handdator

Visa fullständig version : Ultraprocessad mat gör att människor äter för mycket


TotteShaped4Life
2019-02-13, 05:17
Jomensåratt...

https://tyngre.se/Artiklar/Ultraprocessad-mat-g%C3%B6r-att-m%C3%A4nniskor-%C3%A4ter-f%C3%B6r-mycket/?fbclid=IwAR1zQWMmpaAlUo3b_U5cRID5dFPSKPU0w3UhJ12g xa0xmlqaJTcfdSyMvtM

Cykelcykel
2019-02-13, 05:49
Detr väl inte en nyhet för någon här direkt eller?

TotteShaped4Life
2019-02-13, 06:39
Vem har påstått det? Därav mitt "Jomensåratt". Det intressanta kan ev. vara studien i sig själv och resonemanget kring den.

Sverker
2019-02-13, 17:53
Ett nytt ord. Svenskan är fantastisk och tillåter att man skapar nya ord. Lättast genom att kombinera två ord till ett nytt.
Jag var tvungen att läsa texten för att få reda på vad Ultraprocessad betydde.
"När det gäller kategori 4, Ultraprocessad mat, så innebär den livsmedel framtagna av livsmedelsindustrin som är i princip färdiga att ätas direkt eller värmas för att sedan ätas. "

Vi betalar för något snabbt och lättlagat.

King Grub
2019-02-13, 18:35
Ultraraffinerad.

Helgehorse
2019-02-14, 22:00
Han nämner light läsker som ultraprocessat, Även fast sakerna kan vara kalorifria iprincip ökar det endå så vi eventuellt äter mer av annat?

King Grub
2019-02-22, 09:16
https://www.styrkelabbet.se/processad-mat/

Jag skrev den förra veckan, men Daniel har varit en vandrande smitthärd så den kom upp på sidan idag. https://i.imgur.com/udkKmGP.png

Diomedea exulans
2019-02-22, 09:39
"Processad" låter fel. Tycker det borde heta "processerad".

King Grub
2019-02-22, 09:52
Jag tycker också processad låter fult, men det verkar vara den term som är mest allmänt vedertagen även i Sverige.

Grahn
2019-02-22, 10:27
proccesserad låter som om den burits runt av en procession.....

"En procession är en skara människor som högtidligt rör sig gående framåt."

Mental
2019-02-22, 11:01
Jag har lite svårt att sätta fingret på skillnaden mellan processad och ultraprocessad mat.
Burkmat (färdig att äta) räknas som processad, medans fryst mat som är färdig att äta räknas som ultraprocessad?

Och när man äter mat, så har man ju oftast själv tillagat det (eller äter färdiglagad på restaurang/någon annan har lagat)

Ta min favorit bland den processade maten, Ärtor med fläsk, hinner jag så gör jag den själv i tryckkokare hemma, men det tar lite tid att blötlägga ärtor och koka fläsklägg.
Så ibland köper jag Felix färdig på tub. Den borde då räknas som processad men inte ultraprocessad då den inte säljs fryst, men är en ätfärdig komplett måltid?

http://cumulus.mediakoket.se/procthumbs/75270.jpg
Innehåll: Vatten, gula ärter (25%), griskött (10%) rimmat med salt innehållande konserveringsmedel (natriumnitrit), salt och kryddor (bl.a. SENAPSFRÖ och timjan).

Den jag gör själv hemma har något fler ingredienser bland annat lök (och morot som kokar med för smaken men lyfts ut) sedan använder jag buljongtärning i min och då får jag ju i betydligt mer processade ämnen ( Salt, socker, palmolja, MALTODEXTRIN, jästextrakt, stärkelse, kycklingkött 4%, lök 3%, kycklingfett, kycklingarom, kryddor, örtkryddor antioxidationsmedel)

Räknas min hemlagade ärtsoppa som mer eller mindre processad mat?
Jag blötlägger ärtor, kokar fläsk och tryckkokar hela soppan innan jag äter.
Så den är ju processad, men av mig och inte av industrin/felix.

Spontant skulle jag säga att jag äter mer av min hemlagade för den är godare :D

Diomedea exulans
2019-02-22, 11:08
proccesserad låter som om den burits runt av en procession.....

"En procession är en skara människor som högtidligt rör sig gående framåt."

Motion - motionera
Protest - protestera
Komplett - komplettera

Det heter inte motiona, protesta och kompletta. Jag tycker processera är självklart över processa.

Grahn
2019-02-22, 11:25
Motion - motionera
Protest - protestera
Komplett - komplettera

Det heter inte motiona, protesta och kompletta. Jag tycker processera är självklart över processa.

Kan hålla med iofs.

Diomedea exulans
2019-02-22, 11:26
Kan hålla med iofs.

