handdator

Visa fullständig version : Testa ens förbränning


Callister
2004-05-11, 20:44
Finns det något sätt för en läkare att mäta ens förbränning, undrar bara rent allmänt.

Ämnesomsättning vet jag går, det har jag t.o.m gjort.
Det är väl inte så att ämnesomsättning = förbränning? :confused:

Whey
2004-05-11, 21:06
Beror på...

Man kan väl mäta förbränning genom att mäta hur mkt syre som förbrukas... Men syftar du på dygnsförbränning eller liknande vet jag inte om det finns något bra och välfungerande sätt...

KIRE
2004-05-11, 22:00
Du kan ju mäta upp din thyroidproduktion. Men den är säkert ok annars hade nog läkaren som testade dig anmärkt på det och relaterat övervikten till din låga produktion. Då hade du fått tillväxthormon för att stimulera igång produktionen igen och hade det inte funkat hade du får käka thyroidhormoner i resten av livet.

B-jay
2004-05-12, 13:47
Man kan köpa något på apoteket som heter ketostix. Det är små stickor som man doppar i sitt urin för att kolla om man har ketoner i urinen eller ej. detta gör normal diabetiker.

dessa mätningar gör man direkt på morgonen annars ger det inga bra resultat. ketoner i urinen är ett tecken på väldigt hög fettförbränning.

edit: möjligt att detta bara funkar när man går på lowcarb-diet, nån som vet?

Sverker
2004-05-12, 14:44
Ketoner i urinen är tecken på att du äter för lite kolhydrat:nono:

Halterna av ketoner skall vara noll eller mycket nära noll.

B-jay
2004-05-12, 15:01
Originally posted by Sverker
Ketoner i urinen är tecken på att du äter för lite kolhydrat:nono:

Halterna av ketoner skall vara noll eller mycket nära noll.

Enligt snubben som lagt upp min diet så menade han på att om man hade spår av ketoner i urinen så låg fettförbränningen på topp. men som sagt han kan ju ha fel!

LunaSpice
2004-05-12, 16:16
Originally posted by B-jay


Enligt snubben som lagt upp min diet så menade han på att om man hade spår av ketoner i urinen så låg fettförbränningen på topp. men som sagt han kan ju ha fel!

Visst stämmer det att förbränningen av fett är hög vid ketonkroppsbildning men det beror på att ketonkroppar bildas vid oxidering av fria fettsyror då åtgången på kolhydrater är låg. Om man äter tillräckligt med kolhydrater och är frisk för övrigt men ändå har ketonuri så bör man kontakta läkare för blodglukosmätning. Det är ofta tecken på långvarig insulinresistens (och ev. diabetes) vilket resulterar i att glukoset inte kommer in i cellerna och cellerna då tvingas att använda sig av fria fettsyror för energibildning.