör inte Klassikern :D
- Om du trots allt gör det, ha låga förväntningar. Skit i crawl-kursen, sätt inte sadeln för högt på cykeln, ha som mål att genomföra den snarare än att prestera specifika tider. Du kommer inte att tycka att det är lika intressant som du först kan tro.

kaspen
2019-03-26, 15:03
Att inte ta träningen på så jädra stort allvar. Din omgivning, frånsett ett ytterst litet skikt tränande människor, kommer inte att döma dig efter det här. Så två timmar om dagen på gymmet är helt i onödan om du har andra intressen som du gillar mer.
Och sen det vanliga om att inte grisbulka, inte ha helt skitnödig optinoja etc.

Absolut det här.

Lennix
2019-03-26, 15:05
Börja tidigare!

VoDaresVins
2019-03-26, 16:10
Sätt värde i dina ökningar. Hade tidigare längre frivilliga uppehåll från träningen då ja samtidigt lite omedveted gick på energiunderskott för att jag sket i att äta. Gjorde att jag började om på ruta ett på höstarna för att sen igen upprepa samma procedur när nästa sommar kom. Borde åtminstone passat kosten bättre under uppehållen.

ziggekatten
2019-03-26, 19:10
börja tidigare!

+1!

Stoltz
2019-03-27, 07:45
inte ha helt skitnödig optinoja etc.

Denna är så jävla sann :D
Det är väl också den som skulle vara allra svårast att få en att förstå i de tidiga åren.

blåvitt
2019-03-27, 08:04
Hitta något du tycker är kul att göra! Tog alldeles för många av sporadiskt tränande med stora uppehåll och därmed en stegrande försämring av hälsa och form innan jag insåg att det finns OLIKA träningsformer och vissa av dom kanske tom är KUL

Diomedea exulans
2019-03-27, 08:12
- Börja med löjligt lätta vikter. Så lätta så det känns pinsamt att lyfta dem. Stanna långt från failure och kör få set. Sen ökar du vikten och seten långsamt efterhand. På så vis slipper du vara skadad i bokstavligt talat varenda led 6 veckor efter att du började träna.

- När du väl lyfter tungt i en övning, värm upp noga.

- Skit i att försöka få kontakt i en muskel, du kommer ändå aldrig få det. Satsa på att bli starkare i övningarna med bra teknik bara.

- Skit i stretching.

- Bulka aldrig.

Lafayette
2019-03-27, 08:37
Varför skita i stretching? Öka rörligheten och kunna utföra övningar bättre om man stretchar väl? Jag hade lagt till mer stretching tror jag.

Diomedea exulans
2019-03-27, 08:43
Varför skita i stretching? Öka rörligheten och kunna utföra övningar bättre om man stretchar väl? Jag hade lagt till mer stretching tror jag.

Generellt sett så ökar det inte rörligheten och det skadar lederna, dessutom behöver man inte vara mer rörlig än "normalt". Och så är det tidsödande.

Raschmus
2019-03-27, 09:04
Träna lugnt, sunt & regelbundet. Ät lugnt, sunt och regelbundet. Öka volym & intensitet otroligt varsamt. Du skall träna i typ 80 år. På en 25 års träningsperiod så ger 2% årlig avkastning mer än 10% vartannat år.

Mao, ge fan i att optinoja, jaga inte varje enskild repetition för att sedan skada dig eller bränna motivationen utan bättre du tränar dina 3-5 pass i veckan 12 månader om året och äter halvbra alltid än att superoptimera stundtals för att sedan stundtals tappa det totalt och leva på nötter, campari & armbrytning.

RassK
2019-03-27, 09:13
1. Tunga, djupa, knäböj.
2. Consistency is key
3. Recovery > Performance

MackeJuve
2019-03-27, 09:20
Bulken får ta mycket skit och det är fan rättmätigt :D Det är verkligen totalt vansinne att lägga på sig hull, eller skita i att ta bort hull, för att inte gå bakåt eller ev. plocka fem kg varannat eller vart tredje år i en övning när ens styrkeprogression har börjat stagnera. Det inser man nu i efterhand. Jag tycker dock att det är motiverat om resultatet blir att man gör tydliga framsteg. Skulle någon säga "om ett år fixar du serien 200-155-280, du måste dock gå tillbaka till din gamla kroppsform på 96-97 kg under hela detta år" så hade jag lätt övervägt det.

