handdator

Visa fullständig version : Tung styrketräning skapar oxidativ stress och stel aorta


King Grub
2019-03-07, 07:42
Available studies have not revealed a clear understanding of the impact of intensive strength training on arterial stiffness and oxidative stress (OxS) parameters, which may have a significant impact on further cardiovascular health of an athlete. The purpose of this study was to evaluate the effect of a 12-week supervised strength training program (SSTP) on oxidative stress indices and its relationship with arterial stiffness in powerlifting athletes. A total of 19 men (28 ± 6 years) exercised for 12 weeks (4 days per week with intensity 60-90% assessed from 1 repetition maximum, 90-120 minutes per session). Oxidative stress parameters and arterial stiffness (SphygmoCor 7.1) were measured before and after SSTP. The study results showed that total peroxide concentration increased and total antioxidant capacity decreased significantly after SSTP. There were no significant changes in carotid-femoral pulse wave velocity (cfPWV) or in the augmentation index. Correlation analysis revealed that the magnitude of the increase of cfPWV was significantly related to the increase of OxS. The current study demonstrated that a 12-week SSTP in powerlifting athletes produced significant changes in OxS indices, which were positively related to increased aortic stiffness. This novel finding may have significant implications about the effect of OxS on cardiovascular health after high-intensity strength training. Furthermore, strength and conditioningcoaches may have to consider the long-term exercise-induced changes in OxS on an individual level, where increased OxS leads to impaired arterial stiffness and cardiovascular health.

Oxidative Stress Parameters and Its Associations With Arterial Stiffness in Competitive Powerlifting Athletes After 12-Week Supervised Strength Training. J Strength Cond Res. 2019 Mar 1.

Helgehorse
2019-03-07, 11:17
Oxidative Stress Parameters and Its Associations With Arterial Stiffness in Competitive Powerlifting Athletes After 12-Week Supervised Strength Training. J Strength Cond Res. 2019 Mar 1.

Låter inte alls bra?

Vad är oxidativ stress egentligen, Antar bara den är negativ?

King Grub
2019-03-07, 11:18
Det är när syreföreningar skadar celler.

Helgehorse
2019-03-07, 11:20
Det är när syreföreningar skadar celler.

Ajdå. Så endast negativt med den stressen?


Rödbetjuice för att motverka detta?

https://www.svd.se/aortan-50-ar-foryngrad--bytte-socker-mot-rodbetsjuice

sumialic
2019-03-07, 11:40
Orsakar inte alla träning oxidativ stress till viss mån?

Ur ett hälsoperspektiv, hur allvarligt är detta?

Finns det något speciellt sätt man bör (styrke)träna på för att minimera den oxidativa stressen, men ändå få ut träningens fördelar? Många reps och aldrig till fail?

Baskagge
2019-03-07, 14:13
Ajdå. Så endast negativt med den stressen?


Rödbetjuice för att motverka detta?

https://www.svd.se/aortan-50-ar-foryngrad--bytte-socker-mot-rodbetsjuice

Man kanske borde gå och göra en arteriografi.


http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hj%C3%A4rtk%C3%A4rl12-kopia.pdf

Helgehorse
2019-03-07, 14:23
Man kanske borde gå och göra en arteriografi.


http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hj%C3%A4rtk%C3%A4rl12-kopia.pdf

Helt otrooligt

Baskagge
2019-03-07, 17:22
Ajdå. Så endast negativt med den stressen?


Rödbetjuice för att motverka detta?

https://www.svd.se/aortan-50-ar-foryngrad--bytte-socker-mot-rodbetsjuice


Det är ju en bra fråga om den oxidativa stressen är något nödvändigt i samband med träning eller något man borde försöka minska med bastu efter styrkepass.

