Visa fullständig version : hur bra sköter ni 3h regeln?
Mest en fråga för nyfikenhetens skull...
men hur ofta händer det att ni "tänjer" på 3 h regeln?
Eller som i dag, att det tog mer än 4,5 h efter träningen innan jag fick mig ett stort mål (förutom återhämtningsmålet). Blev att jag följde med till en kille och sen stannade vi där en stund.
Försöker undvika att vänta så här länge innan jag får mig ett mål och det händer MAX 1/veckan. Brukar hända när jag är ute på helgen eller så, vilket kanske blir varannan helg.
Det går sällan mer än tre timmar mellan maten under min vakna tid. Men att missa ibland är inte hela världen.
//Jörgen
Jag håller på det så gott det går, men ibland så kommer man inte loss på jobbet, ibland så blir man inte hungrig och glömmer bort det, men det är sällan som det är längre än 4 timmar mellan målen.
Det är snarare regel än undantag att det går åtminstone fem timmar mellan frukost och lunch. Något mellanmål hinns inte med.
Med lite oflyt tar det lika lång tid till nästa mål.
J.Saarela
2004-05-12, 06:26
Jag kan inte vänta längre än så...för jag får panik hunger direkt,jag äter nästan alla mål med 2t mellanrum
frukost: 07.30
mellanmål: 10
lunch: 12.30
mellanmål: 16.00
middag: 17-18
kvällsmål: 20-21
Alltså jag funderar aldrig på "shit jag har inte ätit" utan snarare regerar jag på att jag är hungrig om jag hoppar över något mellanmål. Anledning till långt mellan lunch och ny måltid beror på att vi står på bakterielab och det är svårt att knalla därifrån för att äta en proteindrink :) Dessutom smakar inget vidare gott när man håller på och odlar bakterier för matförgiftningsprojekt :(
Originally posted by emmzan
Anledning till långt mellan lunch och ny måltid beror på att vi står på bakterielab och det är svårt att knalla därifrån för att äta en proteindrink :) Dessutom smakar inget vidare gott när man håller på och odlar bakterier för matförgiftningsprojekt :(
Vaddå? Det går väldigt fint! Roligast var när jag smet ut från labbet när vi stod och odlade salmonella. Alla andra vågande ju knappt äta på flera timmar efter, men jag var ju hungrig och hade en måltid att passa :D
Och ja, jag har ALDRIG mer än 3 timmar mellan 2 måltider förutom från 22.30 -> 07.00 när jag sover :)
Att äta 3ggr om dagen blir rutin..
Först tycker man det är jobbigt, bryr sig inte så mycket om man missar osv.. men när du gjort det under en längre tid.. räcker med 2-4 veckor med mig så skriker magen efter 2h 45min så man blir så illa tvungen att äta var tredje timme.
Sparrisen
2004-05-12, 08:00
Oftast blir det:
9.00
12.00
15.30
17.30
20.00
23.00
Originally posted by Patte
Vaddå? Det går väldigt fint! Roligast var när jag smet ut från labbet när vi stod och odlade salmonella. Alla andra vågande ju knappt äta på flera timmar efter, men jag var ju hungrig och hade en måltid att passa :D
Och ja, jag har ALDRIG mer än 3 timmar mellan 2 måltider förutom från 22.30 -> 07.00 när jag sover :)
har ett svagt minne ifrån introduktionsdagarna på vår skola. Vi var nere i bløta rummet och de visade oss lite likdelar. Jækligt intressant jag noterade inte ens att dær var några som såg jækligt bleka ut. Under tiden som vi var dær inne børjade det kurra i min mage och jag frågade en klasskompis om han trodde att vi skulle få rast snart så man kunde få något att kæka. Han bara tittade dumt på mig och mumlade något om galna svenskar....
Originally posted by stybb
Att äta 3ggr om dagen blir rutin..
Antar du menar äta var tredje timme?
Annars; samma sak för mig,
känner sug var tredje timme, man har ju ätit med den tätheten ett tag...
Herkulez
2004-05-12, 08:17
missar väldigt sälla ett mål, går inte längre än 2-3h mellan dom, men gör jag det så är detinget jag hakar upp mig på, spelar ändå inte så stor roll ett mål hit eller dit / Cheers
Missar typ aldrig ......you gotta love eatin!
Måste äta minst var 3:e timme annars svälter jag ihjäl :D oftast blir det 2 1/2 timme mellan målen..
Oftast blir det var 3:e timma, men det beror på vad jobbet tillåter. Sen låter jag inte mitt måltidschema komma i vägen för mitt liv. Om jag är ute med sambon på stan, så åker jag inte hem och äter bara för att det var 3 timmar sen förra gången jag åt. Oftast trycker iofs hon i mig mat efter 3h eftersom jag blir så grinig med lågt blodsocker :D .
King Grub
2004-05-12, 09:33
Jag har inga problem att sköta "regeln". Går det längre tid än så mellan målen blir jag våldsamt hungrig, så magen brukar tala om för mig på ett ungefär när det är dags att öppna kylskåpet. Samtidigt sittter jag inte med stoppklockan i handen; går det 3½ timme får jag inte panik.
Mellan frukost och nästa mål tar det alltid lite längre tid än 3 timmar; jag hinner helt enkelt inte låta maten sjunka och träna ett pass på den tiden.
Alcazara
2004-05-12, 10:27
För mig så blir det oftast var tredje timme, eller var fjärde timme, men aldrig längre än så, då klättrar jag på väggarna...
