handdator

Visa fullständig version : Har jag sne höft?


svartakronan
2019-03-01, 17:08
Tror att jag har sne höft, känner mig sne i typ alla övningar på gymmet. I böj så är mitt vänstra knä högre upp i botten. I bänk så är min vänstra höft högre upp sett framifrån. Fick ont idag efter Marklyft eller knäböj på vänster sida nedre rygg.
Varit hos naprapater och de har knäckt och så men inte hjälpt mig på lång sikt.
Någon som haft samma problem och åtgärdat det?

Tack på förhand! https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190301/83a26e618af08dcfbc8df6787c4ea516.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190301/824dd2bed2a8f0b990a4cc4b2aac75dc.jpg

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Sheogorath
2019-03-01, 17:12
Man borde kolla benlängden. En "sned höft" beror oftast på att benen är olika långa. Får man problem av det kan det hjälpa med inlägg som bygger upp på den korta sidan.

svartakronan
2019-03-01, 17:15
Man borde kolla benlängden. En "sned höft" beror oftast på att benen är olika långa. Får man problem av det kan det hjälpa med inlägg som bygger upp på den korta sidan.

Kommer ihåg att naprapaten jag var hos kollade det men inte sätt någon skillnad.

Diomedea exulans
2019-03-01, 17:18
Om ditt högra lårben är längre än vänster så borde det (om jag tänker rätt) förklara problemet i båda bilderna.

Edit: Höger i bild alltså.

Sheogorath
2019-03-01, 17:19
Kommer ihåg att naprapaten jag var hos kollade det men inte sätt någon skillnad.

OK. Men kom ihåg att det är många kiropraktorers och naprapaters levebröd att säga att höften är sned p.g.a. låsningar eller annat som de sen kan ta betalt för att "knäcka rätt". :)

frederico
2019-03-01, 17:24
Omöjligt för mig att säga säkert, men du verkar ju ev. fälla överkroppen något åt vänster i böjen också.

svartakronan
2019-03-01, 17:28
OK. Men kom ihåg att det är många kiropraktorers och naprapaters levebröd att säga att höften är sned p.g.a. låsningar eller annat som de sen kan ta betalt för att "knäcka rätt". :)

Har väldigt svårt att tro att han jag gått till är sådan, han är en positivt omtalad naprapat är i Halmstad.
Förresten min vänstra höftböjare är mycket stelare än högra, samt vänstra fotled är mycket stelare än högra, ifall det kan vara till någon hjälp mot att kunna peka ut roten på mitt problem.

frederico
2019-03-01, 17:37
En bekant röntgade sig för nåt liknande. Testa det ifall du har möjlighet.

svartakronan
2019-03-01, 17:40
En bekant röntgade sig för nåt liknande. Testa det ifall du har möjlighet.

Vad skulle en röntgen kunna visa menar du?

frederico
2019-03-01, 17:44
Skelettet kan vara snett på dig. Det är nog det troliga.


edit. Ifall du tror att jag har fel, så kan du ju alltit testa att sänka vikten och att stretcha din stela höft noggrant.

svartakronan
2019-03-01, 17:47
Skelettet kan vara snett på dig. Det är nog det troliga.


edit. Ifall du tror att jag har fel, så kan du ju alltit testa att sänka vikten och att stretcha din stela höft noggrant.

Ja kanske kan vara så.

Stretchat efter varje pass i ett par år nu utan resultat, den blir aldrig mindre stel, så att stretcha bort problemet verkar inte funka.

erks
2019-03-01, 20:26
Jag förutsätter nu att du inte har någon strukturell benlängdsskillnad.

Skaffa en lacrosseboll och börja gå lös på höften. Releasetekniker för gluteus maximus/medius, tensor fascia latae och höftflexorerna.

Börja träna höften ordentligt, speciellt medius:

Uz6sps2dYKU

Kolla så att du kan extendera, alltså sträcka, symmetriskt i bröstryggen. Har du en sida som inte sträcker sig lika bra som den andra så bör du jobba på det. Den sämre sidan har säkert också sämre rotationsförmåga och det är viktigt för att kunna sträcka. Här är lite bra rotationsövningar:

hjTo0D9R6WU

Jag hade börjat där! Är det så att du inte har några direkta strukturella avvikelser som gör att du är sned, så är det sannolikt så att du måste jobba med funktion i höften. Du har säkert ett kompensationsmönster genom hela kroppen men att börja med höft och bröstrygg tror jag är det bästa.

svartakronan
2019-03-01, 21:52
Jag förutsätter nu att du inte har någon strukturell benlängdsskillnad.