Yes. Men vi får likt Grub tyvärr följa med strömmen, man kan inte styra språkutvecklingen. Förlåt, en kan inte styra språkutvecklingen.

blåvitt
2019-02-22, 11:29
En kan visst styra språkutvecklingen, det är bara att få tillräckligt många att börja prata som en själv vill. Språket styrs av den stora massans språkbruk.

OnT: Skönt med ännu en orsak till att bara köpa råvaror. Min enda nemesis är the occasional fryspizza

Beemel
2019-02-22, 13:31
Jag undrar lite vart hardcore hälsofreaken drar gränsen för vad som räknas som processat.

Något som är skalat?
Något som är hackat?
Något som är malt?
mixat? kryddat? Förpackat? torkat? uppvärmt? nedfryst?

Det gapas rätt ofta om farorna med processad mat, men sällan om definitionen.
Det låter på en hel del självutnämnda gurus som om så fort något är processat så är det "farligt".
Är all form av "process" av ondo? om inte, vilka är ok?

Självklart förstår jag att översaltade TV-dinners med massa extra socker tillsatt inte är optimalt för hälsan.
Men det verkar inte finnas någon rim och reson från Anti-processing folket..

Men i mångt och mycket låter det i mina öron som om det mer handlar om slagord än något som faktiskt har relevans eller med någon tanke/vetenskap bakom.

Och om det nu alltså dessutom finns "ultraprocessad" så blir definitionen än mer intressant.

clavain
2019-02-22, 14:58
Jag undrar lite vart hardcore hälsofreaken drar gränsen för vad som räknas som processat.

Något som är skalat?
Något som är hackat?
Något som är malt?
mixat? kryddat? Förpackat? torkat? uppvärmt? nedfryst?

Det gapas rätt ofta om farorna med processad mat, men sällan om definitionen.
Det låter på en hel del självutnämnda gurus som om så fort något är processat så är det "farligt".
Är all form av "process" av ondo? om inte, vilka är ok?

Självklart förstår jag att översaltade TV-dinners med massa extra socker tillsatt inte är optimalt för hälsan.
Men det verkar inte finnas någon rim och reson från Anti-processing folket..

Men i mångt och mycket låter det i mina öron som om det mer handlar om slagord än något som faktiskt har relevans eller med någon tanke/vetenskap bakom.

Och om det nu alltså dessutom finns "ultraprocessad" så blir definitionen än mer intressant.

Och vad är det för fel att använda ett begrepp som redan finns, dvs helfabrikat?

xan
2019-02-22, 15:16
Ultraprocessad, superraffinerad helfabrikat

nisse1976
2019-02-23, 09:29
Burkmat (färdig att äta) räknas som processad, medans fryst mat som är färdig att äta räknas som ultraprocessad?

Så ibland köper jag Felix färdig på tub. Den borde då räknas som processad men inte ultraprocessad då den inte säljs fryst, men är en ätfärdig komplett måltid?


Nej det är inte om mat säljs fryst eller inte som styr vilken kategori den går mot.
Ärtsoppan ät för mig självklar i kategori 3.

Den stora skillnaden mellan processad och ultraprocessad tolkar jag som att processad tar du livsmedel från kategori 1 och modifierar dom i olika grad
Ultraprocessad mat innehåller sällan indgidienser från kategori 1 utan är oljor, mjöl etc som buntats ihop:

Group 3. Processed foods
Processed foods, such as bottled vegetables, canned fish, fruits in syrup, cheeses and freshly made breads, are made essentially by adding salt, oil, sugar or other substances from Group 2 to Group 1 foods.

Processes include various preservation or cooking methods, and, in the case of breads and cheese, non-alcoholic fermentation. Most processed foods have two or three ingredients, and are recognizable as modified versions of Group 1 foods. They are edible by themselves or, more usually, in combination with other foods. The purpose of processing here is to increase the durability of Group 1 foods, or to modify or enhance their sensory qualities.

Group 4. Ultra-processed foods
Ultra-processed foods, such as soft drinks, sweet or savoury packaged snacks, reconstituted meat products and pre-prepared frozen dishes, are not modified foods but formulations made mostly or entirely from substances derived from foods and additives, with little if any intact Group 1 food.

Ingredients of these formulations usually include those also used in processed foods, such as sugars, oils, fats or salt. But ultra-processed products also include other sources of energy and nutrients not normally used in culinary preparations. Some of these are directly extracted from foods, such as casein, lactose, whey and gluten.

Sverker
2019-02-23, 11:38
Ärtsoppa är helt OK i slang. Den finns där när du är hungrig och alltså äter du upp den.

Alternativet är att koka själv i flera timmar eller ha en tryckkokare hemma. Kräver planering och en familj med tålamod. Inte säkert att ärtorna blir uppätna då. För kokas måste de. De är fulla med trypsininhibitorer som måste övervinnas.