handdator

Visa fullständig version : Ökad prestation strax för infektionssjukdom


mangs
2019-03-16, 11:09
Jag har ofta upplevt att jag strax före insjuknande i någon form av infektionssjukdom haft en ökad styrka/ork kondition precis före.

Orsak och verkan har jag funderat mycket på då kroppen efter en ökad prestation är mer mottaglig för sjukdomar men då jag själv känner att prestationen är en bra bit över vad jag normalt klarar att utsätta kroppen för undrar jag om det faktiskt kan vara så att det som händer är att om min kropp utsätts för ett virus/bakteriellt angrepp så börjar den förbereda sig för strid och om jag då tränar så ger detta mig en ökad prestationsförmåga mot att mitt immunförsvar då såklart tappar motståndskraft och jag insjuknar.

Är det fler som upplevt liknande? För egen del pratar vi om styrkeökningar på runt 5-10% mot vanliga träningsvikter vilket nästintill känns overkligt kopplat enbart till dagsform utan det känns som att något annat påverkar min prestation. Detta är inte en engångshändelse utan det är mer regel än undantag att det blir så här för mig.

Frågan är om det ligger någonting i det jag funderar runt och såklart om jag då genom att inte ta ut de extra 5-10% kan klara mig från insjuknande?

Det är ju dock en härlig känsla att plötsligt från ingenstans kunna lägga på 5-10kg extra och dessutom köra fler reps än föregående vecka.

svamp
2019-03-16, 11:10
Du är inte ensam, samma för mig.

Termy
2019-03-16, 11:46
Flera gånger, mest påtagligt i konditionsträning (tydligt ökad kcal/hour på crosstrainern). Ev. lätt feber / Ökad kroppstemperatur = ökad prestation?

Frustrator
2019-03-16, 13:15
Frågan är väl om det finns något kausal-samband. Kan ju också vara så att när du är i bäst form så är du också mer infektionskänslig?

vicarious
2019-03-17, 17:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178960

stridis
2019-03-17, 17:39
Har nog haft fler tillfällen där jag bara skrattat efter uppvärmningen för att man känt sig nästan skakig och avbrutit för att på natten ha feberfrossa.

Att få någon träningsboost just innan har jag aldrig känt av.

svenbanan
2019-03-17, 21:00
Frågan är väl om det finns något kausal-samband. Kan ju också vara så att när du är i bäst form så är du också mer infektionskänslig?

Detta trodde jag var relativt vedertaget och välkänt? Hur många gånger har man inte hört elitidrottsmän klaga över hur extremt lätt det ät att dra på sig sjukdom då de börjar komma i formtopp?

Ifall man dessutom passar på att ta ut sig i en maxprestation i det läget så sänker man ju immunförsvaret ännu mer.

Frustrator
2019-03-17, 21:43
Detta trodde jag var relativt vedertaget och välkänt? Hur många gånger har man inte hört elitidrottsmän klaga över hur extremt lätt det ät att dra på sig sjukdom då de börjar komma i formtopp?

Ifall man dessutom passar på att ta ut sig i en maxprestation i det läget så sänker man ju immunförsvaret ännu mer.

Inte att någon forskning på det faktiskt. Inte letat heller iofs.
Aldrig hört att de klagar över det. Mest tänkt att de undviker alla risker pga att de inte vill bli snubbla på mållinjen genom att åka på en förkylning precis vid VM man laddad för i x antal år..

Man borde vara mer infektionskänslig när man är rejält nedtränad, inte när man har släppt på träningen och fått sin superkompensation?

svenbanan
2019-03-17, 22:40
Inte att någon forskning på det faktiskt. Inte letat heller iofs.
Aldrig hört att de klagar över det. Mest tänkt att de undviker alla risker pga att de inte vill bli snubbla på mållinjen genom att åka på en förkylning precis vid VM man laddad för i x antal år..

Man borde vara mer infektionskänslig när man är rejält nedtränad, inte när man har släppt på träningen och fått sin superkompensation?

Nej, forskning har jag noll koll på.

