handdator

Visa fullständig version : Sjuk i fyra veckor!


Illustrerade mannen
2019-02-26, 11:05
Jag har varit sjuk i fyra veckor, till och från. Influensa, feber, hosta mm. De första två veckorna tränade jag sporadiskt, men de sista två ingen träning alls. Har inte heller ätit som jag brukar. Upptäckte nu att jag gått ner 7 kilo! Mest vatten förstås, men att döma av spegelbilden är det en del bukfett som minskat.
Jag börjar så smått friskna till nu och det vore ju trevligt att behålla den relativt låga fettprocenten. Kommer att träna precis som förr: basövningar rullande på luncherna. I princip 5x5 plus 1x20. Men maten? Vill som sagt gärna gå upp i vikt men inte fett!

TheOne1994
2019-02-26, 11:11
Hur äter du idag ? Har du koll eller äter du "vad som helst" ?

geoff
2019-02-26, 12:30
Vill inte kapa tråden, men en relaterad fråga i dessa j*vla förkylningstider som jag gissar är särskilt skoningslösa mot såna som jag som har förskole-/grundskolebarn hemma :-( (Är just nu inne på vecka två av min tredje förkylning för året!!)

Har ni tips på upplägg och hur man ska tänka angående kosten när man är sjuk, det man vill göra är ju behålla så mycket muskler som vanligt samt tillfriskna så fort som möjligt. Om matlusten tryter så är det ju frestande att köra en försiktig mini-deff under sjukdomen (som du Illustrerade kanske omedvetet gjort), eller är det risk att det gör mer skada än nytta?

Illustrerade mannen
2019-02-26, 13:00
Jo, det blev en omedveten deff... Eller omedveten - snarare oplanerad eftersom jag inte direkt hade behov av att gå ner i vikt. Vägen nu strax under 70 kg på 180 cm.
Har bra koll på käket annars. Äter bara middag och aldrig skräp eller onyttigheter. Ingen alkohol. Skulle vilja lägga på mig ca 5 kilo kvalitet!

TheOne1994
2019-02-26, 13:07
Jo, det blev en omedveten deff... Eller omedveten - snarare oplanerad eftersom jag inte direkt hade behov av att gå ner i vikt. Vägen nu strax under 70 kg på 180 cm.
Har bra koll på käket annars. Äter bara middag och aldrig skräp eller onyttigheter. Ingen alkohol. Skulle vilja lägga på mig ca 5 kilo kvalitet!

då hade jag ätit mer av det du äter, plussa på maten bara.

Tex: 2 dl ris och 125 gram lax blir: 2dl ris och 200 gram lax. 250 gram kvarg blir 500 gram kvarg. Mer av det goda och nyttiga.

Sakta men säkert upp, kvalitétsmat rakt igenom. Väg dig varje dag och sätt in i excel dokument. Bra och kul att följa sin egen väg vad som fungerar osv.

Hoppas du får någon idé !