handdator

Visa fullständig version : Vad ska man plugga till?


Bärsärk
2019-02-15, 19:31
Jag skulle vilja testa att plugga till något nån gång i mitt liv, dels för att testa på studentlivet men också för att det skulle vara kul att lära sig något nytt och få en gedigen utbildning.

Såklart något som ger arbete efter avslutade studier.

Jag är brutalt dålig på matte ska tilläggas och inte överdrivet förtjust i att "plugga"

Wain
2019-02-15, 19:44
Nån form av hantverkare, typ läkare.

xan
2019-02-15, 19:46
Men vad är dina största intressen i livet? Som man eventuellt kan arbeta med.

Bärsärk
2019-02-15, 19:49
Men vad är dina största intressen i livet? Som man eventuellt kan arbeta med.

Jag har inga intressen, jag sitter vid datorn väldigt mycket förutom träning och arbete men jag är inte intresserad av programmering heller direkt utan det jag gör vid datorn är ju youtube, forum, spel och serier.

en stor stark
2019-02-15, 20:04
Jag tänker hyfsat praktiska utbildningar som hantverkare osv. Eller någon form av ekonomi. Vissa är inte överdrivet krävande men kan säkert ge bra jobb.

xan
2019-02-15, 20:20
Jag har inga intressen, jag sitter vid datorn väldigt mycket förutom träning och arbete men jag är inte intresserad av programmering heller direkt utan det jag gör vid datorn är ju youtube, forum, spel och serier.

Så det finns ingenting i livet som intresserar dig? Det är svårt att tro.

Diomedea exulans
2019-02-15, 21:31
Nu vill jag inte vara vanliga gamla gnäll-Dio, men man ska inte plugga "bara för att". Det verkar som att "riktiga" studievägledare håller med mig också, när jag googlar runt lite.

Så mitt krassa svar blir att herr Bärsärk bör fortsätta vidare på sitt jobb istället.

Diomedea exulans
2019-02-15, 21:47
Dock, för att avsluta ovanstående gnäll med något positivt, så tror jag att Bärsärk kan hitta på något han gillar, men att han bara inte har tänkt utanför ramarna eller analyserat tillräckligt djupt när han funderat över vad han gillar.

Fundera inte bara på vad du gillar, utan på vad det är du gillar med det du gillar.

Du gillar alltså att skriva på forum. Gillar du att skriva? Kan du tänka dig att bli journalist?

Eller gillar du att förklara saker? Bli lärare?

Är det den sociala biten med forum du gillar? Ska du jobba med folk?

Osv.

(Obs att jag fortfarande är emot att "plugga för att", jag menar bara att man kanske kan hitta en passion om man börjar leta mönster bland saker man gillar.)

Starke75an
2019-02-15, 22:01
Skulle satsa på aktieanalytiker. Eller affärsjurist.

Bärsärk
2019-02-15, 22:50
Dock, för att avsluta ovanstående gnäll med något positivt, så tror jag att Bärsärk kan hitta på något han gillar, men att han bara inte har tänkt utanför ramarna eller analyserat tillräckligt djupt när han funderat över vad han gillar.

Fundera inte bara på vad du gillar, utan på vad det är du gillar med det du gillar.

Du gillar alltså att skriva på forum. Gillar du att skriva? Kan du tänka dig att bli journalist?

Eller gillar du att förklara saker? Bli lärare?

Är det den sociala biten med forum du gillar? Ska du jobba med folk?

Osv.

(Obs att jag fortfarande är emot att "plugga för att", jag menar bara att man kanske kan hitta en passion om man börjar leta mönster bland saker man gillar.)

Det är sant att man kanske inte borde plugga bara för att, men det känns lite tragiskt att stå på fabriksgolvet hela livet ut också, eller?

Diomedea exulans
2019-02-15, 22:57
Det är sant att man kanske inte borde plugga bara för att, men det känns lite tragiskt att stå på fabriksgolvet hela livet ut också, eller?

Det är väl bara tragiskt om du hatar det.

Hemi
2019-02-15, 23:52
Det finns en massa skit som folk förverkligar sig själva i, jag t ex, mediehora är den bästa titeln jag kan komma på, även om min drift ligger mot att hjälpa folk och blir tänd av vården. Fast jag gör mycket annat, just nu tex. Skogs/djungelarbetare, eftersom jag växte upp så, utan nån djävla utbildning.

Vad gör folk? Se det krasst, äter osch skiter.
Så, restaurant eller rörmokare. De kommer alltid att ha jobb. För folk kommer inte sluta att göra detta. Blir du rörmokare kan du kanske utveckla detta till elektronik, vitvaror etc, då kan du tjäna lite extra kanske och utbildning inom något där kommer ge tillbaks.

Kolla i realistiska länder, försöker de överleva eller förverkliga sig själva? Kanske båda, faktiskt, somliga blir drivers, titta på alla Fast and Furious filmer och bli inspirerad, lol, ja, vafan blir man i Sverige, taxichaufför, jag tror de har egen utbildning, bussutbildingen fanns förr, är ej uppdaterad...

Men du fattar tänket, du ville ha jobb....
Eller vill du bli intellektuell, kanske med jobb? Finns ju möjligheter där med.

trädgårdsmöbel
2019-02-16, 00:02
Jag tycker du skall köpa något facklitterärt du är intresserad av i bokform (kanske psykologi?) sedan läsa lite på egen hand och se om det där känns som något jag vill läsa eller ej. Inte så mycket för att lära dig, utan se om det känns som något du vill lära dig.

Sen utgå ifrån det, ta lite olika ämnen. (tex: Psykologi, filosofi, religion och historia) läs litegrann, sedan återkom :) För just nu verkar du vara ungefär lika vilsen som oss du frågar om vad du ska göra.

xan
2019-02-16, 09:44
Nu vill jag inte vara vanliga gamla gnäll-Dio, men man ska inte plugga "bara för att". Det verkar som att "riktiga" studievägledare håller med mig också, när jag googlar runt lite.

Så mitt krassa svar blir att herr Bärsärk bör fortsätta vidare på sitt jobb istället.

Ja. Någon kortare yrkesutbildning kanske vore något. Då har man möjlighet att prova på lite olika saker utan att bränna allt CSN.

Diomedea exulans
2019-02-16, 09:46
Extremt viktigt i sammanhanget: Det är inte bara att pröva på något och hoppa av om det inte passar en heller. Det förstör ens CV fullständigt att ha en ofullständig utbildning (det är iallafall vad jag har blivit itutad under hela min utbildning). Så om du t ex ska hoppa på en ettårig utbildning måste du vara redo att kasta bort ett helt år av ditt liv om du hatar det från dag ett.

xan
2019-02-16, 09:49
Extremt viktigt i sammanhanget: Det är inte bara att pröva på något och hoppa av om det inte passar en heller. Det förstör ens CV fullständigt att ha en ofullständig utbildning (det är iallafall vad jag har blivit itutad under hela min utbildning). Så om du t ex ska hoppa på en ettårig utbildning måste du vara redo att kasta bort ett helt år av ditt liv om du hatar det från dag ett.

Varför tar du med ofullständiga utbildningar på ditt CV? Om det blir ett glapp så kan man säga att man jobbat eller rest.

Diomedea exulans
2019-02-16, 10:46
Varför tar du med ofullständiga utbildningar på ditt CV? Om det blir ett glapp så kan man säga att man jobbat eller rest.

Känns jäkligt osoft att ljuga, de borde kunna kolla upp det där rätt lätt? Iallafall jobbet? "Hej, jobbade Dio på ert företag mellan X och Y?"

Diomedea exulans
2019-02-16, 12:02
En annan aspekt av att plugga som man måste ha i åtanke är att pluggande i mångt och mycket går ut på att lära sig att stå ut med att ta en bildlig dase i sin bildliga röv.

Exempel på vad jag menar:

- Du kommer tvingas att grupparbeta och därmed kompromissa med kompletta idioter. Vilket innebär att du kommer tvingas att göra saker på ett sätt som andra vill trots att du är 100 % säker på att det hade blivit mycket bättre om du gjorde precis som du ville.

- Du kommer tvingas lära dig saker som är totalt ointressanta. Även om du är intresserad av ämnet i stort så kommer du inte vara intresserad av varenda aspekt. Räkna tvärtom med att 80 % av det du lär dig är mindre intressant än att plugga in telefonkatalogen.

- Du kommer tvingas lära dig saker som inte har att göra med yrket du kommer arbeta som. Ska du lära dig jobba med datorer? Räkna med att du kommer tvingas lära dig en massa om postmodernistisk filosofi. Du kan böna och be till skolledningen om att slippa lära dig det eftersom det är onödigt; de har bemött samma klagomål fyrahundra gånger tidigare och är beredda med välslipade argument. Dina klagomål kommer falla för döva öron.

- Ännu mer frustrerande: Räkna med att du inte kommer lära dig det du började utbildningen för att lära dig. Ska du läsa arkitektur? Räkna kallt med att du inte kommer få lära dig något om hur man ritar ett jävla hus. Utan förmodligen kommer du få ägna all tid åt att analysera vetenskapliga artiklar ur genusperspektiv. Välkommen till flumskolan a là Sverige 2019.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag är öppen för idén att huvudfokus inom utbildningar idag är att knäcka eleverna och skapa fogliga människor som glatt glufsar i sig av vilket skit man än kastar åt deras håll. Och att om de sedan lär sig något så är det sekundärt.

xan
2019-02-16, 12:09
En annan aspekt av att plugga som man måste ha i åtanke är att pluggande i mångt och mycket går ut på att lära sig att stå ut med att ta en bildlig dase i sin bildliga röv.

Exempel på vad jag menar:

- Du kommer tvingas att grupparbeta och därmed kompromissa med kompletta idioter. Vilket innebär att du kommer tvingas att göra saker på ett sätt som andra vill trots att du är 100 % säker på att det hade blivit mycket bättre om du gjorde precis som du ville.

- Du kommer tvingas lära dig saker som är totalt ointressanta. Även om du är intresserad av ämnet i stort så kommer du inte vara intresserad av varenda aspekt. Räkna tvärtom med att 80 % av det du lär dig är mindre intressant än att plugga in telefonkatalogen.

