handdator

Visa fullständig version : Aktiviteter USA västkust


Mickee
2019-02-12, 11:57
Tja!

Jag och en polare ska till USA i maj och letar lite tips på vad man kan göra.
Det blir ca 1 vecka var i San Fransisco, Los Angeles och Las Vegas med omnejd. Varav EDC festival/week i Las Vegas så den snor en del tid där.

Eftersom vi inte varit på västkusen tidigare så kommer vi köra det vanliga: Alcatraz, Golden Gate, Hollywood skylten osv.

Men har ni några tips utöver klassikerna?

Högst troligt blir det en dag i Yosemite national park. Finns det några specifika platser som är mer sevärda än andra där?
Är det värt att övernatta i närheten och köra 2 dagar?
Finns det mycket aktiviteter utöver att bara gå runt och titta? Såsom Canyoning / Rafting?
Samma gäller även för Grand Canyon.

Kanske dra till en vingård norr om SF en dag?

Vi lägger gärna någon extra dag på att stanna till på vägen ner från SF till LA. Hört att det finns mycket att se på kustvägen.
Känner ni till några specifika platser man bör stanna till på?

Diomedea exulans
2019-02-12, 11:58
Träna på Gold's Gym där Arnold och grabbarna tränade. Du kommer få 2 cm större biceps bara av andan som sitter i väggarna.

King Grub
2019-02-12, 12:07
Träna på Gold's Gym där Arnold och grabbarna tränade. Du kommer få 2 cm större biceps bara av andan som sitter i väggarna.

Det är nog inte mycket av den andan där. Det är inte samma byggnad. I början av 80-talet flyttade man till helt andra lokaler.

Magnus N
2019-02-12, 12:10
Besökte grand Canyon i höstas, går man en av de lite löngre vandringlederna där så kan man lätt räkna att dagen går till det , framförallt nu när ni kommer besöka stället när det kommer vara varmt

Diomedea exulans
2019-02-12, 12:18
Det är nog inte mycket av den andan där. Det är inte samma byggnad. I början av 80-talet flyttade man till helt andra lokaler.

Åh.

r1kkie
2019-02-12, 12:38
Six Flags Magic Mountain i LA. Lätt våran bästa dag den resan, toppade Mr Olympia showen. :D

Mickee
2019-02-12, 13:35
Träna på Gold's Gym där Arnold och grabbarna tränade. Du kommer få 2 cm större biceps bara av andan som sitter i väggarna.

Gold's gym är givet!
+ Venice Beach och vad man nu mer gör där :D

Besökte grand Canyon i höstas, går man en av de lite löngre vandringlederna där så kan man lätt räkna att dagen går till det , framförallt nu när ni kommer besöka stället när det kommer vara varmt

Okej, ja vi pratade om att man kanske får övernatta där också.
Tack vare att det krockar lite med festivalen så som vårt körschema ser ut nu har vi inte riktigt bestämt oss.
Var ni på södra eller västra delen?

Six Flags Magic Mountain i LA. Lätt våran bästa dag den resan, toppade Mr Olympia showen. :D

Just det ja, denna har jag läst mycket positivt om!
Vi var på Universal studio och Blizzard beach i Orlando sist, så det känns som man kan skippa i år.
Men då kanske man ska prova på Six Flags istället då :)

Yes
2019-02-12, 13:35
Grand Canyon är ett måste. Hoover Dam är rätt coolt om ni har vägarna förbi.

Helikoptertur från Vegas till Grand Canyon sägs vara häftigt.

Mickee
2019-02-12, 13:36
Har ni tips på lokala hak att käka på är det alltid uppskattat också :)

BelowAverage
2019-02-12, 13:48
Yosemite är ett måste, vackraste naturupplevelse jag haft. Hika upp till Yosemite falls! Tar nog några timmar upp samt ned kombinerat i gemytlig takt. Ni borde ta åtminstone en heldag i Yosemite, är iaf vad jag kan rekommendera. Ta med badkläder upp ;)

Om ni funderar på att dyka finns det häftiga kelpskogar vid västkusten, jag dök vid point lobos utanför Monterey. Häftigt om man får se säl, utter, sjölejon, val eller delfiner
mm. Går som stopp på vägen mellan LA / SF / Yosemite.

Inn and out Burger är ett måste om man gillar hamburgare. Värt att se efter vart de finns.

Magnus N
2019-02-12, 13:50
Okej, ja vi pratade om att man kanske får övernatta där också.
Tack vare att det krockar lite med festivalen så som vårt körschema ser ut nu har vi inte riktigt bestämt oss.
Var ni på södra eller västra delen?


Var på södra delen

https://www.nps.gov/grca/planyourvisit/upload/SouthKaibabTrail.pdf

Gick South khabib, ner till skeleton point och tillbaks

Yes
2019-02-12, 20:18
Inn and out Burger är ett måste om man gillar hamburgare. Värt att se efter vart de finns.
Och därefter testar man Five Guys.

