handdator

Visa fullständig version : Vilken suv är billigast att äga?


ozzian
2019-02-17, 17:30
Min ranking
Toyota LC 2017
Hyundai santa fe 2019
Kia sorrento 2019
volvo xc90 2017

priser runt 400k.

Jag antar att en landrover sport är för riskfyllt?

Starke75an
2019-02-17, 19:26
Då värdeminskning är sen största utgiften, så kolla vad de betalar för en 3 år gammal modell.

ozzian
2019-02-17, 19:29
ok,, tänkte mest att det är säkrast att ha en med garanti, men o andra sidan sjunker ju priset kanske ännu mer än vad garantin är värd.

rosto
2019-02-18, 04:50
Toyotan lär nog ta dig längst, bra andrahandsvärde också. Testa gärna en MB GLK, fina bilar med mycket få tekniska fel enligt en MB verkstad som jag känner. Bättre än uppföljaren men kanske för gammal modell för dig.

luderlasse
2019-02-18, 11:50
Min bilmekaniker hade en toyota landcruiser, han hävdade att toyota var överlägest driftsäkrast och billigast.

delta_mats
2019-02-18, 13:40
Skoda Kodiaq

ozzian
2019-02-18, 15:07
Min bilmekaniker hade en toyota landcruiser, han hävdade att toyota var överlägest driftsäkrast och billigast.

Jag hörde en som betalat 7-8000kr varje 1500 mils service
För mig blir det 15k/år
Måste kolla service avtal!

Skoda har ju fördelen av att använda beprövade grejor men hur är det med nya kodiak?

delta_mats
2019-02-18, 15:08
Jag hörde en som betalat 7-8000kr varje 1500 mils service
För mig blir det 15k/år
Måste kolla service avtal!

Skoda har ju fördelen av att använda beprövade grejor men hur är det med nya kodiak?

Den verkar blivit lovordad.

MikeKatz
2019-02-18, 16:47
Under din prisklass, men Dacia Duster är den allra billigaste skulle jag tro. Om man kan kalla det för SUV...

delta_mats
2019-02-18, 16:55
Under din prisklass, men Dacia Duster är den allra billigaste skulle jag tro. Om man kan kalla det för SUV...

De som köper en Dacia Duster är nog samma typ av personer som torkar röven ståendes.

ozzian
2019-02-18, 17:09
Den verkar blivit lovordad.

Den verkar helt klart intressant!
Antar att det är 190hp Disel som du menade?

Var hittar man info om lovorden?
Teknikens värd har lite info från 2017/2018

ozzian
2019-02-18, 17:10
Under din prisklass, men Dacia Duster är den allra billigaste skulle jag tro. Om man kan kalla det för SUV...

Jo vi hade en i företaget som väktarbil men inget jag kör till Norrland med!

Diomedea exulans
2019-02-18, 17:33
Den verkar blivit lovordad.

Skulle du säga att den är SUVerän?

Starke75an
2019-02-18, 18:05
Väg in Amarok också. Väldigt trevlig och den mest suv-lika pickup som jag kört. Finns utan lågväxel, men med konstant 4x4 likt de andra VW modellerna.

Lågväxel behövs bara vid körning i terräng och vid backning av riktigt tungt släp.

ozzian
2019-02-18, 18:47
Väg in Amarok också. Väldigt trevlig och den mest suv-lika pickup som jag kört. Finns utan lågväxel, men med konstant 4x4 likt de andra VW modellerna.

Lågväxel behövs bara vid körning i terräng och vid backning av riktigt tungt släp.

Japp , jag älskade min v6 amarok, men sålde den o företaget.

svårt att hitta en innan 2018 05 30 med den låga skatten-

mercedes x-klass ska också kollas.

delta_mats
2019-02-18, 22:09
Väg in Amarok också. Väldigt trevlig och den mest suv-lika pickup som jag kört. Finns utan lågväxel, men med konstant 4x4 likt de andra VW modellerna.

Lågväxel behövs bara vid körning i terräng och vid backning av riktigt tungt släp.


Då väljer man ju hellre en bil med i och urkopplingsbar 4wd, med låg och högväxel. 4wd behövs ju bara vid vinterväglag eller terrängkörning. Drar onödigt mycket sås annars.

Väljer hellre en Navara än en Amarok.
Men kanske ännu hellre en Hilux. Om man ska ha en pickis.

ozzian
2019-02-19, 00:11
Då väljer man ju hellre en bil med i och urkopplingsbar 4wd, med låg och högväxel. 4wd behövs ju bara vid vinterväglag eller terrängkörning. Drar onödigt mycket sås annars.