- Du kommer tvingas lära dig saker som inte har att göra med yrket du kommer arbeta som. Ska du lära dig jobba med datorer? Räkna med att du kommer tvingas lära dig en massa om postmodernistisk filosofi. Du kan böna och be till skolledningen om att slippa lära dig det eftersom det är onödigt; de har bemött samma klagomål fyrahundra gånger tidigare och är beredda med välslipade argument. Dina klagomål kommer falla för döva öron.

- Ännu mer frustrerande: Räkna med att du inte kommer lära dig det du började utbildningen för att lära dig. Ska du läsa arkitektur? Räkna kallt med att du inte kommer få lära dig något om hur man ritar ett jävla hus. Utan förmodligen kommer du få ägna all tid åt att analysera vetenskapliga artiklar ur genusperspektiv. Välkommen till flumskolan a là Sverige 2019.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag är öppen för idén att huvudfokus inom utbildningar idag är att knäcka eleverna och skapa fogliga människor som glatt glufsar i sig av vilket skit man än kastar åt deras håll. Och att om de sedan lär sig något så är det sekundärt.

Hur pessimistisk är du? Vilket trams. Påståendet att en avhoppad utbildning skulle förstöra CV:t "fullständigt" är också absurt, studenter hoppar mellan olika utbildningar hela tiden. Dessutom har man en begränsad mängd CSN, så det är idiotiskt att fullfölja utbildningar man inte ens tänkt använda.

Diomedea exulans
2019-02-16, 12:10
Påståendet att en avhoppade utbildning skulle förstöra CV:t "fullständigt" är också absurt, studenter hoppar mellan olika utbildningar hela tiden. Dessutom har man en begränsad mängd CSN.

Säger bara vad folk har sagt till mig i 3 år. Jag är ingen arbetsgivare, f*n vet jag vad de tycker om CV:ar.

xan
2019-02-16, 12:13
"Folk" snackar skit. Så länge man inte har hoppat mellan jobb som en galning hela livet så tror jag knappast arbetsgivare bryr sig. Om TS är ung så är det ju ännu mer naturligt att man byter sysselsättning.

Diomedea exulans
2019-02-16, 12:35
"Folk" snackar skit. Så länge man inte har hoppat mellan jobb som en galning hela livet så tror jag knappast arbetsgivare bryr sig. Om TS är ung så är det ju ännu mer naturligt att man byter sysselsättning.

Jag tycker också att "folks" argument är konstigt. Om det nu är omöjligt att få jobb med avbruten utbildning, varför är då inte folk med avbruten utbildning extremt överrepresenterade bland arbetslösa och hemlösa? Eller det kanske de är förresten, har inte kollat upp det.

Jag själv pluggar sista terminen på en medieutbildning. Jag är 100 % säker på att jag inte kommer jobba inom ämnet, mycket pga argumenten i mitt förrförra inlägg. Igår snackade jag med min syrra om att hoppa av så jag kan tjäna lite pengar på fabriken innan jag börjar plugga något vettigt i höst i stället. Funderar på att göra slag i saken och bli djurskötare inom lantbruk, har funderat på det i många år. Hon skällde på mig i tio minuter om hur jag omöjligt skulle få jobb om det stod i min CV att jag är en vekling som hoppar av saker så fort det blir lite jobbigt. "BÖNNER SKITER VÄL FÖR FAN I OM DERAS DJURSKÖTARE KAN MEDIA", skällde jag tillbaka, men hon var benhårt säker på sin sak.

Så, jag vetefan. Än så länge härdar jag ut, av rädsla för att "folk" har rätt. Imorrn kanske jag ändrar mig.

Bärsärk
2019-02-16, 15:42
Jag har haft flera olika jobb inom olika branscher och även kört en 1 års yrkesutbildning men fick inget jobb efteråt eftersom jag inte ville flytta just då.

Den största drivkraften att utbilda sig för mig är för att få ett bättre liv, jag har det inte dåligt där jag är just nu men när man är helt outbildad och studsar runt mellan den sortens yrken så får man ju oftast göra saker som inte andra vill göra, skitiga yrken, tunga yrken, enformiga yrken och så vidare.

Känns som att jag är redo för ett jobb på typ länsstyrelsen eller något där ingen frågar vad man gör och man bara kan glida runt.

Victuhh
2019-02-16, 18:49
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.

User Name
2019-02-16, 19:24
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.

Det är lätt att tänka i dom banorna, jag är precis likadan. Fast du har ju ca 7-8 års arbetsliv bakom dig om du nu började jobba efter gymnasiet och ungefär 38 år framför dig, antagligen mer så det kan vara värt att investera i en utbildning.
Men börja inte plugga bara för sakens skull, utan försök hitta något som kan motivera dig till att studera, för emellanåt så blir det tunga perioder och då behöver man en morot som får en att fundera över varför man valt att plugga.

Jag var less på jobbet och började plugga på högskolan här jag var runt 22-23 år gammal. Till stor del för att många kompisar gjorde det. Visste egentligen inte vad jag ville göra, men efter ca 2 år tappade jag suget och hoppade av. Började jobba på skitjobb igen, men insåg när jag var runt 27 att jag borde börja plugga för att komma bort från skitjobben.
Visste fortfarande inte vad jag ville läsa för något, utan googlade till slut på "utbildning" och några stödord på sånt som jag tyckte var intressant. Hittade av en slump en utbildning som jag inte ens visste existerade, men hamnade denna gången på 17:e reservplats. Någon vecka innan kursstart så ringde de och undrade om jag fortfarande var intresserad då det fanns en plats kvar, så det var bara att säga upp sig direkt och hoppa på.
Fick jobb direkt efter studierna hos en toppenbra arbetsgivare och åren har flugit iväg, nästan för fort.

Sartorius
2019-02-16, 19:25
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.

Finns de som börjar läsa till läkare när de är 35, ser inte att 27 skulle vara några problem. Lite drygt hälften av de jag läste ihop med på universitet var 25 eller äldre när de började.

PixelMiner
2019-02-16, 19:37
Något som kan vara ett alternativ är ju någon form av Yh-utbildning. Inte riktigt som högskoleutbildning men ändå mer än "bara" en praktisk utbildning. Utbildningarna är ju ofta utformade efter behoven som finns i det regionala området, dessutom ingår det ganska mycket praktik. Alla som jag känner som har gått en sådan utbildning har haft jobb direkt efter examen och dessutom jobb med rätt hygglig lön, framförallt med tanke på att utbildningen oftast bara är runt 2 år.

På denna sidan kan man hitta förslag utifrån intresse eller ort:
https://www.yhutbildningar.se/

Termy
2019-02-16, 19:43
Fysioterapeut. 3-årsutbildning.

Lafayette
2019-02-16, 19:46
Fysioterapeut. 3-årsutbildning.

Om man har väldigt bra betyg i bagaget och är redo för en tuff utbildning.

Termy
2019-02-16, 19:52
Om man har väldigt bra betyg i bagaget och är redo för en tuff utbildning.

Själv kom jag in på högskoleprovet med 1.6 poäng. När jag kollar nu verkar det t.ex. 2017 ha räckt med 1.4 för urvalsgrupp 1 på t.ex. Göteborgs universitet.

Bärsärk
2019-02-16, 20:46
Hur gammal är du? Jag sitter lite och klurar i samma sits och är 27. Känns som det börjar bli för sent snart.

30, jag tycker inte 30 är sent, 40 kanske är sent, men 30 är inte sent. Det är nog snarare ganska lagom.

Lafayette
2019-02-16, 20:49
Vad är det som gör att ni tycker det är försent? Man kan väl få CSN till man är 40?

Bärsärk
2019-02-16, 20:50
Vad är det som gör att ni tycker det är försent? Man kan väl få CSN till man är 40?

Ska man utbilda sig till ett arbete med hög lön vill man ju ha det yrket så länge som möjligt, att börja när man är 30 är ju bättre då.

Armed Dingo
2019-02-16, 20:53
Något som kan vara ett alternativ är ju någon form av Yh-utbildning. Inte riktigt som högskoleutbildning men ändå mer än "bara" en praktisk utbildning. Utbildningarna är ju ofta utformade efter behoven som finns i det regionala området, dessutom ingår det ganska mycket praktik. Alla som jag känner som har gått en sådan utbildning har haft jobb direkt efter examen och dessutom jobb med rätt hygglig lön, framförallt med tanke på att utbildningen oftast bara är runt 2 år.

På denna sidan kan man hitta förslag utifrån intresse eller ort:
https://www.yhutbildningar.se/

Också hört gott om YH-utbildningar. En särskilt positiv grej är att det är ofta väldigt tydligt precis vad du blir efter utbildning. Du kan då lätt kolla upp om det yrket är din grej innan du kör igång. Till skillnad mot en bredare utbildning där det är svårare att veta precis vad det leder till.

blåvitt
2019-02-16, 21:23
Plugga YH är det bästa jag har gjort. Man slipper högskoleskiten Dio pratar om, att utbildningen tenderar att handla om allt förutom det den borde göra. Vill du bli snickrare? Ja, då får du lära dig snickra helt enkelt. Sen är du klar. Så jävla bra.

Sen vill jag säga att det inte är värre att stå på fabriksgolvet och hata sitt jobb än att plugga till programmerare bara för att sitta framför en skärm och hata sitt jobb. Hitta något du vill göra, sen pluggar du det. Ingen poäng med att plugga något annat innan dess imo, det har jag testat på och det resulterade i några hundratusen extra i studieskulder.

xan
2019-02-16, 21:23
Ska man utbilda sig till ett arbete med hög lön vill man ju ha det yrket så länge som möjligt, att börja när man är 30 är ju bättre då.

Även om man börjar jobba vid 40 så har man 25+ år på sig att arbeta, det är rätt mycket. Mycket bättre än att börja vid 30 och plåga sig i 35+ år i stället.

Aryt
2019-02-17, 08:24
Plugga YH är det bästa jag har gjort. Man slipper högskoleskiten Dio pratar om, att utbildningen tenderar att handla om allt förutom det den borde göra. Vill du bli snickrare? Ja, då får du lära dig snickra helt enkelt. Sen är du klar. Så jävla bra.

Sen vill jag säga att det inte är värre att stå på fabriksgolvet och hata sitt jobb än att plugga till programmerare bara för att sitta framför en skärm och hata sitt jobb. Hitta något du vill göra, sen pluggar du det. Ingen poäng med att plugga något annat innan dess imo, det har jag testat på och det resulterade i några hundratusen extra i studieskulder.

