handdator

Visa fullständig version : Deffar med Burger King 5 dagar i veckan


Cykelvasan
2019-02-07, 21:13
Ligger på deff just nu. Ska ned från 100kg (0 muskler, bara tjock) till 80kg. Kommit ner på 95kg hittills. Äter ingen frukost, Burger King till lunch (hamburgare, pommes, cola zero) på exakt 1000 kcal och sedan inget mer förrän middag på kvällen då jag käkar husmanskost för 900 kcal. Totalt 1900 kcal.

De dagar jag överskrider 1900 kcal så kör jag motionscykel som kompenserar de kcal jag överskridit med. Tränar även lite rodd och lite styrketräning varje vecka.

Tankar? Mår asgött och går ned i vikt :)

Pepz
2019-02-07, 21:25
vill du ha lite kvalitet på kroppen så tränar du rejält med styrketräning.

Näringsbristen kan bli påtaglig om ett tag då burgerkingmålet inte direkt är späckat med näring

sumialic
2019-02-08, 00:05
Min tanke är att du misshandlar din kropp och att jag, där jag befinner mig idag, inte kan förstå hur någon frivilligt kan leva så.

Cykelcykel
2019-02-08, 05:58
Misshandel är väl att ta i?
Han äter som typ de flesta i svergie gör
Men samtidigt ligger på underskott vilket är positivt för honom

rbn
2019-02-08, 06:26
Så överkasst är det inte. Ett burgerking-mål är i det stora hela kött, bröd och potatis samt endel fett och protein. Inte top-notch men om han håller sig nöjd med denna 'fix' och det innebär att han går ner i vikt så why not. Du kan ju variera det ett par dagar i veckan iaf.

Husmanskost kan vara lite vadsom och förhoppningsvis bra mat. Inget konstigt där. Jag hade definitivt lagt till styrketräning och en stor portion grönsaker varje dag.

TotteShaped4Life
2019-02-08, 06:30
Inga problem med Burger King, protein, fett o kolhydrater. Dock funderar jag på hur mycket grönsaker som ingår i den övriga kosten.

Vincente
2019-02-08, 07:06
Den lunchen är relativt jättekass.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

blåvitt
2019-02-08, 07:43
Misshandel är väl att ta i?
Han äter som typ de flesta i svergie gör
Men samtidigt ligger på underskott vilket är positivt för honom

Sorgligt men sant

vicarious
2019-02-08, 11:29
Hur mycket protein får du i dig? Om man bryr sig om vad viktnedgången består av bör man inte enbart fokusera på kalorierna utan även lägga vikt på högt proteinintag och regelbunden styrketräning.

Att sedan se till att man täcker näringsbehov och äter mat som man håller sig mätt på är också klokt om man har tänkt hålla på en längre tid än några veckor.

sumialic
2019-02-08, 11:44
Misshandel är väl att ta i?
Han äter som typ de flesta i svergie gör
Men samtidigt ligger på underskott vilket är positivt för honom

Nu var jag lite väl snabb och missade att han även åt husmanskost, men såvida den måltiden inte är riktigt bra är det i min värld att misshandla sin kropp. Jag har själv levt på skitmat stora delar av mitt liv, men det är ju inte direkt så att man bygger bra förutsättningar för ett hälsosamt liv med det. Att de flesta i Sverige äter så är ju inget annat än sorgligt.

smerk
2019-02-08, 11:48
Äter medelsvensson verkligen så mycket snabbmat? Tycker inte att det stämmer för folk i 20-årsåldern iallafall. Det kanske kommer med stressigt job, familj och barn m.m.

Diomedea exulans
2019-02-08, 11:49
Låter som ett väldigt behagligt sätt att banta på.

Ännu bättre: Efteråt kan du trycka dit foliehattar som kommer med påståenden som "en enda hamburgare innehåller hela ens dagsbehov i kalorier" med "jag bantade ner mig 20 kg samtidigt som jag åt på Burger King varje dag".

King Grub
2019-02-08, 11:52
En Whopper innehåller:

Nötkött, tomat, sallad, majonnäs, sallad, ketchup, saltgurka och lök.

Exakt på vilket sätt misshandlar man sin kropp genom att äta det?

Pommes:en är potatis och olja. En stor ger 14,1 gram fett varav 4,3 gram mättat, 4,4 gram kostfiber och inget socker.

Är det så dåligt?

sumialic
2019-02-08, 12:22
En Whopper innehåller:



Exakt på vilket sätt misshandlar man sin kropp genom att äta det?

Pommes:en är potatis och olja. En stor ger 14,1 gram fett varav 4,3 gram mättat, 4,4 gram kostfiber och inget socker.

Är det så dåligt?

Via avsaknad av mer näringsrik mat, grönsaker, frukt. Maten i sig är inte speciellt dålig, handlar mer om vad man inte får i sig när man bara väljer att äta det.

blåvitt
2019-02-08, 12:26
En Whopper innehåller:



Exakt på vilket sätt misshandlar man sin kropp genom att äta det?