Skaffa en lacrosseboll och börja gå lös på höften. Releasetekniker för gluteus maximus/medius, tensor fascia latae och höftflexorerna.

Börja träna höften ordentligt, speciellt medius:

Uz6sps2dYKU

Kolla så att du kan extendera, alltså sträcka, symmetriskt i bröstryggen. Har du en sida som inte sträcker sig lika bra som den andra så bör du jobba på det. Den sämre sidan har säkert också sämre rotationsförmåga och det är viktigt för att kunna sträcka. Här är lite bra rotationsövningar:

hjTo0D9R6WU

Jag hade börjat där! Är det så att du inte har några direkta strukturella avvikelser som gör att du är sned, så är det sannolikt så att du måste jobba med funktion i höften. Du har säkert ett kompensationsmönster genom hela kroppen men att börja med höft och bröstrygg tror jag är det bästa.

Provade precis övningen för medius, verkar vara mycket svagare i min högra medius. Min högra gluteus överlag är visuellt mindre också.

Scratch89
2019-03-02, 11:28
Jag tycker också det ser ut som om du har en betydande benlängdsskillnad.

Att man hittar styrkeskillnader mellan höger och vänster sida är då lite sekundärt; antagligen har du fått belasta mer på ena sidan vilket gör att saker antingen stärks och överbelastas asymmetriskt.

svartakronan
2019-03-02, 11:31
Jag tycker också det ser ut som om du har en betydande benlängdsskillnad.

Att man hittar styrkeskillnader mellan höger och vänster sida är då lite sekundärt; antagligen har du fått belasta mer på ena sidan vilket gör att saker antingen stärks och överbelastas asymmetriskt.Frågan är ju då ifall det är en medfödd benlängdsskillnad eller om det är lateral pelvic tilt.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Diomedea exulans
2019-03-02, 11:45
Frågan är ju då ifall det är en medfödd benlängdsskillnad eller om det är lateral pelvic tilt.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Lateral pelvic tilt är inte benlängdsskillnad. När man pratar om benlängdsskillnad så menar man längden på själva benen, inte hur långt benen sticker ner från en tänkt utgångspunkt högre upp på kroppen.

svartakronan
2019-03-02, 12:06
Lateral pelvic tilt är inte benlängdsskillnad. När man pratar om benlängdsskillnad så menar man längden på själva benen, inte hur långt benen sticker ner från en tänkt utgångspunkt högre upp på kroppen.Kallar man inte det för falsk benlängdsskillnad?
Om det är en benlängdsskillnad är det inlägg i det kortare benet som gäller va?
Fins det något enkelt sätt att kolla själv om ena benet är längre? Förutom att gå till fysio/naprapat.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Diomedea exulans
2019-03-02, 12:10
Kallar man inte det för falsk benlängdsskillnad?
Om det är en benlängdsskillnad är det inlägg i det kortare benet som gäller va?
Fins det något enkelt sätt att kolla själv om ena benet är längre? Förutom att gå till fysio/naprapat.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Har inte hört begreppet falsk benlängdsskillnad, kan säkert stämma!

Det borde gå att mäta varje ben med måttband från höftkulan till fotens undersida i utsträckt tillstånd.

svartakronan
2019-03-02, 12:33
Kollade ett klipp från i somras när jag böjer, då är det rakare i höften fast då är istället stången sne. Kika nedan.



Skickat från min G3311 via Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190302/ee0a9add2a01dfae400f494861e7c1cd.jpg

Jhammar
2019-03-02, 15:00
Om jag var du så hade jag inte gått till naprapater och kiropraktorer, de ingår inte i den offentliga vården av en anledning och de gör som sagts tidigare allt för att du ska komma tillbaka och betala 500+ för varje besök.

Om jag var du så hade jag åkt till ortopedtekniska, de ser direkt om du behöver inlägg.

Anton Fräs
2019-03-02, 16:01
Om jag var du så hade jag inte gått till naprapater och kiropraktorer, de ingår inte i den offentliga vården av en anledning och de gör som sagts tidigare allt för att du ska komma tillbaka och betala 500+ för varje besök.

