handdator

Visa fullständig version : Skänker du ditt pantkvitto till välgörenhet?


leo1
2019-03-13, 12:06
Tror det är olika organisationer i olika automater

leo1
2019-03-13, 12:06
Ja

ChuckTesta
2019-03-13, 14:04
Hell no

agazza
2019-03-13, 14:09
Eldar upp allt, för långt till pantmaskinen.

StarkaUlf
2019-03-13, 14:10
Man är väl inte helt pantad.

d1anny2
2019-03-13, 14:12
Är det under 20kr så ja.

Rahf
2019-03-13, 14:13
Nej.

Jag personligen skänker inte till Röda Korset som brukar stå på de flesta automater jag använt. De har varit i hetluften mer än ett par gånger gällande hur donerade pengar spenderas och distribueras, och har tappat min tillit.

King Grub
2019-03-13, 14:30
:smash:

Bob90
2019-03-13, 14:41
Köper ingenting som jag kan panta :(

leo1
2019-03-13, 14:44
Nej.

Jag personligen skänker inte till Röda Korset som brukar stå på de flesta automater jag använt. De har varit i hetluften mer än ett par gånger gällande hur donerade pengar spenderas och distribueras, och har tappat min tillit.

Panta på Coop!

"Välgörenhetsorganisationen Vi-skogen fick in nästan 6 miljoner kronor via pantmaskiner i 611 Coop-butiker under 2017. Det motsvarar 1,7 kronor för varje pantad 100-lapp, skriver organisationen i ett pressmeddelande. Pengarna har kunnat användas till att plantera runt 300 000 träd i Rwanda, Tanzania, Kenya och Uganda.
– De här pengarna som är spontana gåvor är så otroligt värdefulla för oss. För bara 20 kronor kan en bondefamilj vi jobbar med börja plantera träd vilket hjälper dem klara klimatförändringarna, säger Henrik Brundin, vice vd för Vi-skogen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngvKpJ/pantmiljoner-till-valgorenhet

Akerhage
2019-03-13, 15:06
Nupp, brukar ta panten och handla ny blanddricka.

Illustrerade mannen
2019-03-13, 15:21
Aldrig! Vad jag vet finns ingen ”välgörenhetsorganisation” som lever upp till vad jag anser vara rimliga krav på procentuell andel av intäkterna som går till just välgörenhet. (Beklagar den något haltande grammatiken i meningen...)

galtasar
2019-03-13, 15:31
Aldrig! Vad jag vet finns ingen ”välgörenhetsorganisation” som lever upp till vad jag anser vara rimliga krav på procentuell andel av intäkterna som går till just välgörenhet. (Beklagar den något haltande grammatiken i meningen...)

Var finns det redovisat för någonstans? genuint nyfiken.

G.W
2019-03-13, 15:41
Ger panten direkt till tiggaren utanför. Då vet man att pengarna går direkt till de behövande.

ceejay
2019-03-13, 15:42
PB4Nby2Ai-g

leo1
2019-03-13, 15:44
Ger panten direkt till tiggaren utanför. Då vet man att pengarna går direkt till de behövande.

Där går säkerligen åsikter isär. Antar att du hört talas om att det är gossar högre upp i heirkin som tar hand om pengarna?

MackeJuve
2019-03-13, 15:56
I början så brukade jag ge det till tiggaren utanför, sedan övergick det till Rädda Barnen eller vilka det nu är man skänker till direkt via automaten. Därefter, eftersom jag att jag under perioder är halvkass med pengar, så har jag börjat nyttja pantpengarna själv. Det är ju trots allt nice de gånger butiksinköpet blir typ gratis :D Ja, jag är medveten om att det de facto inte är gratis, men där och då känns det som gratis.

Så jag är en periodare. Ska nog återgå till att skänka pengarna via automaten.

King Grub
2019-03-13, 16:37
Pant är ren vinst.

Illustrerade mannen
2019-03-13, 16:50
Var finns det redovisat för någonstans? genuint nyfiken.

