handdator

Visa fullständig version : Volym under deff (McDonald vs Israetel)


Bandid0
2019-02-19, 10:11
Både Lyle McDonald och Mike Israetel är överens om att ens maximala volymkapacitet går ned när man deffar. Men därefter är de inte ense.

Lyle McDonald anser att såväl volym som träningsfrekvens kan minskas till 1/3 och att detta är tillräcklig träningsmängd för att behålla muskelmassa FÖRUTSATT att man inte sänker vikten eller antalet reps på en viss vikt som man brukar använda.

Mike Israetel anser att den minsta mängd volym som krävs för att bibehålla muskelmassa ÖKAR när man deffar, och att man alltså ska höja träningsvolymen för att inte tappa muskelmassa.

Jag håller i allmänhet Lyle högt, men en sak som gör att jag börjat ifrågasätta honom på denna punkt är att jag brukar lyckas behålla styrkan när jag deffar, men det är helt uppenbart att jag trots detta tappar massa. Mot slutet av deffen är det dessutom som att massaförlusten accelererar och till slut känner jag mig helt tanig, trots bibehållen styrka.

Detta har fått mig att bestämma mig för att nästa gång prova träna mer som Mike Israetel föreslår, dvs öka volymen under deffen, dock utan att överskrida den maximala mängden volym som kroppen kan hantera.

Vad har ni för åsikter och erfarenheter av detta? Håller ni med McDonald eller Israetel?

clavain
2019-02-19, 10:17
Personligen har jag upplevt att bibehållen eller ökad volym under deff har fungerat bäst för mig. Om jag av en eller annan orsak behövt dra ner på träningsvolymen under deff tappar jag och kan inte komma tillbaka till varken styrka eller muskelvolym tills dess att jag går över till att träna på balans eller överskott.

Ska inte ge sken av att sitta inne på det definitiva svaret, det här är min individuella upplevelse.

geoff
2019-02-19, 10:27
Är det inte ganska givet att man tappar volym när man ligger på kaloriunderskott pga mindre glykogen, vatten osv, vilken inte återkommer förrän man börja äta på balans igen? Men så länge man lika stark så är det inte muskelfibrerna/cellkärnor och allt vad det heter som har försvunnit.

Och klarar man av att få in lika mycket (mer!?) volym, på samma intensitet - för den ska man ju inte sänka, när man deffar så har man väl tränat för låg volym innan?

clavain
2019-02-19, 10:45
Är det inte ganska givet att man tappar volym när man ligger på kaloriunderskott pga mindre glykogen, vatten osv, vilken inte återkommer förrän man börja äta på balans igen? Men så länge man lika stark så är det inte muskelfibrerna/cellkärnor och allt vad det heter som har försvunnit.

Och klarar man av att få in lika mycket (mer!?) volym, på samma intensitet - för den ska man ju inte sänka, när man deffar så har man väl tränat för låg volym innan?

Håller med om att det är logiskt men tappet som beror på minskad mängd vatten glykogen inbillar jag mig händer i stort sett omgående när man börjar gå på diet. Det jag menade var att jag upplever att jag tappar mer senare i dieten om jag av nån orsak måste dra ner på träningsvolymen.

vicarious
2019-02-19, 11:46
Mitt korta svar är att jag håller med Lyle. Säkerligen finns det studier på ämnet?

Höja eller sänka volym beror nog på utgångsläget, hur tränade man innan? Har man legat på +20set per muskel och vecka är det nog ingen vidare bra idé att höja till 25 eller 30 set när man drar ned på kalorierna.

En annan faktor är nog hur aggressivt man deffar. Hur stort är kaloriunderskottet? Att höja träningsvolymen om man ligger på 1500 kcal underskott om dagen är nog inte heller så smart.


jag brukar lyckas behålla styrkan när jag deffar, men det är helt uppenbart att jag trots detta tappar massa. Mot slutet av deffen är det dessutom som att massaförlusten accelererar och till slut känner jag mig helt tanig, trots bibehållen styrka.


Hur du ser dig själv i spegeln eller "känner dig" är väldigt osäkra kort. Alla känner sig nog mindre när man deffar. Mindre mat, mindre glykogen och vätska bundet i musklerna. Styrka och prestation är det bästa kvittot du har på hur väl du behållit muskelmassa om du inte har tillgång till mätningar av kroppskompositionen.


Detta har fått mig att bestämma mig för att nästa gång prova träna mer som Mike Israetel föreslår, dvs öka volymen under deffen, dock utan att överskrida den maximala mängden volym som kroppen kan hantera.

Problemet är, hur ska du veta just hur mycket detta är?

