handdator

Visa fullständig version : Vissa får aldrig träningsvärk efter en stund/vissa får alltid det?


Helgehorse
2019-03-14, 14:29
Vad är de "vanligaste" varför skiljer de sig så?

Tycker de flesta man pratar med säger att de slutar få träningsvärk efter en viss tid av träning. Jag däremot får alltid träningsvärk i princip-´.

Vad är "vanligast" ? Och vad kan det vara som gör att de skiljer sig åt så mycket imellan folk.

Känns nästan som att jag gör något fel när man pratar med alla andra och de berättar hur deras träningsvärk slutade komma för länge sedan.

1x0
2019-03-14, 14:45
Får bara träningsvärk om jag gör en ny rörelse/övning.

Eller hmm. Om jag knäböjt 1-5 reps i månader, tar ett pass med 15-20 reppare. Då kan jag få träningsvärk. Men det kanske är för volymen (kilo lyft) blir högre än vad jag är van vid?
Jag menar, drar jag och kör 10x10 i en basövning, som jag ändå är van vid, får jag garanterat träningsvärk.

Om jag kört brosplit (en muskelgrupp per vecka) hade jag säkert fått träningsvärk. Har ej provat.

axeln
2019-03-14, 15:05
enligt min erfarenhet upphör träningsvärken när kroppen vant sig vid rörelserna och belastningen, med andra ord dags att börja variera, öka volym/belastning, byta ut övningar osv, då kommer träningsvärken igen

LunaSpice
2019-03-14, 15:18
Jag får ALLTID träningsvärk av mina benpass. 1-2 ggr/vecka, samma övningar flera veckor i sträck. Spelar ingen roll. De andra muskelgrupperna känner jag inte av alls lika mkt.

Helgehorse
2019-03-14, 15:45
enligt min erfarenhet upphör träningsvärken när kroppen vant sig vid rörelserna och belastningen, med andra ord dags att börja variera, öka volym/belastning, byta ut övningar osv, då kommer träningsvärken igen

Jo men om du tränar med en relativt tung belastning, Och tränar "hårt" vilket jag tycker man ska göra på gymet mestadels, Borde man väll endå få träningsvärk när man strävar efter styrka/hypertrofi.

Sen går de kanske lägga upp det så man kör mindre set per pass, men oftare. Så kanske man kan skippa träningsvärken. Men för mig verkar de kvitta, Får alltid lite träningsvärk.

Helgehorse
2019-03-14, 15:46
Jag får ALLTID träningsvärk av mina benpass. 1-2 ggr/vecka, samma övningar flera veckor i sträck. Spelar ingen roll. De andra muskelgrupperna känner jag inte av alls lika mkt.

Samma här, För alla muskler dock. Axlar lite mindre, Men endå känningar.

Helgehorse
2019-03-14, 15:47
Sen om jag minns rätt så är det den excentriska fasen som "skapar" mest träningsvärk?

Zrob
2019-03-15, 08:37
Jag får ALLTID träningsvärk av mina benpass. 1-2 ggr/vecka, samma övningar flera veckor i sträck. Spelar ingen roll. De andra muskelgrupperna känner jag inte av alls lika mkt.

Samma här, tränat i massa år, får alltid rejäl träningsvärk i baksida lår, halv mycket i framsida och vader.
Lite samma i bröst, blir i 80% av fallen halvöm.
Jag kör 3v/mån samma muskelgrupp 1ggr/v, den fjärde v 2ggr samma v.

broman
2019-03-15, 09:09
Övningar där man kan hitta en djup stretch i en viss muskel/muskelgrupp där man samtidigt kan lägga på en del vikt, utan att skada sig.
Ger enligt egna erfarenheter överlägset mest träningsvärk, exempel: RDL.

CalleP
2019-03-15, 09:50
Jag får alltid träningsvärk om jag kör ofrekvent eller gör någonting ovant! Annars får jag alltid träningsvärk om jag kör ofrekvent och tillräckligt hårt.

Förutom I sidoaxlarna, där har jag fått träningsverk en gång ungefär.

Lennix
2019-03-15, 10:01
Jag går alltid runt med konstant träningsvärk i benen när jag kör böj 3/3 pass/vecka. Vilket aldrig händer med 2/3 pass. Det är lite skumt..