Tycker dock man hört många friidrottare och konditionsidrottare säga att de är som känsligast för infektioner då de är mitt i en formtopp.

Men det är ju rimligen en kombination av att vara formtoppad och göra en maxprestation. Dvs ungefär nåt sånt här kanske:

Ifall man är formtoppad och sätter PB så riskerar man att dra på sig sjukdom direkt efter.

Ifall man inte är formtoppad men tar ut sig lika mycket som ovan så är risken inte lika stor att man drar på sig sjukdom. Kanske gör formtoppningen att man klarar att ta ut sig hårdare...

Ifall man är formtoppad men inte tar ut sig maximalt är det ingen direkt fara för att dra på sig sjukdom.

Bara för att hålla min OCD i schack så tar jag den återstående (ointressanta) varianten också... Ifall man inte är formtoppad och inte tar ut sig maximalt så löper man inte heller nån större risk för att bli sjuk.

Bob90
2019-03-18, 00:21
Sa min gamla gymnastiklärare i grundskolan också. Att man blev lite bättre precis innan man blev sjuk.

Frustrator
2019-03-18, 09:59
Det finns ju en hel del belägg för att man får temporärt sänkt immunförsvar av konditionsträning, exv här mäter man ju minskade mängder celler i upp till 8h.
The open window of susceptibility to infection after acute exercise in healthy young male elite athletes.
Kakanis MW, et al. Exerc Immunol Rev. 2010.

Är man i bra form och kör två pass om dagen så borde immunförsvaret vara sänk upp till 16h om dagen, då blir man ju definitivt lättare sjuk.

Troligen svårt att få etiskt tillstånd för att infektera folk och sen se om de presterar bättre i sport med tanke på risken för hjärtmuskelinflammation..

Termy
2019-03-18, 10:06
Det finns ju dock även forskning på senare vid som motsäger att konditionsträning skulle vara akut immunförsvarssänkande.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5911985/
Campbell JP, Turner JE. Debunking the Myth of Exercise-Induced Immune Suppression: Redefining the Impact of Exercise on Immunological Health Across the Lifespan. Front Immunol. 2018;9:648. Published 2018 Apr 16. doi:10.3389/fimmu.2018.00648

mangs
2019-03-19, 10:24
Ja, att det sliter på kroppen att göra en maxprestation och att det temporärt kan sänka ens immunförsvar är något som jag ser som en självklarhet.

Det konstiga som jag upplever är att formtoppen kan komma rent random och är så pass märkbar. 5-10% ökning från ett pass till ett annat i en övning jag är väl betrodd med borde inte kunna ske om inte någonting i min kropp ger mig extra styrka/kraft whatever.

Jag är väl medveten att träningsvolym, sömn, mat, kreatin etc påverkar min prestation och min upplevelse av detta fenomen är ungefär som när man kör de första passen på kreatin fast kanske 2-3 gånger större effekt.

Den enligt mig logiska förklaringen skulle kunna vara att min kropp där och då börjat jobba för att motverka infektion och när jag sedan helt ovetandes drar och tränar mobiliseras den energin som krävs för att hela min kropp till att istället attackera det omedelbara hot som mina muskler utsätts för i den tyngre belastningen jag ger dem.

ARMSTARK
2019-03-19, 12:27
Så då ska man åka och köpa blåbär vitlök och multivitamin när man haft ett bra pass? ;)

ceejay
2019-03-19, 12:31
Första gången jag typ böjde dubbla kroppsvikten så åkte jag på historiens febersjuka dagen efter.

ARMSTARK
2019-03-19, 12:42
Det kan väl vara så att en infektion redan börjat och kroppen har "red allert" och går på högvarv vilket påverkar styrkan samtidigt. Sen tror man att det var det hårda passet som gjorde en sjuk. Bara en spekulation. :)

svenbanan
2019-03-19, 13:17
Om man letar efter förklaringsmodeller till detta så tycker jag det osannolikaste verkar vara att man redan åkt på sjukdomen och att sjukdomen i sin tur skulle vara anledningen till att man lyckas prestera extra bra.