Pommes:en är potatis och olja. En stor ger 14,1 gram fett varav 4,3 gram mättat, 4,4 gram kostfiber och inget socker.

Är det så dåligt?

Tänker mest på det där med variation

Diomedea exulans
2019-02-08, 12:29
Tänker mest på det där med variation

Är det misshandel att äta gröt varje morgon till frukost också som 70 % av svenska folket?

sumialic
2019-02-08, 12:31
Är det misshandel att äta gröt varje morgon till frukost också som 70 % av svenska folket?

Om man bara äter det under hela dagen och varje dag? Ja.

Diomedea exulans
2019-02-08, 12:32
Om man bara äter det under hela dagen och varje dag? Ja.

Har ALLA i hela tråden missat att han äter husmanskost på kvällen?

sumialic
2019-02-08, 12:35
Har ALLA i hela tråden missat att han äter husmanskost på kvällen?

Nej, men jag gjorde det och jag är den enda som har påstått att han misshandlar sin kropp. Frågan är om du har missat något? :)

Diomedea exulans
2019-02-08, 12:39
Nej, men jag gjorde det och jag är den enda som har påstått att han misshandlar sin kropp. Frågan är om du har missat något? :)

Ja, att blåvitt inte höll med dig. Trodde han syftade på att du hade rätt när han skrev "sorgligt men sant".

Hursomhelst har jag svårt att se varför denna bantning är "dålig", det rör sig gissningsvis om något som bara ska göras under några månader också.

sumialic
2019-02-08, 13:04
Ja, att blåvitt inte höll med dig. Trodde han syftade på att du hade rätt när han skrev "sorgligt men sant".

Hursomhelst har jag svårt att se varför denna bantning är "dålig", det rör sig gissningsvis om något som bara ska göras under några månader också.

Om vi nu förutsätter att han bara äter BK som jag trodde, varför skulle man vid deff välja att byta ut kalorisnål och näringsrik mat med kaloririk och näringsfattig? Nu kan bara trådskaparen svara på detta, men BK 5 dagar i veckan verkar snarare vara standard. Sen kanske han har mer utrymme för näringsrik mat när han väl har deffat klart och då är det ju ingen big deal.

Svårt att ge ett bra svar utan att veta vad som äts i övrigt. Men gå ner i vikt på det lär ju inte vara några problem oavsett, det kan man göra på vilken kost som helst. Är husmanskosten (och eventuellt kosten efter deff) däremot bara falukorv och potatismos så skulle jag definitivt påstå att det är dåligt. I alla fall om man vill bygga bra förutsättningar för ett hälsosamt liv.

Som sagt, svårt att ge ett bra svar utan att veta vad kosten utanför BK faktiskt innebär.

Diomedea exulans
2019-02-08, 13:13
Om vi nu förutsätter att han bara äter BK som jag trodde, varför skulle man vid deff välja att byta ut kalorisnål och näringsrik mat med kaloririk och näringsfattig? Nu kan bara trådskaparen svara på detta, men BK 5 dagar i veckan verkar snarare vara standard. Sen kanske han har mer utrymme för näringsrik mat när han väl har deffat klart och då är det ju ingen big deal. Oavsett vad svaret är så gör det ju inte deffen dålig. Om trådstartaren är okej med att gå runt lite mindre mätt jämfört med om han hade ätit kycklingfilé och broccoli så är det ju inget problem. Men som svar på din fråga, han kanske helt enkelt älskar smaken av det? Den biten kan vara viktigare för psyket än mättnadskänslor.

Svårt att ge ett bra svar utan att veta vad som äts i övrigt. Men gå ner i vikt på det lär ju inte vara några problem oavsett, det kan man göra på vilken kost som helst. Är husmanskosten (och eventuellt kosten efter deff) däremot bara falukorv och potatismos så skulle jag definitivt påstå att det är dåligt. I alla fall om man vill bygga bra förutsättningar för ett hälsosamt liv.

Som sagt, svårt att ge ett bra svar utan att veta vad kosten utanför BK faktiskt innebär.
Gissningsvis varierar han husmanskosten. Notera att han var väldigt specifik med vad han åt på BK (hamburgare, pommes, cola zero), han skrev inte bara "BK-mat". Om han nu bara åt falukorv och potatismos på kvällen, tror du då inte att han hade skrivit det istället för "husmanskost"? Den mest troliga förklaringen är att han varierar kvällsmaten, men väger och räknar så att det alltid är 900 kcal.

Men visst, vi kan inte veta... Men då ska vi inte sitta och säga att det "nog är dåligt" heller.

Kischen
2019-02-08, 13:36
Folk är så hysteriska. Det går bra att äta burger king varje lunch, försök ta igen det som eventuellt missat under lunchen dom övriga måltiderna.

blåvitt
2019-02-08, 14:22
Ja, att blåvitt inte höll med dig. Trodde han syftade på att du hade rätt när han skrev "sorgligt men sant".

