handdator

Visa fullständig version : Har det varit färre nyårslöftestränande på gymmen i år?


VoDaresVins
2019-02-06, 14:42
Undrar om det bara på nåt sätt råkar sig på gymmet jag går till att det varit väldigt liten ökning tränande i början av detta år. Hur har det sett ut där ni tränar?
Skillnaden på mitt gym har varit knappt märkbar i år. Tidigare år har det varit trängsel från Januari.
Om det är ett mera allmänt fenomen, vad tror ni orsaken kan vara? Är det att folk helt enkelt mera allmänt tränar nu så det inte blir nån speciell boom eller har folk bara gett upp med träningslöften?

Diomedea exulans
2019-02-06, 14:43
Där sa du nåt. Har folk äntligen fattat att de inte kommer fortsätta träna, så det är ingen idé att börja? Eller är det kroppspositivismen som äntligen fått genomslag och gjort att folk ligger på soffan och äter chips all sin lediga tid?

Rikard Jansson
2019-02-06, 14:45
Det har väl varit "ute" i ett par år nu? :)

MackeJuve
2019-02-06, 14:47
Fler hos oss. Jag fick vända i dörren en fredag(!) för att det var så mycket folk. Hoppas verkligen att det mattas av snart. Annars delar jag din bild av att fler har börjat att träna och att din spaning skulle kunna ha något.

trädgårdsmöbel
2019-02-06, 14:47
Jag tror det nyårslöftena spridit ut sig till "inför sommaren" samt "efter semestern".

Diomedea exulans
2019-02-06, 14:50
Jag tror det nyårslöftena spridit ut sig till "inför sommaren" samt "efter semestern".

Inför sommaren är ju nu. Hur fort deffar folk?

VoDaresVins
2019-02-06, 14:50
Det har väl varit "ute" i ett par år nu? :)

Ännu förra året var det nog en klar boom i Januari som höll i sig ett par månader där jag tränar. Vad jag kan minnas har vi inte haft nåt speciellt erbjudande heller på ett par år som skulle förklara saken.

Lennix
2019-02-06, 14:59
På mitt gym hade vi en tydlig boom direkt efter julafton men försvann mycket snabbare än tidigare. Runt 21 Januari var det som vanligt.

dodie
2019-02-06, 15:09
Tror också att det har minskat lite. Jag tror det kan bero på att faktiskt fler människor tränar under hela året mot förr. Iallafall i Örebro finns det sjukt mkt mer stora gym, med folk i, mot för 10 år sedan.

Man kan se lite rolig statistik angående detta är om man går in på Google Trends. Där kan man se statistik på hur populär en sökterm är under tid.

Detta är en sökning på friskis & svettis. Man kan se att det exploderar till nyår varje år, sedan dalar det, med ett litet ryck efter semester sen :DD så jävla kul. Men man kan se att 2012 verkar det vara som värst, sen går trenden nedåt. Vet inte om det gäller andra gym, men kan tänka mig att friskis har flest nyårslöften.

https://trends.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=%2Fm%2F03d8tlp
https://i.imgur.com/eoQQukf.png

Blomkål
2019-02-06, 15:10
Mer än jag tidigare har märkt av. Faktiskt har jag tidigare tänkt att den enorma anstormningen folk har snackat om efter nyår förmodligen bara kommer från tonåringar som tränat ett år och nu slipper vara nyast på gymmet. Lite som att de i skidbacken som gnäller mest på att folk åker långsamt inte är så jävla bra själva. Bortsett från i år har det varit så pass få nya att jag inte har stört mig. För det mesta höll de till vid medicinbollarna eller yogarummet för att sedan försvinna någon månad efter men i år har det varit enormt mycket kärringar och tonårsgrabbar som tillkommit och jag har stört mig som fan.

Jag kan gärna vara kaxig mot folk som förtjänar det men när folk är osäkra eller i någon särskilt utsatt position så spelar jag ingenting på det utan är extra artig. Det har jag fått käka upp i år för av någon anledning tycks gym vara stället där de som är bäst får maka på sig medan fläskiga tanter med pottfrilla ska ha företräde.

Blev helt paff när jag gick fram och frågade en liten sprätt på 15 vårar om jag kunde använda hantlarna han vilade fötterna på mellan seten och han svarade "Njaa, tvek asså. Jag ska ha de när jag är klar med den här övningen". "Aha, ok men jag ska bara värma upp lite sen får du tillbaka de om någon minut" svarade jag varpå han rullade iväg de i min riktning utan att dra blicken från iPhonen.

Samma pass kom det fram någon feministtrasa till mig och en polare medan vi körde bänkpress på gymmets enda rack som sitter fast i golvet och därmed inte går att flytta på. Hon tyckte vi kunde vila mellan seten bland stolarna och tidningarna borta i hörnet. "Då slipper ni ju prata så hela gymmet hör också!" frustade hon ur sig innan hon återgick till att fläka upp sitt babianarsle medan hon körde raka mark. Hon tyckte vi blockerade spegeln *spy*

Bob90
2019-02-06, 15:16
Tycker snarare det är mer nu än förra gången.

trädgårdsmöbel
2019-02-06, 15:19
Inför sommaren är ju nu. Hur fort deffar folk?