Mickee
2019-02-12, 21:10
Grand Canyon är ett måste. Hoover Dam är rätt coolt om ni har vägarna förbi.

Helikoptertur från Vegas till Grand Canyon sägs vara häftigt.

Hoover Dam har jag missat. Går man "bara" på / längst med dammen eller finns det mer att se där?

Yosemite är ett måste, vackraste naturupplevelse jag haft. Hika upp till Yosemite falls! Tar nog några timmar upp samt ned kombinerat i gemytlig takt. Ni borde ta åtminstone en heldag i Yosemite, är iaf vad jag kan rekommendera. Ta med badkläder upp ;)

Om ni funderar på att dyka finns det häftiga kelpskogar vid västkusten, jag dök vid point lobos utanför Monterey. Häftigt om man får se säl, utter, sjölejon, val eller delfiner
mm. Går som stopp på vägen mellan LA / SF / Yosemite.

Inn and out Burger är ett måste om man gillar hamburgare. Värt att se efter vart de finns.

Grymma tips! Låter precis som i vår smak :)
Inn and out är obligatoriskt :)

Var på södra delen

https://www.nps.gov/grca/planyourvisit/upload/SouthKaibabTrail.pdf

Gick South khabib, ner till skeleton point och tillbaks

Najs, tack!

Och därefter testar man Five Guys.

Det lär bli ett stopp där också!
De gjorde mig inte besvikna när vi åt där i Florida sist. Dock var Shack Shake i NY lite bättre :)

MaxTheMarketer
2019-02-13, 00:00
Om ni ska till USA måste ni prova 2 saker:

1) Skjuta med vapen (gärna ett gevär typ AR15 eller AWP)
2) Köpa en lyxhora i Las Vegas

Annars har ni inte levt livet imho.

Träna på Gold's Gym där Arnold och grabbarna tränade. Du kommer få 2 cm större biceps bara av andan som sitter i väggarna.

Förhoppningsvis finns det kvar roidz att slicka från väggarna! ;) :d :laugh:

r1kkie
2019-02-13, 07:37
Just det ja, denna har jag läst mycket positivt om!
Vi var på Universal studio och Blizzard beach i Orlando sist, så det känns som man kan skippa i år.
Men då kanske man ska prova på Six Flags istället då :)

Gillar man berg och dalbanor är det en no brainer. :) Tror vi va där från öppning till stängning. :D

LoveMachine
2019-02-13, 08:05
Los Angeles har jag inte särskilt mycket gott att säga om, även om det finns guldkorn när man tar sig utanför smeten. Torrey Pines var fint.

San Francisco gillar jag starkt även om staden även har sina baksidor i form av uteliggare, fast jag har bott i Tenderloin och inte ens där det stör mig inte särskilt. Första gången jag var där så var det med jobbet,, jag och min dåvarande doktorandhandledare skolkade en dag på konferensen, hyrde cyklar och tog oss över Golden Gate, upp i bergen och till redwoodskogen i Muir Wood. Riktigt trevligt.

Haight-Ashbury är de gamla hippiekvarteren och mycket mysiga. Där finns också Amoeba Music som är den bästa skivbutik jag någonsin varit i. Mycket vinyl finns det, bränna pengar gör man. The mission är också riktigt fint och med en massa god mexikansk mat. Jag har ätit på några ställen som såg skumraskiga ut, men vilken mat.

Librish
2019-02-13, 08:30
Vi lägger gärna någon extra dag på att stanna till på vägen ner från SF till LA. Hört att det finns mycket att se på kustvägen.
Känner ni till några specifika platser man bör stanna till på?

Monterey har schysst akvarium, en natt där eller vid Carmel rekommenderas. För natur lite längre söderut kan ni spana in Big Sur.

Aryt
2019-02-13, 19:16
Om ni ska till USA måste ni prova 2 saker:

1) Skjuta med vapen (gärna ett gevär typ AR15 eller AWP)
2) Köpa en lyxhora i Las Vegas

Annars har ni inte levt livet imho.



Förhoppningsvis finns det kvar roidz att slicka från väggarna! ;) :d :laugh:

Man _köper_ inte en prostituerad. Man kan betala för hens tid/tjänster.
Las Vegas är nog ett dåligt val av stad med tanke på att det är olagligt där - övriga Nevada inte så.

Yes
2019-02-13, 19:21
Hoover Dam har jag missat. Går man "bara" på / längst med dammen eller finns det mer att se
Jag vet faktiskt inte. Vi körde bara över dammen, parkerade och promenerade längs med den. Kanske finns det mer att se som vi missade.

Det blev en liten spontan omväg när jag googlade och såg det låg i närheten (måste varit mellan Vegas och Grand Canyon?). Riktigt häftigt ställe att ha sett i vilket fall. Mycket häftigare i verkligheten än på bild.