Bland annat hos Svensk insamlingskontroll. De menar att minst 75 % ska nå ”mottagarna”. Men det är egalt för mig. Läs om Sidas bravader där stora delar av biståndet i vissa länder gjort att ett minimalt fåtal levt lyxliv, eller luska reda på vad Svenska Greenpeaces generalsekreterare har för årslön, eller Röda Korset eller vilken som helst av de stora. De mindre ska vi inte ens tala om.
Att ge till tiggare är naturligtvis ännu dummare. Det bidrar endast till tiggarens fortsatta misär.

Ett Orm
2019-03-13, 17:04
Nä, barnen får dem om de pantar.

G.W
2019-03-13, 17:06
Där går säkerligen åsikter isär. Antar att du hört talas om att det är gossar högre upp i heirkin som tar hand om pengarna?

Det där en en grovt RASISTISK myt.

d1anny2
2019-03-13, 17:15
Det där en en grovt RASISTISK myt.Inte alltid sant kanske. Men myt? Njaa. Vill mena att de påvisats några gånger. Därtill är det minst sagt mysko när tiggarna bli upplockade i bil.

leo1
2019-03-13, 17:23
Inte alltid sant kanske. Men myt? Njaa. Vill mena att de påvisats några gånger. Därtill är det minst sagt mysko när tiggarna bli upplockade i bil.

Tror GW trollar

G.W
2019-03-13, 17:25
Inte alltid sant kanske. Men myt? Njaa. Vill mena att de påvisats några gånger. Därtill är det minst sagt mysko när tiggarna bli upplockade i bil.

Jo du har rätt i för sig.

Tar tillbaka anklagelsen om rasist.

Dock kan ju bilen tillhöra en vit medelålders SEXKÖPANDE man som plockar upp den unga fagra tiggarkvinnan.

Lipservice
2019-03-13, 17:26
Nej.

Pantar sista lördagen i månaden med barnen, så får de köpa lördagsgodis för pengarna. Brukar bli 50-60kr från ölburkar/flaskor + någon bubbelvatten och saft.

d1anny2
2019-03-13, 17:26
Tror GW trollarAha. Jag fick rätt i fällan. Någon som sett filmen om tiggarna i Bergen förresten?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-hyllar-tiggarbossarna-varandra

chadd
2019-03-13, 17:36
q9XKKg1-TjY

Aryt
2019-03-13, 18:06
I den här tråden: Personer med åsikten "Vi ska hjälpa folk på plats istället för att ta hit dem/låta dem komma hit", men som inte kan bjussa på pantkvitto till välgörenhet.

svenbanan
2019-03-13, 18:21
I den här tråden: GW trollar fint och är i högform, medans ett annat troll tuggar fradga och försöker få folk att gå igång.

G.W
2019-03-13, 18:34
i den här tråden: Gw trollar fint och är i högform, medans ett annat troll tuggar fradga och försöker få folk att gå igång.

+1

baggard
2019-03-13, 18:47
Jo du har rätt i för sig.

Tar tillbaka anklagelsen om rasist.

Dock kan ju bilen tillhöra en vit medelålders SEXKÖPANDE man som plockar upp den unga fagra tiggarkvinnan.

Jag gav bort en fullsmockad sopsäck med pant till en tiggare utanför min lokala ICA-butik en gång. När jag kom ut ur butiken såg jag, på riktigt, med mina egna ögon, hur en man lastade in sopsäcken i en bil av minst 2010 års modell(säkert nyare) och åkte iväg med panten...

Diomedea exulans
2019-03-13, 19:00
Förstår inte, varför skulle just pantkvitton ges som välgörenhet istället för andra pengar?

On topic: Nej, men en gång gav jag en tiggare en hel hundralapp. Jag tänkte att jag på så vis moraliskt friköpte mig från att ge pengar till tiggare resten av decenniet.

vicarious
2019-03-13, 19:01
Nej.

d1anny2
2019-03-13, 20:21
I den här tråden: GW trollar fint och är i högform, medans ett annat troll tuggar fradga och försöker få folk att gå igång.Tänkte först skriva något till vederbörande men har dåliga erfarenheter och lät bli.

dodie
2019-03-14, 09:16
Jag gav bort en fullsmockad sopsäck med pant till en tiggare utanför min lokala ICA-butik en gång. När jag kom ut ur butiken såg jag, på riktigt, med mina egna ögon, hur en man lastade in sopsäcken i en bil av minst 2010 års modell(säkert nyare) och åkte iväg med panten...