Är det inte ganska givet att man tappar volym när man ligger på kaloriunderskott pga mindre glykogen, vatten osv, vilken inte återkommer förrän man börja äta på balans igen? Men så länge man lika stark så är det inte muskelfibrerna/cellkärnor och allt vad det heter som har försvunnit.

Och klarar man av att få in lika mycket (mer!?) volym, på samma intensitet - för den ska man ju inte sänka, när man deffar så har man väl tränat för låg volym innan?

+1.

skattefusk
2019-02-19, 11:57
Är det inte ganska givet att man tappar volym när man ligger på kaloriunderskott pga mindre glykogen, vatten osv, vilken inte återkommer förrän man börja äta på balans igen? Men så länge man lika stark så är det inte muskelfibrerna/cellkärnor och allt vad det heter som har försvunnit.

Och klarar man av att få in lika mycket (mer!?) volym, på samma intensitet - för den ska man ju inte sänka, när man deffar så har man väl tränat för låg volym innan?

Är inte meningen med "deff" att man även ska använda den glykogen som finns lagrad i kroppen? = att man kommer upp i samma mängd som innan bara att nu tar man den sista energi från kroppen istället för maten?

geoff
2019-02-19, 13:32
Är inte meningen med "deff" att man även ska använda den glykogen som finns lagrad i kroppen? = att man kommer upp i samma mängd som innan bara att nu tar man den sista energi från kroppen istället för maten?
Ja glykogenet (det som finns) används väl alltid vid själva träningen, men det de flesta vill uppnå vid deff är väl att bränna så mycket fett, och så lite muskler, som möjligt.

Kev88
2019-02-19, 16:02
Min personliga erfarenhet är att Lyle har rätt, jag har dock inte minskat med så mycket som han förespråkar, utan bara ett par sets och en dags mer vila.

exevision
2019-02-19, 16:15
Nu var det länge sedan jag behövde deffa. Har varit viktstabil väldigt länge.
Men jag fortsätter på i stort sätt som vanligt. Möjligen lite sänkt antal set eller total volym.

Men, jag behöver mer pannben!

Mats J
2019-02-19, 16:30
Höja eller sänka volym beror nog på utgångsläget, hur tränade man innan? Har man legat på +20set per muskel och vecka är det nog ingen vidare bra idé att höja till 25 eller 30 set när man drar ned på kalorierna.


Tror inte det var så Mike menade, han menar att om du under bulk underhåller musklerna på tex 5 set/veckan så kanske det höjs till 7 set/veckan under deff. Inte att du ska höja toppvolymen. Sedan är hans koncept en massa tyckande som inte stämmer så bra och är nästan helt omöjligt att följa i praktiken. Finns fler parametrar att ta hänsyn till än endast volym.

Under deff tränar jag alltid mindre och färre dagar i veckan, går oftast över till varannan dag träning eller 3 ggr/veckan och de dagarna tillåta mig att äta mer tex på balans för att övriga dagar ha underskott.

geoff
2019-02-19, 16:57
Tror inte det var så Mike menade, han menar att om du under bulk underhåller musklerna på tex 5 set/veckan så kanske det höjs till 7 set/veckan under deff. Inte att du ska höja toppvolymen. Sedan är hans koncept en massa tyckande som inte stämmer så bra och är nästan helt omöjligt att följa i praktiken. Finns fler parametrar att ta hänsyn till än endast volym.
Lite lustigt koncept att man skulle underhållsträna under en bulk (då är det ju progressiv träning som gäller med stegrande volym), men jag tror jag förstår vad du menar: säg att man behöver 50% av normala volymen (under kaloribalans) för att behålla styrka/muskelmassa. Då kanske man bör köra typ 70% under en deff. Låter ju vettigt.

Määng
2019-02-19, 20:16
Mig veterligen anser Mike Israetel att minimum effective volume ökar under deff samtidigt som maximum recoverable volume minskar, GENERELLT. Han anser fortfarande att man ska öka volymen per vecka men intervallet MEV -> MRV minskar eftersom den börjar högre och slutar lägre än på överskott. Man behöver alltså mer träning men samtidigt klarar man av mindre så man får reglera det från block till block.

drkrupp
2019-02-24, 15:31
Eric Helms var mer åt Lyles håll förr men har tydligen svängt till Mikes fördel numera. Dvs att volymen är viktigare än intensiteten. Offra hellre vikt på stången för att behålla reps och sets, än att offra sets och reps för att behålla vikt på stången.

Jag väljer också att behålla volymen hellre än vikten numera.

Diomedea exulans
2019-02-24, 18:27
Har verkligen inte undersökt det här noga, men det lutar åt att det går bättre för mig om jag inte sänker volymen under deff.