Mickee
2019-02-13, 19:25
Gillar man berg och dalbanor är det en no brainer. :) Tror vi va där från öppning till stängning.

Är inget jättefan av det egentligen, men min polare är. Så det är la bara att släppa sargen och köra på :D

Los Angeles har jag inte särskilt mycket gott att säga om, även om det finns guldkorn när man tar sig utanför smeten. Torrey Pines var fint.

San Francisco gillar jag starkt även om staden även har sina baksidor i form av uteliggare, fast jag har bott i Tenderloin och inte ens där det stör mig inte särskilt. Första gången jag var där så var det med jobbet,, jag och min dåvarande doktorandhandledare skolkade en dag på konferensen, hyrde cyklar och tog oss över Golden Gate, upp i bergen och till redwoodskogen i Muir Wood. Riktigt trevligt.

Haight-Ashbury är de gamla hippiekvarteren och mycket mysiga. Där finns också Amoeba Music som är den bästa skivbutik jag någonsin varit i. Mycket vinyl finns det, bränna pengar gör man. The mission är också riktigt fint och med en massa god mexikansk mat. Jag har ätit på några ställen som såg skumraskiga ut, men vilken mat.

Torrey Pines såg fint ut, men lite åt fel håll. Känns som det finns många andra ställen mellan SF och LA som man kan satsa på istället :)

Att cykla till Muir Woods lät jävligt långt tills dess att jag kollade Google maps. Ca 1h från Golden Gate känns ju rätt rimligt. Känns som man kan se en hel del på vägen :)

Det är sådana lokala, skumma ställen som är kul att testa maten på! Antingen får man något sjukt gott eller en ordentlig matförgiftning :D

Monterey har schysst akvarium, en natt där eller vid Carmel rekommenderas. För natur lite längre söderut kan ni spana in Big Sur.

Akvarium kan vara riktigt najs! Något av de 3 ställena lär vi stanna på.
Tack för tipsen!

Jag vet faktiskt inte. Vi körde bara över dammen, parkerade och promenerade längs med den. Kanske finns det mer att se som vi missade.

Det blev en liten spontan omväg när jag googlade och såg det låg i närheten (måste varit mellan Vegas och Grand Canyon?). Riktigt häftigt ställe att ha sett i vilket fall. Mycket häftigare i verkligheten än på bild.

Okej ja jag kan tänka mig att det är något man bör uppleva på plats. Bild gör det inte rättvist

Mickee
2019-02-13, 19:30
Förresten så jobbar både jag och min polare som programmerare och gillar teknik i allmänhet.

Några tips på företag man bör ha sett eller kanske kontorshotell man kan besöka?

Vi funderar på att ta en sväng till Silicon Valley en fredag så man kan hänga på någon bar på eftermiddagen och tjöta skit med folk som gått på AW :D

LoveMachine
2019-02-14, 09:02
Att cykla till Muir Woods lät jävligt långt tills dess att jag kollade Google maps. Ca 1h från Golden Gate känns ju rätt rimligt. Känns som man kan se en hel del på vägen :)

Nä så långt är det inte, men det går lite uppför om vi säger så. Blev inte bättre att vi körde fel och fick ta om halva stigningen. Men jävlar vad det var nice att glida ner längs serpentinvägen mot Muir Woods. På vägen hem så tog vi färjan från Sausalito för att spara lite tid och hinna basta på hotellet innan middagen.

Librish
2019-02-17, 07:59
Förresten så jobbar både jag och min polare som programmerare och gillar teknik i allmänhet.

Några tips på företag man bör ha sett eller kanske kontorshotell man kan besöka?

Vi funderar på att ta en sväng till Silicon Valley en fredag så man kan hänga på någon bar på eftermiddagen och tjöta skit med folk som gått på AW :D

Jobbar som utvecklare här, Silicon Valley är lite för utbrett för att det ska vara lätt att hitta en AW "naturligt" (plus att många stora företag kör sina egna AWs på kontoret) men ni kan säkert hitta någon meetup in San Fransisco. PMa om du vill har mer info.

Mickee
2019-02-18, 11:37
Nä så långt är det inte, men det går lite uppför om vi säger så. Blev inte bättre att vi körde fel och fick ta om halva stigningen. Men jävlar vad det var nice att glida ner längs serpentinvägen mot Muir Woods. På vägen hem så tog vi färjan från Sausalito för att spara lite tid och hinna basta på hotellet innan middagen.

Haha ne man får planera sin väg noggrant om man ska upp för branta stigningar! :D

Jobbar som utvecklare här, Silicon Valley är lite för utbrett för att det ska vara lätt att hitta en AW "naturligt" (plus att många stora företag kör sina egna AWs på kontoret) men ni kan säkert hitta någon meetup in San Fransisco. PMa om du vill har mer info.

Okej kul! Ja det kan jag tänka mig. Får kolla efter lite meetups.

Schyst! Drar iväg ett PM sen :)