Väljer hellre en Navara än en Amarok.
Men kanske ännu hellre en Hilux. Om man ska ha en pickis.

nja, v6 motorn är riktigt fin.

men jag behöver nog mer en suv än pickup

kodiaq var riktigt fin....

Lillgrabben
2019-02-19, 07:28
Min ranking
Toyota LC 2017
Hyundai santa fe 2019
Kia sorrento 2019
volvo xc90 2017

priser runt 400k.

Jag antar att en landrover sport är för riskfyllt?

Förmodar att Toyotan är driftsäker och bra, borde vara lite reparationer etc.

Volvo XC90 är en riktigt stor bil, men en trevlig upplevelse. Jag har själv en XC60 som är några år äldre och den är inte billig att ha, särskilt inte om man betänker kostnaderna för löpande underhåll osv. De flesta av Volvos dieselmodeller är originalutrustade med dieselvärmare vilket kan vara trevligt om du ska åka på norrland!

Om du inte ska ha en jättestor suv kanske Volvos XC40, BMW X3 eller Skoda Karoq kan vara ngt? Själv gillar jag designen på nya XC40 helskarpt!! :)

Med nytt följer även nybilsgaranti, vilket kan vara riktigt trevligt om du kommer köra en del!

ozzian
2019-02-19, 07:48
Förmodar att Toyotan är driftsäker och bra, borde vara lite reparationer etc.

Volvo XC90 är en riktigt stor bil, men en trevlig upplevelse. Jag har själv en XC60 som är några år äldre och den är inte billig att ha, särskilt inte om man betänker kostnaderna för löpande underhåll osv. De flesta av Volvos dieselmodeller är originalutrustade med dieselvärmare vilket kan vara trevligt om du ska åka på norrland!

Om du inte ska ha en jättestor suv kanske Volvos XC40, BMW X3 eller Skoda Karoq kan vara ngt? Själv gillar jag designen på nya XC40 helskarpt!! :)

Med nytt följer även nybilsgaranti, vilket kan vara riktigt trevligt om du kommer köra en del!

xc40 är väl betydligt mindre?
jag trodde tillomed xc60 var mindre än kodiaq?

xc 90 är intressant men lite samma som Toyotan, man får ta en 3 år gammal för att få ner priset runt 400k, som då kodiak,santa fe,sorrento kostar.

Jag tycker skatten är rätt relevant, även om en ny bil sjunker kraftigt så retar det mig att köpa en bil som kostar +10k i skatt, och den är väl inte så bra för miljön heller?
Jo dieselvärmare är ett stort + som även skinn och drag är.
backkamera är även det mumma när man ofta kör med släp7transport efter.

Sen finns det massa lullull som är intressant, lane assist och farthållare för att hålla samma fart som framförvarande.

Jag har sett några amaroker som ev kunde funka, men då min hade sportsätena så är det ett krav på den bilen, det var en grym skillnad mot de vanliga sätena.

delta_mats
2019-02-19, 07:57
Volvo XC60 är mer jämförbar med BMW X3 och Audi Q5. De bilar du listade i första posten är större än dessa.

Dk1ng
2019-02-19, 08:52
Skulle även rekommendera Subaru. Har själv en Forester från 2018 och övervägde bra mycket dyrare alternativ innan jag landade i denna. Inte så läckert eller exklusivt som vissa andra alternativ - men prisvärt, praktiskt, historiskt bra andrahandsvärde och tar sig fram mer än väl. Även Outbacken är trevlig och går ofta att få med lite mer lullull om man vill ha en kompromiss och ingen regelrätt SUV.

delta_mats
2019-02-19, 18:52
Skulle även rekommendera Subaru. Har själv en Forester från 2018 och övervägde bra mycket dyrare alternativ innan jag landade i denna. Inte så läckert eller exklusivt som vissa andra alternativ - men prisvärt, praktiskt, historiskt bra andrahandsvärde och tar sig fram mer än väl. Även Outbacken är trevlig och går ofta att få med lite mer lullull om man vill ha en kompromiss och ingen regelrätt SUV.


Prisvärd är dom väl inte direkt. Brukar kosta omotiverat mycket sett till komfort och utrustning. Men bra bilar är det absolut!

Vispen74
2019-02-22, 05:43
Toyota Rav4 2019. Se bifogat klipp från senaste Automotorsport.

1000 kr i skatt första tre åren, sedan 350-ish.