Det hade varit lite kul att göra arteriografi och sedan börja med rödbetsjuice och se om det blir någon förändring. Kakao sägs också kunna öka kväveoxiden. Jag brukar mosa en grön banan i en skål och blanda i en msk kakao. Fina fibrer för tarmfloran.

skattefusk
2019-03-07, 19:39
Därför äter man antioxidanter som motverkar detta

Baskagge
2019-03-07, 21:29
Kan ju poängteras att antioxidanterna bör komma från kosten och inte som piller. Om det nu är önskvärt att minska den oxidativa stressen efter träning eller om det liksom muskelnedbrytning är något positivt.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Antioxidanter-forsamrar-prestation.pdf

King Grub
2019-03-07, 21:31
Stelare artärer är i alla fall inte speciellt bra.

Diomedea exulans
2019-03-07, 21:55
Är det "60-90% assessed from 1 repetition maximum" som är "tung" styrketräning? Klarar man sig om man tränar 20-reppare?

Hemi
2019-03-07, 22:42
Helvete, Ok,
När jag jag gick över till calistenics var det många övningar som blev typ 20x1 eller nåt i stället fär det vanliga 3x8 eller 5x5 eller nåt annat rep-pump med skivstänger etc. Samtidigt finns det ju då som sagt piller som kan fixa detta. Och vad om historia? Jag har gamla sl'ktingar som dött i "förstorat hj'rta" på den tiden då man inte viste så mycket om aorta etc. De lyfte tungt varje dag. Jaja, jag droppar väl nån dag, munnen full med broccoli och Omega3...ögonen bakåtrullade...

Arne Persson
2019-03-08, 00:54
Sluta träna! Avvakta därefter till det dyker upp en artikel som visar på motsatsen. Därefter är det bara att köra på för fullt igen!

bighulken
2019-03-08, 03:03
Det är när syreföreningar skadar celler.

Misstänker jag har problem med detta!!.....
Inte från träningen, men från jobbet!!....

Oxidativ stress utav muskler, i bröstryggen, pga rattandet, som pågår i timmar/dagar, i veckor /månader/år......

Gjorde misstaget!!....att inte vila tillräckligt, efter tävling, precis, serie 1, 16 Februari.....

Eller , rättare skrivet, hoppade på ett Nytt!!....Program direkt, på Måndagen.......

Tror jag är utsatt för oxidativ stress, genom detta, bröstryggen!!....

Men men, den som lever får se!!!...........mvh/

Ett Orm
2019-03-08, 13:47
Jag ger mig när det ser ut som jag har pinnar i stället för slangar under huden.

Baskagge
2019-03-08, 21:00
En till artikel om kväveoxid om någon är intresserad.

Nitrit/nitrat-systemet - en viktig del av kväveoxid-systemet


https://urenergi.files.wordpress.com/2017/11/nitrit-nitrat-systemet-en-viktig-del-av-kvc3a4veoxidsystemet_olle.pdf

Bärsärk
2019-03-08, 22:52
Sluta träna! Avvakta därefter till det dyker upp en artikel som visar på motsatsen. Därefter är det bara att köra på för fullt igen!

:laugh:

Som med så mycket annat här inne.

Ladugårdsdörr
2019-03-08, 23:20
Stel aorta borde i praktiken innebära att den kommer fungera som en intern knäböjdräkt. Kan därmed inte förstå den dåliga stämningen i tråden.

sumialic
2019-03-09, 12:10
En till artikel om kväveoxid om någon är intresserad.

Nitrit/nitrat-systemet - en viktig del av kväveoxid-systemet


https://urenergi.files.wordpress.com/2017/11/nitrit-nitrat-systemet-en-viktig-del-av-kvc3a4veoxidsystemet_olle.pdf

Intressant. Frågan är vilka doser man bör ligga på.

svartakronan
2019-03-09, 14:49
Man får ju tänka på alla de studier som visat att man lever både längre och har ett friskare liv överlag av styrketräning. Kanske en riskfaktor ifall man har dåliga anlag? Precis som att intervaller och hårda konditionspass inte är bra för personer med medfödda hjärtfel tex.
Äsch jag kommer iallafall aldrig ge upp skivstången. [emoji16]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

sumialic
2019-03-09, 15:09
Man får ju tänka på alla de studier som visat att man lever både längre och har ett friskare liv överlag av styrketräning. Kanske en riskfaktor ifall man har dåliga anlag? Precis som att intervaller och hårda konditionspass inte är bra för personer med medfödda hjärtfel tex.
Äsch jag kommer iallafall aldrig ge upp skivstången. [emoji16]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Lust att dela med dig av några sådana studier?

