handdator

Visa fullständig version : Ett gym som har en sådan här?


Jhammar
2019-03-24, 11:25
Hej! Jag tänkte bara höra om någon här på brädan är medveten om något gym i Västra Götaland som har en sådan här typ av hack squat?
Jag har länge gått i tankarna att köpa hem en från staterna då jag har en kass rygg som kraftigt begränsar min benträning (vanliga benpressar går ej), men då det skulle kosta mig runt 12 000 att köpa Powertechs variant så vill jag prova en först.

3v9VyN4NYQI

jego
2019-03-24, 13:12
Har du testat bältböj? Lite krångligt att ordna setup,en om det inte är en maskin men har du kat super för mig när ryggen krånglathttps://youtu.be/Rhjc-mUezyA

Jhammar
2019-03-24, 15:38
Har du testat bältböj? Lite krångligt att ordna setup,en om det inte är en maskin men har du kat super för mig när ryggen krånglathttps://youtu.be/Rhjc-mUezyA

Yes, alla varianter av den, och den irriterar min disk vid L5-S1 rejält då den axiella belastningen hamnar precis vid den.
Så mitt enda hopp för bilateral träning är en sådan typ av hack-squat.

jego
2019-03-24, 15:39
Synd, inte sett din variant på hacksquat nånstans.

Diomedea exulans
2019-03-24, 16:29
Hur kommer det sig att benpress inte fungerar?

Jhammar
2019-03-24, 16:59
Hur kommer det sig att benpress inte fungerar?

För att ländryggen tvingas in i flektion när man sitter i en benpress.
Jag har inga belägg för detta, men jag är övertygad om att benpressande ligger bakom väldigt många diskskador i gymmet, jag vill även ha för mig att Mcgill har sagt något om att bilateralt benpressande är något man bör undvika.

svenbanan
2019-03-24, 17:36
Hur är det med hack-squat då? Dvs hålla i stången bakom ryggen och typ göra ett slags upprätt marklyft.

Jhammar
2019-03-24, 20:02
Hur är det med hack-squat då? Dvs hålla i stången bakom ryggen och typ göra ett slags upprätt marklyft.

Jag kan inte göra något som belastar ryggen något nämnvärt, det tyngsta som jag utsätter den för i dagsläget är 10 kg i en viktväst, och även det irriterar den lite.
Buktningen vid L5-S1 klarar utan tvekan mer, det som begränsar mig något djävulskt är ett diskbråck vid C6-C7.

Anders The Peak
2019-03-24, 20:23
För att ländryggen tvingas in i flektion när man sitter i en benpress.
Jag har inga belägg för detta, men jag är övertygad om att benpressande ligger bakom väldigt många diskskador i gymmet, jag vill även ha för mig att Mcgill har sagt något om att bilateralt benpressande är något man bör undvika.

Orsaken till de flesta ryggproblem är att folk tränar marklyft i allt för stor utsträckning och använder dragremmar så att de fokusera på lyftet. Den utlösande faktorn är ofta något helt annat. Ofta uppkommer traumat när någon sträcker sig efter något lite tyngre.

Min opinion i frågan är att Dio och Svenne gör rätt iakttagelse att både Hack och rätt utformad benpress bör vara lika bra om inte bättre än ditt förslag.

svenbanan
2019-03-24, 20:40
Orsaken till de flesta ryggproblem är att folk tränar marklyft i allt för stor utsträckning och använder dragremmar så att de fokusera på lyftet. Den utlösande faktorn är ofta något helt annat. Ofta uppkommer traumat när någon sträcker sig efter något lite tyngre.

Min opinion i frågan är att Dio och Svenne gör rätt iakttagelse att både Hack och rätt utformad benpress bör vara lika bra om inte bättre än ditt förslag.
Osäker på vad du menar nu. Ifall han nu redan har en skada som hindrar honom från att göra hack-squat för att han får ont i ryggen av det så måste han ju hitta på nåt annat.

Kanske nån variant av stepups/split-squat i kombination med benspark kan funka för quads. För rumpan borde det kunna finnas många lösningar så man inte behöver göra böj-liknande övningar.

Jhammar
2019-03-24, 21:12
Min opinion i frågan är att Dio och Svenne gör rätt iakttagelse att både Hack och rätt utformad benpress bör vara lika bra om inte bättre än ditt förslag.

För mig så funkar inte dessa, benpressen irriterar ländryggen och min C6-C7 tål knappt någon axiell belastning.


Kanske nån variant av stepups/split-squat i kombination med benspark kan funka för quads. För rumpan borde det kunna finnas många lösningar så man inte behöver göra böj-liknande övningar.

Just nu så kör jag övningen nedan fast där jag med den ena handen håller i böjracket för att ta balansen ur ekvation, efter det så kör jag bulgariska splitböj där den främre foten är eleverad för en högre ROM, problemet är att jag är för stark för dessa och att jag inte kan belasta med mer än kroppsvikten +10-15 kg i viktvästen.

Så mitt hopp är att en sån där "bensläde" ska fungera bra, men jag måste testa en innan jag pungar ut över 12 000 kr.

EmBxM4YjLJw

Anders The Peak
2019-03-24, 21:47
Osäker på vad du menar nu. Ifall han nu redan har en skada som hindrar honom från att göra hack-squat för att han får ont i ryggen av det så måste han ju hitta på nåt annat.

Kanske nån variant av stepups/split-squat i kombination med benspark kan funka för quads. För rumpan borde det kunna finnas många lösningar så man inte behöver göra böj-liknande övningar.

En hack-press med ryggbräda som den nedan bör kunna fungera:
0tn5K9NlCfo
Får anpassa vikten till acceptabel nivå.

Jhammar
2019-03-24, 22:09
En hack-press med ryggbräda som den nedan bör kunna fungera

Tyvärr inte, då vikten ligger på axlarna:(

Kev88
2019-03-25, 19:16
En sådan har jag också försökt att hitta ett gym som har, det, en GHR och en maskin som man kan köra bältböj i, men det verkar vara ont av detta i Sverige.

svenbanan
2019-03-25, 20:03
En sådan har jag också försökt att hitta ett gym som har, det, en GHR och en maskin som man kan köra bältböj i, men det verkar vara ont av detta i Sverige.

glute-ham brukar ju vara poppis i crossfitkretsar. Fast de gör väl främst situps i dem.

Kolla in cf-gym så tror jag du kan hitta en sådan.