Hursomhelst har jag svårt att se varför denna bantning är "dålig", det rör sig gissningsvis om något som bara ska göras under några månader också.

Jag syftade på biten om hur att det inte är så olika vad de flesta svenskar äter :)

sumialic
2019-02-08, 14:47
Men visst, vi kan inte veta... Men då ska vi inte sitta och säga att det "nog är dåligt" heller.

Lika lite ska vi sitta och säga att det inte är dåligt.

Trådskaparen bad om tankar och av den begränsade information han har givit har han fått en hel del varierande sådana att gå på.

Det kan vara jättebra och det kan vara jättedåligt (beroende på vad man nu vill eftersträva). BK målet i sig självt har väl varken negativ eller positiv påverkan på hälsan (förutom lightläsken då som eventuellt inte är bra). För psyket kanske det är jättebra för TS.

Cykelcykel
2019-02-08, 14:54
Lightläsken är ju det bästa.
God dryck utan kalorier!!!

sumialic
2019-02-08, 15:05
Lightläsken är ju det bästa.
God dryck utan kalorier!!!

Ja, om det är det enda man bryr sig om så.

Ska väl tilläggas att oljan i pommesen eventuellt inte är bra heller.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5616019/

Inte helt insatt i det där dock, men skulle själv inte äta friterat 5 gånger i veckan.

TotteShaped4Life
2019-02-08, 15:40
- Why do people often say fast food isn't nutritious?
- Because people are dumb as utter shit. And have been programmed to think that 'fast food' is inherently inferior to 'non fast food' even though the average salad at a restaurant often has more calories and worse macros than certain foods at McDonalds (Lyle McDonald)

geoff
2019-02-08, 16:25
...even though the average salad at a restaurant often has more calories and worse macros than certain foods at McDonalds (Lyle McDonald)
Inte konstigt att han tycker/säger så...






*hint, kolla efternamnet*
:cool::smash:

TotteShaped4Life
2019-02-08, 16:58
Inte konstigt att han tycker/säger så...






*hint, kolla efternamnet*
:cool::smash:
Haha... missade jag helt. Observant av dig!

Bärsärk
2019-02-08, 19:25
Jag förstår inte hur du kan klara dig på det bara rent mättnadsmässigt, äter jag ett standard mål på BK är jag hungrig och kan äta igenom inom 60 minuter. Lite samma sak som att äta pannkakor

Langster
2019-02-08, 20:18
Jag förstår inte hur du kan klara dig på det bara rent mättnadsmässigt, äter jag ett standard mål på BK är jag hungrig och kan äta igenom inom 60 minuter. Lite samma sak som att äta pannkakor

Å andra sidan kan jag se fördelar med att inte äta jättestora mättande, kalorisnåla mål under deff. Om man klarar det. Då kommer man kanske inte ha världens hungrigaste OCH mest uttänjda mage när man är ”klar”.
Jag tror inte det är smart att vänja sig vid stora måltider, kalorisnåla eller ej.

Diomedea exulans
2019-02-08, 21:24
Jag förstår inte hur du kan klara dig på det bara rent mättnadsmässigt, äter jag ett standard mål på BK är jag hungrig och kan äta igenom inom 60 minuter. Lite samma sak som att äta pannkakor

Ibland händer det att jag är hungrig men inte kan eller bör äta ändå av någon anledning (t ex att jag vaknar mitt i natten) och då brukar det gå över om jag bara låter det vara. Sen kan det gå väldigt länge innan jag blir hungrig igen. Så svaret på hur han klarar sig kan vara så enkelt som "han väntar en stund så går det över".

Pokkes
2019-02-08, 22:55
Ja, att blåvitt inte höll med dig. Trodde han syftade på att du hade rätt när han skrev "sorgligt men sant".

Hursomhelst har jag svårt att se varför denna bantning är "dålig", det rör sig gissningsvis om något som bara ska göras under några månader också.

Troligtvis för låg mängd protein och därmed stor risk för förlust av muskelmassa.

Gluffgluff
2019-02-16, 12:29
Ta bort pommesen och ät mer hamburgare, ska du snåla på carbs så lägg till ett par tre köttpuckar på lunchburgaren. Det blir godare, du lär stå dig längre och så får du i dig ordentligt med protein.. Fast du äter på burgerking med rabattkuponger va? Du kan inte äta gott, billigt och hälsosamt i stadsmiljö kompis.

Cykelvasan
2019-08-04, 22:42
Uppdatering 6 månader senare: Nu nere på 83,5kg. Tidigare var målet 80kg, men har reviderat min målsättning och kommer vandra vidare ner till 75kg är tanken. Gått riktigt bra hittills!

CalleP
2019-08-04, 23:13
Uppdatering 6 månader senare: Nu nere på 83,5kg. Tidigare var målet 80kg, men har reviderat min målsättning och kommer vandra vidare ner till 75kg är tanken. Gått riktigt bra hittills!