Tänk om samhället bars av män som bara gjorde vad de "vill göra"..

Diomedea exulans
2019-02-17, 08:43
Tänk om samhället bars av män som bara gjorde vad de "vill göra"..

Du tycker att man inte ska sträva efter självförverkligande?

Sarco
2019-02-17, 08:44
Tänk om samhället bars av män som bara gjorde vad de "vill göra"..

Fast det där är ju en rätt korkad och raljant kommentar i sammanhanget.

Ska man börja läsa en utbildning - oavsett om det är en lång akademisk utbildning eller ett års praktik - är det en rätt god idé att fundera över om man vill arbeta inom utbildningens ämnesområde innan man börjar.

Det handlar inte om banaliteter men om grundläggande val. Att man i alla delar av livet, inklusive utbildning och arbete, också måste traggla sig igenom en del är inte samma sak.

Sen Bärsärk: det finns normalt sett inte jobb där man bara glider runt och får en hög lön. Åtminstone inte utan att ha jobbat häcken av sig innan, och de personerna tenderar inte att bara "glida runt". Tror du behöver fundera igenom det här mer. Vilka områden skulle du kunna prestera inom?

User Name
2019-02-17, 08:56
Sen Bärsärk: det finns normalt sett inte jobb där man bara glider runt och får en hög lön. Åtminstone inte utan att ha jobbat häcken av sig innan, och de personerna tenderar inte att bara "glida runt". Tror du behöver fundera igenom det här mer. Vilka områden skulle du kunna prestera inom?
Politiker? 😉

blåvitt
2019-02-17, 09:05
Tänk om samhället bars av män som bara gjorde vad de "vill göra"..

För hundra år sen hade det gott år helvete, idag skulle det gå hur bra som helst, iaf för oss i Sverige.

Aryt
2019-02-17, 09:19
För hundra år sen hade det gott år helvete, idag skulle det gå hur bra som helst, iaf för oss i Sverige.

Så du är mer av en "kapitalism är dåligt"-kommunist än en riktig kommunist?
Din inställning hade gett en tenner så att säga, om inte mer.

Du tycker att man inte ska sträva efter självförverkligande?

Att undvika motgång och obehag = självförverkligande?
Kina kan inte komma snart nog..

Fast det där är ju en rätt korkad och raljant kommentar i sammanhanget.

Ska man börja läsa en utbildning - oavsett om det är en lång akademisk utbildning eller ett års praktik - är det en rätt god idé att fundera över om man vill arbeta inom utbildningens ämnesområde innan man börjar.

Det handlar inte om banaliteter men om grundläggande val. Att man i alla delar av livet, inklusive utbildning och arbete, också måste traggla sig igenom en del är inte samma sak.

Sen Bärsärk: det finns normalt sett inte jobb där man bara glider runt och får en hög lön. Åtminstone inte utan att ha jobbat häcken av sig innan, och de personerna tenderar inte att bara "glida runt". Tror du behöver fundera igenom det här mer. Vilka områden skulle du kunna prestera inom?

Ja, för att vara människa innebär att ta den lättaste vägen, att undvika obehag. Röka lite braj, kolla på dagtidsTV. Chilla i soffan. Äta skräpmat.

Lafayette
2019-02-17, 09:26
Va vadå va? Nu hänger inte Lafayette med igen.

Ska Bärsärk inte ta en utbildning som passar honom? Ska han ta en svår utbildning för att inte ta den enkla vägen i livet? Vad menar du?

sydskaningen
2019-02-17, 09:33
Du tycker att man inte ska sträva efter självförverkligande?
Svaret på det beror på vilket "idealjag" vi diskuterar, i en del (många) fall är det naturligtvis negativt för individen och samhället att denne strävar efter självförverkligande. Och sant är nog att många bör fokusera mer på att hjälpa andra än den vanligaste formen av självförverkligande, åtminstone om man ska tro på lyckoforskningens samlade evidens.

On topic: Om man inte har någon aning om vad man vill läsa till så kan man ju börja med att göra några intresse-tester på nätet, och att tala med en studievägledare. Och att gå igenom listor på bristyrken och se om det finns någonting som upplevs som positivt och kompatibelt med en själv.

blåvitt
2019-02-17, 09:52
Så du är mer av en "kapitalism är dåligt"-kommunist än en riktig kommunist?
Din inställning hade gett en tenner så att säga, om inte mer.



Att undvika motgång och obehag = självförverkligande?
Kina kan inte komma snart nog..



Ja, för att vara människa innebär att ta den lättaste vägen, att undvika obehag. Röka lite braj, kolla på dagtidsTV. Chilla i soffan. Äta skräpmat.

Att undvikande av motgångar och obehag, samt överdriven förslappning framför dagstvn med skräpmat och braja skulle vara det man vill göra med sitt liv, ja, det får stå för dig Aryt. Jag har större ambitioner än så :)

sydskaningen
2019-02-17, 10:02
Att undvikande av motgångar och obehag, samt överdriven förslappning framför dagstvn med skräpmat och braja skulle vara det man vill göra med sitt liv, ja, det får stå för dig Aryt. Jag har större ambitioner än så :)
Aryt har ju på ett mycket intellektuellt, balanserat, trevligt och klartänkt sätt analyserat vilken typ av kommunist du är så dina ambitioner är ju helt klart väldigt storslagna. ;)

blåvitt
2019-02-17, 10:06
Aryt har ju på ett mycket intellektuellt, balanserat, trevligt och klartänkt sätt analyserat vilken typ av kommunist du är så dina ambitioner är ju helt klart väldigt storslagna. ;)

Japp, världsrevolution :hbang:

Diomedea exulans
2019-02-17, 10:09
Va vadå va? Nu hänger inte Lafayette med igen.

Ska Bärsärk inte ta en utbildning som passar honom? Ska han ta en svår utbildning för att inte ta den enkla vägen i livet? Vad menar du?

Jag tolkar det som att Aryt menar att det är omoraliskt att säga upp sig från ett jobb för att utbilda sig och skaffa ett roligare jobb som har högre lön. Men jag är inte mindre förvirrad än du för det.

Denstillasittande
2019-02-17, 10:17
Jag förstår din tvekan, det finns ju så himla många utbildningar!
Men du måste i alla fall bena ut några punkter som hjälpa dig att välja.

Lätt att få jobb.
Är hög lön viktigt?
Status?
Är du en social person som gillar att umgås med människor?
Finns det något i dina tidigare jobb som du gilla och som du kan ta till nästa nivå?

Istället för att leta bland utbildningar kanske du kan leta bland jobb istället och välja utbildning efter det. https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/ denna sidan tycker jag är bra, står massa bra info om massvis med yrken.

Jag har velat studera i många år och haft super svårt att välja. Rädd för att välja fel och slösa bort flera år.
Men jag har bestämt mig nu i alla fall och ska söka in till hösten och jag är 31 år. Känner mig inte gammal :D

luderlasse
2019-02-18, 11:47
Själv är jag 31 år ung och pluggar för andra gången, håller på att ta en kandidat som systemvetare. Tidigare sjukgymnast men tröttnade fort på det yrket så fick bita i det sura äpplet och plugga igen.

d1anny2
2019-02-20, 21:00
Dataspelsutbildning? Finns ju massa olika. Det är en av de få branscher jag kan tänka mig vore kul. Är ingenjör idag.

Vad tror du om möbelsnickeri? En kompis som läste det, jobbade med trämodeller för flödessimulering och sedan börja på museum.

Bärsärk
2019-02-20, 21:52
Dataspelsutbildning? Finns ju massa olika. Det är en av de få branscher jag kan tänka mig vore kul. Är ingenjör idag.

Vad tror du om möbelsnickeri? En kompis som läste det, jobbade med trämodeller för flödessimulering och sedan börja på museum.

Känns som att framtiden är någonting med typ automatisering/robotar.

d1anny2
2019-02-20, 21:56
Känns som att framtiden är någonting med typ automatisering/robotar.Det är det helt säkert. Jag jobbar med automation idag och ska röra mig mot robotbiten. Men så värst mkt roligare än ngt annat vet jag inte om det är.
Programmering är ju också framtiden, men aldrig att jag skulle palla.

Tail
2019-02-21, 14:34
Själv är jag 31 år ung och pluggar för andra gången, håller på att ta en kandidat som systemvetare. Tidigare sjukgymnast men tröttnade fort på det yrket så fick bita i det sura äpplet och plugga igen.

Får jag fråga vad det var som gjorde att du tröttnade på jobbet som sjukgymnast? Funderar på att göra den motsatta resan nämligen.

Diomedea exulans
2019-02-21, 16:37
Får jag fråga vad det var som gjorde att du tröttnade på jobbet som sjukgymnast? Funderar på att göra den motsatta resan nämligen.

Är också nyfiken, alla sjukgymnaster jag har pratat med älskar det.

SannaZ
2019-02-21, 16:49
Något som kan vara ett alternativ är ju någon form av Yh-utbildning. Inte riktigt som högskoleutbildning men ändå mer än "bara" en praktisk utbildning. Utbildningarna är ju ofta utformade efter behoven som finns i det regionala området, dessutom ingår det ganska mycket praktik. Alla som jag känner som har gått en sådan utbildning har haft jobb direkt efter examen och dessutom jobb med rätt hygglig lön, framförallt med tanke på att utbildningen oftast bara är runt 2 år.

På denna sidan kan man hitta förslag utifrån intresse eller ort:
https://www.yhutbildningar.se/

Plussetta på den!

Själv hoppade jag på en 2 årig YH som drifttekniker inom värme och kraftverk. Fick jobb direkt när jag var klar och tjänar nu efter 6 månader c:a 47.000 före skatt. Vissa månader 60, andra 40, det beror lite på hur mycket OB/natt för den aktuella månaden.

Jag har rätt många ingenjörsvänner som inte kommer upp i den lönen, det är ju skiftjobb men jävligt härligt när man får lediga veckor kan jag säga.

Enorm brist på arbetskraft också, rekommenderas absolut!

xan
2019-02-21, 16:49
Är också nyfiken, alla sjukgymnaster jag har pratat med älskar det.

Av nyfikenhet, varför älskar de yrket?

Anton Fräs
2019-02-21, 17:13
Av nyfikenhet, varför älskar de yrket?

