handdator

Visa fullständig version : Kroppen kan klockan, och klockan styr allt


King Grub
2019-03-10, 22:31
Vi har klockor i varenda cell, och alla kroppsliga funktioner regleras av klockor och dygnsrytmen. Sjukdom, sjukdomsförlopp och sjukdomsutgång påverkas av cirkadiska klockor. Stör man klockorna och sätter dom ur rytm blir man hälsomässigt negativt påverkad.

The Earth turns on its axis every 24 h; almost all life on the planet has a mechanism - circadian rhythmicity - to anticipate the daily changes caused by this rotation. The molecular clocks that control circadian rhythms are being revealed as important regulators of physiology and disease. In humans, circadian rhythms have been studied extensively in the cardiovascular system. Many cardiovascular functions, such as endothelial function, thrombus formation, blood pressure and heart rate, are now known to be regulated by the circadian clock. Additionally, the onset of acute myocardial infarction, stroke, arrhythmias and other adverse cardiovascular events show circadian rhythmicity. In this Review, we summarize the role of the circadian clock in all major cardiovascular cell types and organs. Second, we discuss the role of circadian rhythms in cardiovascular physiology and disease. Finally, we postulate how circadian rhythms can serve as a therapeutic target by exploiting or altering molecular time to improve existing therapies and develop novel ones.

Nat Rev Cardiol. 2019 Feb 22. Circadian rhythms and the molecular clock in cardiovascular biology and disease.

https://docdro.id/QIf8WVc

Glen
2019-03-14, 21:18
Sick!

Helgehorse
2019-03-15, 08:00
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?

Ett Orm
2019-03-15, 08:20
Heja skiftarbete..

lowdice
2019-03-15, 09:06
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?

Nej

gohei
2019-03-15, 10:07
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?

Enligt sömnforskaren Christian Benedict så kan man ändra sig från en "kvällsmänniska" till att bli en "morgonmänniska" genom att införa eller ändra på vissa rutiner under dagen. Om det nu var det du menade.

Termy
2019-03-15, 10:26
Enligt sömnforskaren Christian Benedict så kan man ändra sig från en "kvällsmänniska" till att bli en "morgonmänniska" genom att införa eller ändra på vissa rutiner under dagen. Om det nu var det du menade.

Matthew Walker sade i sin bok att man är antingen eller "genetiskt". Jag har ej kollat vidare efter det. Själv ändrade jag mig från att gå att lägga mig sent hela mitt liv till att bli morgonmänniska och gå upp 4.30 varje morgon för ca 5 år sedan och trivs som fisken i vattnet. Om det nu var för att jag egentligen var morgonmänniska från början eller inte vettefan.

exevision
2019-03-15, 11:16
Matthew Walker sade i sin bok att man är antingen eller "genetiskt". Jag har ej kollat vidare efter det. Själv ändrade jag mig från att gå att lägga mig sent hela mitt liv till att bli morgonmänniska och gå upp 4.30 varje morgon för ca 5 år sedan och trivs som fisken i vattnet. Om det nu var för att jag egentligen var morgonmänniska från början eller inte vettefan.

Även jag har gjort liknande ändring. Riktigt nöjd!

Helgehorse
2019-03-15, 11:17
Enligt sömnforskaren Christian Benedict så kan man ändra sig från en "kvällsmänniska" till att bli en "morgonmänniska" genom att införa eller ändra på vissa rutiner under dagen. Om det nu var det du menade.

Ja men inte bara "mentalt", Jag är jätte trött på morgonen t.ex men min "dyngsrytm" är ju definitvt efter "standarden" endå upp och jobba på morgonen och lägga sig kl 22:00 ungefär. Tänkte om jag skulle börja byta mina rutiner och göra helt tvärtemot, Att min dygnsrytm och allting skulle ändra sig efter en stund då med

StarkaUlf
2019-03-15, 11:27
Är dygnsrytmen något man kan "manipulera" eller vad styrs den av?

Har vi alla olika dygnsrytmer beroende på våra yrken/rutiner t.ex?

Dygnsrytmen kan du styra med väckarklockan.

Men det betyder ju inte att det är till det bättre för kroppen. Men du stiger ju upp när du vill.

Kroppen ökar och minskar två proteiner (TIM/PER) under dygnet. Minskar när det blir kväll, ökar på morgonen igen.

Den kommer att göra så oavsett när du väljer att stiga upp eller gå och lägga dig.

Helgehorse
2019-03-15, 13:46
Dygnsrytmen kan du styra med väckarklockan.

Men det betyder ju inte att det är till det bättre för kroppen. Men du stiger ju upp när du vill.

Kroppen ökar och minskar två proteiner (TIM/PER) under dygnet. Minskar när det blir kväll, ökar på morgonen igen.

Den kommer att göra så oavsett när du väljer att stiga upp eller gå och lägga dig.


Okej, Vad gör dessa proteinet för kroppen? Påverkas de negativt om man jobbar skift/är uppe länge på nätterna eller liknande

Baskagge
2019-03-15, 14:05
Matthew Walker sade i sin bok att man är antingen eller "genetiskt". Jag har ej kollat vidare efter det. Själv ändrade jag mig från att gå att lägga mig sent hela mitt liv till att bli morgonmänniska och gå upp 4.30 varje morgon för ca 5 år sedan och trivs som fisken i vattnet. Om det nu var för att jag egentligen var morgonmänniska från början eller inte vettefan.

04.30? När går du och lägger dig då? Tränar du innan jobbet eller vad är anledningen till att gå upp så tidigt?

