handdator

Visa fullständig version : Översträckt knä: något stel och öm på baksidan


d1anny2
2019-03-10, 22:17
Hej. Översträckte knät när jag gick i djup snö för cirka en månad sedan. När jag ska sätta mej på knäna så börjar Det översträckta knät göra motstånd ett par centimeter innan hälen träffar rumpan. Försöker jag resa mig endast med benen ur denna position så ömmar det rejält på baksida knä. Stretchar jag ner benet så går det efter en minut och gör inte ont.
Tror ni det går över av sig själv? Men vanlig aktivering och stretch vill säga.

Bob90
2019-03-12, 08:23
Hej. Översträckte knät när jag gick i djup snö för cirka en månad sedan. När jag ska sätta mej på knäna så börjar Det översträckta knät göra motstånd ett par centimeter innan hälen träffar rumpan. Försöker jag resa mig endast med benen ur denna position så ömmar det rejält på baksida knä. Stretchar jag ner benet så går det efter en minut och gör inte ont.
Tror ni det går över av sig själv? Men vanlig aktivering och stretch vill säga.
Är inte sjukgymnast och har inte superkoll på knän men..

Om det bara är vid sittande på knäna som du upplever problem så skulle jag avvaktat (om det inte är något du måste göra i jobbet, tex om du är hantverkare av något slag). Men om du har problem med knäet "rent allmänt" i andra rörelser och positioner (tex smärta, instabilitet osv) så hade jag kollat med en sjukgymnast.

d1anny2
2019-03-12, 08:31
Är inte sjukgymnast och har inte superkoll på knän men..

Om det bara är vid sittande på knäna som du upplever problem så skulle jag avvaktat (om det inte är något du måste göra i jobbet, tex om du är hantverkare av något slag). Men om du har problem med knäet "rent allmänt" i andra rörelser och positioner (tex smärta, instabilitet osv) så hade jag kollat med en sjukgymnast.Tack för inspel. Tror jag landar i samma slutsats. Stretchen gör inte heller jättesmärtsam. Mest bara stel. Grindar som man säger i spelsammanhang långsamt med stretchen.

Scratch89
2019-03-12, 09:44
Jag skulle nog inte hållit på att stretcha det där i ytterläget, däremot hålla igång med cirkulationen där man går ut och in ur ytterlägena. Om det skulle vara en menisk eller korsband som bråkar lite mår de oftast inte så bra att ta emot statisk belastning i ytterlägena.

d1anny2
2019-03-12, 15:18
Jag skulle nog inte hållit på att stretcha det där i ytterläget, däremot hålla igång med cirkulationen där man går ut och in ur ytterlägena. Om det skulle vara en menisk eller korsband som bråkar lite mår de oftast inte så bra att ta emot statisk belastning i ytterlägena.Tack för tips!