Nackdel: för närvarande sex månaders leveranstid på grund av stor efterfrågan. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190222/df6468c6a063451a3e271eb3fc1260c0.jpg

ozzian
2019-02-27, 22:49
jag kollade upp LC service kostnader.
Toyota tar 3k 1500mil men 10k 3000mil så den blir rätt dyr i service
jag kör nog minst 2000 mil/år så på tre år så kostar den 26k,, 8,500kr/år

så jag kollar en mindre nu volvo xc60,, men får väl titta på rav4an med nu då

Vispen74
2019-02-27, 23:32
jag kollade upp LC service kostnader.

Toyota tar 3k 1500mil men 10k 3000mil så den blir rätt dyr i service

jag kör nog minst 2000 mil/år så på tre år så kostar den 26k,, 8,500kr/år



så jag kollar en mindre nu volvo xc60,, men får väl titta på rav4an med nu dåJo håller själv på att ge upp Rav4. Jag kör 3000 mil per år, då går bara serviceavtalet på 800 kr/månad. Sedan vill jag ha bränslevärmare, 30000 kr ska de ha för det och sedan 10500 kr för dragkrok. Detta sammantaget gör Rav4 till en dyr bil. Nöjer man sig dock med en Active för 295000 utan flera tillval och kör 1500 mil per år hade det varit annorlunda.

agazza
2019-02-28, 08:54
Något skattebefriat med mycket reservdelar eller en Lexus RX400h

ozzian
2019-02-28, 12:46
Jo håller själv på att ge upp Rav4. Jag kör 3000 mil per år, då går bara serviceavtalet på 800 kr/månad. Sedan vill jag ha bränslevärmare, 30000 kr ska de ha för det och sedan 10500 kr för dragkrok. Detta sammantaget gör Rav4 till en dyr bil. Nöjer man sig dock med en Active för 295000 utan flera tillval och kör 1500 mil per år hade det varit annorlunda.

Det lät ju dyrt😢
Vad funderar du på nu då?

Jag har inte gett upp LC ännu men då blir det service lokalt och tappar då garanti 15000 mil/10år
Men xc60/xc90 verkar ligga på ca 3-4K om året i service!/xc70 finns ju med, men Volvo är inte riktigt den äventyrsbok jag hade tänkt men plånboken kanske får bestämma ?

Vispen74
2019-02-28, 12:56
Personligen så vet i 17 vad jag gör. Inser att bilen inte bör kosta mer än ca 300000 i inköp för att inte kasta bort ytterligare 1000-lappar per månad i värdeminskning.
Ford har några Kuga kvar med låg skatt och förbrukning samt 3000 mil serviceintervall, sprillans nya för de siffrorna. Kuga är dock ganska liten I bagaget för att utgöra familjebil med hund. Likaså finns det nya Skoda kodiaq att tillgå, men med den förbrukning och skatt som den bilen har blir även den på tok för dyr per månad att äga.

Så, jag ställer mig i kön i tråden och ser om någon kommer med roliga och realistiska förslag.

TheOne1994
2019-02-28, 13:02
Personligen så vet i 17 vad jag gör. Inser att bilen inte bör kosta mer än ca 300000 i inköp för att inte kasta bort ytterligare 1000-lappar per månad i värdeminskning.
Ford har några Kuga kvar med låg skatt och förbrukning samt 3000 mil serviceintervall, sprillans nya för de siffrorna. Kuga är dock ganska liten I bagaget för att utgöra familjebil med hund. Likaså finns det nya Skoda kodiaq att tillgå, men med den förbrukning och skatt som den bilen har blir även den på tok för dyr per månad att äga.

Så, jag ställer mig i kön i tråden och ser om någon kommer med roliga och realistiska förslag.

Min granne har en Kuga, om han inte pratar väder så är det hans bensinkostnad på Kugan..Ford har aldrig tillverkat bränslesnåla bilar :)

Att de har 3000 mils intervall ska inte premieras. Jag har sett olja och filter på en BMW efter 3000 mil, det ser ut som en gammal urvriden disktrasa. Du ska alltid byta en gång mellan de utsatta service. Bara ett tips !

Vispen74
2019-02-28, 13:54
Min granne har en Kuga, om han inte pratar väder så är det hans bensinkostnad på Kugan..Ford har aldrig tillverkat bränslesnåla bilar :)



Att de har 3000 mils intervall ska inte premieras. Jag har sett olja och filter på en BMW efter 3000 mil, det ser ut som en gammal urvriden disktrasa. Du ska alltid byta en gång mellan de utsatta service. Bara ett tips !Jag har i princip aldrig ägt en bil som servas oftare en 1 gång om året vilket är 3000 mil för mig. Personligen har jag aldrig upplevt något problem med det, men så byter jag alltid bil när de är 3 eller 4 år gamla, så jag vet inte hur det påverkar när de blir äldre.