svartakronan
2019-03-09, 15:30
Lust att dela med dig av några sådana studier?https://academic.oup.com/aje/article-abstract/187/5/1102/4582884
Självaste King Grub skriver om det här:
https://www.styrkelabbet.se/styrketraning-minskar-risken-for-cancer-och-fortida-dod/

Skickat från min G3311 via Tapatalk

chadd
2019-03-09, 16:05
Man får ju tänka på alla de studier som visat att man lever både längre och har ett friskare liv överlag av styrketräning. Kanske en riskfaktor ifall man har dåliga anlag? Precis som att intervaller och hårda konditionspass inte är bra för personer med medfödda hjärtfel tex.
Äsch jag kommer iallafall aldrig ge upp skivstången. [emoji16]

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Många som tränar styrka tränar även en del kardio vilket minskar aorta-stelhet.

Arne Persson
2019-03-09, 17:36
Hur seriöst tränade/styrketräningsvana var dessa individer? Var bruk av steroider inblandat? Hur påverkas blodtrycket av sk "stel aorta"?

Lafayette
2019-03-09, 17:38
Har alltid tyckt det ser ohälsosamt ut att träna tungt. Men nej man skulle ”ta i så hårt så man såg gud själv”, tur att jag lyssnade på mitt sunda förnuft.

Hemi
2019-03-10, 18:51
... Klarar man sig om man tränar 20-reppare?

Om man ser det från hjärt-hållet och inte från styrketräningshållet så har jag i alla fall läst förut att man bukar undvika tunga lyft och att behöva det man i träningskretsar kallar buktryck eftersom det påverkar aortan och annat, om man har problem. Fast det vet man väl nästan aldrig innan. Tror det handlar om utvidgningar. Vet inget om det men det har varit studier här på kolo också förut om det. Så i så fall så borde väl det vara säkrare ur den synvinkeln då....?

F Ultra
2019-03-11, 21:51
Själva studien är open access så fullängdaren kan tankas hem här: https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/publishahead/Oxidative_Stress_Parameters_and_Its_Associations.9 4923.aspx#pdf-link

Det man ska tänka på innan man får panik som flera verkar ha fått här är att de 20 som var med i studien var vältränade finska styrkelyftare på hög nivå (de ställde alla upp i Finska Styrkelyfts SM direkt efter träningsperioden i studien (och mätningen togs efter tävlingen) så det är ju inte så att de inte hade tränat förr... Och trotts det så:

In addition, their arterial stiffness indices and lipopro-
tein profile were in normal range at baseline.

Så om de nu har tränat SL i några år (åldern var 18-44) så borde ju baseline peka på någon form av artärstelhet om nu styrketräning genererar det permanent, att de bara kan se en förhöjning i markörerna efter ett 12-veckors intensivprogram borde ju tyda på att det är en tillfällig effekt.

Hur seriöst tränade/styrketräningsvana var dessa individer? Var bruk av steroider inblandat? Hur påverkas blodtrycket av sk "stel aorta"?

Enligt fullängdaren så sänktes deras blodtryck:

Resting BP
and arterial stiffness parameters were in normal range in all
studied subjects at baseline and after STTP. Brachial systolic
blood pressure and central systolic blood pressure (cSBP)
decreased significantly after the training period. There were
nonsignificant differences after the training period in brachial
diastolic blood pressure and central diastolic blood pressure,
cfPWV, crPWV, AIx, and AIx@75. After the SSTP, a slight
but nonsignificant decrease was detected in central pulse
pressure and bPP. No significant changes were found in
mean arterial pressure and heart rate after the SSTP.

Baskagge
2019-03-11, 23:19
Har alltid tyckt det ser ohälsosamt ut att träna tungt. Men nej man skulle ”ta i så hårt så man såg gud själv”, tur att jag lyssnade på mitt sunda förnuft.