Gött jobbat! : ) Hur har du upplevt deffen hitills, bara kört med BK till lunch eller varierat emellan åt?

Cykelvasan
2019-08-05, 07:51
Gött jobbat! : ) Hur har du upplevt deffen hitills, bara kört med BK till lunch eller varierat emellan åt?

Pga lite ändrade jobbförhållanden emellanåt så har det inte blivit BK 5 dagar i veckan som trådstarten, men det har åtminstone blivit 3 eller 4. Jag önskar att jag kunde säga att jag har tröttnat på deras mat nu, men inte ett dugg..

EagleEye
2019-08-05, 13:57
Om man bortser från att det kanske inte är det nyttigaste alternativet; hur är det med hygien aspekten?

Har du blivit dålig i magen någon gång?

Aryt
2019-08-05, 14:36
Om man bortser från att det kanske inte är det nyttigaste alternativet; hur är det med hygien aspekten?

Har du blivit dålig i magen någon gång?

Snabbmat på erkända kedjor är typ det säkraste du kan äta iaf när du är utomlands.

Undantag konserver eller annan egenmatlagning.

Hanse
2019-08-05, 19:01
Snabbmatshaken serverar bättre mat än 90% av alla vanliga lunchhak. Så orkar man inte fixa matlåda så kan snabbmatsställen vara ett mycket bra alternativ.
Någon påpekade i tråden att ta faktiskt äter husmanskost på kvällarna... som om det per automatik betyder att kosthållningen blir bättre... men är det alltid bättre med det som i dag kallas husmanskost? Fiskpinnar och lite ris? Eller pasta? Hur mycket bättre är pasta än BK?
Är målet att gå ner i vikt så är kaloriunderskott det viktiga. Inte vad man äter.
Många här på kolo lever på typ kyckling med ris och lite broccoli och har likt förbannat skitfysiker med lite muskler och långt över 10% kroppsfett.

Aryt
2019-08-05, 19:59
Snabbmatshaken serverar bättre mat än 90% av alla vanliga lunchhak. Så orkar man inte fixa matlåda så kan snabbmatsställen vara ett mycket bra alternativ.
Någon påpekade i tråden att ta faktiskt äter husmanskost på kvällarna... som om det per automatik betyder att kosthållningen blir bättre... men är det alltid bättre med det som i dag kallas husmanskost? Fiskpinnar och lite ris? Eller pasta? Hur mycket bättre är pasta än BK?
Är målet att gå ner i vikt så är kaloriunderskott det viktiga. Inte vad man äter.
Många här på kolo lever på typ kyckling med ris och lite broccoli och har likt förbannat skitfysiker med lite muskler och långt över 10% kroppsfett.

Det är ju patetiskt om folk kallar fiskpinnar+ris för husmanskost.
BK men utan strips och dricka är ju ganska okej ändå.

Håller dock med om skitfysiker och hög kroppsfett.

EagleEye
2019-08-06, 09:58
Snabbmat på erkända kedjor är typ det säkraste du kan äta iaf när du är utomlands.

Undantag konserver eller annan egenmatlagning.

Jaså? McDonalds har ju på senare år byggt om sina restauranger så att man ska kunna se in i köket, för att personalen inte ska kunna snuska sig med maten.

De Burger King jag besökt har det inte.

Cykelvasan
2019-08-06, 23:23
Om man bortser från att det kanske inte är det nyttigaste alternativet; hur är det med hygien aspekten?

Har du blivit dålig i magen någon gång?

Inte en enda gång!

Helgehorse
2019-08-07, 09:12
En Whopper innehåller:



Exakt på vilket sätt misshandlar man sin kropp genom att äta det?

Pommes:en är potatis och olja. En stor ger 14,1 gram fett varav 4,3 gram mättat, 4,4 gram kostfiber och inget socker.

Är det så dåligt?

Man får i sig snabba kolhydrater,gluten.. Inflammationer och diabetes kommer som ett brev på posten

Mental
2019-08-08, 15:06
Man får i sig snabba kolhydrater,gluten.. Inflammationer och diabetes kommer som ett brev på posten

Ja, han är nog död inom en vecka om man ska tro de som är oroliga för gluten och kolhydrater.

Personligen så tror jag det kommer gå utmärkt så länge han håller sig någorlunda strikt till energiintaget.

Jag kan klart se varför man kör ett BK upplägg, det är troligen nära jobbet, relativt billigt, gott, snabbt och man slipper laga maten själv.

Gluffgluff
2019-08-08, 17:37
Man får i sig snabba kolhydrater,gluten.. Inflammationer och diabetes kommer som ett brev på posten

Det där stämmer inte. Guidol skrev om antiinflammatorisk kost häromdagen på tyngre.

EagleEye
2019-08-08, 18:00
Alltså, vad är det frågan om egentligen?