Bärsärk
2019-03-27, 11:51
Bulken får ta mycket skit och det är fan rättmätigt :D

Tror många bulkar på fel sätt också, äter fel saker och rör på sig för lite.

Bulkar du på kyckling och proteinpulver samt rör på dig och lever ett aktivt liv i övrigt så tror jag inte det är så farligt.

Men äter du glass och ligger på soffan så är det ju inte så bra.

Hemi
2019-03-27, 12:33
Jag har alltid varit spartansk med redskap men att jag tidigare borde litat på mig själv och min hjärna mer. Att det är jag själv som tränar musklerna, inte redskapen som tränar musklerna. Du kan bli mjukare med hjälp av en foam roller men du är inte stel för att du inte har en foam roller. För att illustrera det. Det tror jag kan passa andra men inte alla, vissa behöver externa redskap till precis allt, annars kommer de inte igång och gör ingenting istället.

wintersnowdrift
2019-03-27, 12:56
1. Ät ordentligt.
2. For realz, ät ordentligt.
3. Skit i korrelationen låg vikt -> springer snabbare. Den är obetydlig i sammanhanget.
4. Att vara hel är mer värt än att vara smal.

I övrigt tror jag att det är viktigt att få göra sina egna misstag i träningen (och livet).

Odylicious
2019-03-27, 13:07
Börja bulka vid 14 års åldern och få gradvis ökning av steroider med åldern och bli ett fruktansvärt starkt odjur.

Brofessorn
2019-03-28, 18:13
Tror många bulkar på fel sätt också, äter fel saker och rör på sig för lite.

Bulkar du på kyckling och proteinpulver samt rör på dig och lever ett aktivt liv i övrigt så tror jag inte det är så farligt.

Men äter du glass och ligger på soffan så är det ju inte så bra.

Att kalla käka glass och ligga i soffan för en bulk låter mer som en väldigt dålig eufemism ;)

---

Jag hade fokuserat mindre på rena styrkeökningar och riktat min energi till att må och se bättre ut.

Därför hade jag ätit något renare och hälsosammare. Hade viljat köra mer högvolym, BB-inriktad träning, det ger mig inte nödvändigtvis bättre resultat men känns skonsammare för kropp och hjärna.

Macroman
2019-03-29, 10:27
3. Skit i korrelationen låg vikt -> springer snabbare. Den är obetydlig i sammanhanget.

Skulle säga helt tvärtom faktiskt. Vikten påverkar tiderna enormt i löpning nästan mer än ökad träning i det korta perspektivet särskilt om man har lite att ta av. Men jag förstår förstås din poäng här...

Anton Fräs
2019-03-29, 10:39
Skynda långsamt.

Fordon
2019-03-29, 10:58
1. Få in två korta 4x4-intervaller i veckan på valfritt sätt oavsett om målet enbart är styrketräning. Bra syreupptagning gör mycket för både vardag och träning i allmänhet.

2. Träna varje dag men inte nödvändigtvis med så stor volym per pass. Missar man ett pass ibland är det verkligen skitsamma.

3. Gå till gymmet även under dagar du inte är motiverad till det. Efter varje uppehåll kommer du annars ångra att du inte spenderade 20 minuter på att underhållsträna varje dag istället för att ligga på soffan i 3 månader och tappa enormt mycket mot vad du skulle ha gjort om du bara hade disciplin att gå till gymmet när motivationen är låg.
Träningen i sig är inte så viktig. Gör något roligt, men behåll rutinen att gå till gymmet.

MackeJuve
2019-03-29, 11:35
Skulle säga helt tvärtom faktiskt. Vikten påverkar tiderna enormt i löpning nästan mer än ökad träning i det korta perspektivet särskilt om man har lite att ta av. Men jag förstår förstås din poäng här...

Så är det ju och jag tänker inte argumentera emot dig då du har rätt. Samtidigt så kan jag emellanåt känna att det kan bli FÖR stort fokus på vikten. När de flesta som börjar löpa sätter ett någorlunda långsiktigt mål så är det inte 35 min på milen utan snarare 45. Nu har alla olika förutsättningar men för att nå ett sådant mål så skulle jag generellt säga att man ska oroa sig över att löpträna snarare än att skaffa sig en kenyan-kropp. Det får liksom finnas någon gräns för vad man tror är möjligt och inte möjligt med hänsyn till kroppsvikten. Den får absolut vara en ursäkt men inte en ursäkt för precis ALLT. Nu kommer några utav er att spy i munnen men bara man tränar hårt så kommer man att bli bättre än de flesta andra även om man väger lite mer, av den enkla anledningen att de flesta inte tränar hårt ;)

Ville bara flika in det :D

MackeJuve
2019-03-29, 11:52
Att inte ta träningen på så jädra stort allvar. Din omgivning, frånsett ett ytterst litet skikt tränande människor, kommer inte att döma dig efter det här.