Har man inga bevis åt något håll så låter det väl bra mycket mer sannolikt att man presterar extra bra av nån helt annan anledning (än att man är sjuk) och att denna urladdning till maxprestation i sin tur gör att man blir tvärslut efteråt och även får nedsatt immunförsvar och lättare åker på en sjukdom.

svenbanan
2019-03-19, 13:18
Det kan väl vara så att en infektion redan börjat och kroppen har "red allert" och går på högvarv vilket påverkar styrkan samtidigt. Sen tror man att det var det hårda passet som gjorde en sjuk. Bara en spekulation. :)

Att kroppen går på red alert pga sjukdom brukar väl kallas "nedsatt allmäntillstånd" och feber. Inget jag associerar till personbästa i alla fall... ;)

ARMSTARK
2019-03-19, 13:41
Att kroppen går på red alert pga sjukdom brukar väl kallas "nedsatt allmäntillstånd" och feber. Inget jag associerar till personbästa i alla fall... ;)

Näe sant, men jag tänker mig att precis innan sjukdomen tagit fäste men förekommer i blodomloppet, kroppen rustar för strid, typ.

StarkaUlf
2019-03-19, 13:48
Det är därför jag aldrig persar. Jag blir aldrig sjuk :cool:

svenbanan
2019-03-19, 14:30
Näe sant, men jag tänker mig att precis innan sjukdomen tagit fäste men förekommer i blodomloppet, kroppen rustar för strid, typ.

Jag är skeptisk till att det skulle existera nåt sådant tillstånd.

Tycker andra förklaringsmodeller låter rimligare.

mangs
2019-03-19, 22:48
Om man letar efter förklaringsmodeller till detta så tycker jag det osannolikaste verkar vara att man redan åkt på sjukdomen och att sjukdomen i sin tur skulle vara anledningen till att man lyckas prestera extra bra.

Har man inga bevis åt något håll så låter det väl bra mycket mer sannolikt att man presterar extra bra av nån helt annan anledning (än att man är sjuk) och att denna urladdning till maxprestation i sin tur gör att man blir tvärslut efteråt och även får nedsatt immunförsvar och lättare åker på en sjukdom.


Ändå är det så det fungerar för mig gång efter annan. Jag bli onaturligt stark under passet, går därifrån utan att känna mig mer sliten än vanligt men känner att jag inte riktigt kan förklara varör passet gick så bra. 1-2 dagar efteråt insjuknar jag...


Jag är helt med på att jag efter detta pass är mer mottaglig för sjukdom men om jag inte redan är smittad där bryter sjukdomen ut ganska snabbt efter passet och vi har någon "magisk process" som gör att jag dansar åttor runt min vanliga rutin.

Hade det skett en gång så må det vara hänt för ibland har man ju sina dagar men detta är konsekvent och inget jag inbillar mig.

svenbanan
2019-03-19, 23:51
Ändå är det så det fungerar för mig gång efter annan. Jag bli onaturligt stark under passet, går därifrån utan att känna mig mer sliten än vanligt men känner att jag inte riktigt kan förklara varör passet gick så bra. 1-2 dagar efteråt insjuknar jag...


Jag är helt med på att jag efter detta pass är mer mottaglig för sjukdom men om jag inte redan är smittad där bryter sjukdomen ut ganska snabbt efter passet och vi har någon "magisk process" som gör att jag dansar åttor runt min vanliga rutin.

Hade det skett en gång så må det vara hänt för ibland har man ju sina dagar men detta är konsekvent och inget jag inbillar mig.

Jag säger inte att du inbillar dig effekten. Jag säger att jag tror förklaringsmodellen inte stämmer.

Dvs du har inte blivit "onaturligt stark" pga att du har en förkylning som håller på att bryta ut. Utan snarare är du extra stark pga en kombination av hur du tränat och återhämtat dig innan detta pass, dvs nåt slags formtopp.

Att du inte kan förklara varför du var i toppform behöver ju inte betyda att det inte finns en förklaring. Det är ju säkerligen en hel drös med variabler som är med och påverka detta. Sömn, kost, stress, träning, stretching, etc.

