handdator

Visa fullständig version : För stora muskler = kräver för mycket syre?


Buwulf
2019-03-01, 10:21
Hallå.

Jag brukar åka skidor utför med min kusin. Vi kom att prata om hur man gör för att orka mer. Baserat på saker jag läst genom åren så sa jag att jag trodde att mer muskler skulle göra att jag orkar mer för att musklerna blir inte lika trötta då det inte krävs lika mycket ansträngning. Jag utvecklade kanske inte tankarna helt men hans invändning var att med mer och större muskler så skulle det vara negativt för att de musklerna skulle behöva så mycket syre. Han utvecklade inte heller så mycket.

Jag påstår inte att han har "fel" men det kändes som att nåt inte stod rätt till med det påståendet. Det är säkert "fel" att säga som jag gjorde också men är nyfiken på hur det kan ligga till.

Det jag tänker är att det beror ju på hur mycket muskler vi talar om. En bodybuilder med stora muskler kanske inte skulle orka så mycket även om de var starka men det skulle i så fall bero på att de är för tunga och orörliga.

Är det nån som kan nåt om detta och ge en synpunkt på det hela?

Wain
2019-03-01, 10:23
Muskler dåligt, styrka bra.
;)

Buwulf
2019-03-01, 10:34
Ja det är sant. Det är ju såklart skillnad på dessa två. Mer muskler behöver inte betyda mer styrka men det är mer troligt. Tror jag ska ta upp det här med honom nästa gång för att höra mer.

Kom på nu att han förordade mer uthållighetsträning än att bygga muskler/få mer styrka. Jag minns nu inte exakt vad jag sa första gången, om jag använde ordet styrka eller muskler.

Sverker
2019-03-01, 17:47
En konditionsidrottare brukar inte vilja släpa på för mycket kroppsvikt.

Har du stora muskler har antagligen större möjlighet att fördela ansträngningen på fler muskelfibrer och inte tömma muskelfibrerna på glykogen. M a o tömma dem en i taget.

Muskelfibrer som inte arbetar håller självklart på den syrgas som den bundet till sig med sitt myoglobin. Bryr sig inte om att andra muskelfibrer sprutar ut mjölksyra.


Fast nu spekulerar jag hej vilt;).

Buwulf
2019-03-02, 12:18
Man kan väl iaf då säga att mer styrka är bättre än mer muskler om man pratar om en stor "mängd".

Grejen är väl att jag vill väl ha lite mer rätt än honom. Men det är väl som mycket annat, beroende på mängden man pratar om.

oldman
2019-03-02, 14:56
Det där låter som 1980-tals aerobics instruktör bullshit.

Mer muskler= mer effekt.

Bodybuilders är fruktansvärt snabba, rörliga och har ofta avskyvärt bra kondis. Det är en myt att de är stora och klumpiga.

spas
2019-03-02, 16:36
Det där låter som 1980-tals aerobics instruktör bullshit.

Mer muskler= mer effekt.

Bodybuilders är fruktansvärt snabba, rörliga och har ofta avskyvärt bra kondis. Det är en myt att de är stora och klumpiga.

Hyggligt explosiva och rörliga är nog vanligt. Avskyvärt bra kondis, njae. Kanske om man räknar lågintensiv crosstrainer men inte några vidare tider på milen eller ett par ronder boxning.