Majoriteten av de fysioterapeuter och dietister jag känner är extremt intresserade av sitt område, jag tror det bidrar mycket, de försöker ständigt utvecklas och förbättra sin kunskap gällande olika ämnen.

xan
2019-02-21, 19:55
Majoriteten av de fysioterapeuter och dietister jag känner är extremt intresserade av sitt område, jag tror det bidrar mycket, de försöker ständigt utvecklas och förbättra sin kunskap gällande olika ämnen.

Blir det inte monotont? Speciellt om man sitter på VC och bara skriver ut papper med övningar eller ger samma kostråd till var och varannan person man träffar?

Anton Fräs
2019-02-21, 20:11
Blir det inte monotont? Speciellt om man sitter på VC och bara skriver ut papper med övningar eller ger samma kostråd till var och varannan person man träffar?

Alltså när man behandlar någon som dietist är det givetvis en del genrerella råd som passar in på en viss diagnos. Men den största delen handlar om individanpassning och en balansgång mellan vad som behöver förändras, vad som inte behöver förändras och vad patienten själv kan acceptera. Ett patientsamtal som dietist är en väldigt fin balansgång där man använder en rad färdigheter för att göra det bästa möjliga för patienten.

Jösses, nu blev jag sugen på att jobba igen. :D

Wain
2019-02-21, 21:02
Plussetta på den!

Själv hoppade jag på en 2 årig YH som drifttekniker inom värme och kraftverk. Fick jobb direkt när jag var klar och tjänar nu efter 6 månader c:a 47.000 före skatt. Vissa månader 60, andra 40, det beror lite på hur mycket OB/natt för den aktuella månaden.

Jag har rätt många ingenjörsvänner som inte kommer upp i den lönen, det är ju skiftjobb men jävligt härligt när man får lediga veckor kan jag säga.

Enorm brist på arbetskraft också, rekommenderas absolut!

Betydligt mer än jag som har PhD tjänar.
:banned

-squat-
2019-02-21, 21:11
Jag har en kompis som gått YH och utbildat sig till VVS ingenjör, han tjänar 150 000 kronor i månaden.

Starke75an
2019-02-21, 21:30
Plussetta på den!

Själv hoppade jag på en 2 årig YH som drifttekniker inom värme och kraftverk. Fick jobb direkt när jag var klar och tjänar nu efter 6 månader c:a 47.000 före skatt. Vissa månader 60, andra 40, det beror lite på hur mycket OB/natt för den aktuella månaden.

Jag har rätt många ingenjörsvänner som inte kommer upp i den lönen, det är ju skiftjobb men jävligt härligt när man får lediga veckor kan jag säga.

Enorm brist på arbetskraft också, rekommenderas absolut!

Skiftjobbare dör i förtid.

Diomedea exulans
2019-02-21, 21:34
Min reaktion när jag läser om er som läste YH när jag själv valde högskola:

http://encoreppc.files.wordpress.com/2010/03/facepalm.png

-squat-
2019-02-21, 21:42
Högskoleutbildning ger högre status hos tjejerna. Tjejer väljer nästan uteslutande killar mer högre utbildningsnivå och högre lön än dem själva och ett yrke som har högre status än det yrke dem själva har.

Hemi
2019-02-21, 21:46
Min reaktion när jag läser om er som läste YH när jag själv valde högskola:

http://encoreppc.files.wordpress.com/2010/03/facepalm.png

Varför det. Pluggade du media? Gör något av det i stället. Allt går att väna ocj vrida på till nåt som blir lite bättre. Anpassa sig lite grann och tugga i där. Varför förkasta en massa kunskaper du gett dig?

Diomedea exulans
2019-02-21, 21:46
Högskoleutbildning ger högre status hos tjejerna. Tjejer väljer nästan uteslutande killar mer högre utbildningsnivå och högre lön än dem själva och ett yrke som har högre status än det yrke dem själva har.

Jag lämnade ut en detalj för att dämpa hur gnällig jag verkar: Jag läser en "flumutbildning" och den där lönen kommer nog inte täcka mina kaffekostnader.

Diomedea exulans
2019-02-21, 21:49
Varför det. Pluggade du media? Gör något av det i stället. Allt går att väna ocj vrida på till nåt som blir lite bättre. Anpassa sig lite grann och tugga i där. Varför förkasta en massa kunskaper du gett dig?

Jag har inte gett mig massor kunskaper, det jag har lärt mig är lite Photoshop en eftermiddag av en klasskamrat och lite Premiere en eftermiddag av en annan klasskamrat, sen har jag använt de kunskaperna i alla mina projekt, i form av att antingen rita bilder eller klippa film.

Men VVS-tekniker lät intressant.

-squat-
2019-02-21, 21:54
Jag lämnade ut en detalj för att dämpa hur gnällig jag verkar: Jag läser en "flumutbildning" och den där lönen kommer nog inte täcka mina kaffekostnader.

En akademisk examen kommer fortfarande vara finare, tyvärr.

Men visst med den utbildningsinflation vi har idag så ska man ju helst ha två akademiska examen från fina universitet och helst fina utbildningar. Gärna studier utomlands också.

Utbildning idag syftar inte till att man ska lära sig något, den syftar till att ge konkurrensfördelar på arbetsmarknaden.

Hemi
2019-02-21, 21:56
Jag har inte gett mig massor kunskaper, det jag har lärt mig är lite Photoshop en eftermiddag av en klasskamrat och lite Premiere en eftermiddag av en annan klasskamrat, sen har jag använt de kunskaperna i alla mina projekt, i form av att antingen rita bilder eller klippa film.

Men VVS-tekniker lät intressant.

Det är bra program och det är mycket mer vad man själv gör i dem med de kunskaper man har än att man kan programmen skitbra. PS t ex handlar nästan bara om en sak, förändra rgb i en massa pixlar med 100 verktyg, som iofs bara behöver vara runt 10, sen 'r det din konstnärlighet som sätter gränserna. Filmklippnig tar lite mer tid att komma in i men Premiere är bra och enkelt att använda.

VVS tror tror jag är obundet ekonomi och vad som är inne för stunden. att bygga bostäder t ex kan anställa alla eller sparka alla beroende på hur tiden ser ut men VVS behövs alltid, tror jag. Samt att jag det kan utvecklas. Men bara för det behöver det ena inte utesluta det andra, skall du starta VVS företag en dag t ex 'r det inte dumt att kunna lite media.

Diomedea exulans
2019-02-21, 22:03
Ja, jag kanske inte ska måla fan på väggen.

Bärsärk
2019-02-21, 22:09
Vet inte om det är en åldersgrej men det lockar inte mig längre med dubbla-skift, övertid, helger och tjäna vad folk gör på ett år på en månad.

Går hellre hem tidigare nu och slöar framför en serie.

SannaZ
2019-02-21, 23:31
Skiftjobbare dör i förtid.

Nja, hälsoriskerna med skift har varit väldigt överhypade visar det sig nu. Förövrigt så finns det ändlöst många trevliga dagstjänster inom yrket också.

SannaZ
2019-02-21, 23:35
Min reaktion när jag läser om er som läste YH när jag själv valde högskola:

http://encoreppc.files.wordpress.com/2010/03/facepalm.png

Hehe vet känslan lite, jag gick 3 år beteendevetare på högskolan, tjänade 28.000 i månaden, sen tipsade en kompis om detta, 2 år senare nästan 20.000 mer i månaden ... med en YH istället :Virro

Starke75an
2019-02-22, 04:58
Nja, hälsoriskerna med skift har varit väldigt överhypade visar det sig nu. Förövrigt så finns det ändlöst många trevliga dagstjänster inom yrket också.

Vad är grundlönen? Per timme eller månad. Dvs 40 timmar veckan dagtid utan nått tillägg?

Har själv jobbat skift. Både natt och kväll.

r3mpuh
2019-02-22, 07:24
Studier är bara en eufemism för att läsa en bok.
Läs en bok istället.

Diomedea exulans
2019-02-22, 08:20
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.

wintersnowdrift
2019-02-22, 09:50
Betydligt mer än jag som har PhD tjänar.
:banned

Fast en PhD kan knappast, rent statistisk, vara en lönehöjare? Det är en förutsättning för att kunna avancera om man vill ha en karriär inom akademien (plus är jäkligt roligt att genomföra imho), men min erfarenhet är att det inom näringslivet inte skattas särskilt högt. Människor utan erfarenhet av forskning kan få för sig att man blir väl akademisk och världsfrånvänd av att doktorera, vilket säkert stämmer i vissa fall. Relevant och dokumenterad arbetslivserfarenhet slår absolut högre än en PhD.

Inom akademien är det å andra sidan helt tvärt om - antalet publikationer är det som räknas, vad man ev åstadkommit i näringslivet är totalt irrelevant. Lite synd kan jag tycka att dessa världar ligger så långt ifrån varandra då jag ser många värdeskapande gränsytor som inte utnyttjas.

Högskoleutbildning ger högre status hos tjejerna. Tjejer väljer nästan uteslutande killar mer högre utbildningsnivå och högre lön än dem själva och ett yrke som har högre status än det yrke dem själva har.

Det kan säkert gälla statistiskt fortfarande, men jag tror att det är ett samband som håller på att ändras i takt med att kvinnor blir allt mer utbildade och klår männen i högskolepoäng. För att ta några exempel från min egen omgivning så har jag en högre utbildning än min sambo, även om vi har samma yrke. Han tjänar iofs mer än mig för tillfället men det planerar jag att ändra på framöver. Jag är definitivt betydligt mer "karriärfokuserad" än vad han är. Högutbildade tjejer vill i det generella fallet säkert ha någon som också är högutbildad - utbildning har ett signalvärde i form av ambition, intelligens och i viss mån värderingar, men vad jag ser omkring mig är flertalet kvinnor som tjänar mer och har en mer "prestigefull" utbildning än partnern. Det är även vanligt med samma yrke, att man t.ex. träffas på utbildningen eller på jobbet. Så högre utbildning, ja, men jag tror att högutbildade kvinnor prioriterar sin egen karriär och status högre än ev partners dito.

Wain
2019-02-22, 09:58
Fast en PhD kan knappast, rent statistisk, vara en lönehöjare?

Har 10k (i sek, ej inflationsjusterat) lägre lön efter min PhD än innan.
:laugh:

Bob90
2019-02-22, 10:02
Har 10k (i sek, ej inflationsjusterat) lägre lön efter min PhD än innan.
:laugh:

Jobbar du inom företag/industri eller inom "akademiska världen"?