Vad kände du då?

MackeJuve
2019-03-14, 09:19
Förstår inte, varför skulle just pantkvitton ges som välgörenhet istället för andra pengar?



Dels p.g.a. av det jag skrev, det känns lite som att man har fått lite extra pengar trots att det inte är så. Lättare att ge bort då. Dessutom lagom summor att skänka. Men kanske allra främst så har man ju annars aldrig cash på sig, när jag pantar är det verkligen enda gången jag har pengar någon annanstans än på kortet.

Fordon
2019-03-14, 11:54
Nej, inte en chans.
Jag är tillsammans med Sveriges skattebetalare med och skänker 45 000 000 000kr I bistånd varje år. Nån måtta får det vara.

Cykelcykel
2019-03-14, 13:20
Aldrig i livet.
Ska jag alltså stå och mata den äckliga pantautomaten i flera minuter medans en eutiggare står och glor avandsjukt bredvid och sen bara ge bort pengarna
Aldrig

Lafayette
2019-03-14, 13:24
Jag kräks av doften av öl så kan ej panta då det alltid stinker.

leo1
2019-03-14, 13:41
Förstår inte, varför skulle just pantkvitton ges som välgörenhet istället för andra pengar?

On topic: Nej, men en gång gav jag en tiggare en hel hundralapp. Jag tänkte att jag på så vis moraliskt friköpte mig från att ge pengar till tiggare resten av decenniet.

Du förstår väl att frågan uppkommer bara för att det finns en knapp för att du ska ha råd att köpa din chipspåse eller så trycker du på den andra knappen och hjälper någon i misär? Eller missförstår jag? :d

WHITEFOLKS
2019-03-14, 21:09
Jag köper baljväxter som jag blötlägger och kokar själv för att det är bra näring för pengarna.

sumialic
2019-03-14, 23:54
Pant? Vad lever ni i för science fiction film egentligen? Här på Malta slänger vi plasten på gatan, eventuellt havet om vi orkar ta oss dit.

The_RobRoy
2019-03-15, 02:28
Pant? Vad lever ni i för science fiction film egentligen? Här på Malta slänger vi plasten på gatan, eventuellt havet om vi orkar ta oss dit.

Samma här i Asien, men ni kan vara lugna. Det är bara 3 miljarder människor som lever så här borta. Så ni 0.01 miljarder i Sverige gör säkert jätteskillnad..

leo1
2019-03-15, 05:16
Pant? Vad lever ni i för science fiction film egentligen? Här på Malta slänger vi plasten på gatan, eventuellt havet om vi orkar ta oss dit.

Samma här i Asien, men ni kan vara lugna. Det är bara 3 miljarder människor som lever så här borta. Så ni 0.01 miljarder i Sverige gör säkert jätteskillnad..

Ja, det känns förjävligt att Sverige kommit så långt i sopsorteringen :d

leo1
2019-03-15, 05:25
"Om man slutar källsortera så vinner terroristerna"

Synd att videon inte finns kvar.

https://www.swedishfreak.com/2017/swedes-recycle-full-terrorist-threat/

R0B
2019-03-15, 08:18
Samma här i Vietnam, fullt med plast i både av och på gator.
Nog för att vi kan kosta på oss att vara lite förebild och föregå med gott exempel m.m
Men jag har svårt att se hur vi ska nå klimatmålen genom att ta lite lite mer betalt för drivmedel *gah!*


Jag ger förövrigt alltid min säck med pant till tiggaren utanför dörren, dels för att jag inte orkar stå att panta för lite små pengar, dels för att jag tror tiggaren eller dess arbetsgivare har roligare för pengarna men främst för att jag är lat och inte vill visa vilken pepsi pundare jag är för hela staden. :em:

stridis
2019-03-15, 08:49
Om skänkknappen är rädda barnen så nej, har inte förtroende för den organisationen.