TotteShaped4Life
2019-03-15, 16:08
Samma här 04.30-ish 7 dagar/veckan. Lägger mig vid 20.00. Bästa jag gjort. Älskar mina tidiga mornar, kaffe, gör lite kostscheman, går iväg o tränar. Som piggast i pallet vid den tiden och tänker som klarast. Efter jobbet är jag mosig och trött och vill helst bara netflixa... kan iof bero på att jag gått upp i ottan. Men jämförelsevis med tidigare leverne föredrar jag det här på alla punkter. Funkar iaf när jag är singel. Kan ev. bli komplicerat vid relation... men håller mig undan den biten. Been there done that.

Cykelcykel
2019-03-15, 17:15
Samma här 04.30-ish 7 dagar/veckan. Lägger mig vid 20.00. Bästa jag gjort. Älskar mina tidiga mornar, kaffe, gör lite kostscheman, går iväg o tränar. Som piggast i pallet vid den tiden och tänker som klarast. Efter jobbet är jag mosig och trött och vill helst bara netflixa... kan iof bero på att jag gått upp i ottan. Men jämförelsevis med tidigare leverne föredrar jag det här på alla punkter. Funkar iaf när jag är singel. Kan ev. bli komplicerat vid relation... men håller mig undan den biten. Been there done that.

Ser exakt ut som mitt liv typ

xan
2019-03-16, 17:19
Optimalt är då att lägga sig när solen går ned, oavsett vad klockan är? Under denna årstid blir det väl ca kl 20 och sedan vakna 5.

Termy
2019-03-16, 17:49
04.30? När går du och lägger dig då? Tränar du innan jobbet eller vad är anledningen till att gå upp så tidigt?

Kring 9. Tränar innan jobbet.

agazza
2019-03-16, 18:18
Folk brukar alltid se snett på mig för jag följer min kropp, är jag borta på middag och skall stanna över mig så lägger jag mig när jag känner för det hur än värden har planerat kvällen.

Datum är inte min grej heller.

Varför lever folk mot sig själv hela livet?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Bärsärk
2019-03-16, 18:19
Optimalt är då att lägga sig när solen går ned, oavsett vad klockan är? Under denna årstid blir det väl ca kl 20 och sedan vakna 5.

Blir ju jävligt segt på vintern att hålla på så, vissa delar i landet är ju de ljust 1 timme bara. Ska man sjukskriva sig från jobbet då? :d

Bärsärk
2019-03-16, 18:25
04.30? När går du och lägger dig då? Tränar du innan jobbet eller vad är anledningen till att gå upp så tidigt?

Finns ju faktiskt folk som börjar jobba 05:00

Baskagge
2019-03-16, 18:33
Finns ju faktiskt folk som börjar jobba 05:00

Jo, förvisso. Det gjorde jag själv ett tag och då gick jag upp vid 4. Ingen större idé att träna innan jobbet då. ;)

Bärsärk
2019-03-16, 18:46
Själv försöker jag lägga mig 21, går upp 5 varje morgon. Det här med att äta när det är ljust och sova när det är ljust har jag aldrig riktigt förstått mig på, blir ju väldigt opraktiskt med årstiderna så den som konstruerade oss människor att fungera så har jag fan ingen aning om vad som hände där. Var det ljust dygnet runt förr eller vadå?

Bärsärk
2019-03-16, 18:56
En sak som jag länge grubblat på med vår inre klocka är om den ens är 24 timmar

lowdice
2019-03-16, 19:03
Varför skulle den inte vara det?

Armed Dingo
2019-03-16, 20:23
Mycket tidig morgon (ca 05:00) är min absoluta favorit-tid på dygnet. Den enda stunden man kan röra sig i stan och det är helt öde. I synnerhet tidiga sommarmorgnar. Det är sol ute och världen känns som hela planeten dött och man är själv kvar. Fantastiskt.

Tyvärr har jag sömnbehov på minst 8 timmar och somnar sällan innan 23 så jag får knappt uppleva min favorittid. En dag kanske jag får ett jobb som passar.

Don H
2019-03-16, 23:03
Varför skulle den inte vara det?

Varför skulle den?
Kroppen fanns innan klockan

Don H
2019-03-16, 23:06
En sak som jag länge grubblat på med vår inre klocka är om den ens är 24 timmar

Tror den är 27 eller om det var 29 timmar.
Såg något test för läääänge sedan att den inre klockan är mer än 24 timmar samt att det kroppsliga dygnet har 2-3 normala sovperioder på denna tid.

King Grub
2019-03-16, 23:06
Jordens rotationstid fanns innan människokroppen.

King Grub
2019-03-16, 23:07
Massor av referenser i min länk i första inlägget.

lowdice
2019-03-16, 23:20
Varför skulle den?
Kroppen fanns innan klockan

För att människan alltid levt på jorden. Varför skulle människan inte vara anpassad till de förhållanden som råder här?

phdigital
2019-03-17, 09:03
Väldigt intressant. Känns ju som något ligger i det, då man själv alltid vaknar 5 minuter innan larmet ringer.

exevision
2019-03-17, 09:49
Mycket tidig morgon (ca 05:00) är min absoluta favorit-tid på dygnet. Den enda stunden man kan röra sig i stan och det är helt öde. I synnerhet tidiga sommarmorgnar. Det är sol ute och världen känns som hela planeten dött och man är själv kvar. Fantastiskt.

Tyvärr har jag sömnbehov på minst 8 timmar och somnar sällan innan 23 så jag får knappt uppleva min favorittid. En dag kanske jag får ett jobb som passar.

Det råkar inte vara så att du bor i norra delen av landet?