Om jag var du så hade jag åkt till ortopedtekniska, de ser direkt om du behöver inlägg.

This +1

Lennix
2019-03-02, 16:09
Kollade ett klipp från i somras när jag böjer, då är det rakare i höften fast då är istället stången sne. Kika nedan.



Skickat från min G3311 via Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190302/ee0a9add2a01dfae400f494861e7c1cd.jpg

På alla bilder vinklar du ut fötterna olika mycket, det kan förklara snedheten. Be någon kolla så fötterna är i samma vinkel och se om det inte blir bättre!

svartakronan
2019-03-02, 16:28
På alla bilder vinklar du ut fötterna olika mycket, det kan förklara snedheten. Be någon kolla så fötterna är i samma vinkel och se om det inte blir bättre!Kan bero på att min vänster fotled är mycket stelare så kompenserar med att ha den mer åt sidan kanske.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Lennix
2019-03-02, 16:45
Kan bero på att min vänster fotled är mycket stelare så kompenserar med att ha den mer åt sidan kanske.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Jag vet iallafall själv att när jag kör böj och har olika vinkel så sätter jag mig mer åt foten som är mer rakt fram :)

erks
2019-03-03, 11:30
Provade precis övningen för medius, verkar vara mycket svagare i min högra medius. Min högra gluteus överlag är visuellt mindre också.

Dåså, då är det en bra start på lösningen på ditt problem. Fortsätt träna den övningen.

Jag tipsar återigen om att skaffa en lacrosseboll och börja behandla höften, det är superbra.

Fundera också på hur belastningen ligger i din fot. Det är vanligt att någon med svaga abduktorer (medius) lägger belastningen för mycket mot utsidan av foten, det är en konsekvensen av "håll ut knäna" för den populationen. Dina adduktorer kommer också bli svaga av detta. Stortån måste alltid vara i marken, den ska pressa neråt.

Termy
2019-03-03, 11:54
Hur ser symmetrin ut om du sitter utan skor på huk med benen helt ihop? Är underbenen olika långa? Om du står i kallingar framför spegel med raka ben och lägger händerna på cristakanterna och ser om du ser någon uppenbar skillnad i längd (fast utan extraplattan som bilden visar)?

https://www.researchgate.net/profile/Thomas_Ilchmann/publication/51549289/figure/fig1/AS:394083395751973@1470968211850/Clinical-leg-length-measurement-A-Clinical-leg-length-was-measured-by-palpating-the.png

Om du huksitter som i knäböjsposition utan stång och försöker att vara rak, känner du dig olika stel någonstans (förutom fotleden)? Det ser ju ut på båda bilderna som att du har kroppsvikten mer på högerfoten (centrumlinjen är ju tydligt förskjuten åt höger iaf) och skjuver överkroppen lite åt vänster istället och sedan dippar stången över åt höger som nån slags kompensation.

svartakronan
2019-03-03, 13:38
Hur ser symmetrin ut om du sitter utan skor på huk med benen helt ihop? Är underbenen olika långa? Om du står i kallingar framför spegel med raka ben och lägger händerna på cristakanterna och ser om du ser någon uppenbar skillnad i längd (fast utan extraplattan som bilden visar)?

https://www.researchgate.net/profile/Thomas_Ilchmann/publication/51549289/figure/fig1/AS:394083395751973@1470968211850/Clinical-leg-length-measurement-A-Clinical-leg-length-was-measured-by-palpating-the.png

Om du huksitter som i knäböjsposition utan stång och försöker att vara rak, känner du dig olika stel någonstans (förutom fotleden)? Det ser ju ut på båda bilderna som att du har kroppsvikten mer på högerfoten (centrumlinjen är ju tydligt förskjuten åt höger iaf) och skjuver överkroppen lite åt vänster istället och sedan dippar stången över åt höger som nån slags kompensation.Kan inte se någon skillnad nej.

Är ju stelare i den vänstra höftböjaren.

Ser mycket rakare ut när jag böjer med endast kroppsvikt, vilket kanske är självklart, ju tyngre det blir desto mer syns ju sina brister.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190303/56c4233b26615d896225b2a423357dab.jpg

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Ett Orm
2019-03-03, 13:45
Om du är asymmetrisk men promt ska ha fötter och ben symetriska så kommer det tas ut någon annanstans.
Skulle tippa på att det är bättre att satsa på att hålla rygg och höft rakt och sen hamnar ben och fötter där de gör.

