handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflammation

rokkiz
2002-03-27, 10:09
Hej!
När jag har varit ute o sprungit får jag ont i benhinnorna i några dagar efteråt. Därför har jag lagt av med springandet. Finns det något sätt som gör att man slipper det onda eller är det bara vila som gäller?
Tänkte om man kunde styrketräna benen?

Åse Columbus
2002-03-27, 10:14
skaffa rätt sko till rätt underlag.....och kolla med en ortoped om inte det hjälper...det finns folk som inte ska löpträna pga den orsaken som du råkat ut för. ;)

Åse :cool:

z_bumbi
2002-03-27, 11:01
Styrketräning och stretching kan hjälpa.
Träna både bak- och framsida på underbenet.

Att ta det lugnt och vänja kroppen vid träningen är inte heller en dum ide.

Pumping
2002-03-27, 11:03
Fotboll i norr är som gjort för benhinne inflamation... ständigt byte av underlag. ge inte upp fins stora chanser att du bara är ovan. börja med bra sko på mjukt underlag (barkspår om du fins) i lungt tempo. sen ökar du suksesivt träningen...

Jesper
2002-03-27, 11:25
Ta det väldigt lugnt med löpningen..
Jag gjorde inte det och fick kronisk benhinneinflammation...Inte kul..
Som sagt strecha underbenen och träna vaderna!
Jesper

dermes
2002-03-27, 12:37
Jag har också kronisk benhinneinflammation, trist!
Jag har köpt bra skor med mkt dämpning och försöker att springa på bra underlag.
Jesper, har du några tips på nåt du brukar göra för att lindra inflammationen?

Jesper
2002-03-27, 13:09
Nja, jag springer inte alls längre utan morgonpromenerar med bra skor... Men att stretcha framsidan på underbenen är bra.. Du böjer benet och "sätter" dig på ditt underben och din utsträckta fot och tynger ner försiktigt.. Så blev jag rekommenderad att göra av min sjukgymnast för många år sedan...

Jesper

Marcus
2002-03-27, 13:18
Med rätt skor och "löpvana" brukar det ge med sig, håller också med föregående talare, när man lirar fotboll på vårkanten och byter underlag, då känns det i benhinnorna. Prova att stretcha, samt att slänga på lite liniment, det brukar funka. Men som sagt, det brukar ge sig efterhand (säger min erfarenhet i alla fall).

Stile
2002-03-27, 14:45
Ja detta är ett problem jag också stött på nu varje gång jag försökt lägga in lite jogging. Har helt nu tyvärr tvingats skippa det och promenerar varje morgon istället.
Vore samtidigt kul om man kunde jogga en kort sväng 2 gånger i veckan för att få bättre flås och därmed kanske ha nytta av det i byggningen.

Hanna
2002-03-27, 15:05
När det väl gör ont är det bäst att vila. Om det gör allt för ont kan du testa att omväxlande värma/kyla benen (går lätt att göra t ex i duschen). Hjälper i alla fall en liten stund

Dole
2002-03-27, 22:08
Har själv haft problem i över ett år nu. Har provat att vila i fler månader m.m. Detta har dock inte hjälpt. Men för nån månad sen fick jag tips om att "vrida" ut benhinnan. Har fungerat väldigt bra faktiskt. Vrid med tusen-nålar grepp vaden, men bara åt ett håll så benhinnan dras och stretchas ut ordentligt. Gör fruktansvärt ont men hjälper riktigt bra!

Fultjack
2002-03-28, 06:06
fick oxo benhinneinflamation som fan förra sommarn när jag spelade fotboll :(

nu springer jag bara efter elljusspåret där det är mjukt och backigt =)
perfekt alltså!

Forest
2002-03-28, 19:47
Jag har haft det problemet för många år sedan. Akta dig så att det inte blir kroniskt! Styrketräning hjälper absolut inte, tvärt om. Muskeln sväller av ansträngningen och det blir helt enkelt för trångt.

Kreatin och andra medel som får muskler att svälla genom ökad vatteninlagring är skadligt.

Vila från löpning några veckor först.

När du är smärtfri så börja stretcha regelbundet. Kör hela benen men specielt dessa två:

- Sitta på foten som redan nämnts, var försiktig, inga smärtor!
- Vanlig vadstretch (luta sig mot vägg varianten t.ex.) MEN med ordentligt böjt knä. Då kommer man åt denna muskel som är besvärlig att stretcha.

Börja sedan att springa i skogen! Inte på elljusspår utan över stock och sten. Förutom att det är bra träning och kul så innebär det att varje steg blir lite olikt det andra. Tillsammans med det mjuka underlaget så är det nyckeln för att undvika problem.

Med tiden och löpvanan så kan du springa på gradvis hårdare underlag utan problem.

Lycka till!

rokkiz
2002-03-28, 21:07
Jag gör nu de 2 stretchövningarna som ni rekommenderade. Tänkte vila nu i 2veckors tid ifrån styrketräning o springning. Vill verkligen inte ha kronisk benhinneinflammation. Det måste vara mardrömmen. Tack för alla fina svar, riktigt trevligt att få ett så fint gensvar!!

/MVH rokkarn

z_bumbi
2002-03-28, 21:15
Forest: För mig har styrketräning av framsidan på underbenet hjälpt mot inflamationer. Kan vara jag som har någon obalans men har hört flera som löst problemet på samma sätt, nu menar jag inte att man ska satsa på att bygga upp en enorm muskel men lite uthållighet och styrka ger bra effekt för mig.

Sen att stretcha bör man göra på båda de sätt du har beskrivit plus att stretcha vaden med rakt ben. Vaden består av två större muskler, Solues (Stretch med krokigt ben.) och Gastrocnemius (Stretch med rakt ben.). Finns en del mindre muskler också men mitt antagande är att om man stretchar de större så får man med de mindre på köpet ?

Glöm inte att stretcha låren också eftersom stela muskler runt knät kan hjälpa till att orsaka benhinneinflamtion.