handdator

Visa fullständig version : Ont efter marklyft..


Hardfloor
2019-02-16, 11:02
Fick skitont efter marklyft förra lördagen. Skulle precis påbörja andra settet och fick direkt ont (första gick jättebra, slog mitt personliga rekord så jag var väldigt peppad och tog kanske i för mycket vid andra settet). Slarvade säkert lite med uppvärmning också, brukar göra 2 set med uppvärmning på rätt låg vikt.

Hur som helst så börjar det bli bättre. Känner mig stel som fan i ryggen mest, speciellt på morgonen, men är man ute och går så blir det mycket bättre efteråt.

Törs man träna styrka öht eller ska man vänta tills det är helt bra i ryggen (nederdelen, samt strålar det lite ner mot skinkor/ben). Har haft uppehåll i en vecka nu alltså.

Antar jag bör skaffa sånt lyftarbälte (heter det så?), är det att rekommendera för marklyft?

Tack.

ceejay
2019-02-16, 11:52
Låter som ryggskott Vila tills det känns bra, gör övningar som inte gör ont.

Bälte löser inte skaderisken eller din teknik.

Hardfloor
2019-02-16, 13:51
Ok. Trodde såna bälten var till för bl.a ryggradsstabiliteten. Min teknik är det inget fel på (en kompis som tränat i 30 år har kommenterat den och har sagt att det ser väldigt bra ut). Mitt fel här var nog snarare att jag tagit ut mig så pass att formen gav vika per automatik, kroppen var för slut för att köra mer marklyft. Sen vet jag inte ifall ett bälte hjälpt direkt men..

Diomedea exulans
2019-02-16, 14:22
gör övningar som inte gör ont.


+1.

Jag hade exakt samma för en månad sen. Jag kunde till och med göra tunga knäböj dagen efter skadan uppkom, om jag var superstrikt med tekniken. Så jag skulle inte rekommendera total vila.

Sartorius
2019-02-16, 14:28
Har du smärtor ned mot benen och skinkor kan du fått en nervpåverkan. Finns det någon ställning som lättar problemen, ställningar som förvärrar dem?
Hursomhaver är en fysioterapeut på VC att föredra för att få en bättre bedömning

Hardfloor
2019-02-16, 14:51
Jag skulle inte säga att det är smärtor längre, det känns betydligt mer som när man tränat hårt och överansträngt sig så det är ingen obehaglig "smärta". Samma med ryggen egentligen, jag har känt såhär förut, men inte lika extremt och inte lika länge. Det började med smärta men nu är det ju mer en stelhet i ryggen. Det strålar inte alls lika mycket mot ben/skinkor heller, just för tillfället när jag sitter ner och skriver känns det endast lite i nederdelen av ryggen. Går det inte bort efter flera veckor måste man ju se någon dock..

Hardfloor
2019-02-16, 15:18
käkar f.ö tillskott av Kollagen I, MSM (+megadoserar C-vitamin)... hoppas det hjälper till lite extra med läkningen. Något annat tillskott som kan vara effektivt?

Jhammar
2019-02-16, 18:07
brukar göra 2 set med uppvärmning på rätt låg vikt.

Det lät inget vidare, ett tips är att du kör stegrande uppvärmningssets där du minskar repsen och ökar vikten för varje set, nedan har du ett exempel på hur det kan se ut.

40% x 8
60% x 5
80% x 3
90% x 1

nederdelen, samt strålar det lite ner mot skinkor/ben

Är din form i marklyft bra, eller låter du din ländrygg gå in i flektion (rundas) som ~98% man ser marka och böja på gymmet gör? Om du gör detta så kan jag nästan lova att det du har drabbats av är en diskbuktning.
Det är något OTROLIGT viktigt att hålla ryggraden neutral när man lyfter vikter.

Antar jag bör skaffa sånt lyftarbälte (heter det så?), är det att rekommendera för marklyft?

Nej, lär dig att lyfta med korrekt form utan ett "stödhjul" istället.

Hardfloor
2019-02-16, 20:18
Nej, självklart låter jag den inte rundas. Det var det första man lärde sig när man började för 30 år sen eller när man nu gjorde marklyft första gången. Däremot har jag haft långt break, men det där sitter kvar i muskelminnet. Ingen svår övning att göra alls, men självklart en övning man kan skada sig i om man råkar mista formen (te.x pg.a utmattning, som man själv inte inser).

Ska testa det med stegrande uppvärmningsset, tack!

Om diskutbuktning står det "intensiv smärta", vilket inte stämmer alls på mig. Känner mig endast stel i ryggen vilket blir bättre och bättre dock.

Jhammar
2019-02-17, 15:32
Om diskutbuktning står det "intensiv smärta", vilket inte stämmer alls på mig. Känner mig endast stel i ryggen vilket blir bättre och bättre dock.

Det behöver man inte ha, för mig så var smärtan alltid av den molande sorten, det och pirrande ner mot röv och skinkor, varje gång den har "gått upp" igen så har jag de första veckorna även känt ett väldigt tryck i ländryggen ut mot höfterna.

Hardfloor
2019-02-17, 16:21
Ok, bra att veta. Ingen smärta alls numera, bara stelhet kvar. Märker att varje morgon (då det är värst) så blir det bättre. Första dagarna fick man verkligen ta det försiktigt, nu är det stelt men man behöver inte vara speciellt försiktig då det inte gör ont utan är bara en stelhet som känns av.

Ska ta och träna armar idag iaf, tror inte det bör vara någon fara.