Termy
2019-03-03, 13:50
Det ser mer symmetriskt ut ja. Att du säger att du är stelare i vänstra höftböjaren, menar du att det är kring ljumskregionen du känner att det tar emot när du sitter så? Höftböjaren är i en rejält förtkortad position i det läget, inte utsträckt. Vissa adduktormuskler däremot kan säkerligen ta emot en del.

svartakronan
2019-03-03, 14:46
Det ser mer symmetriskt ut ja. Att du säger att du är stelare i vänstra höftböjaren, menar du att det är kring ljumskregionen du känner att det tar emot när du sitter så? Höftböjaren är i en rejält förtkortad position i det läget, inte utsträckt. Vissa adduktormuskler däremot kan säkerligen ta emot en del.Nja det är mer när jag stretchar de som jag känner att det tar emot mycket mer i vänster.
Kan inte känna någon skillnad direkt när jag sitter hukad förutom i fotleden då.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2019-03-05, 12:15
Och där kom skadan i ryggen förmodligen pågrund av snea höften...
I andra setet på 90kg så kände jag av i vänster sida längst ner på ryggen.
Funderar starkt på att gå ner och köra högreps ett tag och skita i de tyngre vikterna.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

1x0
2019-03-05, 14:00
Jag hade samma problem, främst i knäböjen, botten-snedhet. Googlade omkring och hittade folk med samma problem, bl.a. Alan Thrall och *Klokov.
Märkte att jag alltid stod lite längre fram med min vänsterfot, efter tittat böjklipp. Jag satt mig alltid mer på min vänstersida (foten jag hade framåt). Nu har jag jobbat fram högerfoten, är rak i botten.
Jag har haft mycket böjrelaterade skador. De flesta har varit på vänstersidan av kroppen; rygg, ljumske, knä. Troligtvis för jag hip-shiftat ditåt, snedbelastat.

*Om du tittar på Klokov så står han "staggered" fotstans. Vänsterfoten ställer han längre fram. Vad jag förstod efter läst en del kommentarer, så gör han så för han blir rakare i botten då. Benlängdsskillnad?

Så istället för inlägg kanske du kan prova stå lite staggered? Filma dig rakt framifrån och/eller bakifrån. Gör några reps med fötterna olikt långt fram och se hur det påverkar bottenpositionen.

Kan också tänka mig att höft- och ljumskrörlighet påverkar. Är du bättre på skicka ut högerknät så kommer du sätta dig mer åt vänster?

svartakronan
2019-03-05, 14:32
Jag hade samma problem, främst i knäböjen, botten-snedhet. Googlade omkring och hittade folk med samma problem, bl.a. Alan Thrall och *Klokov.
Märkte att jag alltid stod lite längre fram med min vänsterfot, efter tittat böjklipp. Jag satt mig alltid mer på min vänstersida (foten jag hade framåt). Nu har jag jobbat fram högerfoten, är rak i botten.
Jag har haft mycket böjrelaterade skador. De flesta har varit på vänstersidan av kroppen; rygg, ljumske, knä. Troligtvis för jag hip-shiftat ditåt, snedbelastat.

*Om du tittar på Klokov så står han "staggered" fotstans. Vänsterfoten ställer han längre fram. Vad jag förstod efter läst en del kommentarer, så gör han så för han blir rakare i botten då. Benlängdsskillnad?

Så istället för inlägg kanske du kan prova stå lite staggered? Filma dig rakt framifrån och/eller bakifrån. Gör några reps med fötterna olikt långt fram och se hur det påverkar bottenpositionen.

Kan också tänka mig att höft- och ljumskrörlighet påverkar. Är du bättre på skicka ut högerknät så kommer du sätta dig mer åt vänster?

Tack för tipsen! Ska absolut prova nästa pass.
Detta är från endast ca 2 månader sedan, är ju typ spikrak där. Hur kan jag blivit så sne helt plötsligt? Har en ny säng, kan sånnt påverka snedheten? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190305/d0fbfaad836e8fe36dcbef62d06c3186.jpg

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2019-03-05, 14:53
Förresten kanske glömt nämna att min balans på vänster sida är mycket sämre än högra, typ när jag kör Utfall eller Bulgariska splitböjar så kan jag knappt hålla balansen på vänster ben.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Walsoe
2019-03-06, 17:11
Jag minns någon video på youtube som jag kolla på för ett år sedan att om man är har svårt att hålla balansen på ett ben i övningarna du pratar om så tyder det på svaga rumpmuskler (på den sidan). Men det har folk varit inne på tidigare.

