handdator

Visa fullständig version : Militärpress knästående


Max_23
2019-02-21, 20:34
Av takhöjdsskäl kan jag inte köra mina militärpressar med skivstång stående. Knästående är ett alternativ. Ser ni några risker med det för skador eller annat man bör tänka på eller helt undvika? Sittande känns som ett sämre alternativ? Tack

TheOne1994
2019-02-21, 20:43
Av takhöjdsskäl kan jag inte köra mina militärpressar med skivstång stående. Knästående är ett alternativ. Ser ni några risker med det för skador eller annat man bör tänka på eller helt undvika? Sittande känns som ett sämre alternativ? Tack

stå på knä tror jag inte fungerar så bra, du får ingen stabilitet. Sittande fungerar bra, du kan köra i smithmaskin eller "lös" stång.

baggard
2019-02-21, 20:43
Av takhöjdsskäl kan jag inte köra mina militärpressar med skivstång stående. Knästående är ett alternativ. Ser ni några risker med det för skador eller annat man bör tänka på eller helt undvika? Sittande känns som ett sämre alternativ? Tack


Personligen hade jag inte suttit på knäna. Känns slitigt för knäna i längden och lär vara ännu lättare att svanka än om du sitter på rumpan.

Matsa
2019-02-21, 20:45
Jag hade valt sittande, det är en övning som är mycket skönare än vad man tror när man ser den.

nyZh1xsvhI0

trädgårdsmöbel
2019-02-21, 21:57
Jag gillar knästående bakom nacken i smith.

Diomedea exulans
2019-02-21, 22:00
Sittande på bänk kanske?

trädgårdsmöbel
2019-02-21, 22:37
Sittande på bänk kanske?

Men så kör ju alla, man vill vara lite hipster och annorlunda.

Matsa
2019-02-21, 23:01
Men så kör ju alla, man vill vara lite hipster och annorlunda.

Jag utgick ifrån att det av någon anledning inte var ett alternativ, annars förstår jag liksom inte frågan.

Xtreme-G
2019-02-21, 23:19
Jag hade valt sittande, det är en övning som är mycket skönare än vad man tror när man ser den.

nyZh1xsvhI0

Har man rörligheten så. Det är det nog inte många som har, inklusive jag själv.

Matsa
2019-02-21, 23:43
Har man rörligheten så. Det är det nog inte många som har, inklusive jag själv.

Har man dålig rörlighet kan man sitta med benen vidare isär så blir det lättare. Om man inte lyckas få benen helt raka så är det inte hela världen heller, så länge man inte tar spjärn med hälarna. Enligt min erfarenhet behöver man ingen extrem rörlighet, har du testat?

Fördelar med övningen är att den blir mer skonsam eftersom man inte kan utföra den med dålig hållning, då ramlar man bakåt (rack är nödvändigt). Bra bålträning också. Nackdelen är att man inte kan hantera lika mycket vikt vilket gör att jag egentligen inte tycker att den är bra som enda pressövning för axlarna, men om jag måste välja mellan den och knästående så väljer jag den alla gånger.

Xtreme-G
2019-02-22, 08:56
Har man dålig rörlighet kan man sitta med benen vidare isär så blir det lättare. Om man inte lyckas få benen helt raka så är det inte hela världen heller, så länge man inte tar spjärn med hälarna. Enligt min erfarenhet behöver man ingen extrem rörlighet, har du testat?


Jag vet inte hur vanligt det är att kunna sitta med raka ben och rak rygg. Jag måste dra upp knäna väldigt långt innan ländryggen rätas ut. Nu är ju jag heller inte direkt en rörlig person heller. Att kunna göra sådär hade ju varit drömmen.

Bob90
2019-02-22, 09:03
Hade fan hellre pressat sittandes på en pinnstol eller en läskback hellre än att köra från knäna.

Max_23
2019-02-22, 09:10
Tack för feedback.

Som jag läser er är anledningen till att ni är negativa till knästående att det
1. kan vara slitigt för knäna
2. lättare att svanka än när man kör sittande

Angående slitigt för knäna kör jag med rätt rejäla kuddar under knäna så det känns inte som en issue just nu för mig, är rätt svag också jämfört med många så det minskar ju stressen för knäna.
Att det är mer svank kan jag tänka mig, får nog filma och kolla sittande/knästående.
Det är just ländryggen jag tänker mig att man vill skona.

Bob90
2019-02-22, 09:28
Tack för feedback.

Som jag läser er är anledningen till att ni är negativa till knästående att det
1. kan vara slitigt för knäna
2. lättare att svanka än när man kör sittande

Angående slitigt för knäna kör jag med rätt rejäla kuddar under knäna så det känns inte som en issue just nu för mig, är rätt svag också jämfört med många så det minskar ju stressen för knäna.
Att det är mer svank kan jag tänka mig, får nog filma och kolla sittande/knästående.
Det är just ländryggen jag tänker mig att man vill skona.

Jag skulle tro (utan att ha provat varken sittande eller knästående) att det också är svårare att "parera"/balansera med knästående?

trädgårdsmöbel
2019-02-22, 10:16
Jag tycker mig vara ganska fin när jag pressar knästående. Dessutom undrar folk vad tusan man sysslar med (intalar jag mig).

trädgårdsmöbel
2019-02-28, 15:41
Jag körde knästående idag, tråden till ära :)

kazzez
2019-02-28, 15:48
Vad är fördelen med att pressa knästående eller sittandes gentemot en vanlig militärpress?

Diomedea exulans
2019-02-28, 16:18
Vad är fördelen med att pressa knästående eller sittandes gentemot en vanlig militärpress?

Man behöver inte högt i tak.

trädgårdsmöbel
2019-02-28, 16:29
Vad är fördelen med att pressa knästående eller sittandes gentemot en vanlig militärpress?

Man är inte som alla andra när man gör så.

Rahf
2019-02-28, 16:54
Vad är fördelen med att pressa knästående eller sittandes gentemot en vanlig militärpress?

Man får knäproblem snabbare än alla andra.

trädgårdsmöbel
2019-02-28, 17:15
Man får knäproblem snabbare än alla andra.

Hade jag kunnat länka från instagram på jobbdatorn, så hade jag lagt upp dagens två filmer av denna eminenta övning och gett dig knäproblem by Proxy.