handdator

Visa fullständig version : Vad händer med vikten?


Zeuligan
2019-02-08, 11:21
Jag är lite nyfiken på att höra vad någon som är insatt i ämnet, på riktigt, har att säga om följande.

Jag har kört ca 1500 (+- 100) kalorier intag senaste 8v (väger 97kg och är 186cm).
Senaste veckan har jag kört inte mindre än 7 tunga cardiopass på 6 dagar (1d vila efter 3dje) (dubbla spinningpass (2x55), långa spinning pass (2x75) och 3 enkla (3x55)) men jag har gått upp 1,65kg.

0 socker, minimalt med fett och bara grönsaker, böner, linser, samt endast vatten.

Hur f-n går det ihop sig?

Vad är det jag missar, något, ex fett, som behövs för att bränna fett?

Förr-förra veckan hade jag som exempel samma kost, men 11h styrkepass och gick upp 1kg, åt "dåligt" (en veggoburgare och lite grönsaker med dipp) på helgen och gick ner 2kg följande 4dagar.

Bossebäver
2019-02-08, 11:24
Jag är lite nyfiken på att höra vad någon som är insatt i ämnet, på riktigt, har att säga om följande.

Jag har kört ca 1500 (+- 100) kalorier intag senaste 8v (väger 97kg och är 186cm).
Senaste veckan har jag kört inte mindre än 7 tunga cardiopass på 6 dagar (1d vila efter 3dje) (dubbla spinningpass (2x55), långa spinning pass (2x75) och 3 enkla (3x55)) men jag har gått upp 1,65kg.

0 socker, minimalt med fett och bara grönsaker, böner, linser, samt endast vatten.

Hur f-n går det ihop sig?

Vad är det jag missar, något, ex fett, som behövs för att bränna fett?

Förr-förra veckan hade jag som exempel samma kost, men 11h styrkepass och gick upp 1kg, åt "dåligt" (en veggoburgare och lite grönsaker med dipp) på helgen och gick ner 2kg följande 4dagar.

Vad är det du frågar egentligen?

Zeuligan
2019-02-08, 11:25
med den träningsvolymen, borde jag inte gå ner istället för upp? Om ens i vatten... men upp nästan 2kg från 7 cardiopass på 6dagar. Fattar inte

Har kört strikt kost i nästan 12v, "slarvat" 2 gånger under den perioden och gått ner rejält direkt efter dagarna med högre intag av fram för allt fett (dock minimalt, bara mer än den normala dagen), men de övriga träningsveckorna går jag upp

Diomedea exulans
2019-02-08, 11:25
Vad är det du frågar egentligen?

Varför hen inte går ner i vikt.

vicarious
2019-02-08, 11:37
Den mest logiska och fysiologiska förklaringen är att vad du tror är kaloriunderskott faktiskt inte är det. Detta kan bero på flera saker. Antingen räknar man fel på sitt kaloriintag (medvetet eller omedvetet), eller så förbrukar man inte så mycket energi som man tror. Energiförbrukning kan ha sjunkit allt eftersom man går ned i vikt. Kroppen kanske kompenserar genom att sänka ens NEAT (ens vardagliga aktivitet som inte är träning). Dessa saker sker oftast omedvetet.

En viktnedgång är sällan linjär. Vikten kan fluktuera från dag till dag. Just därför är det klokt att väga sig varje dag, och inte en gång i veckan. Det viktiga är att trenden går nedåt.

Zeuligan
2019-02-08, 12:19
Den mest logiska och fysiologiska förklaringen är att vad du tror är kaloriunderskott faktiskt inte är det. Detta kan bero på flera saker. Antingen räknar man fel på sitt kaloriintag (medvetet eller omedvetet), eller så förbrukar man inte så mycket energi som man tror. Energiförbrukning kan ha sjunkit allt eftersom man går ned i vikt. Kroppen kanske kompenserar genom att sänka ens NEAT (ens vardagliga aktivitet som inte är träning). Dessa saker sker oftast omedvetet.

En viktnedgång är sällan linjär. Vikten kan fluktuera från dag till dag. Just därför är det klokt att väga sig varje dag, och inte en gång i veckan. Det viktiga är att trenden går nedåt.

Äter exakt samma som min flickvän som är hälften så tung, allt vägs och mäts (viktväktarna) och det enda som skiljer är - under styrkeveckor en PWO shake med 3 skopor protein i.

Väger mig varje dag, trend-datan jag skrev ovan

Diomedea exulans
2019-02-08, 12:21
Kroppen håller nog vätska och grejer. En vacker dag inom kort kommer det säga "poff" och du kommer vakna 4 kg lättare.