BK är skräpmat, punkt slut.

Diomedea exulans
2019-08-08, 18:01
Alltså, vad är det frågan om egentligen?

BK är skräpmat, punkt slut.

Varför?

EagleEye
2019-08-08, 22:33
Icke-mättande, ohygenisk, tvivelaktiga råvaror(köttet), låg proteinhalt per kcal, näringsfattig, tillsatsämnen mm mm mm mm

TotteShaped4Life
2019-08-09, 03:51
Icke-mättande, ohygenisk, tvivelaktiga råvaror(köttet), låg proteinhalt per kcal, näringsfattig, tillsatsämnen mm mm mm mm
Vilka tillsatser menar du? De livsfarliga E-ämnena?

Gluffgluff
2019-08-09, 14:27
Icke-mättande, ohygenisk, tvivelaktiga råvaror(köttet), låg proteinhalt per kcal, näringsfattig, tillsatsämnen mm mm mm mm

De har mig veterligen höga krav på hygien (handskar etc) på alla snabbmatskedjor. Hygienkraven på tex Mcdonalds är mycket högre än på generell lunchrestaurang.

En double cheeseburger på BK ger 30g protein på 480kcal. Det är väl inte så dåligt att stimulera muskelproteinsyntesen med högvärdigt protein och dessutom marginal för under 500kcal?

En Big King XXL ger 56g protein för nästan 1000kcal. Det är väl inget macromord om man äter clean mat till frukost och middag för en energibudget på låt säga 2000kcal?

Tycker man blir rätt skapligt mätt i 3-5 timmar efter en burgare med dubbelpuckar på BK. Var ett par år sedan sist dock. Hälsokost är det väl knappast men bra mycket bättre än falukorv och makaroner.

WHITEFOLKS
2019-08-09, 14:32
Äter man Burger King en gång, genomtänkt husmanskost en gång och något proteinrikt/shake runt träningen så ser jag ingen större anledning till varför det inte skulle fungera.

Ligger man på underskott och dessutom tränar så har jag svårt att se att innehållet i att dagligen äta på Burger King skulle orsaka några hälsoproblem bortom vad man alltid får med rött kött och liknande.

EagleEye
2019-08-09, 23:57
De har mig veterligen höga krav på hygien (handskar etc) på alla snabbmatskedjor. Hygienkraven på tex Mcdonalds är mycket högre än på generell lunchrestaurang.

En double cheeseburger på BK ger 30g protein på 480kcal. Det är väl inte så dåligt att stimulera muskelproteinsyntesen med högvärdigt protein och dessutom marginal för under 500kcal?

En Big King XXL ger 56g protein för nästan 1000kcal. Det är väl inget macromord om man äter clean mat till frukost och middag för en energibudget på låt säga 2000kcal?

Tycker man blir rätt skapligt mätt i 3-5 timmar efter en burgare med dubbelpuckar på BK. Var ett par år sedan sist dock. Hälsokost är det väl knappast men bra mycket bättre än falukorv och makaroner.

Det är raffinerad skräpmat hur du än vrider och vänder på det. Och i proteinhalten räknas proteinet från brödet in (tror jag)

Angående hygienen, det var nyligen en kvinna i hufvudstaden som fick en kackerlacka i sin burgare, artikeln från aftonslaskan kan du googla fram själv. Ett extremfall men ändå, de som jobbar där är nog inte så glada över sina jobb och lägger nog gjärna en spottloska lite här och var för att roa sig i ibland..

Gluffgluff
2019-08-10, 00:39
Det är raffinerad skräpmat hur du än vrider och vänder på det. .
Som proteinpulver, bcaa, proteinbars och Nocco mm. Inte hälsokost direkt men inget som dödar dig en gång om dagen heller.

sumialic
2019-08-10, 10:11
de som jobbar där är nog inte så glada över sina jobb och lägger nog gjärna en spottloska lite här och var för att roa sig i ibland..

lol, hög tro till mänskligheten du.

Du hade själv gjort detta eller om du jobbat där och inte tyckt om det?

blåvitt
2019-08-10, 10:27
När jag jobbade på donken för ett par år sen (i stängt kök) var det oerhört strängt med hygienen och att lägga en loska någonstans fanns inte i föreställningsvärlden. Bra råvaror var det med med stort fokus på svenskt närproducerat både gällande kött och grönsaker när säsongen tillät. Tror BK håller liknande standard på hygienen.

Sagacity
2019-08-10, 17:38
Det finns inte mycket på området men följande studie visade stor fördel till icke-processad mat.
Ett gäng deltagare åt varsin macka gjorde med samma makron. En macka på processade ingredienser (vitt bröd, vegetabiliska fetter, vad-de-nu-har-som-liknar-ost, osv), och en "gjord i köket".