Men som sagt så sitter jag inte på nåt facit här. Men jag tycker "min" modell verkar mer sannolik, eftersom "din" modell kräver att sjukdomen skulle påverka kroppen positivt i ett initialt skede. Om denna mekanism nu skulle vara så väldigt vanligt förekommande så kan jag tycka att det också borde vara hyfsat välkänt och att läkare/forskare skulle försöka förklara detta minst sagt konstiga samband. För håll med om att det låter underligt att kroppen skulle ha en mekanism som gör det möjligt att lyfta tunga vikter strax innan man får feber. Jag menar vad är vitsen med det? Knappast nåt som bekämpar sjukdomen effektivare i alla fall. Men jag har eldrig ens hört talas om att någon med expertis på området ens nämnt ett sådant fenomen.

Därför tycker jag "min" förklaring verkar rimligare. Men jag sitter alltså inne med exakt noll medicinsk expertis. Detta är bara hur jag resonerar för att "sålla" bland olika resonemang.

King Grub
2019-03-25, 16:14
I dag hade jag ont i halsen och slog alla rekord när jag körde kardio nyss. Samma tid som vanligt men 50 kcal mer än någonsin och helt utan ansträngning, på en intensitet som normalt dödar mig.

Nu skall jag ta 100000 mg vitamin C över det kommande dygnet så försvinner det onda i halsen utan att något bryter ut också.

Peter.B
2019-03-25, 16:45
I dag hade jag ont i halsen och slog alla rekord när jag körde kardio nyss. Samma tid som vanligt men 50 kcal mer än någonsin och helt utan ansträngning, på en intensitet som normalt dödar mig.

Nu skall jag ta 100000 mg vitamin C över det kommande dygnet så försvinner det onda i halsen utan att något bryter ut också.

Funkar det att göra så? Döda påbörjad/begynnande förkylning genom att överdosera vitamin C? How come i så fall?

svenbanan
2019-03-25, 16:52
Kan vi få i oss för mycket C-vitamin?
Det finns inget som tyder på att höga intag (>1000 milligram per dag) riskerar att ge allvarliga skador som cancer eller fosterskador. Däremot kan höga intag orsaka till exempel diarré och möjligtvis också njursten hos känsliga personer.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/c-vitamin

100g C-vitamin låter sinnessjukt. Jag antar att Grubbens mage blir risig ifall han ror iland detta...

King Grub
2019-03-25, 16:55
Jag har inte varit förkyld sedan 2005 i alla fall. n=1 betyder inget vetenskapligt, men det räcker för mig.

https://docdro.id/Kzs4kzl

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10543583/

Alldeles för låga doser där dock, i min mening.

King Grub
2019-03-25, 16:57
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/c-vitamin

100g C-vitamin låter sinnessjukt. Jag antar att Grubbens mage blir risig ifall han ror iland detta...

Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.

Peter.B
2019-03-25, 17:02
Jag har inte varit förkyld sedan 2005 i alla fall. n=1 betyder inget vetenskapligt, men det räcker för mig.

https://docdro.id/Kzs4kzl

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10543583/

Alldeles för låga doser där dock, i min mening.

Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.

Jag tänker testa nästa gång jag känner en begynnande förkylning.

svenbanan
2019-03-25, 17:25
Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.

Intressant. Det har jag aldrig hört talas om (eller reflekterat kring vad gäller egna erfarenheter) tidigare.

clavain
2019-03-26, 08:28
Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.

Får man fråga vilka tabletter det är du tar när du kör dunderkuren?

King Grub
2019-03-26, 08:54
Inga tabletter, utan ren askorbinsyra i pulverform.

Och nu, 75000 mg senare, är alla symptom bortblåsta. Ovetenskaplig som jag är tillskriver jag det helt till mirakelkuren.

Diomedea exulans
2019-03-26, 09:01
Fan Grub, du har ju hittat ett vinnande recept.

Steg 1: Gå runt i alldeles för lite kläder och slicka på dörrhandtag, bebisar och så vidare, och peta dig massor i näsan.

