handdator

Visa fullständig version : Vad mättar bäst och längst? Protein eller fett?


Ggggg
2019-02-12, 19:46
Jag bryr mig inte så mycket om träning, men jag startade ett konto här nu för att få svar på saker som många människor inte är medvetna om alternativt har ingen gedigen kunskap.

Vad mättar bäst första timmarna och vilken av dessa två mättar längst? Känner man i magsäcken hur mätt man känner sig eller är det mer en bedövande effekt av hungern?

Jag kan själv tycka att jag blir ganska mätt av 500-700g potatis och bara det är ju kolhydrater + kalorisnålt... Kan hålla mig i åtminstone 9 timmar.

Ordentliga svar så är jag tacksam.

ChuckTesta
2019-02-12, 19:58
Protein

geoff
2019-02-12, 20:00
The satiety index list (http://ernaehrungsdenkwerkstatt.de/fileadmin/user_upload/EDWText/TextElemente/Ernaehrungswissenschaft/Naehrstoffe/Saettigung_Lebensmittel_Satiety_Index.pdf)

oldman
2019-02-13, 21:00
Kolhydrater mättar mest.

Diomedea exulans
2019-02-13, 21:57
The satiety index list (http://ernaehrungsdenkwerkstatt.de/fileadmin/user_upload/EDWText/TextElemente/Ernaehrungswissenschaft/Naehrstoffe/Saettigung_Lebensmittel_Satiety_Index.pdf)

Jag utmanar någon att deffa på croissant.

Bob90
2019-02-13, 22:42
Jag utmanar någon att deffa på croissant.
Jag utmanar någon att bulka på majskrokar. Majskrokarna måste intas hela, ej krossade :D

Diomedea exulans
2019-02-13, 22:45
Förresten, har jag missförstått definitionen av Snacks and Confectionary? De har Porridge/Oatmeal, All-Bran och Yogurt under den kategorin...

Cykelcykel
2019-02-14, 13:29
Tycker det där med mättnad är högst personlig och relativt.
Jag kan klämma 1000 kcal havregrynsgröt på 2 minuter och vill ha mer direkt efter. Men väntar jag bara en halvtinme till eb timme så känner jag mig mätt och belåten och kan klara mig på det typ hela dagen.
Lågkalorigrönsaker kan man ju äta mängder av utan att könna sig mätt. Man blir bara full i magen

Dåren
2019-02-14, 15:32
Förresten, har jag missförstått definitionen av Snacks and Confectionary? De har Porridge/Oatmeal, All-Bran och Yogurt under den kategorin...

"Snacks" betyder mellanmål i sammanhanget. Men vi svensktalande kanske tänker på något festligare tilltugg när vi ser eller hör det ordet.

Diomedea exulans
2019-02-14, 15:47
"Snacks" betyder mellanmål i sammanhanget. Men vi svensktalande kanske tänker på något festligare tilltugg när vi ser eller hör det ordet.

Sure, men ändå, gröt eller All-Bran till mellanmål? :P Verkar vara en lite annorlunda matkultur där.

Dåren
2019-02-14, 18:03
Frukostflingor till mellanmål är inget jag höjer på ögonbrynen åt. :p

Xead
2019-02-14, 21:10
Jag utmanar någon att deffa på croissant.

Challenge accepted. Deffat på pan pizza och proteinshakes innan utan några större problem, så det borde gå. :D

Croissanter med lite goa pålägg + proteinshakes och jag är i hamn.

Ibland är det bra med nästan icke-existerande hungerkänslor. :laugh:

Diomedea exulans
2019-02-14, 21:49
Challenge accepted. Deffat på pan pizza och proteinshakes innan utan några större problem, så det borde gå. :D

Croissanter med lite goa pålägg + proteinshakes och jag är i hamn.

Ibland är det bra med nästan icke-existerande hungerkänslor. :laugh:

Lol! Starta journal!

Jag har nånstans mellan "medelstarka" till "starka" hungerkänslor och jag skulle också vara nyfiken på att prova det någon gång... Bara för att se hur det blir.

Xead
2019-02-15, 12:26
Lol! Starta journal!

Jag har nånstans mellan "medelstarka" till "starka" hungerkänslor och jag skulle också vara nyfiken på att prova det någon gång... Bara för att se hur det blir.

Haha, vi får väl se. Måste bara bulka upp mig först. Är redan för jävla tunn. *gah!*

Men det skulle vara kul att prova. Äter croissanter alldeles för sällan!