Bob90
2019-02-22, 10:04
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.

Kolla typ VVS-montör, elektriker etc.

Wain
2019-02-22, 10:06
Jobbar du inom företag/industri eller inom "akademiska världen"?

Nej.

...
...
...

Tredje sektorn.
:MrT:

luderlasse
2019-02-22, 10:20
Får jag fråga vad det var som gjorde att du tröttnade på jobbet som sjukgymnast? Funderar på att göra den motsatta resan nämligen.

Enformigt, lågproduktivt(mycket möda för lite nytta, gäller främst primärvård och kommun, på sjukhus och neuro har man en rätt viktig funktion), låg lön, tråkiga kollegor, tröttnar på att träffa folk(verkar som många sjukgymnaster jag pratat med upplevt detta, när man blir tvingad att träffa människor dagarna i enda. Blev tillslut helt associal då jag inte orkade träffa människor på fritiden).
Svårt att ta sig karriärmässigt, finns liksom inga naturliga karriärstegar.
Arbetsmarknaden är lite knölig, många jobb är i småorter vilket gör att man får pendla med kollektivtrafik(tar massa tid), eller bil(dyrt för den låga lönen).

Offentlig sektor är enligt mina upplevelser ingen höjdare som arbetsgivare och stor sannolikhet att man hamnar där.

Är man sugen på 3 -årigt vårdyrke skulle jag gissa att sjuksyrra är bättre, har man förmåga och ork skulle jag satsa på läkare då alla läkare jag känner verkar väldigt nöjda med yrket och har bra lön.

Bärsärk
2019-02-22, 16:01
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.

Lokförare är nog det yrket som ger mest pengar i förhållande till kortast utbildning.

Jag var själv inne på det för typ 10 år sen men hoppade av för det inte är opti att sitta ner hela dagarna.

xan
2019-02-22, 16:08
Har 10k (i sek, ej inflationsjusterat) lägre lön efter min PhD än innan.
:laugh:

Vad har du doktorerat i och vad jobbar du med?

Diomedea exulans
2019-02-22, 16:09
Lokförare är nog det yrket som ger mest pengar i förhållande till kortast utbildning.

Jag var själv inne på det för typ 10 år sen men hoppade av för det inte är opti att sitta ner hela dagarna.

Jag hade kunnat tänka mig det om det inte var så sjukt hög efterfrågan, tydligen ska det vara svårt att få jobb pga det.

Sittandet tror jag man kan komma runt, man kan nog ställa sig upp lite emellanåt.

xan
2019-02-22, 16:11
Jag hade kunnat tänka mig det om det inte var så sjukt hög efterfrågan, tydligen ska det vara svårt att få jobb pga det.

Sittandet tror jag man kan komma runt, man kan nog ställa sig upp lite emellanåt.

Ett större problem än sittandet är ju att det är ett brutalt, själsdödande tråkigt jobb för de flesta.

Diomedea exulans
2019-02-22, 16:12
Ett större problem än sittandet är ju att det är ett brutalt, själsdödande tråkigt jobb för de flesta.

Verkar så, ja. Läste igenom en sida om yrket väldigt snabbt, verkar som om man mest sitter där i hytten och stirrar på spåret.

Bärsärk
2019-02-22, 16:20
Jag hade kunnat tänka mig det om det inte var så sjukt hög efterfrågan, tydligen ska det vara svårt att få jobb pga det.

Sittandet tror jag man kan komma runt, man kan nog ställa sig upp lite emellanåt.

Det stämmer säkert har ingen koll på hur marknaden ser ut idag men vet att de va enkelt att få jobb förut och väldigt hög lön efter utbildning, ca 35 tusen.

Men jag har redan varit där, alltså och rotat i just den typen av yrken "kort utbildning öhg lön" och jag känner att jag är inte ute efter det idag.

PixelMiner
2019-02-22, 16:34
Finns det något ställe där man kan hitta yrken med skithög lön som man kan få efter en 2-årig KY? Vet inte riktigt vad jag ska googla.

De jag känner som har läst KY och fått bra lön efteråt har pluggat:

Lokförare
Kyl- och värmepumptekniker - Killen jobbade på en firma i 2 år och drog sedan igång egen firma. Har jävlig mycket att göra och en hel del svarta pengar.
Inköpare - Köpa in prylar och tjänster till företag. Ofta bra möjlighet att avancera på medelstora företag. Byter man jobb lite då och då, så kan man likt min polare bli inköpschef ganska snabbt (< 10 år).
Logistik - Planera och optimera varuflöden i företag. Samma som ovan, dvs goda möjligheter att avancera i medelstora företag.


Har man gått KY bör man undvika de allra största företagen i början, då de ofta kräver civilingenjör/civilekonom för att avancera.

Bob90
2019-02-22, 16:44
Nej.

...
...
...

Tredje sektorn.
:MrT:

Offentlig? Det är ju den "sämsta" sektorn :(
Fast faller inte akademiska inom offentlig? Tänker jag egentligen på något annat?

Man tar iof inte en doktorsexamen för lönens skull, eller borde inte göra det.
Men det är ju såklart tråkigt om man pga sitt intresse leds in på en sämre betald väg, när vägen dit har krävt en del :D

Vad har du doktorerat i och vad jobbar du med?
Har för mig att Wain har något inom typ biologi eller kemi, vill minnas att jag kommenterade ett av Wains inlägg och så drogs doktorskortet fram och jag hade inget bra svar på det :p

Har de bra lön? De jag känner har ingen speciellt bra lön. Vill man förtjäna som nåndera så är det eget som gäller eller så gäller det stt bli jävligt bra och hitta rätt företag som betalar bra lön
De säger sig ha överflöd av jobb och bra betalt. Det är ju såklart inget jag kan/vill kontrollera, men jag har inte heller någon anledning till att misstro det.

Två är riktiga seniorer (en elektriker och en röris) som jag hängde mycket med på när jag jobbade som vaktis för att de var jävligt sköna och lärde mig stört mycket av dem och två är typ "kompisar" som inte har så mycket erfarenhet.

Har inga siffror, utan bara ord på att man kan välja och vraka mellan jobb, som är "välbetalda".

Läskeblask
2019-02-22, 16:46
Kolla typ VVS-montör, elektriker etc.

Har de bra lön? De jag känner har ingen speciellt bra lön. Vill man förtjäna som nåndera så är det eget som gäller eller så gäller det stt bli jävligt bra och hitta rätt företag som betalar bra lön

Bob90
2019-02-22, 16:56
Har de bra lön? De jag känner har ingen speciellt bra lön. Vill man förtjäna som nåndera så är det eget som gäller eller så gäller det stt bli jävligt bra och hitta rätt företag som betalar bra lön

Ööh.. Blev ett svar i edit av någon anledning :D Se ovan inlägg :p

Diomedea exulans
2019-02-22, 17:11
Inköpare - Köpa in prylar och tjänster till företag. Ofta bra möjlighet att avancera på medelstora företag. Byter man jobb lite då och då, så kan man likt min polare bli inköpschef ganska snabbt (< 10 år).
Logistik - Planera och optimera varuflöden i företag. Samma som ovan, dvs goda möjligheter att avancera i medelstora företag.


De här två sakerna innehåller ordet "sälj", vilket får det att vrida sig i magen på mig. Handlar det om att pracka på folk grejer de inte vill ha? För det skulle jag nog inte stå ut med att göra.

Läskeblask
2019-02-22, 17:11
Okej. Jag har hört samma sak men visade sig att det inte stämde direkt, inte iaf som färsk montör. Kan väl säga som så att man inte skall räkna med nån bra lön men lyckas man hitta ett jobb där man får jobba övertid och annars betalar bra så kan man förtjäna ok. En äldre montör på mitt jobb drar riktigt bra genom att jobba svart. En lördag kan han ta 3-4000 svart.

Läskeblask
2019-02-22, 17:15
De här två sakerna innehåller ordet "sälj", vilket får det att vrida sig i magen på mig. Handlar det om att pracka på folk grejer de inte vill ha? För det skulle jag nog inte stå ut med att göra.

Är man en bra försäljare och har rätt produkter så kan man tjäna bra. Idag finns det ju en massa jobb men känns som att samma företag söker nya försäljare jämnt så tror att en stor del av försäljarjobben är rena bullshitjobb där man inte ens har en chans att förjtäna en ok lön

Diomedea exulans
2019-02-22, 17:17
Är man en bra försäljare och har rätt produkter så kan man tjäna bra. Idag finns det ju en massa jobb men känns som att samma företag söker nya försäljare jämnt så tror att en stor del av försäljarjobben är rena bullshitjobb där man inte ens har en chans att förjtäna en ok lön

Hade nog inte jobbat som säljare för 100 000 i månaden om det innebar att pracka på folk saker. ;) Jädrar vad det äter upp själen.

PixelMiner
2019-02-22, 17:24
De här två sakerna innehåller ordet "sälj", vilket får det att vrida sig i magen på mig. Handlar det om att pracka på folk grejer de inte vill ha? För det skulle jag nog inte stå ut med att göra.

Nej, logistik handlar inte om att sälja saker. Mest att se till att produkter kommer in och ut ur olika lager i rätt takt. Inköpare är ju i princip motsatsen till sälj, dvs det är ju till inköparen som säljarna försöker prångla sina grejer. Min polare brukade köpa in skruv, mutter och sådant till en mekanisk industri. Åkte runt till underleverantörer och tittade på kvalité och förhandla om priser. Han gjorde det i några år och nu är han inköpschef på ett annat bolag, dvs basar över 10 andra inköpare. Tjänar väl runt 60KSEK i månaden.

xan
2019-02-22, 17:51
Har för mig att Wain har något inom typ biologi eller kemi, vill minnas att jag kommenterade ett av Wains inlägg och så drogs doktorskortet fram och jag hade inget bra svar på det :p


https://i.imgflip.com/2ucw1a.jpg

d1anny2
2019-02-22, 20:41
Hade nog inte jobbat som säljare för 100 000 i månaden om det innebar att pracka på folk saker. ;) Jädrar vad det äter upp själen.Enig i grunden. MEN, skulle jag tro på det jag säljer så vore saken kanske en annan.

MaxTheMarketer
2019-02-22, 21:40
Plugga till tolk, verkar bli ökat behov för det i Sverige av någon outgrundlig anledning...

