handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och immunförsvaret: hur påverkas det och hur håller du dig frisk?


King Grub
2019-03-21, 13:31
https://www.styrkelabbet.se/styrketraning-och-immunforsvaret/

-squat-
2019-03-22, 21:30
Tack för en bra artikel! :)

Sverker
2019-03-23, 06:17
Det där med kortisol var uppe på 1980-talet. Kör intensivt under max 45 minuter så hinner inte kroppen kicka igång produktionen av kortisol.
Vad jag läser i artikeln så verkar kortisol vara nyckeln till immunförsvaret och intressant att påverka.
Svaret på 1980-talet var att köra flera korta intensiva träningspass samma dag för att kunna hålla träningsmängden uppe men bibehålla lägre nivåer kortisol i blodet.


.....fast hade det fungerat så borde alla träna så idag...

geoff
2019-03-25, 16:20
Känner mig lite träffad av detta.. jag upplever att jag lättare blir sjuk nuförtiden, när jag regelbundet (försöker) träna tre pass i veckan, än tidigare då jag inte tränade alls. Jag trodde/hoppades att immunförsvaret skulle bli BÄTTRE av träning.. är ju dessutom lite frustrerande då man precis hinner märka av lite gainz efter 4 veckors träning, bara för att åka på en ny förkylning som gör att man blir borta i minst 2 veckor.. har hänt 3 ggr hittills bara i år, och förra hösten var jag mer eller mindre sjuk 2,5 månader i sträck *mini

Bandid0
2019-03-26, 22:16
Peta inte i några kroppsöppningar i onödan.

Låter rimligt.