Jag skulle stärkt den svaga sidan men en-bens hip trusthers. Försök verkligen att kontrahera i toppläget och squeeeeza. Du kommer även märka väldigt snabbt om du är markant svagare på en sidan. Sen kan du prova att sänka vikten och fokusera på att driva knäböjen med den svagare sidan. Kanske prova pausa i botten läget också.

svartakronan
2019-03-06, 17:21
Jag minns någon video på youtube som jag kolla på för ett år sedan att om man är har svårt att hålla balansen på ett ben i övningarna du pratar om så tyder det på svaga rumpmuskler (på den sidan). Men det har folk varit inne på tidigare.

Jag skulle stärkt den svaga sidan men en-bens hip trusthers. Försök verkligen att kontrahera i toppläget och squeeeeza. Du kommer även märka väldigt snabbt om du är markant svagare på en sidan. Sen kan du prova att sänka vikten och fokusera på att driva knäböjen med den svagare sidan. Kanske prova pausa i botten läget också.Det går inte ihop för mig då min vänster skinka är mycket större samt bättre kontroll med den jämfört med högra som är både visuellt mindre och sämre på att spänna den. Notera att det är vänsterbenet som jag har dålig balans på.
Har redan Pausböj i mitt schema som jag kör varje vecka.
Tack för tipsen iallafall!

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2019-03-08, 17:10
Andra setet i marken idag fick jag ont på samma sida. Kunde varken marka eller böja.
Om jag går till vanlig fysioterapeut, kan de ens hjälpa mig om det nu är sne höft som ställer till det? Alltså kommer de knäcka mig rätt så att säga? Eller behöver man inte knäcka, utan man kan rätta till höften enbart genom rehabövningar?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2019-07-13, 17:50
Gick till sjukgymnast angående detta för ett par månader sedan, han konstaterade att mitt höger ben var aningen längre och han sa att jag skulle skaffa hälinlägg i vänster sko som jag ska använda när jag tränar. Har gjort detta och tränat med hälinlägget i ett par månader, men får fortfarande problem med ryggen i böj och mark, senast igår fick jag en djävulsk smärta i sidan av ländryggen och höften efter marken, gjorde även ont i böjen.
Vad ska jag göra när inte ens sjukgymnast kan hjälpa mig? Förövrigt när jag kollar mig i spegeln så sticker högra höften ut mycket jämfört med vänstra.
Blir galen snart, vad ska jag göra??

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Ett Orm
2019-07-13, 19:57
Gå på hur det känns och gör på det sättet, nått gör du fel om du får ont om och om igen. Kanske är du sned och då kommer du inte kunna träna det rätt utan får kompensera på annat håll.

svartakronan
2019-07-14, 15:10
Såhär menar jag, höften på höger sida sticker ut. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190714/27b4911408b20417cfe97449e170560b.jpg

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Frustrator
2019-07-14, 19:04
Såhär menar jag, höften på höger sida sticker ut. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190714/27b4911408b20417cfe97449e170560b.jpg

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Kan du ta en bild där man ser dina ben i samma bild som höfterna?
Gärna barfota.

Scratch89
2019-07-14, 19:46
Fick du inga övningar att göra eller någon vidare undersökning förutom benlängdsskillnaden?

svartakronan
2019-07-14, 20:07
Fick du inga övningar att göra eller någon vidare undersökning förutom benlängdsskillnaden?Nej.. På han lät det som att bara jag skaffade inlägg skulle det lösa sig.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

svartakronan
2019-07-15, 08:19
Kan du ta en bild där man ser dina ben i samma bild som höfterna?
Gärna barfota.Funkar denna?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190715/8f4adae847751f0f1c0d6cb9657f3e29.jpg

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Scratch89
2019-07-15, 09:58
Gaaah.

ceejay
2019-07-15, 10:09
Hur känns enbens glute-bridges för dig? Täänker att stjärten inte äär riktigt med som den ska om du böjer snett.
Ligg på rygg och gör ett höftlyft med ena benet och sedan det andra. Någon skillnad?