Äh. Det är ju det som är behållningen med styrketräning - att få ta i så in i helvete. Jag brukar köra tills det svartnar framför ögonen och gud uppenbarar sig på molnen och vinkar in mig genom himlaportarna. Ungefär här släpper jag skivstången.

King Grub
2019-10-31, 12:37
The purpose of this study was to compare the vascular responses to acute free-weight (FW) resistance exercise (RE) versus weight machines (WM). Thirty-two resistance-trained individuals participated in this study. Both modalities involved performing acute RE and a control. Blood pressure and measures of pulse wave reflection were assessed using pulse wave analysis. Aortic stiffness was assessed using carotid-femoral pulse wave velocity (cf-PWV). A repeated measures analysis of variance was used to determine the effects of modality (FW and WM) and condition (acute RE and control) across time (rest and 10-20 min after exercise) on measures of pulse wave reflection and aortic stiffness. Significance was set a priori at p ≤ 0.05. There were no modality by condition by time interactions for any variable, such that the FW and WM modalities responded similarly across time after acute RE (p > 0.05). There were significant (p ≤ 0.05) increases in heart rate, aortic systolic blood pressure, aortic pulse pressure, augmentation index normalized at 75bpm, and decreases in subendocardial viability ratio (SEVR) after acute RE, compared to rest. There was also a significant (p ≤ 0.05) increase in cf-PWV after acute RE, compared to rest. In conclusion, this study demonstrates that acute free-weight and weight-machine RE are associated with transient increases in measures of pulse wave reflection and aortic stiffness, with reductions in myocardial perfusion. These data demonstrate that both modalities result in significant stress on the myocardium during recovery, while simultaneously increasing pressure on the aorta for at least 10-20 min.

Eur J Sport Sci. 2019 Oct 29:1-22. Free-weight versus weight machine resistance exercise on pulse wave reflection and aortic stiffness in resistance-trained individuals.

Armed Dingo
2019-10-31, 14:20
Dämpar konditionsträning stelheten?

ARMSTARK
2019-11-01, 13:27
Om man nu har lyft tungt en herrans massa år, skulle det gå att göra skadan mindre eller rent av återfå normal aorta med någon annan form av träning?

Armed Dingo
2019-11-03, 21:39
Om man nu har lyft tungt en herrans massa år, skulle det gå att göra skadan mindre eller rent av återfå normal aorta med någon annan form av träning?

Ja precis, detta.
Jag vill inte ha stel aorta. Vill inte ens höra om min aorta. Den ska finnas och må väl.

Agitator
2019-11-04, 19:04
Låter inte alls bra?

Vad är oxidativ stress egentligen, Antar bara den är negativ?

Det är när syreföreningar skadar celler.

Dags att ta 4 andetag på varje reps istället för ett andetag på 3-4 reps. Måste försekroppen med massvis med syre!

Baskagge
2019-11-05, 00:02
Kanske är det positivt med vassleprotein för att skydda mot oxidativ stress? Vissa aminosyror påstås kunna öka glutationsnivåerna som minskar oxidativ stress.

https://nyheter.ki.se/nyupptackt-roll-for-metionin-i-cellers-skydd-mot-oxidativ-stress

King Grub
2020-01-13, 12:07
Motsatsen: att träna inför ett marathonlopp åstadkommer en kraftfull vaskulär föryngring och botar artärstelhet.

Background

Aging increases aortic stiffness, contributing to cardiovascular risk even in healthy individuals. Aortic stiffness is reduced through supervised training programs, but these are not easily generalizable.

Objectives

The purpose of this study was to determine whether real-world exercise training for a first-time marathon can reverse age-related aortic stiffening.

Methods

Untrained healthy individuals underwent 6 months of training for the London Marathon. Assessment pre-training and 2 weeks post-marathon included central (aortic) blood pressure and aortic stiffness using cardiovascular magnetic resonance distensibility. Biological “aortic age” was calculated from the baseline chronological age-stiffness relationship. Change in stiffness was assessed at the ascending (Ao-A) and descending aorta at the pulmonary artery bifurcation (Ao-P) and diaphragm (Ao-D). Data are mean changes (95% confidence intervals [CIs]).