Matrexxo
2019-03-15, 12:40
När jag kör något som är obekant för musklerna får jag träningsvärk utan att trötta ut mig.

När jag kör något som är bekant för musklerna får jag träningsvärk endast vid hög belastning.

Jhammar
2019-03-15, 13:27
enligt min erfarenhet upphör träningsvärken när kroppen vant sig vid rörelserna och belastningen, med andra ord dags att börja variera, öka volym/belastning, byta ut övningar osv, då kommer träningsvärken igen

Varför ska du variera dig då? Träningsvärk är ingen indikator på hur effektivt ett pass är.

skattefusk
2019-03-15, 14:09
Varför ska du variera dig då? Träningsvärk är ingen indikator på hur effektivt ett pass är.

Det är en fördel att variera träningen..

Anders The Peak
2019-03-15, 15:29
Varför ska du variera dig då? Träningsvärk är ingen indikator på hur effektivt ett pass är.

Träningsvärk i normalfallet bekräftar att du har klarat av att stimulera muskeln på ett sätt som den inte är tränad för. Nu är träningsvärk bekräftat med studier att det är något vi får när muskelfibrerna omstruktureras dvs anpassas till stimulit/rörelsen.

Det sämsta en tränande kan göra om målet är hypertrofi är att träna i rutinerade mönster dvs träna utan att variera sig. Vilket är mycket vanligt t ex. idag är det bänkpress på schemat och idag ska upp till 105 i fem repetitioner istället för att känna av dagsformen och kanske i stället köra i bröstpressen 4 set 10 repetitioner med fokus på bröstmuskeln.

Jhammar
2019-03-15, 21:23
Det är en fördel att variera träningen..

Ja, det har sina fördelar att göra det ibland, men inte varje gång man slutar att få träningsvärk, då skulle jag och majoriteten tränande behöva byta upplägg varje vecka.

Träningsvärk i normalfallet bekräftar att du har klarat av att stimulera muskeln på ett sätt som den inte är tränad för. Nu är träningsvärk bekräftat med studier att det är något vi får när muskelfibrerna omstruktureras dvs anpassas till stimulit/rörelsen.

Det vet jag, läs vad jag skrev som svar till Skattefusk.

Det sämsta en tränande kan göra om målet är hypertrofi är att träna i rutinerade mönster dvs träna utan att variera sig. Vilket är mycket vanligt t ex. idag är det bänkpress på schemat och idag ska upp till 105 i fem repetitioner istället för att känna av dagsformen och kanske i stället köra i bröstpressen 4 set 10 repetitioner med fokus på bröstmuskeln.

Finns det några faktiska bevis för att variation är viktigt för hypertrofi, utöver den som man uppnår via progressiv överbelastning? Dvs, att över tid öka antalet reps eller vikten i sina övningar?
Jag är inte medveten om några studier om detta, besitter du det så får du gärna dela med dig.

Anders The Peak
2019-03-16, 07:09
Varför ska du variera dig då? Träningsvärk är ingen indikator på hur effektivt ett pass är.

Finns inget som säger hur effektivt ett träningspass har varit. Men träningsvärk är normalt en indikator på att muskeln har omstruktureras för att förstärkas.

Träningsvärk i en muskel kan uppstå efter ovan fysisk aktivitet. Vanligen kommer värken två tre dagar efter belastningen och försvinner efter ytterligare ett par dagar. Träningsvärk är speciellt vanligt då muskler arbetar i en bromsande rörelse under förlängning, exempelvis vid utförslöpning.

Under många år har vetenskapen ansett att de förändringar som uppstår i muskeltrådar beror på en skada. Den forskargrupp där Lena Carlsson ingår har visat att förändringarna i stället återspeglar hur muskeln anpassar sig till den ökade belastningen. Muskeltrådarna förlängs genom att det bildas nya segment, så kallade sarkomerer. Byggstenarna i dessa sarkomerer har olika ljusbrytande förmåga, vilket ger upphov till att muskler ser tvärstrimmiga ut i mikroskop.

Tillväxten av sarkomerer stärker muskeln, vilket förklarar att man inte får träningsvärk igen vid ny belastning av samma muskel. Bilden visar ett infärgat fryssnitt av en vadmuskel från en försöksperson med träningsvärk. De två proteinerna myotilin och aktin har ökat där sarkomerer har växt till (den gula fläcken).