handdator

Visa fullständig version : Äter jag en onormal Mängd/Volym mat?


lifteatrepeat
2019-02-11, 18:54
Tjenixen!

Såhär ligger det till: Under universitetstiden bulkade jag på grund av bekvämlighet på två mål mat om dagen vilken resulterade i att jag dagligen tryckte i mig måltider i storleksordningen 250g okokt pasta + 300g kyckling.
Tvångsåt regelbundet förbi mättnadskänslan vilket jag tyvärr tror har stört mina mättnadssignaler sedan dess. Under sommarens deff testade jag på IF vilket i kombination med att jag blev rätt jävla lean gav upphov till ytterliggare binge-beteenden/måltider och i ärlighetens namn ett rätt osunt förhållande till mat.

Mitt mål nu är att försöka normalisera mitt ätande till rimliga mängder mat och portioner, och tänkte därför be om er input gällande följande dagsintag av käk:
(Jag är alltså intresserad av om MÄNGDEN mat och portionsstorlekarna, inte energiinnehåll och liknande, är avvikande)

Frukost:

90g havregryn
80g blåbär
40g whey
40g jordnötssmör
150g kvarg

Lunch:

250g kyckling (tillagad vikt)
350g grönsaker av diverse valör

Pre-workout:

en burk sardiner (125g)
80g okokt basmatiris
100g frusen grönkål


Middag:

300g sötpotatis
en hel tomat
100g frusen grönkål
2 ägg
110g kalkonbacon.


Jag är inte nojjig över själva näringsvärdet på maten då jag känner att jag har den skiten locked down och i princip aldrig avviker från mina macros, men för den nyfikne ser splitten ut såhär:

200p/220c/85f ~2500kcal till en 24 årig man på 180 cm 67kg, tränar 12 gånger i veckan inklusive cardio.

Om någon annan har input gällande bingeande/mängd mat ni äter och liknande skulle även det vara intressant.

Tack!

Xead
2019-02-11, 19:32
Jag tycker personligen att du äter på tok för lite mat. Volymmässigt är den väl kanske okej, men det är ju deff-kost du lever på för guds skull (om jag förstår det rätt ligger du inte i deff längre).

Jag äter nästan det dubbla, tränar inte ens hälften så mycket och har liknande stats (längd/vikt). Inte konstigt om du hetsäter på ett så saftigt underskott.

sumialic
2019-02-11, 19:37
Varför är det osunt att äta för mycket i en och samma måltid? Visst, jag har väl också hört att äta sig proppmätt inte är bra, men samtidigt har jag även läst att endast två mål om dagen är fördelaktigt.

Sorry om jag kapar tråden lite, men vill du utveckla det där med att äta för mycket vid en måltid? Själv äter jag bara två mål om dagen och trycker ofta i mig ett halvt kilo broccoli + 200g annat grönt utöver en stor portion musli, 2-3 mackor med makrill, lite nötter och 200g kyckling.

Termy
2019-02-11, 19:59
En mage i snitt kan väl töja sig upp till 4 liter enligt vissa siffror. Själv var jag nog flera gånger på gränsen till den faktiska förmågan till vad min mage kunde hålla med typ 2 st 2+kg-måltider inom loppet av 3 timmar när jag var i början av mitt IF-bingande (för flera år sedan). Följden av det blev halsbränna, så det är ju en risk i alla fall. Undvik att sova direkt efter att du käkat mycket mat och undvik att jogga/hoppa eller något annat dumt som kan få allt maginnehåll att hoppa uppåt.

Numera blir det kanske 2500-3000-kcal i en måltid på kvällen och 1500kcal till lunch. Om du vill ha någon annans erfarenhet och någon slags jämförelse skulle din pasta/kycklingmåltid volymmässigt komma upp i mindre än hälften av min kvällsmat jag får i mig varje dag, men så väger jag 13kg mer också. En effekt kan vara att man (som jag i alla fall) vid två stora måltider per dag i princip aldrig blir hungrig (på gott och ont?).

Personligen gillar jag den ätstilen. Man kan äta sig mätt och belåten och ändå hålla sig på de macros man vill ha (om man nu vill gå upp eller ned i vikt, spelar knappt roll logistiskt då det är lätt att manipulera några livsmedel i megamåltiderna för att hamna på plus eller minus).

smerk
2019-02-11, 20:51
Jag äter trippla kolhydratsmängden som du de flesta måltider, samt det dubbla köttintaget. Jag tycker personligen att jag äter för lite

Diomedea exulans
2019-02-11, 20:57
Om du:

1) Ligger på kaloribalans, och
2) delar upp mängden mat på 4 lika stora delar

så borde du automatiskt få "lagom stora" måltider.

Med det sagt tycker jag det ser normalt ut, fast jag har ingen aning om hur stort 80 g okokt ris blir som kokt.

Southmountain25
2019-02-12, 14:01
Jag tror du äter för lite. Med 12 pass/vecka + din unga ålder tror jag att, oavsett mål med träningen, fler kolisar/dag skulle ge dig bättre pass och i sin tur bättre resultat från dem.

Testa en period och känns efter, vettja!

lifteatrepeat
2019-02-12, 20:38
Jag tror du äter för lite. Med 12 pass/vecka + din unga ålder tror jag att, oavsett mål med träningen, fler kolisar/dag skulle ge dig bättre pass och i sin tur bättre resultat från dem.

Testa en period och känns efter, vettja!

Som sagt, egentligen inte input över energi/macros jag var ute efter, utan snarare kring volymen mat. Sorry om jag låter något snäsig, uppskattar din input :)

Varför är det osunt att äta för mycket i en och samma måltid? Visst, jag har väl också hört att äta sig proppmätt inte är bra, men samtidigt har jag även läst att endast två mål om dagen är fördelaktigt.

Sorry om jag kapar tråden lite, men vill du utveckla det där med att äta för mycket vid en måltid? Själv äter jag bara två mål om dagen och trycker ofta i mig ett halvt kilo broccoli + 200g annat grönt utöver en stor portion musli, 2-3 mackor med makrill, lite nötter och 200g kyckling.

Handlar egentligen inte om att jag inbillar mig att det har direkta hälsoeffekter, mer att det påverkar mig negativt psykist/är socialt inkompatibelt

Jag tycker personligen att du äter på tok för lite mat. Volymmässigt är den väl kanske okej, men det är ju deff-kost du lever på för guds skull (om jag förstår det rätt ligger du inte i deff längre).

Jag äter nästan det dubbla, tränar inte ens hälften så mycket och har liknande stats (längd/vikt). Inte konstigt om du hetsäter på ett så saftigt underskott.

Tack för inputten. Tänker du på kalorimängden?

Xead
2019-02-13, 06:19
Tack för inputten. Tänker du på kalorimängden?

Precis. Hade bumpat upp den med i alla fall 1000 kcal, gärna mer men du kanske har lätt att lägga på dig?

2500 kcal är typ vad en aktiv kvinna ligger på och du tränar 12 pass/v + cardio. Talar sitt tydliga språk tycker jag. :)