Steg 2: Bli förkyld, slå PB, ät ett gram C-vitamin.

Steg 3: Vakna upp frisk nästa morgon och börja om.

King Grub
2019-03-26, 09:25
Ett gram? :p Hundra gram.

Frustrator
2019-03-26, 09:34
Fan Grub, du har ju hittat ett vinnande recept.

Steg 1: Gå runt i alldeles för lite kläder och slicka på dörrhandtag, bebisar och så vidare, och peta dig massor i näsan.

Steg 2: Bli förkyld, slå PB, ät ett gram C-vitamin.

Steg 3: Vakna upp frisk nästa morgon och börja om.

Och hade man inte infektiol alternativ inte grubs stålmage kan man lägga in steg 2.5: Snabb-deff boende på toaletten.

Så blir en win-win :)

geoff
2019-03-26, 11:16
Inga tabletter, utan ren askorbinsyra i pulverform.

Och nu, 75000 mg senare, är alla symptom bortblåsta. Ovetenskaplig som jag är tillskriver jag det helt till mirakelkuren.
Hmm, intressant. Jag har läst något om "behandla med C-vitamin" där man såg ett linjärt samband mellan mängden C-vitamin och hur länge förkylningen varade, men där tror jag maxdosen var 8000mg per dag, och då var förkortningen av förkylningen endast 10%.. Jag brukar köra zink och 3000mg per dag när jag är förkyld, men får ändå gå förkyld i 2 veckor.

Du menar alltså att det linjära sambandet går att extrapolera ända till 0-punkten i princip? :)

Har du någon teori om varför detta inte är mer känt? Risker för skador om "alla" börjar göra så här, fast gör fel på något sätt?

geoff
2019-03-26, 11:31
Hittade denna bloggpost med troligtvis liknande upplägg som Grub kör med: https://www.vibevocals.se/post/forebygg-bota-forkylningar-med-c-vitamin-terapi

ARMSTARK
2019-03-26, 11:56
Så, nu har jag beställt ett kilo askorbinsyra. :)

Termy
2019-03-26, 11:59
King Grub, märker du någon effekt på sådana korta bolusdoser på träningsrelaterade adaptationer (negativa sådana), eller blir det för kort period för att det ska spela någon direkt praktisk roll?

geoff
2019-03-26, 11:59
Så, nu har jag beställt ett kilo askorbinsyra. :)
Coolt, jag beställde "bara" 0.5kg.. ser fram emot nästa rännskita :)

svenbanan
2019-03-26, 12:43
Jag har brukat ta ett par c-vitamin brus eller en tesked askorbinsyra i ett glas vatten ett gånger om dagen ifall jag känt att nåt varit på gång. Ett hekto har inte ens fallit mig in. :D

ARMSTARK
2019-03-26, 12:47
Inga tabletter, utan ren askorbinsyra i pulverform.

Och nu, 75000 mg senare, är alla symptom bortblåsta. Ovetenskaplig som jag är tillskriver jag det helt till mirakelkuren.

Hur påverkar askorbinsyra eventuell Cancer tror du, multivitamin är inte bra att ta då vet jag, vid tex lungcancer är överlevnaden 0%. :(

King Grub
2019-03-26, 13:04
Askorbinsyra angriper cancerceller utan att skada friska celler och har använts inom cancervården.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6037948/

Cancerpatienter som fått megadoser av askorbinsyra intravenöst har levt längre.

King Grub
2019-03-26, 13:06
King Grub, märker du någon effekt på sådana korta bolusdoser på träningsrelaterade adaptationer (negativa sådana), eller blir det för kort period för att det ska spela någon direkt praktisk roll?

Nej, det handlar bara om intag på ett dygn.

Termy
2019-03-26, 13:16
Har du kört typ 10g per timme då eller någon annan fördelning?

Frustrator
2019-03-26, 20:49
Var tvungen att testa.

