handdator

Visa fullständig version : Hur mycket alkohol konsumeras i veckan och hur ser effekten ut på er träning?


Lyon
2019-02-16, 23:40
Såg att det fanns någon tråd 2012 tidigare. Men vore kul med en ny uppdaterad tråd.

Frågeställningar:


Hur mycket dricker du veckan med vilken dosering per kväll?
Hur ofta tränar du i veckan?
Hur har det påverkat din träning?


Själv försöker jag ligga på varannan helg (lättare sagt än gjort) och då dricker jag normalt sätt på en kväll kanske runt 6-8 öl, 500ml. Det har väl inte påverkat vad jag vet min träning negativt. Tränar 7 dagar i veckan.

Gym 5ggr/v, kampsport 2ggr/v. Inkluderat löpning 2 ggr/v också.

Diomedea exulans
2019-02-16, 23:42
0, men förr drog jag ca 2 rejäla fyllor i månaden och jag har aldrig märkt att det har påverkat min träning. Har tränat allt från 2 till 6 dagar i veckan. Mest styrka, ibland joggning eller kampsport.

Ett Orm
2019-02-17, 02:51
Verkar inte påverka nämvärt på mig iaf.
Drack fre&lör varannan vecka. Vet inte hur mycket, men blev skapligt berusad.
Lör&sön tränades bakfull, ofta väldigt bakfull, enda skillnaden var segare uppstart på passet.

Rekommenderas dock inte...

TotteShaped4Life
2019-02-17, 05:54
Inte druckit på snart 6 år och kallar mig numera för nykter alkoholist. Tränade dock hårt även under mina aktiva år och var stark, men såg ut som fan. Bättre form idag kan jag nog tycka... Bästa beslutet i mitt liv för övrigt. Hade troligtvis slutat med den klassiska parkbänken om jag inte hade fattat galoppen. Tyckte nog inte att alkoholen påverkade min träning alltför mycket, då jag var helgalkis...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRV53j/for-tva-ar-sedan-var-alkoholen-hans-allt--nu-ska-christer-50-tavla

Illustrerade mannen
2019-02-17, 09:53
Inte druckit på snart 6 år och kallar mig numera för nykter alkoholist. Tränade dock hårt även under mina aktiva år och var stark, men såg ut som fan. Bättre form idag kan jag nog tycka... Bästa beslutet i mitt liv för övrigt. Hade troligtvis slutat med den klassiska parkbänken om jag inte hade fattat galoppen. Tyckte nog inte att alkoholen påverkade min träning alltför mycket, då jag var helgalkis...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRV53j/for-tva-ar-sedan-var-alkoholen-hans-allt--nu-ska-christer-50-tavla

I princip samma här. Sista alkoholen dracks 20 juni 2012. Bästa valet jag gjort!

blåvitt
2019-02-17, 10:04
Dricker mig berusad kanske 1 gång i månaden just nu. Kan bli nån god folköl efter en hård dag ute också. Tycker inte det påverkar min träning nämnvärt, möjligt att jag skulle ha lite bättre återhämtning om jag slutade dricka helt och hållet men jag tycker livsnjutet med att få bli lite lullig i gott sällskap vinner i den avvägningen

Bob90
2019-02-17, 10:08
Dricker i snitt inte ens varje kvartal, när det väl händer blir det 1 glas med gin, whisky eller vodka.
Är ingen "shottare" utan snarare en "smuttare".

Påverkar inte min träning alls. Jag dricker så pass sällan och så pass lite att jag aldrig blivit påverkad av alkoholen.

Diomedea exulans
2019-02-17, 10:10
Dricker i snitt inte ens varje kvartal, när det väl händer blir det 1 glas med gin, whisky eller vodka.
Är ingen "shottare" utan snarare en "smuttare".

Påverkar inte min träning alls. Jag dricker så pass sällan och så pass lite att jag aldrig blivit påverkad av alkoholen.