Magnus N
2019-02-22, 21:44
Okej. Jag har hört samma sak men visade sig att det inte stämde direkt, inte iaf som färsk montör. Kan väl säga som så att man inte skall räkna med nån bra lön men lyckas man hitta ett jobb där man får jobba övertid och annars betalar bra så kan man förtjäna ok. En äldre montör på mitt jobb drar riktigt bra genom att jobba svart. En lördag kan han ta 3-4000 svart.

Då man har lärlingstid samt 1,2,3årmontör innan man blir fullbetald så tar det tid innan man tjänar som man ska i yrket, sedan om fullbetalt är bra eller ej är ju relativt men elektriker är inte dåligt betalda skulle jag vilja säga

Bob90
2019-02-22, 21:56
[IMG]https://i.imgflip.com/2ucw1a.jpg[/IM.G]
Tror Wain var lite mer välartikulerad än så dock :d

Wain
2019-02-22, 22:06
[IMG]https://i.imgflip.com/2ucw1a.jpg[/. IMG]

Självklart :laugh:.

Är för övrigt genetiker och arbetar för att jorden skall få en bättre framtid :cool: (nej jag tar inte fram supervirus för att ta död på mänskligheten). Civ ing + ekonom i botten och hade ett välbetalt jobb innan jag fick nog av att sälja min själ.

Bob90
2019-02-22, 22:11
Självklart :laugh:.

Är för övrigt genetiker och arbetar för att jorden skall få en bättre framtid :cool: (nej jag tar inte fram supervirus för att ta död på mänskligheten). Civ ing + ekonom i botten och hade ett välbetalt jobb innan jag fick nog av att sälja min själ.

Yay då kom jag ihåg rätt bra med biologi och kemi! Eller intalar mig i alla fall att genetik tillhör biologi och nosar lite åt biokemi-hållet.

JamesD
2019-02-22, 22:31
De säger sig ha överflöd av jobb och bra betalt. Det är ju såklart inget jag kan/vill kontrollera, men jag har inte heller någon anledning till att misstro det.

Två är riktiga seniorer (en elektriker och en röris) som jag hängde mycket med på när jag jobbade som vaktis för att de var jävligt sköna och lärde mig stört mycket av dem och två är typ "kompisar" som inte har så mycket erfarenhet.


Servicemontörer har kring 36-37 000 där jag bor. De som kör byggen på ackord ligger väl i regel kring 45 om det inte skiter sig.

Så lönen är bra men jobbet är egentligen ett jävla elände stor del av tiden plus att de flesta faller av innan pensionsåldern uppnås. Men det har sin charm.

Diomedea exulans
2019-02-22, 23:00
Finns det någon djurskötare inom lantbruk här? Jag har förstått att lönen är rätt dålig, men jag är nyfiken på jobbet i övrigt.

Läser man på vissa ställen verkar det vara väldigt charmigt; man får ta hand om djur. På andra sidan av spektrat läste jag en vars omhändertagande av djur i princip var att hon fick slå ihjäl griskultingar som var överflödiga.

En sak jag läst om det är att det är varierande; den biten förstår jag inte riktigt, borde det inte vara samma sak varje dag?

Jag gillar att röra på mig och jag älskar djur, har inget emot att göra de jobbiga grejerna som att hantera bajs och slakta.

-squat-
2019-02-22, 23:24
Det kan säkert gälla statistiskt fortfarande, men jag tror att det är ett samband som håller på att ändras i takt med att kvinnor blir allt mer utbildade och klår männen i högskolepoäng. För att ta några exempel från min egen omgivning så har jag en högre utbildning än min sambo, även om vi har samma yrke. Han tjänar iofs mer än mig för tillfället men det planerar jag att ändra på framöver. Jag är definitivt betydligt mer "karriärfokuserad" än vad han är. Högutbildade tjejer vill i det generella fallet säkert ha någon som också är högutbildad - utbildning har ett signalvärde i form av ambition, intelligens och i viss mån värderingar, men vad jag ser omkring mig är flertalet kvinnor som tjänar mer och har en mer "prestigefull" utbildning än partnern. Det är även vanligt med samma yrke, att man t.ex. träffas på utbildningen eller på jobbet. Så högre utbildning, ja, men jag tror att högutbildade kvinnor prioriterar sin egen karriär och status högre än ev partners dito.

Det kommer bli så att fler och fler kvinnor skaffar barn på egen hand eller att flera kvinnor skaffar barn med samma man. För de flesta kvinnor kommer det inte att duga att ha en man som befinner sig under dem själva i hierarkin.

Förhoppningsvis börjar man bry sig om killar utveckling i skolan också, så att killars utveckling fortsätter att rasa. Idag har vi, tyvärr, en skola som är anpassad för tjejer. När vi hade en skola som var anpassad för både killar och tjejer så presterade båda könen lika bra.

Visst är utbildning korrelerat med ambitioner och IQ. Men man ska heller inte glömma att vi har en utbildningsinflation. Så det finns många dumskallar med akademiska examen. Och många med akademisk examen sitter på tjänster som egentligen inte kräver en akademisk examen. Många visar inte prov på ambitioner väl ute i arbetslivet, utan nöjer sig med att ha samma jobb hela livet.
Så det är ju viktigt och titta på vilken IQ och ambitioner personen har i praktiken.
Sen är det ju inte bara ambitioner i arbetslivet som är viktigt.

SannaZ
2019-02-23, 01:03
Det kommer bli så att fler och fler kvinnor skaffar barn på egen hand eller att flera kvinnor skaffar barn med samma man. För de flesta kvinnor kommer det inte att duga att ha en man som befinner sig under dem själva i hierarkin.

Förhoppningsvis börjar man bry sig om killar utveckling i skolan också, så att killars utveckling fortsätter att rasa. Idag har vi, tyvärr, en skola som är anpassad för tjejer. När vi hade en skola som var anpassad för både killar och tjejer så presterade båda könen lika bra.

Visst är utbildning korrelerat med ambitioner och IQ. Men man ska heller inte glömma att vi har en utbildningsinflation. Så det finns många dumskallar med akademiska examen. Och många med akademisk examen sitter på tjänster som egentligen inte kräver en akademisk examen. Många visar inte prov på ambitioner väl ute i arbetslivet, utan nöjer sig med att ha samma jobb hela livet.
Så det är ju viktigt och titta på vilken IQ och ambitioner personen har i praktiken.
Sen är det ju inte bara ambitioner i arbetslivet som är viktigt.

Åh detta kan jag skriva under på :D

3 år på universitetet gjorde mig övertygad om att det är många där nu för tiden som ej bör vara där över huvud taget!! Även många av föreläsarna man stötte på snackade bara en massa flum och jox! Mycket som inte har något vetenskapligt stöd om man säger så ... genus tex :cool:

Min karl som är elektriker är flitigare än säkert 60% av folket jag stötte på när jag pluggade.

Akademiska studier var säkert jättesnoffsigt för 40 år sedan men nu är det en jäääädrans massa flum som lärs ut där kan jag säga! Kanske det är bättre på de tekniska linjerna, det hoppas jag i alla fall .. men beteendevetare, socionom etc .. katastrof!!

xan
2019-02-23, 10:18
Tycker kortare yrkesutbildningar och traineejobb borde bli vanligare. Det är löjligt att så många suttit vid skolbänken i 4 år, lånat 300.000 från CSN och sedan jobbar med något man enkelt hade kunnat lära sig med enbart praktisk träning på arbetsplatsen. Vi har någon märklig vision om ett samhälle där alla är "akademiker" och att det skulle göra samhället mer produktivt. *jorgen*

-squat-
2019-02-23, 11:23
Tycker kortare yrkesutbildningar och traineejobb borde bli vanligare. Det är löjligt att så många suttit vid skolbänken i 4 år, lånat 300.000 från CSN och sedan jobbar med något man enkelt hade kunnat lära sig med enbart praktisk träning på arbetsplatsen. Vi har någon märklig vision om ett samhälle där alla är "akademiker" och att det skulle göra samhället mer produktivt. *jorgen*

Forskarna är rörande överens om att vi har en utbildningsinflation och att vi behöver göra något åt den. Det är inte bra för företagen och svenska ekonomi att folk ska plugga tills dem är 30. Folk behöver snabbare komma ut i arbetslivet. I och med robotisering/digitalisering så kommer stora förnedringar ske på arbetsmarknaden framöver. jobb kommer försvinna och ny tillkomma i snabb takt. Om man pluggar 3-5 år, så kommer sannolikt det yrke man pluggat till inte finnas när man är färdig, och i den mån det finns kvar så kommer 90 % av den kunskap man har vara förlegad.

Det som har föreslagits är att kraftigt minska antalet högskole- och universitetplatser, samt att korta ner de flesta utbildningar till 1 år samt att knyta ihop dem mer med arbetslivet, dvs. göra dem mer praktiska. Sen kommer man sannolikt behöva plugga till och från hela sitt arbetsliv då stora förändringar kommer att ske på arbetsmarknaden. Sannolikt kommer många läsa på distans medan man jobbar eller via sin arbetsplats.

Det bästa kanske vore att folk fick betala eftergymnasial utbildning ur egen ficka. Då skulle folk tvingas plugga sådant som faktiskt efterfrågas och inte sådant som är flashigt. Fler skulle plugga till poliser, lärare, programmerare etc.

-squat-
2019-02-23, 11:27
Åh detta kan jag skriva under på :D

3 år på universitetet gjorde mig övertygad om att det är många där nu för tiden som ej bör vara där över huvud taget!! Även många av föreläsarna man stötte på snackade bara en massa flum och jox! Mycket som inte har något vetenskapligt stöd om man säger så ... genus tex :cool:

Min karl som är elektriker är flitigare än säkert 60% av folket jag stötte på när jag pluggade.

Akademiska studier var säkert jättesnoffsigt för 40 år sedan men nu är det en jäääädrans massa flum som lärs ut där kan jag säga! Kanske det är bättre på de tekniska linjerna, det hoppas jag i alla fall .. men beteendevetare, socionom etc .. katastrof!!

Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.

Bob90
2019-02-23, 11:37
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.

