handdator

Visa fullständig version : Feedback på träningsupplägg


phdigital
2019-03-14, 17:57
Tjenare,

Tänkte be om lite feedback från er träningsfokuserade.

För 5 veckor sedan drog jag igång med, vad jag tycker, är ett bra upplägg gällande träning - men skulle gärna vilja ha lite feedback.

Jag kör följande träningsupplägg måndag tisdag, torsdag och fredag innan jobbet.

1. Joggar 7.5 minuter för att värma upp.
2. Powerwalkar 7.5 minuter.
3. Springer i 1 minut.
4. Powerwalker 7.5 min
5. Springer 1 minut
6. Powerwalkar 7.5 min
7. Joggar 7.5 min

Avslutar sedan med blandade övningar hemma.

För mig känns det som en kanonbra formula, men vet ju inte vad experterna där ute har att säga? Har dragit på mig en del fett under åren, som tillkommer vid kontorsjobb - vilket jag nu försöker bli av med.

Ge mig gärna feedback!

svenbanan
2019-03-14, 18:41
Tjenare,

Tänkte be om lite feedback från er träningsfokuserade.

För 5 veckor sedan drog jag igång med, vad jag tycker, är ett bra upplägg gällande träning - men skulle gärna vilja ha lite feedback.

Jag kör följande träningsupplägg måndag tisdag, torsdag och fredag innan jobbet.

1. Joggar 7.5 minuter för att värma upp.
2. Powerwalkar 7.5 minuter.
3. Springer i 1 minut.
4. Powerwalker 7.5 min
5. Springer 1 minut
6. Powerwalkar 7.5 min
7. Joggar 7.5 min

Avslutar sedan med blandade övningar hemma.

För mig känns det som en kanonbra formula, men vet ju inte vad experterna där ute har att säga? Har dragit på mig en del fett under åren, som tillkommer vid kontorsjobb - vilket jag nu försöker bli av med.

Ge mig gärna feedback!

Till att börja med tycker jag du ska fokusera på käket ifall du vill bli av med fett.

Håll nere antalet kalorier (undvik en massa socker och fett). Du behöver ligga på ett kaloriunderskott om du ska gå ner i vikt (dvs göra av med mer energi än du stoppar i dig).

Försök att ändå få i dig ordentligt med protein eftersom det gör att du minimerar muskelförlust (och alltså istället tappar mer fett).

Ägna dig gärna åt lite styrketräning också eftersom det sänder signaler till kroppen om att musklerna används och att de inte bör brytas ner för att täcka upp för energiunderskottet (dvs istället bryts fett ner). Ifall du kör löpning/powerwalking så behöver du kanske inte ägna dig jättemycket åt benstyrketräning (även om det nog inte skadar) utan du kan fokusera mer på överkroppsträning.


Angående just det där träningsprogrammet så är det inte helt klart vad syftet är.

Varför springer du inte hela passet kontinuerligt?
De där minuterna då du springer, är det maxfart eller vad menar du?
Hurpass ansträngande är powerwalkningen (mer eller mindre flåsigt jämfört med uppvärmningsjoggen och löpningen)?