handdator

Visa fullständig version : Josef Eriksson 10x10


david80
2019-02-10, 22:15
Nån här som testat Josef Erikssons 10x10, det som finns att köpa på ******, och som finns i styrkelabbets app.
Jag testade att köra första passet idag men blev lite fundersam på hur 10x10 ska kännas. Tyckte ändå det kändes ganska lätt. Behövde inte mer än kanske max 90 sek vila mellan seten. Har jag satt ett för lågt 1 rm då?

ceejay
2019-02-10, 23:18
Det är alltid bättre att börja för lätt. Det är lättare att höja vikten än sänka den.

spoon
2019-02-11, 07:56
Jag har testat och det programmet gav mig ingenting. Tråkigt var det också.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Gymmis
2019-02-11, 10:08
Jag har kört det med en viss förändring jämfört med originalet ett par vändor.

Jag började så lågt som programmet föreskriver körde 2-3 pass på den vikten. Körde nästa pass med 5x10 på samma vikt och 5x10 + 2,5kg. Körde sedan på känn med samma upplägg eller med 10x10 på den nya vikten nästa pass. Höll på så tills jag kunde göra 10x10 70% av mitt gamla 1RM. Då gick jag över till andra delen av programmet.

Jag var noga med att göra allt komplement. När passen började bli svettiga så gick jag över till att köra 3 pass i veckan istället för ett pass varannan dag. Tog också längre vila mellan de sista seten när det började ta emot.

I den andra delen av programmet har jag i princip inte gjort några förändringar.

Fick inga stora ökningar, men det har jag aldrig fått i bänk av något program någonsin. Tuttarna växte och jag la 5kg respektive 2,5 kg på mitt max vilket är ett av de bästa resultaten jag fått i bänk på så pass kort träningsperiod.

d1anny2
2019-02-11, 10:47
Jag körde första halvan, sedan fick jag ont ovanpå axeln. Inser i efterhand att jag inte nöp till bakåt med skulderbladen ordentligt.

Gillade programmet.

Duschen
2019-02-11, 10:50
Jag ökade 10 kg under en omgång med det programmet. :thumbup:

Hanse
2019-02-11, 10:59
Jag ökade 10 kg under en omgång med det programmet. :thumbup:

Hur upplevde du programmet? Var det lagom volym?
För mycket kompletteringsövningar?

nukz
2019-02-11, 11:21
Jag har testat och det programmet gav mig ingenting. Tråkigt var det också.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Samma här.

Taragon
2019-02-12, 09:28
Svintråkigt program men jag ökade 10kg första vändan och sen ytterligare 2.5kg nästa vända så är ändå nöjd :)

An Iron Soul
2019-02-12, 14:34
Jag har testat och det programmet gav mig ingenting. Tråkigt var det också.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Samma här.
Jag blev t.o.m svagare. :d *facepalm*

Duschen
2019-02-12, 15:09
Hur upplevde du programmet? Var det lagom volym?
För mycket kompletteringsövningar?

Det var betydligt mer bröstvolym än vad jag var van med, men jag upplevde det inte som något problem alls. Jag tyckte snarare det var tvärt om, att det var roligt att prova på någonting helt nytt som jag inte har provat förut. Kompletteringsövningarna var det inga problem med heller.

Jag kan rekommendera att prova på en runda iaf!

Ladugårdsdörr
2019-02-12, 16:10
Hur är programmet uppbyggt i generella drag? Mycket högreps?

muddler
2019-02-12, 16:11
Jag har testat och det programmet gav mig ingenting. Tråkigt var det också.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Måste +1a detta. Det som alltid funkat för mig är mm2k (för bänk just, har även kört smolov jr men det gick jag totalt in i väggen av).

DiktatorN
2019-02-12, 23:13
Har tagit mig en titt på programmet. Ville testa det men det har inte blivit av. Rent spontant så tycker jag det är på tok för mycket assistansövningar. Vilket är något jag inte tror så mycket på, min filosofi är att vill man blir stark i en övning så ska den allra största majoriteten av träningen vara på den övningen och inte så mycket assistansövningar. Med det sagt så är det Josef som bänkat 250 och inte jag.

Hur är programmet uppbyggt i generella drag? Mycket högreps?

10x10 på 58% av 1RM, 10 gånger utfört på 20 dagar. Sedan efter det en toppningsfas som också är 10 pass på 20 dagar. Plus en jävla massa assistansövningar (för mycket tycker jag). Men har som sagt inte testat.

Erik_Hellström
2019-02-13, 10:56
Utan att ha läst Josefs tolkning av 10x10 så gissar jag att det är snarlikt originalet som brukar refereras till som "German volume training"?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/German_volume_training

10x10 i valfri basövning är i vilket fall en upplevelse som alla bör testa på någon gång, kräver viss typ av pannben efter några veckors linjär progression även om man inleder med "bara" omkring 60% av 1RM.

Tycker personligen set 6-7 kan vara bland de jobbigaste, sedan brukar det släppa en spärr inför set 8-9 (har med "neural adaption" att göra enligt vad jag läst i någon äldre artikel om träningssättet)

DiktatorN
2019-02-13, 11:26
Utan att ha läst Josefs tolkning av 10x10 så gissar jag att det är snarlikt originalet som brukar refereras till som "German volume training"?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/German_volume_training

10x10 i valfri basövning är i vilket fall en upplevelse som alla bör testa på någon gång, kräver viss typ av pannben efter några veckors linjär progression även om man inleder med "bara" omkring 60% av 1RM.

Tycker personligen set 6-7 kan vara bland de jobbigaste, sedan brukar det släppa en spärr inför set 8-9 (har med "neural adaption" att göra enligt vad jag läst i någon äldre artikel om träningssättet)

Nej det är inget som GVT. Det finns ingen progression i 10x10 utan det är bara samma belastning hela tiden. Såvida man inte kör flera cyklar av programmet. Men det tror jag inte att man vill göra för länge ändå i och med att träningsfrekvensen är väldigt hög i detta program.

d1anny2
2019-02-13, 16:13
Minns som några här säger att det var alla assistansövningar efter tio set bänk som var drygast att ta sig igenom.

Mouline
2019-02-13, 19:46
Gick från 135 till 150 kg på 2 vändor 10x10.
Kör 2.0 just nu och redan ökat med 10kg (160) och är halvvägs in..