Vill förresten också skriva under på det här, sjukt bra poäng. Det tog mig 26 år att ställa upp i ett lopp p.g.a. extrem prestationsångest. Jag hade liksom flera år i tonåren där löpningen var min USP men jag vågade aldrig delta i något lopp eftersom att jag var rädd att prestera något som inte var objektivt riktigt bra. I takt med att jag år för år blev sämre på att löpa så blev jag istället rädd för att ställa upp och prestera ett resultat som hade varit sämre än mitt teoretiska resultat när jag var som bäst. Så jävla rubbat. Det finns liksom ingen annan än jag som verkligen bryr sig om hur det går, det har man förstått först nu.

Idag hade det varit skitkul att ha några resultat att jämföra med från de åren.

Jhammar
2019-03-29, 15:40
- Lyft inte tungt ofta (8RM och nedåt) och använd inte en för hög volym, det kommer nästan garanterat ikapp dig på senare år.

- Var ALLTID löjligt noga med att ryggraden är neutral och programmera smart så att den inte får för mycket stryk och tillräckligt med återhämtning.

- Värm alltid upp ordentligt.

- Håll dig borta från övningar där överarmarna är bakom kroppen (dips, press- och drag bakom huvudet) och där du abducerar överarmarna över 80° inåtroterade, som t.ex. upprätt rodd.

- Håll alltid nere och ihop skulderbladen när du utför bröstövningar, jag har sett allt för många förstöra dem genom att slarva med detta.

- Slarva inte med bålträningen eller dina rotatorcuffar.

trädgårdsmöbel
2019-03-29, 22:55
Strunta i HIT, PFT och liknande lågvolymsprogram. Dessa funkar inte. Träna axlar och armar, förlita dig inte på basövningar enbart. Träna ben för fan.

TotteShaped4Life
2019-03-30, 12:32
"Jag förstår inte att folk springer omkring med PT:s på gymmen. Det roliga är ju att lära sig själv"

"Precis, man känner ju sig själv bäst"

Hörde det idag på Tyngres podd "Old School". Första citatet f.d. strongman Magnus Samuelsson och sedan någon av poddvärdarna.

Troligtvis det dummaste jag hört på väldigt länge. Älskar Samuelsson - meeeeehn det är dumt på så många plan att jag inte ens orkar utveckla det.

Diomedea exulans
2019-03-30, 12:39
"Jag förstår inte att folk springer omkring med PT:s på gymmen. Det roliga är ju lära sig själv"
"Precis, man känner ju sig själv bäst"

Hörde det idag på Tyngres podd "Old School". Första citatet f.d. strongman Magnus Samuelsson och sedan någon av poddvärdarna.

Troligtvis det dummaste jag hört på väldigt länge. Älskar Samuelsson - meeeeehn det är dumt på så många plan att jag inte ens orkar utveckla det.

Lite märkligt citat från Samuelsson med tanke på att han klagat över hur ett marlyft med katastrofal teknik i ungdomen skadade hans rygg för livet och troligen fick honom att aldrig nå sin fulla potential, där var det inte så bra att "lära sig själv".

TotteShaped4Life
2019-03-30, 12:42
Lite märkligt citat från Samuelsson med tanke på att han klagat över hur ett marlyft med katastrofal teknik i ungdomen skadade hans rygg för livet och troligen fick honom att aldrig nå sin fulla potential, där var det inte så bra att "lära sig själv".
Ännu märkligare när poddvärdarna förstärker det... pust. Men ganska säker på att om vi utforskade lite mer hur han tänker skulle det nog bli konsensus... Det var väl bara en tankegroda... Borde gällt att han kunde lärt sig att dansa på egen hand också i Let´s Dance...

Diomedea exulans
2019-03-30, 12:43
Ännu märkligare när poddvärdarna förstärker det... pust. Men ganska säker på att om vi utforskade lite mer hur han tänker skulle det nog bli konsensus... Det var väl bara en tankegroda... Borde gällt att han kunde lärt sig att dansa på egen hand också i Let´s Dance...

