handdator

Visa fullständig version : Är tandblekning skadligt?


sumialic
2019-03-08, 22:14
Hej kolo! :)

Ska själv googla vid tillfälle, men tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av tandblekning och vet om det är skadligt eller det finns säkra metoder? Vi kanske rent av har någon tandläkare här som kan ge ett bra svar?

svenbanan
2019-03-08, 22:18
En gång i forntiden hörde jag talas om att man kunde bleka tänderna genom att borsta med salt.

Det var ingen höjdare kan jag säga. Saltkristallerna slet sönder tandköttet både här och där i truten på mig. Själva tänderna blev kanske lite blekta, minns inte. Det jag minns är att det såg ut som att tänderna nästan blev lite genomskinliga alldeles efter att jag saltborstat dem. Skitskumt.

Behöver jag nämna att jag inte testat det igen? ;)

Så det kan jag rekommendera (att du inte gör)...

delta_mats
2019-03-08, 22:47
Ja det sliter på emaljen. Tänderna är efter en blekning väldigt känsliga för missfärgningar en tid efteråt, vilket man bör vara medveten om.

Rahf
2019-03-08, 22:50
Bästa och säkraste resultat, ifall man ska använda skenor och gel, kommer om ens tandläkare kunnat fixa formgjutna skenor. Jag själv har blekt tänderna med gel för längesen, och drar fortfarande estetiska fördelar från det.

Yes
2019-03-08, 23:05
Bästa och säkraste är att fråga en expert. Det finns liksom rätt många olika behandlingar med olika resultat och risker.

PixelMiner
2019-03-09, 12:41
Bästa och säkraste resultat, ifall man ska använda skenor och gel, kommer om ens tandläkare kunnat fixa formgjutna skenor. Jag själv har blekt tänderna med gel för längesen, och drar fortfarande estetiska fördelar från det.

Samma som ovan. Gjorde mina för 15 år sedan. Det ilar lite i tänderna dagarna efteråt och man får ge fan i kaffe och rödvin och annat som kan missfärga tänderna. Men i övrigt har jag inte märkt av några andra bieffekter. Man bleker ju bara framsidan på de synliga tänderna, och de tänderna är det ju inte så vanligt att få hål i.

Alternativet är ju snabb-blekning hos tandläkare. Men snabb-blekningarna ger tydligen mer ilande i tänderna veckorna efteråt, har jag hört. En bekant som körde en snabb-blekning hade så ont att hon inte kunde äta på 3 dagar. Men det varierar säkert mellan individer.

Angel
2019-03-10, 14:16
Jag har gjort sån rengöring med högtryckstvätt med salt hos tandläkare, vet inte vad det heter. Det bleker inte men tar bort alla missfärgningar och tänderna känns sjukt vita och fina efter.

Jawi
2019-03-10, 16:48
Jag har gjort sån rengöring med högtryckstvätt med salt hos tandläkare, vet inte vad det heter. Det bleker inte men tar bort alla missfärgningar och tänderna känns sjukt vita och fina efter.

Menar du kanske en tandstensrens med air-flow?

svenbanan
2019-03-10, 17:45
http://en.jemmadentiste.com/wp-content/uploads/sites/9/2017/06/54cf8244ba91a_-_esq-wash-teeth-2013-2zytwn-xl.jpg

sumialic
2019-03-14, 17:59
Jag har gjort sån rengöring med högtryckstvätt med salt hos tandläkare, vet inte vad det heter. Det bleker inte men tar bort alla missfärgningar och tänderna känns sjukt vita och fina efter.

Jo, det gör jag varje gång jag är hos tandläkaren :)

Var förresten hos tandläkaren idag och frågade även om tandblekning. Han rekommenderade att göra skena med gel som man kör i totalt 14 dagar. Med paus tar det ca en månad att få fullt resultat.

Enligt honom så skadar det inte tänderna alls, utan det är bara under tiden man gör blekningen som tänderna är extra känsliga. Så verkar ganska soft att köra på.

Lafayette
2019-03-14, 18:02
Ni är alldeles för fåfänga.

PixelMiner
2019-03-16, 08:59
Ni är alldeles för fåfänga.

https://i.imgur.com/QsLwF3b.png