Att studera handlar väl i och för sig inte om att vara varken driftig eller att skapa arbeten.
Det handlar väl mer om att antingen göra sig attraktiv på arbetsmarknaden inom något man vill arbeta inom, eller förhöja sina egna kunskaper inom ett specifikt ämne. Är man bara ute efter det förstnämnda så är själva studierna såklart enbart ett av arbetsgivarna nödvändigt ställt krav som man "tvingas" leva upp till, och då finns det ju säkert mer effektiva vägar att nå till samma mål, förutsatt att arbetsgivaren "erkänner" dem vägarna.

Personligen har jag fått mycket större respekt för akademiska världen när jag nu insett vilket helvete det är eller kan vara att kämpa sig igenom allt :D

SannaZ
2019-02-23, 12:00
Tycker kortare yrkesutbildningar och traineejobb borde bli vanligare. Det är löjligt att så många suttit vid skolbänken i 4 år, lånat 300.000 från CSN och sedan jobbar med något man enkelt hade kunnat lära sig med enbart praktisk träning på arbetsplatsen. Vi har någon märklig vision om ett samhälle där alla är "akademiker" och att det skulle göra samhället mer produktivt. *jorgen*

Där har vi mig :D Nästan maxat CSN lån för 3 år på högskolan och sen massa onödiga distanskurser på högskola som jag flummade runt med. Är ju inga större problem att betala tillbaka lånet då summan varje månad inte är jättestor men det är ju ändå pengar man kunde använt till annat, dum är man som ung :Virro

SannaZ
2019-02-23, 12:02
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.

Visst är det så!

Nu var det ju sjukt roligt att plugga, älskade studentlivet! Men det är ju inte därför man ska gå i skolan! :D

Det är alldeles för många som läser högre studier nu tycker jag .. Förr i tiden var det väl bara de med läshuvuden som gjorde det? Lite seriösare då kan man tycka .. Idag ska typ alla plugga vidare, men inget vet riktigt till vad så dom väljer något halvflummigt och sen blir det ibland bara kattpiss av allt ihopa!

d1anny2
2019-02-23, 14:46
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.Haha. Paolo Roberto? Vilken ledstjärna. Har du lyssnat på vederbörande?

Då föredrar jag slumpmässig kommunalanställd att leda Sverige.

Magnus N
2019-02-23, 14:50
Haha. Paolo Roberto? Vilken ledstjärna. Har du lyssnat på vederbörande?

Då föredrar jag slumpmässig kommunalanställd att leda Sverige.

Vad med Paolo är det som är problematiskt? Att han lyckats skapa sig framgång?

d1anny2
2019-02-23, 15:01
Vad med Paolo är det som är problematiskt? Att han lyckats skapa sig framgång?Alls inte. Kul för honom [emoji1360][emoji1531][emoji106]. Varför skulle det vara problematiskt?

Överlag ogillar jag överdriven självsäkerhet och behov av att tala om just sig själv. Vilket han visat prov på varje gång jag sett honom ges tillfälle. Iövrigt är han medborgare som alla andra och angår mig lika lite eller mkt.

Magnus N
2019-02-23, 15:08
Alls inte. Kul för honom [emoji1360][emoji1531][emoji106]. Varför skulle det vara problematiskt?

Överlag ogillar jag överdriven självsäkerhet och behov av att tala om just sig själv. Vilket han visat prov på varje gång jag sett honom ges tillfälle. Iövrigt är han medborgare som alla andra och angår mig lika lite eller mkt.

Ja, självsäkra människor som gillar att framhäva sig skär i ögonen på en del.

Trodde du menade något annat med ditt första svar, något mer.

d1anny2
2019-02-23, 15:22
Det gör det. För egen del har det mindre med hela jante-upplägget att göra och mer med att såna personer framstår som allmänt skitnödiga och ansträngande att befinna sig i närheten av.

http://galago.se/old-images/ayn_8.jpg

Scratch89
2019-02-23, 18:31
Blir det inte monotont? Speciellt om man sitter på VC och bara skriver ut papper med övningar eller ger samma kostråd till var och varannan person man träffar?

Ja, arbetar man på det sättet hela dagarna är det ju tråkigt. Jag ser det kliniska arbetet som en felsökning, där man verkligen försöker hitta orsaken till smärtan eller funktionsnedsättningen. Allt för många tror jag gör det bekvämt för sig, väljer något koncept eller någon metod som är enkel att arbeta efter och kör på det. Det blir samma övningar till många/alla, ingen riktig diagnos och jäkligt ospecifikt. Mycket roligare att bygga upp det som ett case, där man samlar bevis för/emot sin tes, så att man kan leverera något konkret med bevis, och inte bara en teori.

Läskeblask
2019-02-23, 19:41
Jag tycker också det är intressant med folk som har hög utbildning men jobbar med något skit. En gammal jobbkompis var magister inom statsvetenskap och jobbade som försäljare på låg nivå och han verkade inte ens intresserad av att söka nåt annat. Kanske det blir så att man blir färdig, tar nåt skitjobb och sedan fortsätter man på samma linje eller kanske man helt enkelt inte hittat nåt pga att man inte lyckas få erfarenhet inom branschen.

Bärsärk
2019-03-05, 22:12
Jag tycker också det är intressant med folk som har hög utbildning men jobbar med något skit. En gammal jobbkompis var magister inom statsvetenskap och jobbade som försäljare på låg nivå och han verkade inte ens intresserad av att söka nåt annat. Kanske det blir så att man blir färdig, tar nåt skitjobb och sedan fortsätter man på samma linje eller kanske man helt enkelt inte hittat nåt pga att man inte lyckas få erfarenhet inom branschen.

Kan hända mycket på 4 år, jag läste en utbildning på 1 år och när jag var klar med den så kände jag att jag var på ett annat ställe i livet där jag prioriterade och ville annat.

Snubben
2019-03-05, 23:19
Högre utbildning leder inte till bättre jobb om personen i sig fortfarande är en osocial korkad idiot.

Läskeblask
2019-03-06, 07:34
Visst hinner allting förändras på 4 år jo.. Det är också sant att mycket är fast i dom 30min du har tid att övertyga nån att ta dej på jobb, altså själva intervjun. Är man en idiot så är det kört.

Anton Fräs
2019-03-06, 07:56
Dessutom är det ju i princip hopplöst att få jobb inom vissa områden med vissa examen, kan vara en faktor med tänker jag utöver det som nämnts tidigare.

Läskeblask
2019-03-06, 08:06
Därför väljer man inte sådana utbildningar. Onödigt att lipa efteråt om man studerat nån bullshit-ämne och sedan sitter arbetslös

Armed Dingo
2019-03-06, 10:41
Därför väljer man inte sådana utbildningar. Onödigt att lipa efteråt om man studerat nån bullshit-ämne och sedan sitter arbetslös

Jo delvis men man kanske bör fråga sig om dessa utbildningar borde finnas överhuvudtaget. Varför finns möjligheten att utbilda sig i något idiotiskt? Det skapar bara krossade drömmar och skulder. Väck med alla skitlinjer!

Lafayette
2019-03-06, 10:51
Jag har varit nära på att gå i den fällan. Tänkte läsa en språkutbildning på tre år, är helt säker på att jag hade suttit utan arbete och med ett berg av CSN-skulder. Har lite åldersnoja av att jag kommer börja studera så sent i livet men det har släppt lite. Hellre lite äldre och klokare.

Anton Fräs
2019-03-06, 10:54
Jag har varit nära på att gå i den fällan. Tänkte läsa en språkutbildning på tre år, är helt säker på att jag hade suttit utan arbete och med ett berg av CSN-skulder. Har lite åldersnoja av att jag kommer börja studera så sent i livet men det har släppt lite. Hellre lite äldre och klokare.

Det är aldrig för sent min vän, hade flera som var 30+ i min dietistklass och ett par över 40-45 med. :) Jag kommer själv troligtvis börja plugga igen när jag är frisk så kommer börja runt tiden jag är 30.

Diomedea exulans
2019-03-06, 11:04
Det skapar bara krossade drömmar och skulder.

Och kostar pengar för skattebetalarna. Jag tror ju knappast det är privata företag som betalar lärarnas löner och håller byggnaderna i schack på högskolor och universitet. Skulle vara intressant att se hur mycket "skitutbildningar" kostar samhället i rena pengar.

Diomedea exulans
2019-03-06, 11:06
Det är aldrig för sent min vän, hade flera som var 30+ i min dietistklass och ett par över 40-45 med. :) Jag kommer själv troligtvis börja plugga igen när jag är frisk så kommer börja runt tiden jag är 30.

Jag har funderat på en grej: Undrar när man kan säga att det är för sent för att plugga till läkare? Läkare är ju lite av en specialklass för utbildningen är så :devil::a lång, typ åtta år. Börjar man vid 40 så har man 17 år på sig att jobba innan pensionen.

Läskeblask
2019-03-06, 11:10
Jo delvis men man kanske bör fråga sig om dessa utbildningar borde finnas överhuvudtaget. Varför finns möjligheten att utbilda sig i något idiotiskt? Det skapar bara krossade drömmar och skulder. Väck med alla skitlinjer!

Jag tycker man själv måste fundera. Det första jag gör att ta reda på vad medellönen ligger på och hur arbetssituationen ser ut. Då jag började min utbildning så fanns det gott om jobb, när jag blev klar var situationen en annan.

Armed Dingo
2019-03-06, 11:11
Och kostar pengar för skattebetalarna. Jag tror ju knappast det är privata företag som betalar lärarnas löner och håller byggnaderna i schack på högskolor och universitet. Skulle vara intressant att se hur mycket "skitutbildningar" kostar samhället i rena pengar.

Jag tycker arbetsförmedlingen borde överge sin gamla verksamhet och istället börja förmedla 2-veckors praktikplatser så folk kan prova jobb (utan ersättning) innan de börjar utbilda sig till dem. Många gånger skiljer sig en uppfattning om ett yrke från verkligheten.

Detta om det går att göra utan att det kostar allt för mycket pengar i administration. Var bara en spontan tanke så finns säkert förhindrande omständigheter.

Anton Fräs
2019-03-06, 11:11
Jag har funderat på en grej: Undrar när man kan säga att det är för sent för att plugga till läkare? Läkare är ju lite av en specialklass för utbildningen är så :devil::a lång, typ åtta år. Börjar man vid 40 så har man 17 år på sig att jobba innan pensionen.