Vad är det för mening att dricka alls då? :P Starksprit smakar ju aceton, ska man plåga i sig det är det ju för att bli bäng.

spoon
2019-02-17, 10:25
Tränade massa och festade massa ett par år. Misstänker att det förstörde min återhämtning. Istället för vila så blev det extra belastning genom fylla.

Men det var värt det. Man lever ju bara en gång och jag vill inte ha det ogjort. Även om det hade gett några fler kilon på stången.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

chadd
2019-02-17, 10:25
Rätt så bra berusad fredagar oftast, ofta ett par drinkar och några shots på onsdagar. Sen blir det imellanåt (en gång i kvartalet?) helghelgsfest och en-två gånger om året konstant berusad i dryga veckan på varm fest-ö.

Drack betydligt mindre när jag var i 20- och 30-års åldern. Det påverkar säkert min träning men jag elitsatsar inte på något sätt så kan ju kvitta. Tränar 4-5 pass på strax över en timme styrka i veckan som något snitt. Lite cardio 2-3 ggr utöver det.

Lafayette
2019-02-17, 10:32
Inte druckit på 6 år. Funderar på att börja med lite öl och whisky. Har så spänd inställning till kost och träning så kanske vore bra att slappna av lite ibland.

Lipservice
2019-02-17, 10:35
Brukar bli 2-3 öl i bastun på jobbet varje fredag. Har AV 2 gånger per år, blir då oftast lätt berusad. Lite sporadiska lördagar med polarna ibland, max 1 gång i månaden. Dricker bara öl oftast, kan bli vin ibland till maten(både hemma och ute), kan slinka ner både en GT och någon kaffedrink på sommarhalvåret dock.
Dricker aldrig så att jag blir full p.g.a barnen, familjen och att jag blir hemskt bakis.

Har aldrig påverkat träningen nämnvärt mer än att man kan vara lite seg om det blir ett tidigt lördag/söndags pass.

Analbumcover
2019-02-17, 19:48
Efter att ha tagit en paus ifrån tränandet i 3 år med lite utav ett missbruk av alkoholkonsumtion under den tiden, så började jag träna igen i slutet av oktober och har sedan dess oftast druckit 1 gång i veckan (5 standardglas eller mer).

Oftast blir det 7-10 standardglas en dag i veckan, ibland lite mer och ibland mindre. (5-7 500ml starköl om en starköl 500ml är 1.5 standardglas. 7-10 500ml folköl om en 500ml folköl är 1 standardglas).
Har även blivit en eller två folköl på en vardag ibland.

Ska egentligen träna 4 gg/veckan men har senaste veckorna blivit 4-6 gånger då jag har mycket fritid.

Känner inte att det påverkat min träning men det är möjligt. Har ju mitt muskelminne och jag har mer än dubblat min styrka de senaste 3 månaderna och blivit betydligt större.

Kan tillägga att jag under tiden då jag inte tränade och drack extrema mängder alkohol förlorade förvånansvärt lite muskler utseendemässigt två år in, enligt mig.
Nu när jag började träna igen så var däremot styrkan låg men är nu starkare än jag har varit någonsin tidigare.

Hade innan mitt uppehåll tränat seriöst i 3-4 år.

Ett Orm
2019-02-17, 21:24
Vad är det för mening att dricka alls då? :P Starksprit smakar ju aceton, ska man plåga i sig det är det ju för att bli bäng.

Håller med, om man inte känner av att man blir iaf lite påverkad är det ju totalt meningslöst. Det är ju därför man dricker.

Fast iofs finns det faktiskt de som gillar smaken av alkohol "på riktigt", de få jag talat med som säger det har iofs haft nån form av problem.

Jeneric
2019-02-19, 19:45
Dricker aldrig och har urusla gymresultat.

exevision
2019-02-19, 20:12
Dricker närapå aldrig nuförtiden och är starkare samt bättre form än någonsin.

Cykelcykel
2019-03-16, 05:32
Eftersom Ekvation att hålla en grymform hela tiden och dricka regelbundet inte går ihop
Så blir det endast 2-3 välvalda glas bra rött vin nån gång varannan månad.