Jag gav en hundring till en svensk tiggare en gång som hade grav abstinens. Tyckte det såg horribelt ut så...

andeem
2019-03-15, 12:53
Ja. Fast ofta ger jag kassarna till en tiggare utanför.

ceejay
2019-03-15, 13:10
Samma här i Asien, men ni kan vara lugna. Det är bara 3 miljarder människor som lever så här borta. Så ni 0.01 miljarder i Sverige gör säkert jätteskillnad..

https://metro.co.uk/2019/03/14/jeremy-clarkson-tells-people-china-pick-litter-collects-plastic-bottles-beach-8903069/

Nu jeflar är clarkson sur iaf.

ChuckTesta
2019-03-15, 13:16
Samma här i Vietnam, fullt med plast i både av och på gator.
Nog för att vi kan kosta på oss att vara lite förebild och föregå med gott exempel m.m
Men jag har svårt att se hur vi ska nå klimatmålen genom att ta lite lite mer betalt för drivmedel *gah!*


Jag ger förövrigt alltid min säck med pant till tiggaren utanför dörren, dels för att jag inte orkar stå att panta för lite små pengar, dels för att jag tror tiggaren eller dess arbetsgivare har roligare för pengarna men främst för att jag är lat och inte vill visa vilken pepsi pundare jag är för hela staden. :em:

Tyvärr förstår ju inte svenska folket att Sveriges påverkan på klimatet är minimal jämfört med andra länder. Det spelar i princip ingen roll vad vi gör här, problemet är dom stora länderna.

andeem
2019-03-15, 13:18
Tyvärr förstår ju inte svenska folket att Sveriges påverkan på klimatet är minimal jämfört med andra länder. Det spelar i princip ingen roll vad vi gör här, problemet är dom stora länderna.Lyckligtvis förstår nästan varje kinesisk individ att hens påverkan på klimatet är försumbar. Det spelar i princip ingen roll vad hen gör, problemet är alla andra.

leo1
2019-03-15, 13:30
Lyckligtvis förstår nästan varje kinesisk individ att hens påverkan på klimatet är försumbar. Det spelar i princip ingen roll vad hen gör, problemet är alla andra.

Mind fuck, fuck mind

ChuckTesta
2019-03-15, 13:31
Lyckligtvis förstår nästan varje kinesisk individ att hens påverkan på klimatet är försumbar. Det spelar i princip ingen roll vad hen gör, problemet är alla andra.

aaa så ere hehehehe.. Den stora påverkan på klimatet är 1,4 miljarder kineser, inte 9 miljoner svenskar.

G.W
2019-03-15, 13:38
För att inte tala om indierna och indianerna.

nisse1976
2019-03-15, 13:41
aaa så ere hehehehe.. Den stora påverkan på klimatet är 1,4 miljarder kineser, inte 9 miljoner svenskar.

Vilka invånare skall göra nåt?
Bara dom i det landet som påverkar mest?
Eller de tre länderna som påverkar mest? Top tio länder?
Eller kanske om alla gör det dom kan?

Yes
2019-03-15, 13:58
Skänker pantkvittona till Greta Thunberg.

d1anny2
2019-03-15, 14:01
Vilka invånare skall göra nåt?

Bara dom i det landet som påverkar mest?

Eller de tre länderna som påverkar mest? Top tio länder?

Eller kanske om alla gör det dom kan?Jag tipsar dig om det jag blev utsatt för. Halvdiskret trollning. Har svårt att tro att vederbörande inte skulle fatta bättre än det den säger.

andeem
2019-03-15, 15:24
aaa så ere hehehehe.. Den stora påverkan på klimatet är 1,4 miljarder kineser, inte 9 miljoner svenskar.Varför väljer du just den uppdelningen? Den stora påverkan på klimatet är 7,53 miljarder människor, inte en jag.