Intog 10gram kl 18. Kl 19.30 fick jag bosätta mig på toaletten. :D

Tur man bor på hotell denna veckan..

geoff
2019-03-27, 10:14
Två funderingar om detta med mega-doser av C-vitamin:

- Om man känner de första förkylningssymptomen komma strax innan man ska gå och lägga sig, hur gör man då? Så stor engångs-dos man tror sig klara av då, och sedan fortsätta med periodiskt intag när man vaknar på morgonen? Eller ställa klockan och inta X gram typ varannan timme?

- Om man har gått och haft ont i halsen till och från under ett par veckor (men inte direkt några övriga förkylningssymptom), gör en sån här dunderkur nytta även då, eller är man "redan inne i" en förkylning då, alltså för sent ute?

Termy
2019-04-02, 06:53
Har en sådan megadosering under en enstaka dag någon positiv effekt på andra hälsoparametrar enligt någon litteratur?

geoff
2019-04-08, 07:38
Om man känner de första förkylningssymptomen komma strax innan man ska gå och lägga sig, hur gör man då? Så stor engångs-dos man tror sig klara av då, och sedan fortsätta med periodiskt intag när man vaknar på morgonen? Eller ställa klockan och inta X gram typ varannan timme?
Åkte på detta scenario i helgen.. när jag ligger i sängen på fredag kväll så börjar jag nysa och det börjar rinna i näsan. Hade inte känt något tidigare under dagen, men så här i efterhand så kände jag mig lite matt på eftermiddagen när jag var på badhuset med ungarna (men det gör man ju hur friskt man än är :-)

Hur som helst, drog i mig 5g och gick och lade mig. När jag sedan vaknade (blev väckt) lördag kl 7, så började jag dra i mig ca 5g per timme. Efter 25g så började jag lessna (kanske måste blanda lite starkare så det inte är så mycket vätska), märkte inte av så mycket mer än rumlig i magen, började ev. bli lite orolig i magen.. Hur som helst.. kände mig rätt dålig i söndags (dock inga fler klassiska förkylningssymptom) och nu idag måndag har det iaf inte brutit ut något mer än lite snuva, så vem vet, kanske klarar mig.. men som sagt, frågan kvarstår till er som "kan det här". Grub, du som inte varit sjuk på 15 år måste ju ha råkat ut för detta scenario både en och tre ggr?

ARMSTARK
2019-04-08, 10:05
Åkte på detta scenario i helgen.. när jag ligger i sängen på fredag kväll så börjar jag nysa och det börjar rinna i näsan. Hade inte känt något tidigare under dagen, men så här i efterhand så kände jag mig lite matt på eftermiddagen när jag var på badhuset med ungarna (men det gör man ju hur friskt man än är :-)

Hur som helst, drog i mig 5g och gick och lade mig. När jag sedan vaknade (blev väckt) lördag kl 7, så började jag dra i mig ca 5g per timme. Efter 25g så började jag lessna (kanske måste blanda lite starkare så det inte är så mycket vätska), märkte inte av så mycket mer än rumlig i magen, började ev. bli lite orolig i magen.. Hur som helst.. kände mig rätt dålig i söndags (dock inga fler klassiska förkylningssymptom) och nu idag måndag har det iaf inte brutit ut något mer än lite snuva, så vem vet, kanske klarar mig.. men som sagt, frågan kvarstår till er som "kan det här". Grub, du som inte varit sjuk på 15 år måste ju ha råkat ut för detta scenario både en och tre ggr?

Det kan även vara så att du fått en släng av allergi, solen sken i fredags och lördags så det blev en peak av pollen, sen regnade det i söndags och då hamnade mycket av pollen på marken vilket ledde till att allergin lugnade sig. Spekulationer men exakt så var det för mig (jag har pollenallergi).

geoff
2019-04-08, 10:20
Just det.. men jag har ingen allergi vad jag känner till (kollades för björk, damm och kvalster för några år sedan).

ARMSTARK
2019-04-08, 10:28
Just det.. men jag har ingen allergi vad jag känner till (kollades för björk, damm och kvalster för några år sedan).

Tyvärr kan man få allergier när som helst, även i vuxen ålder, men du får hoppas att det var en förkylning som din kropp bekämpade effektivt. :)