Fords dislar är riktigt snåla, deras bensinbilar har jag ingen erfarenhet av.

bertbert
2019-02-28, 19:38
Då väljer man ju hellre en bil med i och urkopplingsbar 4wd, med låg och högväxel. 4wd behövs ju bara vid vinterväglag eller terrängkörning. Drar onödigt mycket sås annars.

Väljer hellre en Navara än en Amarok.
Men kanske ännu hellre en Hilux. Om man ska ha en pickis.

Lågväxel gör att bilen drar mer hela tiden pga förluster i den extra växellådan. Behöver man bara 4wd ibland är ett system som haldex bättre.

Vispen74
2019-03-05, 07:39
Just nu är det grym kampanj på Tiguan bensinare (mars ut tror jag). Själv kommer jag köra på leasing. Faktiskt otroligt billigt om jag får säga det själv.

stefannn
2019-03-06, 08:46
Lågväxel gör att bilen drar mer hela tiden pga förluster i den extra växellådan. Behöver man bara 4wd ibland är ett system som haldex bättre.

Möjligt att förbrukningen är något högre med lågväxellådan, men vill man vara säker på att ha drivning på 4 när det behövs så duger ju knappast en bil med haldex till (kör du fast med en sån bil sitter du ju där)

Stuffer
2019-03-06, 12:59
Alltså det här snacket om att haldex och liknande system spara soppa när de kopplar ur är mest en gimmick och knappt mätbart egentligen. Även när systemet är inaktivt så är det lika många kardaner och drivaxlar som ska rotera ändå så all roterande massa finns där konstant ändå. Enda skillnaden är att det blir framhjulen som får jobba för att hålla allt roterande. För motorn blir skillnaden alltså näst intill obefintlig.

bertbert
2019-03-06, 21:01
Möjligt att förbrukningen är något högre med lågväxellådan, men vill man vara säker på att ha drivning på 4 när det behövs så duger ju knappast en bil med haldex till (kör du fast med en sån bil sitter du ju där)

Absolut, rätt grejor till rätt behov. Jag tycker haldex fungerar jättebra på vintern och för att få ner hästarna i marken på vått väglag. För riktig terrängkörning är det givetvis inte optimalt. Men lågväxel ökar de mekaniska förlusterna ordentligt i systemet, det kan man inte komma ifrån.

bertbert
2019-03-06, 21:03
Alltså det här snacket om att haldex och liknande system spara soppa när de kopplar ur är mest en gimmick och knappt mätbart egentligen. Även när systemet är inaktivt så är det lika många kardaner och drivaxlar som ska rotera ändå så all roterande massa finns där konstant ändå. Enda skillnaden är att det blir framhjulen som får jobba för att hålla allt roterande. För motorn blir skillnaden alltså näst intill obefintlig.

Skillnaden mot lågväxel är stor. Skillnaden mellan haldex och t ex torsendiff är däremot liten.

Stuffer
2019-03-07, 08:23
Skillnaden mot lågväxel är stor. Skillnaden mellan haldex och t ex torsendiff är däremot liten.

Ja det är helt sant. Jag tänkte snarast på skillnaden haldex på mot haldex av.

Den skillnaden är knappt märkbar men ändå tror många inklusive marknadsavdelningarna som trycker på att det sparar massa bränsle att koppla ur när driften inte behövs. Alla komponenter och massor kommer ju att fortsätta snurra oavsett så besparingen blir näst intill obefintlig

bertbert
2019-03-07, 18:00
Ja det är helt sant. Jag tänkte snarast på skillnaden haldex på mot haldex av.

Den skillnaden är knappt märkbar men ändå tror många inklusive marknadsavdelningarna som trycker på att det sparar massa bränsle att koppla ur när driften inte behövs. Alla komponenter och massor kommer ju att fortsätta snurra oavsett så besparingen blir näst intill obefintlig

Besparingen ligger i att eftersom haldexen kan kopplas ur så behövs ingen mellandifferential, som också har lite förluster... när haldexen går in fullt kopplar den ju stumt. Enligt min mening blir denna skillnad helt irrelevant om inte allt annat är lika.

dluddeckens
2019-03-08, 10:51
jag kollade upp LC service kostnader.
Toyota tar 3k 1500mil men 10k 3000mil så den blir rätt dyr i service
jag kör nog minst 2000 mil/år så på tre år så kostar den 26k,, 8,500kr/år

så jag kollar en mindre nu volvo xc60,, men får väl titta på rav4an med nu då

2k mil / år => 6k mil / 3 år

Service per 1,5k = 3000 sek

6/1,5 = 4 ggr service på 3 år.

4 x 3000 = 12000.

= 4000 kronor per år i service...