Jag äter när jag är hungrig.
Sen om det är 1,2,3,4,5 timmar mellan struntar jag i.
Alltid hungrig och måste äta något med max 3 timmars mellanrum annars får jag blodsockerfall, koncentrationssvårigheter och blir allmänt lättirriterad.
Så som svar på frågan så går det 3 timmar endast när jag sover! Har hänt några gånger när man arbetat i något slitsamt projekt att det gått längre tid. Men då blir jag ändå ineffektiv så medarbetarna brukar se på mig att jag måste iväg och få i mig lite mat. :D :D
går ofta över 3 timmar,då jag inte är speciellt hungrig,fast jag skulle endå kunna äta,men jag bor själv så jag orkar inte grejja med kyckling och sånt
Jag måste äta minst var 3 timma. Jag har en magsjukdom IBS som gör att äter jag mer sällan så får jag problem.
Jag har kommit fram till att denna åkomma är den bästa man kan ha när man ska bygga muskler, för man måste nämligen äta minst var 3 timme och man bör aldrig äta stora mål mat.
Ju oftare och mindre mål mat man äter ju bättre mår magen.
Inget ont utan att det har något gott med sig.... :)
3-timmar lär ju vara något påhitt för att det är ett smidigt sätt att ha ungefärlig koll på tiden, det behöver ju inte vara OPTIMALT.
Så själv är jag inte låst vid 3 timmar men försöker vänta och inte peta i mig något redan efter 1 bara för att jag är lite sugen, eller vänta 5 bara för att jag hellre ser på en film ;)
oj.. jag trodde ni var mer skötsamma än så:)
som sagt så händer det för mig enbart när jag inte har tillgång till mat ifall jag tex är ute med polarna på helgen. Annars försöker jag planera in målen så gott det går ifall jag tex ska iväg till en kompis å ska stanna där en stund... brukar ofta ha en proteindrink i bilen in case of=)
Faktum är att jag annars nästan äter på pricken var 3:e timme... det har blivit en rutin och jag behöver oftast inte titta på klockan utan att veta att det nästan har gått precis 3 h:)
Kan även tillägga att jag tyckte mig få betydligt sämre resultat under min skoltid, då det i stort sett varje dag kunde dröja 4-5 h mellan lunchen till nästan mål. Först sista året på gymnasiet eller nåt började jag ta med mig mat och skötte 3h-regeln hyfsat fint och då började även resultaten synas (tycker jag iaf).
Originally posted by boFFen
:kinky:
busted :em:
Har under ett flertal år väldigt sällan gått hungrig en längre tid. Min mage säger oftast ifrån när det är dags för mat. Brukar ligga på ca 3 timmar eller mindre mellan måltiderna men ibland blir det ju längre avbrott utan föda, då får man helt enkelt hitta någonting och stoppa i sig, inte för att tre timamr har gått utan för att man är hungrig.
AFanatic
2004-05-12, 15:19
2-3 timmar, undantag vid extrem slöhet eller dåligt minne :D
2-3 timmar normalt, mellan dom 2 något större målen går det ca4 timmar (minus en banan på mitten ;))
frukost 7.45
mellis 10.00
lunch 12.00
TRÄNING
återhämtningsmål 15.30
middag 17.30
kvällsmat 21.00
Inte riktigt enligt "3-timmars-regeln" alltså eftersom jag kämpar med att pressa in 3 mål mat före träningen... men i alla fall 6 mål mat om dagen. Minst 5. Ibland händer det nämligen att jag somnar med min son när jag ska natta honom och missar kvällsmaten... :D
(Vaddå? jag är ju uppe vid 6 på morgonen och promenerar!)
Men typiskt nog just idag när jag skulle svara på den här frågan så har jag vilodag från träningen och då blir det alltid mer slarv med maten. Så här har jag ätit idag:
Morgonpromenad som vanligt 6.30-7.30
Frukost 8.00
Lunch 12.00
Mellis (prottedrink) 17.00 (!!!)
Och så blir det väl middag vid 20-tiden...
Kanske nåt mer vid 22 eller också inte...
Verkligen ett exempel på vidriga brott mot 3-timmars-regeln eller? :devil:
M
ivandrago
2004-05-12, 18:07
ungefär såhär:
frukost 08:00
Lunch 12:15
Mellis 17:00
träning
Protte+druvsocker 20:00
Middag 21:00
Under bulk kunde det bli någon frukt mellan måltiderna..
Mao inte det bästa vare sig ur byggar- eller deffsynpunkt, men mitt liv är socialt inrutat på det viset och jag har både lyckats bulka 12 kg på 7mån och deffa 7kg på 5 veckor med de mattiderna.. Men visst hade man säkert fått bättre resultat om man hållit sig till tretimmarsregeln.
För mig gör det inget att vänta 4 timmar, beror på hur mycket mat det blev förra måltiden, men oftast bler det 3 timmar, väldigt sällan 2 timmar.
Originally posted by Patte
Nja, är mycket pga att man har så jäkla mkt att göra på labbet att det inte är så mkt tid. Späda allting 1-7 och sen tokgjuta agarplattor som små tokar och försöka hålla ordning på allting.
Annars har jag inte så stora problem, oavsett om vi håller på med bakterier eller dissekerar. Är ökänd för att stå och käka tonfiskmacka i ett av dissektionsrummet en eftermiddag :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.