Bandid0
2019-07-15, 12:43
Kuppar tråden lite.

Vad är normalstyrka i benlyft åt sidan, "musslan" m.m. (övningar för rumpans sida)? Brukar köra ett program där man ska lyfta benet utan vikt och när jag kör strikt tror jag inte att jag klarar 45 reps utan att vila. Konstigt nog så orkar jag köra väldigt tungt i sittande abduktionsmaskin. Att ligga på sidan och lyfta benet strikt med fixerad höft och utan gung är mycket tyngre än alla maskiner jag provat. Bränner så in i h-vete på rumpans sida efter bara några reps.

ceejay
2019-07-15, 12:47
Ptja, jag blir rätt trött efter 15 reps av den ståendes i en sidoplanka. Strikta kontrollerade då.

svartakronan
2019-07-15, 13:00
Hur känns enbens glute-bridges för dig? Täänker att stjärten inte äär riktigt med som den ska om du böjer snett.
Ligg på rygg och gör ett höftlyft med ena benet och sedan det andra. Någon skillnad?Ja det är absolut skillnad, högra gluteus är både mindre i storlek och har lite svårare att kontrollera den känns det som, känns ofta som att baksida lår tar över för mycket på högra sidan.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

ceejay
2019-07-15, 13:05
Då låter det mer som en obalans där som skapar snedhet i framförallt dina lyft.

Jag skulle börja köra vanliga bridges med båda benen, hålla och kontrahera stjärten så hårt du kan i 5 sek, gör 10-15 reps i ett par set.
Du kommer nog känna där också att hamstrings krampar och tar över på den dåliga sidan.
Successivt lägga till ett gummiband som drar ihop knäna. Samma sorts utförande.
Övergå sedan i vanliga hipthrusts med vikt när det börjar kännas mer rimligt och balanserat. Också kontroll och kontraktion i toppen.

Testa enbensbridgen efter 1-2 veckor av stjärtkorrigering för att se om det går åt rätt håll.

ceejay
2019-07-15, 13:08
Skulle nog kunna göra lite höftabduktioner 2 gånger i veckan också. Stå i en sidoplanka som vi pratar om några inlägg innan här, gör 4-5 set så många kontrollerade reps du kan.

svartakronan
2019-07-15, 13:35
Skulle nog kunna göra lite höftabduktioner 2 gånger i veckan också. Stå i en sidoplanka som vi pratar om några inlägg innan här, gör 4-5 set så många kontrollerade reps du kan.Tack för tipsen! Ska absolut köra detta, måste ju prova sig fram.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Scratch89
2019-07-16, 09:22
Då låter det mer som en obalans där som skapar snedhet i framförallt dina lyft.

Jag skulle börja köra vanliga bridges med båda benen, hålla och kontrahera stjärten så hårt du kan i 5 sek, gör 10-15 reps i ett par set.
Du kommer nog känna där också att hamstrings krampar och tar över på den dåliga sidan.
Successivt lägga till ett gummiband som drar ihop knäna. Samma sorts utförande.
Övergå sedan i vanliga hipthrusts med vikt när det börjar kännas mer rimligt och balanserat. Också kontroll och kontraktion i toppen.

Testa enbensbridgen efter 1-2 veckor av stjärtkorrigering för att se om det går åt rätt håll.

Skulle nog kunna göra lite höftabduktioner 2 gånger i veckan också. Stå i en sidoplanka som vi pratar om några inlägg innan här, gör 4-5 set så många kontrollerade reps du kan.

Jag håller med till 100%. Även kanske lägga på lite "musslan" så man övar utåtrotationen.

Sheogorath
2019-07-17, 11:02
+2

exevision
2019-07-17, 13:19
Tycker ni att han ändå bör fortsätta med inlägget?

svartakronan
2019-07-17, 13:33
Tycker ni att han ändå bör fortsätta med inlägget?Detta undrar jag såklart med! I början kändes det rakare och bättre med inlägget men nu känns det lika snett som innan jag provade inlägget, vet inte varför, placebo i början kanske.
Men mitt bäcken/höft sitter snett, för när jag står framför spegel och lyfter lite på vänstra hälen så åker höften upp och allt blir rakare. Så egentligen borde inlägget hjälpa eller?

Skickat från min G3311 via Tapatalk