handdator

Visa fullständig version : Armar ger upp?


Mrghost2k17
2019-03-12, 17:05
Tja!!

Har börjat träna nyligen och tänker ta saker seriöst. Körde ett gympass igår och körde en massa bröstmaskiner när jag därefter ville börja med frivikterna alltså bänkpress då. Körde ett set på 12 reps med stången. När jag skulle med set nmr 2 gav armarna upp halvvägs. jag kände liksom att jag hade"kraft"* kvar fast mina armar bara gav upp kunde inte ens lyfta bröstmaskinen efteråt UTAN VIKTER PÅ!! Är det normalt eller finns det nåt jag kan göra?

VINGTOR
2019-03-13, 07:49
Ja du kan ju börja med bänkpress..

Grahn
2019-03-13, 08:11
Mer är inte alltid bättre, massor av maskiner( föruttröttning) och sedan tung bänkpress är det troligen aldrig.

barrf
2019-03-13, 17:49
Om du är helt ny till styrketräning räcker det gott och väl med 3 kvalitativa set (t.ex 3x10) per muskelgrupp (där du precis klarar av 10 st reps). Låter som att du körde slut dig helt enkelt med alla maskiner.

Kan såklart vara skoj att testa på en massa maskiner, det gjorde jag också när jag fixade gymkort första gången. Men försök att fokusera på ett bra träningsprogram för nybörjare istället.

ceejay
2019-03-14, 01:23
Du är väl helt enkelt otränad och körde för mycket innan.

MackeJuve
2019-03-14, 10:10
Vet inte om det är relevant men nybörjare har generellt ofta problem med att armarna dör först, klassiker är att man tycker att lastdrag främst belastar armarna. Det går över i takt med att man blir starkare samt lär sig aktivera rätt muskler.