"CONCLUSION:
Ingestion of the particular PF meal tested in this study decreases postprandial energy expenditure by nearly 50% compared with the isoenergetic WF meal. This reduction in daily energy expenditure has potential implications for diets comprised heavily of PFs and their associations with obesity."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20613890

Sagacity
2019-08-10, 17:48
Det där stämmer inte. Guidol skrev om antiinflammatorisk kost häromdagen på tyngre.

Han pratade om konceptet anti-inflammatorisk kost med fokus på de som förespråkar en massa magiska livsmedel och att man tar bort en massa livsmedel som visat sig inflammatoriska i relationsstudier(dvs om själva livsmedlena i sig är inflammatoriska undersöks inte).

Det finns 10 000-tals artiklar som visar på sambandet mellan kost och inflammation så det är inget kontroversiellt.

Följande tex.

"Abstract
Wheat is one of the most consumed cereal grains worldwide and makes up a substantial part of the human diet. Although government-supported dietary guidelines in Europe and the U.S.A advise individuals to eat adequate amounts of (whole) grain products per day, cereal grains contain “anti-nutrients,” such as wheat gluten and wheat lectin, that in humans can elicit dysfunction and disease. In this review we discuss evidence from in vitro, in vivo and human intervention studies that describe how the consumption of wheat, but also other cereal grains, can contribute to the manifestation of chronic inflammation and autoimmune diseases by increasing intestinal permeability and initiating a pro-inflammatory immune response."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705319/

Gluffgluff
2019-08-10, 18:11
Han pratade om konceptet anti-inflammatorisk kost med fokus på de som förespråkar en massa magiska livsmedel och att man tar bort en massa livsmedel som visat sig inflammatoriska i relationsstudier(dvs om själva livsmedlena i sig är inflammatoriska undersöks inte).

Det finns 10 000-tals artiklar som visar på sambandet mellan kost och inflammation så det är inget kontroversiellt.


Gjorde han? Jag tolkade artikeln som att Jacob lade rätt mycket fokus på just gluten och mjölk eftersom de oftast pekas ut som inflammatoriska av häxdoktorer och lchfare. Bland annat tar han upp en studie som visar att uteslutning av gluten påverkar tarmbiotan negativt. Läste jag slarvigt?
Av det du räknar upp så tror jag att processade och oxiderade växtoljor kan vara det mest skadliga i den moderna västdieten.

Ja massor av studier finns det men ingen konsensus, eller har det skett ett genombrott där? Medelhavsdieten är väl det enda som är ens i närheten av signifikanta resultat vid inflammatoriska sjukdomstillstånd, den innehåller lite gluten. Annars hör man att allt från veganism till carnivore botar ditten och datten, lika tröttsam polarisering som höger vs vänster inom politik.

EagleEye
2019-08-10, 18:21
När jag jobbade på donken för ett par år sen (i stängt kök) var det oerhört strängt med hygienen och att lägga en loska någonstans fanns inte i föreställningsvärlden. Bra råvaror var det med med stort fokus på svenskt närproducerat både gällande kött och grönsaker när säsongen tillät. Tror BK håller liknande standard på hygienen.

Vilket skitsnack, McDonalds och BK använder utländskt kött i stor omfattning. Du kan aldrig veta ursprunget på burgaren du käkar där. Och det är för att pressa priserna. Det är bara Max som har 100% svenskt nötkött.

Angående dessa strikta hygienrutiner ni pratar om så vet jag att de existerar, på pappret. Verkligheten är en annan sak. Men visst hygienen är nog bättre än på den lokala thai restaurangen.

Magnus N
2019-08-10, 18:24
Vilket skitsnack, McDonalds och BK använder utländskt kött i stor omfattning. Du kan aldrig veta ursprunget på burgaren du käkar där. Och det är för att pressa priserna. Det är bara Max som har 100% svenskt nötkött.

Angående dessa strikta hygienrutiner ni pratar om så vet jag att de existerar, på pappret. Verkligheten är en annan sak. Men visst hygienen är nog bättre än på den lokala thai restaurangen.

Har du själv jobbat på McD eller BK? För annars tror jag mer på en som jobbat där än en som enbart tror sig veta.

EagleEye
2019-08-10, 19:52
Har du själv jobbat på McD eller BK? För annars tror jag mer på en som jobbat där än en som enbart tror sig veta.

Som sagt, de flesta McDonalds kök är numera öppna så man kan se in och jag har väl för h- ögon att se med. Inte jobbat på McDonalds men väl en annan amerikansk snabbmatskedja.

Det märks att det är många här som käkar på McDonamds..var och en gör som den vill men kom inte och påstå att bortförklaringaringara ni hittar på i era huvuden för att kunna äta där är sanna...för det är de inte. Det är skräpmat med allt vad det innebär.. och nu för tiden inte ens billigt.

Magnus N
2019-08-10, 19:53
Som sagt, de flesta McDonalds kök är numera öppna så man kan se in och jag har väl för h- ögon att se med. Inte jobbat på McDonalds men väl en annan amerikansk snabbmatskedja.