I allmänhet tycker jag att poddvärdar är lite för mycket "rövslickare", tycker det är sällan man hör en poddvärd säga "nu snackar du skit".

TotteShaped4Life
2019-03-30, 12:49
I allmänhet tycker jag att poddvärdar är lite för mycket "rövslickare", tycker det är sällan man hör en poddvärd säga "nu snackar du skit".
I den här podden är det dock mer regel än undantag. En massa gamla unkna myter som dom själva fortfarande verkar tro på. Lyssnade enbart idag för att jag som sagt gillar Samuelsson och var nyfiken på vad han pysslar med idag.

Stoltz
2019-03-30, 16:30
@Dio & Totte

Inte ett ämne för tråden, jag har varit medlem tillräckligt länge för att se vart detta barkar hän ;)

srenix
2019-03-30, 17:12
Vila mer. Tror det är nyckel till de optimala framgångarna. Att gå ner eller ge sig ut på pass när man tätt inpå haft nyckelpass tror jag resultera sämre resultat i längden.

TotteShaped4Life
2019-03-30, 17:22
@Dio & Totte

Inte ett ämne för tråden, jag har varit medlem tillräckligt länge för att se vart detta barkar hän ;)
Agreed. Egentligen var tanken att det rådet Magnus gav var det sista rådet jag skulle ge mig själv i början, men spårade lite.... Det bästa rådet till mig själv hade varit att ta hjälp av någon kunnig. Nu hade jag nog lite tur i början eftersom jag läste på som tusan och lärde mig utförande och form på rätt sätt ändå...

Analbumcover
2019-03-31, 03:44
Om du ska läsa på Kolozzeum så använd eget förnuft och lita inte på de med ca 30 inlägg och dålig grammatik. Lär känna din egna kropp med andra ord, även om mycket av det man läser (studier från K.G t.ex) kan ge en bra riktlinje.

Laksen
2019-03-31, 21:48
- Försök se helhetsbilden. Enstaka träningspass är inte så viktiga. Ha en vettig plan, följd den så gott det går och anpassa planen vid behov.

- Ha inte för många och/eller för svåra mål i taget om du inte ska tävla men håll fast vid dina mål. Ingen kan öka i böj, bänk, mark, press och pull-ups samtidigt som man går ner i vikt och vill bli bra boxning/bjj/fotboll/simning/löpning/annan sport. Välj 1-2 saker i taget och satsa på dem.

- Tänk inte på träningen för mycket utanför gymmet. Planera din träning och kör hårt på gymmet men ägna dig åt andra saker också. Träningen går bättre då man också jobbar, studerar, har ett stabilt parförhållande och många goda vänner. Om träningen är allt du har ligger du jävligt risigt till om du t.ex skadar dig och enstaka dåliga pass kan förstöra hela veckan.

- Följ helst inte färdiga program. Vi är alla olika och det är guldvärt att lära sig hur just din kropp fungerar. Följ principer som fungerar för dig. Många vägar leder till samma slutresultat. Hitta ett sätt du tror på som också är roligt. Ett lite mindre optimalt schema som du gillar och följer leder till bättre resultat än ett perfekt program du hatar.

- Om du ändå använder dig av färdiga program ska du inte byta program efter två veckor. Kör programmet du valt till slut, utvärdera, och testa nästa program.

- Lyssna på erfarna lyftare och hjälp nybörjare. Man lär sig överraskande mycket då man lär någon annan för man måste verkligen artikulera sin sak tydligt och använda bra teknik och lätta "cues".

- Var realistisk och jämför dig med andra bara om det motiverar dig. De flesta av oss kommer inte att ha en +700kg total med 8% kroppsfett men du kan bli starkare både fysiskt och mentalt än du var tidigare.

- Sist men inte minst, kanske delvis som en sammanfattning av ovannämnda: Du har all tid i världen. Lägg inte för stor vikt vid dagens form eller slutliga mål utan njut av vägen mot målen.

ThomasEkerö
2019-04-03, 20:14
Sluta aldrig att träna.
Ångrar att jag inte har tränat i långa perioder.

Rikard Jansson
2019-04-03, 20:45
Practice perfection
Ta i
Skit i vad alla andra gör och säger, du vet bäst (inte applicerbart till andra)

:)

vicarious
2019-04-03, 20:47
Lämna egot vid dörren, utan tvekan.

Träna hårt men smart.