Results

A total of 138 first-time marathon completers (age 21 to 69 years, 49% male) were assessed, with an estimated training schedule of 6 to 13 miles/week. At baseline, a decade of chronological aging correlated with a decrease in Ao-A, Ao-P, and Ao-D distensibility by 2.3, 1.9, and 3.1 × 10−3 mm Hg−1, respectively (p < 0.05 for all). Training decreased systolic and diastolic central (aortic) blood pressure by 4 mm Hg (95% CI: 2.8 to 5.5 mm Hg) and 3 mm Hg (95% CI: 1.6 to 3.5 mm Hg). Descending aortic distensibility increased (Ao-P: 9%; p = 0.009; Ao-D: 16%; p = 0.002), while remaining unchanged in the Ao-A. These translated to a reduction in “aortic age” by 3.9 years (95% CI: 1.1 to 7.6 years) and 4.0 years (95% CI: 1.7 to 8.0 years) (Ao-P and Ao-D, respectively). Benefit was greater in older, male participants with slower running times (p < 0.05 for all).

Conclusions

Training for and completing a marathon even at relatively low exercise intensity reduces central blood pressure and aortic stiffness—equivalent to a ∼4-year reduction in vascular age. Greater rejuvenation was observed in older, slower individuals.

Journal of the American College of Cardiology, Volume 75, Issue 1, January 2020. Training for a First-Time Marathon Reverses Age-Related Aortic Stiffening.

Slartibartfast
2020-01-13, 12:11
Methods

Untrained healthy individuals underwent 6 months of training.

Intressant att träning hos otränade medför klara hälsofördelar. *popcorn*

MaxTheMarketer
2020-01-13, 13:57
Motsatsen: att träna inför ett marathonlopp åstadkommer en kraftfull vaskulär föryngring och botar artärstelhet.



Journal of the American College of Cardiology, Volume 75, Issue 1, January 2020. Training for a First-Time Marathon Reverses Age-Related Aortic Stiffening.

Finns det något fysiologiskt rimligt resonemang att man kan "kontra" potentiella negativa effekter av styrketräning (stela artärer och oxidativ stress) med regelbunden intervallträning, eller vad det nu är för "löpning" som gäller, under vilodagar?

EDIT: Nu är det inte så att King Grub får betalt för detta så ingen här kan kräva det, men nya "kontroversiella" studier bör behandlas och iakttas i jämförelse med alla tidigare rigorösa studier för att få en helhetsuppfattning. Nu uppfattar jag att många studier som läggs upp skall tolkas som, "Glöm alla andra studier - nu är det bara denna som berättar sanningen om X, Y, Z!" vilket inte låter rimligt.

Jag önskar att det fanns en "Weightlifting Skeptic" blogg som pysslade just med detta. En person som kunde presentera nya studier i jämförelse med tidigare studier och ge en helhetsbild och säga, "Ja, denna studie är endast preliminär och pga. svagheter såsom x, y, z, så kan vi inte ta det som nya vedertagna teorin. Därför bör du fortsätta med träningen som tidigare presenterat i studierna A, B, C, D E, osv."

Hajar någon vad jag menar nu? Jag ber om ursäkt i förväg att jag typ "dissar" vissa personers presentationer av studier. Det är bättre än noll, samtidigt som jag önskar att det kunde finnas relevant kontrast istället för att känna att man läser Aftonbladet...

Frustrator
2020-01-13, 18:44
Finns det något fysiologiskt rimligt resonemang att man kan "kontra" potentiella negativa effekter av styrketräning (stela artärer och oxidativ stress) med regelbunden intervallträning, eller vad det nu är för "löpning" som gäller, under vilodagar?

EDIT: Nu är det inte så att King Grub får betalt för detta så ingen här kan kräva det, men nya "kontroversiella" studier bör behandlas och iakttas i jämförelse med alla tidigare rigorösa studier för att få en helhetsuppfattning. Nu uppfattar jag att många studier som läggs upp skall tolkas som, "Glöm alla andra studier - nu är det bara denna som berättar sanningen om X, Y, Z!" vilket inte låter rimligt.

