handdator

Visa fullständig version : Upplägg träning


Adler300
2019-03-18, 18:06
Hej,

HELT novis när det kommer till styrkelyftandet och undrade lite kring upplägget av träning.

Tränar mest för hälsans skull; har ett stillasittande jobb och rör mig knappt i vardagen, så vill träna lite varje dag. Har därför tänkt köra upplägget 3 dagar underkropp och 3 dagar överkropp.

Nu till frågan; ska jag köra samma pass tre gånger eller är det bättre att dessa tre pass har olika övningar? Och om man delar upp dem behöver man dela upp dem "per muskel" på något sätt? Ex att man fokuserar på armar/axlar ett pass, rygg ett annat osv eller går det bra att köra igenom alla överkroppens muskler på en gång?

Försöker googla mig till lite svar men står lite olika överallt, svårt att sålla när man inte vet vad som är bs och inte ;)

Analbumcover
2019-03-19, 02:28
Det skulle säkert vara fördelaktigt att ha lite olika övningar om du ska köra 6 pass halvkropp i veckan, om inte annat så i alla fall roligare, enligt mig.

Det går bra att köra igenom hela över/underkroppen på ett pass, sen får du väl anpassa volymen bara så att det inte blir för mycket ifall du ska köra 6 pass i veckan.

Gör det du trivs bäst med, finns gott om halvkropps upplägg här på forumet och på andra ställen som du kan använda som riktlinjer, där du kan byta ut/lägga till/ta bort övningar :)

Själv kör jag oftast 3-4 split men det händer att det blir perioder med helkropp/halvkropp.