Det märks att det är många här som käkar på McDonamds..var och en gör som den vill men kom inte och påstå att bortförklaringaringara ni hittar på i era huvuden för att kunna äta där är sanna...för det är de inte. Det är skräpmat med allt vad det innebär.. och nu för tiden inte ens billigt.

Om du säger det så. Tror fortfarande inte du har så bra koll

Aryt
2019-08-10, 20:16
EE verkar vara något på spåren https://www.expressen.se/nyheter/lasarna-ater-aldrig-pa-mcdonalds-igen/ *spy*
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/hard-kritik-mot-mcdonalds-hygien-8309167.aspx
https://www.expressen.se/gt/fler-trader-fram-om-mcdonalds-snusket/

De verkar ha stränga regler, men tyvärr ges inte tiden för att följa dessa.

Sagacity
2019-08-11, 10:08
Vilket skitsnack, McDonalds och BK använder utländskt kött i stor omfattning. Du kan aldrig veta ursprunget på burgaren du käkar där. Och det är för att pressa priserna. Det är bara Max som har 100% svenskt nötkött.

Angående dessa strikta hygienrutiner ni pratar om så vet jag att de existerar, på pappret. Verkligheten är en annan sak. Men visst hygienen är nog bättre än på den lokala thai restaurangen.

Helt rätt, McD har ca 45%, BK inget svenskt kött. Sibylla 65%, Max 100%.

Ingen av dem använder svensk potatis. Friterad potatis är väl iofs definitionen av skräpmat så hoppa den :)

https://www.landlantbruk.se/lantbruk/sa-bra-ar-hamburgerkedjorna-pa-att-anvanda-svensk-mat/

Fishta
2019-08-11, 10:36
Vi låter TS slutresultat tala för sig.

Kay123
2019-08-13, 18:06
Ligger på deff just nu. Ska ned från 100kg (0 muskler, bara tjock) till 80kg. Kommit ner på 95kg hittills. Äter ingen frukost, Burger King till lunch (hamburgare, pommes, cola zero) på exakt 1000 kcal och sedan inget mer förrän middag på kvällen då jag käkar husmanskost för 900 kcal. Totalt 1900 kcal.

De dagar jag överskrider 1900 kcal så kör jag motionscykel som kompenserar de kcal jag överskridit med. Tränar även lite rodd och lite styrketräning varje vecka.

Tankar? Mår asgött och går ned i vikt :)

tror du all calories are created equal sa kor pa...

blåvitt
2019-08-13, 18:29
Vilket skitsnack, McDonalds och BK använder utländskt kött i stor omfattning. Du kan aldrig veta ursprunget på burgaren du käkar där. Och det är för att pressa priserna. Det är bara Max som har 100% svenskt nötkött.

Angående dessa strikta hygienrutiner ni pratar om så vet jag att de existerar, på pappret. Verkligheten är en annan sak. Men visst hygienen är nog bättre än på den lokala thai restaurangen.

Jag skrev "fokuserar", det är inte på något sätt synonymt med 100%, så det påståendet behöver du inte lägga i min mun. Det går att veta ursprunget till den grad att det antingen är svenskt eller polskt på just McD.

Ang hygienrutinerna så var det extremt noggrant på just den restaurangen jag jobbade på, just då. Det är min verkliga erfarenhet, inte något som kommer från ett papper. Noggrann handtvätt varje gång man hade varit utanför köket och skulle in igen, samt minst en gång i timmen. Skiftledaren såg militant till att detta följdes. Sen vet jag att just den restaurangen var bra på detta, hoppade in på närliggande McDs där det var sämre: Ändå väldigt bra hygien.
Detta är såklart inte representativt för alla deras restauranger men min egna erfarenhet väger helt klart tyngre än dina antaganden.

Jag avskyr McD som företag, tycker deras personalhantering är hemsk, att maten är äcklig och jag har ätit där kanske 5 gånger de senaste två åren. På många sätt tycker jag att det är skräpmat. Men att det är ett kasst företag med kass mat gör inte att man bara kan hitta på en massa skitsnack.

Helgehorse
2019-08-14, 10:22
Det där stämmer inte. Guidol skrev om antiinflammatorisk kost häromdagen på tyngre.

Det var ironiskt :P

Kischen
2019-08-14, 11:53
Alltså, vad är det frågan om egentligen?

BK är skräpmat, punkt slut.

So certain are you. Always with you it cannot be done. Hear you nothing that we say?

cofffee

EagleEye
2019-10-08, 08:22
14 tidigare anställda på Burger King: ”Vi sålde gammal mat” (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG8aQJ/14-tidigare-anstallda-pa-burger-king-vi-salde-gammal-mat)

Fräsch och näringsriktig mat på BK sannerligen.

clavain
2019-10-08, 15:21
14 tidigare anställda på Burger King: ”Vi sålde gammal mat” (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG8aQJ/14-tidigare-anstallda-pa-burger-king-vi-salde-gammal-mat)

Fräsch och näringsriktig mat på BK sannerligen.

