handdator

Visa fullständig version : Finnar på ryggen av kreatin!!


Fyrkantig_njure
2004-05-12, 11:02
Får finnar på min rygg av mitt kreatin, (twinlab)...fler som lider av detta??

aliquis
2004-05-12, 11:26
Någon/några fick utslag av sitt star kreatin. Antog att det innehöll något annat som gav utslagen men om du får det av twinlab så kanske det helt enkelt är så att en del får det av kreatin.

Muaytudd
2004-05-12, 12:01
jag får finnar av ost :smokin:

LunaSpice
2004-05-12, 12:25
Originally posted by Muaytudd
jag får finnar av ost :smokin:

Beror det på att kolesterolet/fettet i osten ger ökad testosteronbildning som i sin tur ger ökad talgkörtelproduktion som täpper igen porerna och bildar infektioner?

mangs
2004-05-12, 12:33
Även jag märker av att jag får finnar när jag använder mig av kreatin. har inte finanr annars men under en kreatinkur brukar de dyka upp tillsammans med de större musklerna så det gör att det trots allt är värt det. Det är ju inga enorma mängder vi snackar nu, utan att fåtal små placerade lite varstans.

Någon som vet varför?

Jag vet att förändringa i kosten ändrar hormonnivåerna vilket gör att man kan få finnar men påverkar även kreatin dessa nivåer? Kan det ha något att göra med att man binder mer vätska i musklerna?

cali
2004-05-12, 12:38
Beror det på att kolesterolet/fettet i osten ger ökad testosteronbildning som i sin tur ger ökad talgkörtelproduktion som täpper igen porerna och bildar infektioner?

Hörru Lunar du kanske kan svara på denna fråga!
Kan man få finnar av styrketräning?
I och med att testosteron produktionen och dess koncentration i kroppen ökar av styrketräning så borde även talgkörtlarna växa = mer finnar.
Jag har länge hävdat detta men aldrig fått det bekräftat någonstans. Vad anser du?

cali
2004-05-12, 12:46
Om jag få ge min syn på varför man får finnar av kreatin så beror det på att när man äter kreatin så brukar man satsa rätt intensivt på träningen under just denna period, kreatinet ger även att man får ut mer av sin träning och att mer könshormoner frigörs som resultat av den nu hårdare träningen.
Dessa resulterar i fler finnar, dvs det är inte kreatinet i sig som ger mer finnar utan det är den ökade träningen och dess intensitet som kreatinet ger.

Tjenis!

LunaSpice
2004-05-12, 14:43
Cali, ja. Teoretiskt sett så borde styrketräning dess hormonförändringar kunna bidra till mer finnar. Hur det är i praktiken vet jag inte.

Mangs, kreatin i sig förändrar inte hormonnivåerna. Varken testosteron, GH eller IGF-1. Kortisol däremot ökar under intialfasen.


The effects of creatine supplementation on muscular performance and body composition responses to short-term resistance training overreaching.

Volek JS, Ratamess NA, Rubin MR, Gomez AL, French DN, McGuigan MM, Scheett TP, Sharman MJ, Hakkinen K, Kraemer WJ.

Eur J Appl Physiol. 2004 May;91(5-6):628-37.

oath5
2004-05-12, 17:53
Originally posted by Fyrkantig_njure
Får finnar på min rygg av mitt kreatin, (twinlab)...fler som lider av detta??

Japp twinlabs kreatin gav mig också finnar på ryggen!

Fyrkantig_njure
2004-05-12, 21:05
Antar att man får ta det där med finnarna, det är ju trots allt inte så farlit mycket...och man får ju muskler snabbare av att använda kreatin...ökar uthållighet och prestationshöjare ju =)

Vill man va fin får man lida pin =D

Halldin
2004-05-12, 21:17
Ville bara påpeka att jag använder kreatin från Optimum Nutrition just nu, och jag är helt fri från sådana konstiga symptom.

Hobbes
2004-05-12, 21:55
Originally posted by LunaSpice
Cali, ja. Teoretiskt sett så borde styrketräning dess hormonförändringar kunna bidra till mer finnar. Hur det är i praktiken vet jag inte.



I praktiken så borde det väl oxå vara så att under en omgång med kreatin, så tränar man hårdare (läs:svettas mer oxå). Men är det inte så att finnar i grunden kommer oxå från dålig hy, alltså om man tränar hårdare och svettas mer, så blir hyn oren. Alltså oren hy=mer finnar!! Lite tankar kring orsak och verkan bara...

Okey, det är lite långsökt men ändå!! Själv är jag alltid noga med hyn, använder fuktkräm istället för rakvatten (som annars kan innehålla alkohol), men efter träningen så använder jag både ansikts tvätt och ibland ansikts vatten.

Är en sådan som har två lägen: svettas eller inte svettas, men så har jag inte problem med hyn längre.

Miranda
2004-05-13, 07:46
Originally posted by Fyrkantig_njure
Antar att man får ta det där med finnarna, det är ju trots allt inte så farlit mycket...och man får ju muskler snabbare av att använda kreatin...ökar uthållighet och prestationshöjare ju =)

Vill man va fin får man lida pin =D


Hmmmmm.... jag såg en kille på gymmet häromdan - en riktig biff måste man säga - som hade en vit t-shirt på sig när han tränade och hela baksidan av t-shirten var en enda gul/röd gägga av blod och var... :MrT:

Det såg inte så trevligt ut... (dagens understatement) så VISSA preparat kanske ger acne i så hög grad så man inte bara kan rycka på axlarna åt det...?

M

bubbe
2004-05-13, 09:17
Originally posted by Miranda



Hmmmmm.... jag såg en kille på gymmet häromdan - en riktig biff måste man säga - som hade en vit t-shirt på sig när han tränade och hela baksidan av t-shirten var en enda gul/röd gägga av blod och var... :MrT:

Det såg inte så trevligt ut... (dagens understatement) så VISSA preparat kanske ger acne i så hög grad så man inte bara kan rycka på axlarna åt det...?

M

Ouch, det lät inget bra, tror det är ganska indiviuellt hur man reagerar, ofta brukar det hävdas att vissa produkter inte ger finnar som tex choklad, jag vet dock av egen erfarenhet att mycket choklad ger mig finnar (har inte detta annars), samma sak med kreatin får finnar mest på baksidan av huvudet, men även
på konstiga ställen som på benen. Detta gäller oftast i början av
kuren och brukar tunnas ut efter några veckor.

Beast
2004-05-13, 18:27
Den där killen som var super finnig har antagligen inte kreatin problem utan snarare testo problem :)

mr_bono
2004-05-17, 12:54
Får alltid finnar av kreatin, speciellt när ja laddar! Har även många kompisar som får samma fenomen..