handdator

Visa fullständig version : Ländryggen gör ont efter stretch


d1anny2
2019-03-14, 21:35
Hallå. Kom ini grymt fridfull stämning häromkvällen och körde stretch i alla himlens väderstreck. Bland annat flera olika hamstring och då oundvikliga ländryggsböjningar. Inser att den ömmar sedan dess. Har även svaga minnen av att den gjort det förr i samband med sånt här.
Är här någon som har erfarenhet av det? Är det kass eller är jag olämplig att hålla på med denna stretch?

Hade förresten inget ont alls innan.

erks
2019-03-14, 21:57
Böj inte i ländryggen när du stretchar hamstrings, det är för personer som är mer avancerade när det kommer till stretching. Du bör bara fälla i höften när du jobbar på hamstrings. Vill du nödvändigtvis göra detta så lär dig Jefferson Curls när din ländrygg känns bättre.

d1anny2
2019-03-15, 08:23
Böj inte i ländryggen när du stretchar hamstrings, det är för personer som är mer avancerade när det kommer till stretching. Du bör bara fälla i höften när du jobbar på hamstrings. Vill du nödvändigtvis göra detta så lär dig Jefferson Curls när din ländrygg känns bättre.Okej. Tack för tips. Ska låta bli det.

På vilket sätt är det för dem som är mer avancerade? Att de redan har god rörlighet i hamstring och därför inte behöver böja ryggen så mkt?

dodie
2019-03-15, 12:36
När du kör stående hamstringstretch, "gå ur" stretchen genom att böja knäna först, och res dig sen som en knäböj. Eftersom du stått och stretchat både hamstrings och ländryggen ett tag, är dom slappa och oresponsiva, gör du sedan direkt en rak marklyft för att resa dig är det inte säkert att du har full styrsel på musklerna, och det kan bli skumt i ländryggen.

Detta läste jag i boken 'Relax into stretch' skriven av Pavel Tsatsouline. Bra bok för övrigt.

erks
2019-03-15, 13:49
Okej. Tack för tips. Ska låta bli det.

På vilket sätt är det för dem som är mer avancerade? Att de redan har god rörlighet i hamstring och därför inte behöver böja ryggen så mkt?

Det är ganska lätt att ländryggen blir påverkad på det sättet som du beskrev, med smärta och besvär, speciellt när man stretchar ett ben i taget. Det gäller att god kontroll på kroppen om man ska ge sig på det och dessutom är hamstrings en muskelgrupp som behöver ganska brutal stretching, lika bra att inte blanda in ländryggen då. Därmed inte sagt att du inte ska stretcha ländryggen med en specifik stretch för just den.

Som sagt finns det fina övningar för detta också, typ Jefferson Curls, men om du är nybörjare så håll dig till att bara fälla i höften.

d1anny2
2019-03-15, 13:58
Det är ganska lätt att ländryggen blir påverkad på det sättet som du beskrev, med smärta och besvär, speciellt när man stretchar ett ben i taget. Det gäller att god kontroll på kroppen om man ska ge sig på det och dessutom är hamstrings en muskelgrupp som behöver ganska brutal stretching, lika bra att inte blanda in ländryggen då. Därmed inte sagt att du inte ska stretcha ländryggen med en specifik stretch för just den.

Som sagt finns det fina övningar för detta också, typ Jefferson Curls, men om du är nybörjare så håll dig till att bara fälla i höften.Jaha. Alltså nybörjare tills stretch? Vet jag inte som jag vill säga att jag är. Men det är klart, volymen gick i taket den stretchkvällen.

Ska testa Jefferson curl. Men när menar du att man kan börja stretcha tillsammans med ländryggen?

erks
2019-03-15, 14:36
Jaha. Alltså nybörjare tills stretch? Vet jag inte som jag vill säga att jag är. Men det är klart, volymen gick i taket den stretchkvällen.

Ska testa Jefferson curl. Men när menar du att man kan börja stretcha tillsammans med ländryggen?

Precis, nybörjare när det gäller stretching. Finns lika mycket att lära där som det finns om styrketräning.

När du känner din kropp så pass bra att du inte får ont i ländryggen av att göra det, det är subjektivt. Bättre svar än så kan jag inte ge dig.

Scratch89
2019-03-19, 13:40
Varför tror du att han skulle må bra av Jefferson curl när han beskriver en belastad flexionssmärta?