Om man är rädd för att råka ut för felaktigt hanterad mat ska man inte äta ute överhuvudtaget...

"63 personer allvarligt matförgiftade på tvåstjärnig Michelinkrog"
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/0E3JM0/det-ar-en-fullstandig-katastrof

EagleEye
2019-10-08, 16:17
Om man är rädd för att råka ut för felaktigt hanterad mat ska man inte äta ute överhuvudtaget...

"63 personer allvarligt matförgiftade på tvåstjärnig Michelinkrog"
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/0E3JM0/det-ar-en-fullstandig-katastrof

Vad har det där med BK att göra ?

clavain
2019-10-09, 06:20
Vad har det där med BK att göra ?

Allmän reflektion. Matsnusk förekommer på alla typer av restauranger inte bara på bk.

Helgehorse
2019-10-09, 07:09
Vilket skitsnack, McDonalds och BK använder utländskt kött i stor omfattning. Du kan aldrig veta ursprunget på burgaren du käkar där. Och det är för att pressa priserna. Det är bara Max som har 100% svenskt nötkött.

Angående dessa strikta hygienrutiner ni pratar om så vet jag att de existerar, på pappret. Verkligheten är en annan sak. Men visst hygienen är nog bättre än på den lokala thai restaurangen.

Mcdonalds försöker väll gynna det svenska bönderna rätt mycket iallafall, Deras reklamer går alltid ut på det iallafall. Tror 50% av köttet är svenskt?

Man märker tydligt att alla dessa snabbmats kedjor har fått bättre kvalite och godare mat iallafall, Dyrare med. Men mycket fräschare och "lyxigare".

TotteShaped4Life
2019-10-09, 10:53
Snabbmat betyder ju inte med någon som helst automatik att det är "dåligt".

- Why do people often say fast food isn't nutritious?

- Because people are dumb as utter shit. And have been programmed to think that 'fast food' is inherently inferior to 'non fast food' even though the average salad at a restaurant often has more calories and worse macros than certain foods at McDonalds (Lyle McDonald)

FoolsGold
2019-10-09, 14:19
Snabbmat betyder ju inte med någon som helst automatik att det är "dåligt".

- Why do people often say fast food isn't nutritious?

- Because people are dumb as utter shit. And have been programmed to think that 'fast food' is inherently inferior to 'non fast food' even though the average salad at a restaurant often has more calories and worse macros than certain foods at McDonalds (Lyle McDonald)

Sammanträffande? Knappast! :d

TotteShaped4Life
2019-10-09, 15:14
Sammanträffande? Knappast! :d
Du driver förstås, men visst blir det fantastiskt hilariolus där i slutet

Cykelvasan
2023-03-14, 16:39
Vi låter TS slutresultat tala för sig.

Jag glömde bort både denna och tråd och forumet i sig, så har inte varit inloggad på flera år. Men kan ge en update såhär några år senare att jag klarade mitt mål alldeles utmärkt :) Gick ner från 100 kg till 75 kg, och har senaste åren legat och pendlat mellan 73-77 kg. Brukar vara som tyngst direkt efter julen och sommarsemestern, och jag vet tyvärr anledningarna till det :)

Min slutsats av detta experiment är i alla fall att det går alldeles utmärkt att banta (eller som jag gissar är ett vanligare uttryck på det här forumet, deffa) på att äta Burger King en gång om dagen.

edit. Hade ytterligare ett mål när jag började min viktnedgång som jag nog aldrig nämnde i denna tråd (dock en annan), och det var att klara av Cykelvasan (därav mitt användarnamn) till sommaren. Det gjorde jag också, kom runt på 4:30h! :) Var väldigt nöjd med tiden med tanke på förutsättningarna.

TotteShaped4Life
2023-03-14, 16:43
Menar du på allvar att något ifrågasatt att det inte skulle gå?

Cykelvasan
2023-03-14, 17:43
Menar du på allvar att något ifrågasatt att det inte skulle gå?

Japp, det fanns ju massa kommentarer bara i den här tråden om hur jag misshandlade min kropp, att man inte skulle bli tillräckligt mätt, att det var skräpmat etc.

För att inte tala utanför forumet bland allmänheten, där bara ordet "snabbmat" gör att folk ryggar tillbaka. Däremot att beställa en sallad på ett café som dryper av dressing med tillhörande vitt bröd på sidan, det är minsann jättenyttigt *rolleyes*

dluddeckens
2023-03-16, 15:12
Finns rätt mycket sämre mat än hamburgare på BK eller MCD.


Största problemet är inte kalorierna, jag har mer snöat in på att det är så processad mat. Fast äter själv gärna en big mac (tidgare kostade den bara 35kr om man bara köpte burgaren).

525 kcal, och 27g protein. Det kan jag leva med som lunch ibland :)