Jag önskar att det fanns en "Weightlifting Skeptic" blogg som pysslade just med detta. En person som kunde presentera nya studier i jämförelse med tidigare studier och ge en helhetsbild och säga, "Ja, denna studie är endast preliminär och pga. svagheter såsom x, y, z, så kan vi inte ta det som nya vedertagna teorin. Därför bör du fortsätta med träningen som tidigare presenterat i studierna A, B, C, D E, osv."

Hajar någon vad jag menar nu? Jag ber om ursäkt i förväg att jag typ "dissar" vissa personers presentationer av studier. Det är bättre än noll, samtidigt som jag önskar att det kunde finnas relevant kontrast istället för att känna att man läser Aftonbladet...

Bara att du reggar bloggen och börjar läsa på :)

Köttis
2020-01-13, 19:56
Finns det något fysiologiskt rimligt resonemang att man kan "kontra" potentiella negativa effekter av styrketräning (stela artärer och oxidativ stress) med regelbunden intervallträning, eller vad det nu är för "löpning" som gäller, under vilodagar?

EDIT: Nu är det inte så att King Grub får betalt för detta så ingen här kan kräva det, men nya "kontroversiella" studier bör behandlas och iakttas i jämförelse med alla tidigare rigorösa studier för att få en helhetsuppfattning. Nu uppfattar jag att många studier som läggs upp skall tolkas som, "Glöm alla andra studier - nu är det bara denna som berättar sanningen om X, Y, Z!" vilket inte låter rimligt.

Jag önskar att det fanns en "Weightlifting Skeptic" blogg som pysslade just med detta. En person som kunde presentera nya studier i jämförelse med tidigare studier och ge en helhetsbild och säga, "Ja, denna studie är endast preliminär och pga. svagheter såsom x, y, z, så kan vi inte ta det som nya vedertagna teorin. Därför bör du fortsätta med träningen som tidigare presenterat i studierna A, B, C, D E, osv."

Hajar någon vad jag menar nu? Jag ber om ursäkt i förväg att jag typ "dissar" vissa personers presentationer av studier. Det är bättre än noll, samtidigt som jag önskar att det kunde finnas relevant kontrast istället för att känna att man läser Aftonbladet...https://www.strongerbyscience.com/mass/

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Andereas
2020-01-13, 20:52
Finns det något fysiologiskt rimligt resonemang att man kan "kontra" potentiella negativa effekter av styrketräning (stela artärer och oxidativ stress) med regelbunden intervallträning, eller vad det nu är för "löpning" som gäller, under vilodagar?

EDIT: Nu är det inte så att King Grub får betalt för detta så ingen här kan kräva det, men nya "kontroversiella" studier bör behandlas och iakttas i jämförelse med alla tidigare rigorösa studier för att få en helhetsuppfattning. Nu uppfattar jag att många studier som läggs upp skall tolkas som, "Glöm alla andra studier - nu är det bara denna som berättar sanningen om X, Y, Z!" vilket inte låter rimligt.

Jag önskar att det fanns en "Weightlifting Skeptic" blogg som pysslade just med detta. En person som kunde presentera nya studier i jämförelse med tidigare studier och ge en helhetsbild och säga, "Ja, denna studie är endast preliminär och pga. svagheter såsom x, y, z, så kan vi inte ta det som nya vedertagna teorin. Därför bör du fortsätta med träningen som tidigare presenterat i studierna A, B, C, D E, osv."

Hajar någon vad jag menar nu? Jag ber om ursäkt i förväg att jag typ "dissar" vissa personers presentationer av studier. Det är bättre än noll, samtidigt som jag önskar att det kunde finnas relevant kontrast istället för att känna att man läser Aftonbladet...

Utan att ha läst hela studien så är min tolkning att vinsten uppkommer av kontinuerlig konditionsträning. Lär kroppen att kunna ”springa” i några timmar så kommer din kardiovaskulära hälsa vara betydligt bättre än om du inte fixar det.

Sen är det rätt spännande att (gissningsvis) ~50h träning över ett halvår minskar kardiovaskulära åldern med 4 år i snitt. Food for thought så att säga.