Det är väl upp till var och en tänker jag, blir ju en ekonomisk fråga mer desto äldre man blir tänker jag. I många akademiska yrken arbetar ju rätt många långt efter pension och så även många läkare. :)

Läskeblask
2019-03-06, 11:13
Jag vet inte när det gäller läkare men om du blir färdig som 47 och har 0 arbetserfarenhet så är du kanske inte företagens första val direkt

Diomedea exulans
2019-03-06, 11:25
Det är väl upp till var och en tänker jag, blir ju en ekonomisk fråga mer desto äldre man blir tänker jag. I många akademiska yrken arbetar ju rätt många långt efter pension och så även många läkare. :)

Precis, ekonomin är boven. Personligen är jag inte oroad över skulderna, utan pensionen. Jag vill hinna skrapa ihop lite iallafall innan jag pensionerar mig.

(Tanken på att bli läkare har slagit mig, jag hoppade av sjuksköterskeutbildningen eftersom den inte var något för mig, men läkare verkar vara mycket roligare.)

Jag vet inte när det gäller läkare men om du blir färdig som 47 och har 0 arbetserfarenhet så är du kanske inte företagens första val direkt

Förstår inte riktigt, hur många nyutexaminerade läkare har arbetslivserfarenhet?

Läskeblask
2019-03-06, 11:28
Nej men det är ingen fördel att vara gammal. Sägs det. Själv tror jag dom flesta väljer en 30 årig anställd hellre än en 47 årig om allt annat är det samma

Bärsärk
2019-03-06, 11:29
Men om man säger såhär då, vad ska man satsa på som är ett garanterat framtidsyrke?

https://www.saco.se/studieval/var-finns-jobben-i-framtiden/

Anton Fräs
2019-03-06, 11:30
Väljer man bara ett område med hyfsad arbetsmarknad är det nog ingen större fara, om man bara ser till åldern vill säga. Möjligheten finns ju att man har arbetserfarenhet som på något vis kan relatera till arbetsområdet också eller att man varit en pålitlig anställd under många år med goda referenser eller dylikt.

Mental
2019-03-06, 11:51
Det är aldrig för sent min vän, hade flera som var 30+ i min dietistklass och ett par över 40-45 med. :) Jag kommer själv troligtvis börja plugga igen när jag är frisk så kommer börja runt tiden jag är 30.

För att fördjupa dig eller för att byta yrke?

Anton Fräs
2019-03-06, 12:14
För att fördjupa dig eller för att byta yrke?

Det lutar mot att bli fysioterapeut. :) Men inget satt i sten.

Mental
2019-03-06, 13:09
Det lutar mot att bli fysioterapeut. :) Men inget satt i sten.

Från ett kvinnodominerat kroppsfixerat låglöneyrke till ett annat således? :D
Det är en märklig bransch helt klart.
Jag har övervägt en master i dietetik, men det ger för lite tillbaka i yrket för att det skall vara värt det i nuläget.

Men jag håller helt med dig om att åldern inte är ett problem.
Jag lutade själv länge åt logoped, man får fortfarande jobba med att hjälpa folk, men det är bättre betalt :D

Anton Fräs
2019-03-06, 13:13
Från ett kvinnodominerat kroppsfixerat låglöneyrke till ett annat således? :D
Det är en märklig bransch helt klart.
Jag har övervägt en master i dietetik, men det ger för lite tillbaka i yrket för att det skall vara värt det i nuläget.

Men jag håller helt med dig om att åldern inte är ett problem.
Jag lutade själv länge åt logoped, man får fortfarande jobba med att hjälpa folk, men det är bättre betalt :D

Haha, exakt så är det! Jag har ju bara D-uppsats kvar för mastern, den skall göras i sin tid med oavsett hur det blir med annan övr utbildning. Är ju en kass investering ekonomiskt men vill ha dörren öppen för forskartjänster och dylikt även om det är osannolikt att man får nåt sånt. Logoped kan oh vara givande!

Scratch89
2019-03-06, 13:16
Det lutar mot att bli fysioterapeut. :) Men inget satt i sten.

Kul jobb! Men precis som med dietist, som Mental säger, så tjänar man ju mindre än sina kompisar som valt andra vägar och jobbat i några år. Man lever ju liksom okej på det, men bor man i storstad är det ju mycket fasta utgifter. Arbetar man privat eller har egen etablering/mottagning kan man tjäna mer men det är inte så att man rullar i pengar då heller.

Anton Fräs
2019-03-06, 13:23
Kul jobb! Men precis som med dietist, som Mental säger, så tjänar man ju mindre än sina kompisar som valt andra vägar och jobbat i några år. Man lever ju liksom okej på det, men bor man i storstad är det ju mycket fasta utgifter. Arbetar man privat eller har egen etablering/mottagning kan man tjäna mer men det är inte så att man rullar i pengar då heller.

Ja men så är det ju, hade jag haft något intresse av nåt annat jobb än inom vården (som vore realistiska yrkesval och inte typ historiker) så hade jag tagit det.

Läskeblask
2019-03-06, 14:17
Funderade länge på att utbilda mig till fysioterapeut men tog beslutet att inte göra det pga lönen. Jag lyckas inte med att hålla motivationen ifall lönen suger. Nå bra om man trivs det är ju viktigt också

Lafayette
2019-03-06, 14:22
Det ingår väl att massera och stretcha svinsnygga tjejer? Då är lönen inte så viktigt.

Anton Fräs
2019-03-06, 14:23
Funderade länge på att utbilda mig till fysioterapeut men tog beslutet att inte göra det pga lönen. Jag lyckas inte med att hålla motivationen ifall lönen suger. Nå bra om man trivs det är ju viktigt också

Jag behöver bara en lön att klara mig på, även om det såklart är trevligt med mer pengar. Kommer aldrig skaffa barn, gillar inte att resa och är ganska enkelt lagd så har inte större utgifter ändå. :)

Armed Dingo
2019-03-06, 14:32
Det ingår väl att massera och stretcha svinsnygga tjejer? Då är lönen inte så viktigt.

När din fru vill åka iväg med dig till Maldiverna i två veckor, vad gör du då? Frågar resebolaget om du kan betala med smygbilder på dina klienter? :naughty:

Allt annat lika så är mer pengar bättre.

<- önskar han hade mer pengar

Läskeblask
2019-03-06, 15:00
Man vet ju inte hur det är mera när man varit läkare i 20 år och dagligen ser fyllon som fiskar efter sjukledighet osv..då värmer iaf tanken att man har en bra lön och kanske kan ta pensiin nåt år tidigare. Jag tycker många skiter i vad dom jobbar med sålänge det är bra stämning och arbetstiderna är ok. Ofta när folk klagar på lönen så frågar jag varför dom inte byter och svaret är ofta att man trivs pga arbetskompisarna.

Mental
2019-03-06, 15:01
När din fru vill åka iväg med dig till Maldiverna i två veckor, vad gör du då? Frågar resebolaget om du kan betala med smygbilder på dina klienter? :naughty:

Allt annat lika så är mer pengar bättre.

<- önskar han hade mer pengar

inte så viktig är ju inte samma sak som oviktig.
Man tjänar ju ändå så man klarar sig, om båda har liknande jobb så har man runt 40-45k in i hushållet efter skatt varje månad. Utan barn kan man leva helt ok och dessutom resa till maldiverna ett par gånger per år.
Självklart är lönen en faktor, och helt klart något man kan klaga på, men det är så mycket annat som avgör om ett jobb är bra eller inte. Jag trivs som dietist trots lönen.

Anton Fräs
2019-03-06, 15:04
När din fru vill åka iväg med dig till Maldiverna i två veckor, vad gör du då? Frågar resebolaget om du kan betala med smygbilder på dina klienter? :naughty:

Allt annat lika så är mer pengar bättre.

<- önskar han hade mer pengar

Tänker inte gifta mig och kommer behövas rejält med övertalning för en resa till Maldiverna, så no worries. :d

Armed Dingo
2019-03-06, 15:09
Tänker inte gifta mig och kommer behövas rejält med övertalning för en resa till Maldiverna, så no worries. :d

Aa okej men när ditt krogragg får damp och sabbar tre mercedes med en blåslampa och säger att det var du för vad sjutton ska hon ha en blåslampa för, vad gör du då??

Mental
2019-03-06, 15:10
Aa okej men när ditt krogragg får damp och sabbar tre mercedes med en blåslampa och säger att det var du för vad sjutton ska hon ha en blåslampa för, vad gör du då??

Så, om du har en bra lön betalar du för ditt krograggs snedtändning?

:D

Anton Fräs
2019-03-06, 15:10
Aa okej men när ditt krogragg får damp och sabbar tre mercedes med en blåslampa och säger att det var du för vad sjutton ska hon ha en blåslampa för, vad gör du då??

Så, om du har en bra lön betalar du för ditt krograggs snedtändning?

:D

Haha, exakt min tanke! Med tanke på min absurda tekniska okunnighet hade jag kunnat kalla in karaktärsvittnen som kan beskriva mina sorgliga försök att spika upp tavlor. :D

Armed Dingo
2019-03-06, 15:12
Så, om du har en bra lön betalar du för ditt krograggs snedtändning?

:D

Det gör mindre ont att betala om man har mer pengar iallafall :d

Mental
2019-03-06, 15:14
Så, ditt råd är

"Utbilda dig till något som betalar bra så du har råd att betala när ditt krogragg sätter dit dig efter att ha gått bärsäk på stan" :D

Anton Fräs
2019-03-06, 15:15
Så, ditt råd är

"Utbilda dig till något som betalar bra så du har råd att betala när ditt krogragg sätter dit dig efter att ha gått bärsäk på stan" :D

Föreställ dig en studievägledare säga detta i största allvar. :laugh:

Armed Dingo
2019-03-06, 15:28
Så, ditt råd är

"Utbilda dig till något som betalar bra så du har råd att betala när ditt krogragg sätter dit dig efter att ha gått bärsäk på stan" :D

Det är korrekt

Läskeblask
2019-03-06, 15:44
Säkert klarar man sig men jag tänker långsiktigt. Rätt surt att betala hyra som pensionär med usel pension t.ex.

Diomedea exulans
2019-03-06, 15:52
Aa okej men när ditt krogragg får damp och sabbar tre mercedes med en blåslampa och säger att det var du för vad sjutton ska hon ha en blåslampa för, vad gör du då??

Med tillräckligt låg lön har man inte råd med tre Mercedes från början. cofffee