handdator

Visa fullständig version : Strypträning/BFR vs MYO


TotteShaped4Life
2019-03-16, 05:32
Själv har jag implementerat båda träningsprotokollen. För skojs skull ställde jag först frågan till Lyle McDonald:

How is BFR compared to MYO?

- Not the same on any level is how.

Ställde förstås samma fråga till skaparen av myoreps Børge A. Fagerli som svarade:

- You can achieve pretty much the same effect, probably amplified by keeping constant tension on the muscle - although seemingly not essential since the Myo-rep set itself (with the series of reps with short rest) tends to spike metabolic stress dramatically.

Nu ser jag plötsligt bara EN lösning på det här "dilemmat". Grub måste helt ta sig an uppgiften och skriva en artikel på Styrkelabbet om det här. Upplys oss!

Erik_Hellström
2019-03-16, 13:21
Intressant ämne, har själv nyligen implementerat en stomme av dessa protokoll också.
Kör själv en tredelning:

RPT på basövningarna (bänkpress, stångrodd, marklyft, militärpress, frontböj, chins)

MYO på hypertrofiövningar (hantelpress, hantelrodd, side laterals, rear laterals, mage)

BFR på komplement (knäböj, armhävningar, bicepscurl, pushdown, benspark, lårcurl, vadpress)

3st helkroppspass i veckan.
Basen är 2st basövningar samt 2st hypertrofiövningar. Utfyllnad av BFR efter tycke och smak som ren bonus sen.

Känslan jag får är att MYO-reps når likvärdig metabol stress som renodlad BFR-träning, dock med den stora skillnaden att MYO kan (och i mitt tycke bör) användas på mer "kött och potatis" - övningar som tex hantelpress/rodd osv.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

TotteShaped4Life
2019-03-16, 14:27
Själv har jag de senaste passen kört i en och samma övning, te.x. latsdrag:

- 2 tunga set 6-7 reps, vila 2-3 minuter
- 1 set myo
- 1 set 3/7