handdator

Visa fullständig version : Största och bästa skillnaden ni kunnat göra med er kost?


robiiiinnnn
2019-03-24, 11:51
Bytt från 1 måltid till 6? Eller från 6 måltider till 1. Med andra ord ätit mer frekventare eller med färre frekvens? Blivit mer medveten om hur ni äter dvs tugga x antal gånger mer. Kolhydratsladdat bättre? Slutat äta diverse saker, bytt ut, eller börjat äta något som gjort drastiska skillnader i både välmående kanske också styrke/muskel perspektiv. Blivit vegetarian? Osv osv... Man kan dra ut på detta någorlunda långt.

Vad är som sagt det bästa ni kunnat justera om så små saker till stora saker, som hjälpt er livsstillsmässigt som träningssmässigt?

King Grub
2019-03-24, 12:09
Jag har testat nästan alla varianter av allt över mer än 30 år. Har det varit skillnad i hur jag trivts med något? Absolut. Skillnad i resultat eller "effekt". Nej, inte som jag kunnat härleda till kosten, om jag skall vara helt ärlig nu i efterhand. Nyhetens behag har säkert lurat mig ibland, men... nä.

Manupulering av kosten är oväsentlig för träningsresultaten. Inte kosten som helhet, utan skillnader hit eller dit i kosten. Så länge det inte handlar om några direkt dumma saker. Måltidsfrekvens och byta ut livsmedel x mot livsmedel y och inbilla sig att träningen skall gå annorlunda är nonsens.

robiiiinnnn
2019-03-24, 12:43
Intressant! Men en manipulering av en placeboeffekt kanske ändå blir väsentlig?

Diomedea exulans
2019-03-24, 12:45
Livsstilsmässigt hade det hjälpt att bara äta det jag blir bjuden på, jag blir nog ansedd som otrevlig pga allt jag tackar nej till. Måste ha tackat nej till ett tresiffrigt antal kanelbullar nu.

robiiiinnnn
2019-03-24, 12:53
Jag gillar din disciplin, men inte huruvida du tackar nej till "guds" gåvor �� Eller kanske rättare sagt djävulens.

TheDoctor
2019-03-24, 13:13
Äter lite mer grönsaker och frukt och mycket mindre godis, dricker nästan aldrig läsk. Det är egentligen den stora skillnaden jag gjort över tid. Mest för att jag har tendens att lätt bli fet och att det ger mig inget egentligen förutom någon stunds njutning. Lagar den mesta av min mat själv från grunden och har gjort det i alla år sedan jag flytta från föräldrarna.

Träningsresultat vet jag inte om där är någon större skillnad. För ca två år sedan slutade jag träna för att bli stor, stark och/eller snygg. Nu tränar jag för min psykiska hälsa främst för där är det mycket enklare för mig att se resultat. Ett plus av detta är också att jag fått bättre resultat fysiskt än väntat och att jag kan ta vilodagar utan att få ångest eller att äta onyttigt då och då utan att känna mig helt värdelös.

Har antagligen blivit mer "vuxen". Men det känns som jag är på rätt spår i livet i alla fall! :)

Analbumcover
2019-03-24, 13:55
Skaffade tjej, så nu slipper jag laga mat vilket är skönt.

TotteShaped4Life
2019-03-24, 14:35
Äter lite mer grönsaker och frukt och mycket mindre godis, dricker nästan aldrig läsk. Det är egentligen den stora skillnaden jag gjort över tid. Mest för att jag har tendens att lätt bli fet och att det ger mig inget egentligen förutom någon stunds njutning. Lagar den mesta av min mat själv från grunden och har gjort det i alla år sedan jag flytta från föräldrarna.

Träningsresultat vet jag inte om där är någon större skillnad. För ca två år sedan slutade jag träna för att bli stor, stark och/eller snygg. Nu tränar jag för min psykiska hälsa främst för där är det mycket enklare för mig att se resultat. Ett plus av detta är också att jag fått bättre resultat fysiskt än väntat och att jag kan ta vilodagar utan att få ångest eller att äta onyttigt då och då utan att känna mig helt värdelös.

Har antagligen blivit mer "vuxen". Men det känns som jag är på rätt spår i livet i alla fall! :)
Dricker du inte light-läsk?

Ett Orm
2019-03-24, 16:28
Att äta två gånger per dag ist för flera har helt klart hjälpt till att hålla formen sant att munhygienen känns bättre. Men träningen går ju inte direkt bättre för jag håller folmen bättre, snarare tvärt om.

Melker2
2019-03-24, 19:49
Lågkolhydratkost hjälpte mig gå ner 12kg och det påverkar löpningen rejält positivt. Känner även att jag ökade uthålligheten på långlopp med en effektivare fettförbränning. Går inte längre i väggen (mathammaren) på t ex Vasaloppet.

Det var även en fördel för calisthenics men jag bedömer att jag tappade en del maxstyrka på gymmet.

TheDoctor
2019-03-25, 05:41
Dricker du inte light-läsk?

Om jag dricker läsk så brukar det bli light. En 33 cl burk i månaden i snitt skulle jag tro. Dricker mest kranvatten och kaffe faktiskt.

robiiiinnnn
2019-03-25, 07:44
Tänkte starta en liknande tråd, fast åt träningshållet, i träning och vikt forumet. Fast det kanske jag inte får i och med denna tråd? Mer nyfiken hursomhelst vad andra kan åstadkomma men justeringar, om det så är stora eller små skillnader. Jag tror mig även små saker kan göra stora skillnader.

Cykelcykel
2019-03-25, 09:01
Räkana kcal. Begränsa sitt kcal intag
Äta 100% växtbaserat
Fettintager 0,6-1g pkk om dagen

Småtrött för det mesta men tränar på och rör mig mycket( byggjobb)
Lite blodbrist då och då men har oftast kunna koppöa den till en period av alldeles för lågt fettintag. Så det ska jag försöka undvika

Tänker extrem lite på sex men håller mig fan rippad året om

Bärsärk
2019-03-25, 10:04
Slutade bry mig bara i allmänhet har väl gjort den största förändringen.

Många av de saker som man kan gå in och peta i ger ju typ nån % förändring hit och dit om ens det, 1% av vadå? Inte ens folk på den absoluta världsnivån håller ju på med sånt som många gör som jagar små justeringar.

LunaSpice
2019-03-25, 11:59
Ta bort kött har gjort väldigt mkt för mitt mående i största allmänhet. Om det har haft effekt på träningen är jag ytterst tveksam till eftersom jag får i mig tillräckligt med protein även när jag inte äter kött.

Illustrerade mannen
2019-03-25, 12:19
Att sluta helt med alkohol har helt klart medfört den största förändringen på fysiskt och psykiskt mående, ekonomi, relationer och samvete! Därmed även på träningen.