Inför sommaren är de tre första veckorna i maj. :)

VoDaresVins
2019-02-06, 15:56
Brukar ju kännas frustreande när det är massor med folk som ändå bara orkar nån vecka men nu när de inte kommit så saknar jag det lite. :smash:

MackeJuve
2019-02-06, 16:02
Samma pass kom det fram någon feministtrasa till mig och en polare medan vi körde bänkpress på gymmets enda rack som sitter fast i golvet och därmed inte går att flytta på. Hon tyckte vi kunde vila mellan seten bland stolarna och tidningarna borta i hörnet. "Då slipper ni ju prata så hela gymmet hör också!" frustade hon ur sig innan hon återgick till att fläka upp sitt babianarsle medan hon körde raka mark. Hon tyckte vi blockerade spegeln *spy*

Haha fy. Jag har en fördom om att eftersom många(främst äldre) tycker sig förstå hur man ska bete sig i samhället så tror de att de per automatik förstår hur man ska bete sig på ett gym. Ta "din" tjej som exempel, hon ser ett par "skräniga" killar och tror sig då automatiskt veta bättre trots att det är hon som är fel ute. Eller han som såg mig kolla på telefonen mellan två set och såg en av de där förstörda mobil-generations-ungdomarna och gav mig en syrlig kommentar trots att det är tillåtet att göra annat än att glo rakt fram under en setvila på 1,5 minuter. Liksom, i "vanliga fall" skulle de säkert veta bäst men eftersom gymmet inte är deras hemmaplan så är de inte medvetna om alla normer. Jag har inte jättemånga exempel, det är mer en känsla jag får emellanåt, men jag tror mig ändå vara rätt ute :D

På samma tema så lyssnade jag på Jens Fjellström i en podcast. Han är både lite äldre OCH kommer från fotbollen. Han körde en rant om att det var irriterande med folk som satt i maskiner i flera minuter eftersom att han gillade att köra någon sorts cirkelträning i högt tempo. De skulle enligt honom behöva "lära sig hur man tränar på riktigt". Jag ville bara skrika rakt ut att det är han som inte vet vad man gör på ett gym, hur man styrketränar.

chadd
2019-02-06, 16:18
Fler. Alla 12 plattformar och nästan maskin upptagen igårkväll.

Rahf
2019-02-06, 16:30
Riktigt mycket folk under januari. Klingat av lite, men fortfarande rätt bra tryck under rätt tider.

C h r i s
2019-02-06, 16:37
Mycket folk, många tonåringar som har hittat nya lekstugan, som varje år

Ett Orm
2019-02-06, 17:05
På samma tema så lyssnade jag på Jens Fjellström i en podcast. Han är både lite äldre OCH kommer från fotbollen. Han körde en rant om att det var irriterande med folk som satt i maskiner i flera minuter eftersom att han gillade att köra någon sorts cirkelträning i högt tempo. De skulle enligt honom behöva "lära sig hur man tränar på riktigt". Jag ville bara skrika rakt ut att det är han som inte vet vad man gör på ett gym, hur man styrketränar.

Fy fan i helvete för cirkeltränande idioter som bokar upp halva gymmet för sin träningsrunda i samtliga maskiner.



-----------------------

Har varit några komigångande nyårslöften, men de höll ut två - tre veckor som vanligt så nu är det lugnt igen.

TotteShaped4Life
2019-02-06, 17:14
Ingen aning eftersom jag tränar runt 05.30 på vardagar och på helger runt 08. Ingen märkbar ökning på de tiderna iaf.

smerk
2019-02-06, 17:18
Ingen aning eftersom jag tränar runt 05.30 på vardagar och på helger runt 08. Ingen märkbar ökning på de tiderna iaf.

Crossfit känns löjligt populärt nu. Jag tränar ibland kl 07 på vardagar och då ser man typ 30 pers som är på crossfitlektion :smash:
Klagar dock inte, det är fullt av tjejer i bra form.

TotteShaped4Life
2019-02-06, 17:44
Crossfit känns löjligt populärt nu. Jag tränar ibland kl 07 på vardagar och då ser man typ 30 pers som är på crossfitlektion :smash:
Klagar dock inte, det är fullt av tjejer i bra form.
Där kan iof en sannolik förklaring ligga, att många som börjar träna börjar med crossfit istället för gymmet. Jag har dock sett en hel del nyårslöften i slutet på mina pass på helgerna där dom står och transpirerar sig genom crosstrainer, trappmaskin eller löpband och hoppas att träningen ska ge dem den efterlängtade viktnedgången och sedan överskattar de träningens effekter och går upp i vikt istället.

Bärsärk
2019-02-06, 18:21
Kan det inte vara så att de finns fler gym nu och då sprids folk ut bättre?

Kristian
2019-02-06, 18:39
Väldigt mycket under januari men har avtagit en del nu.

Blomkål
2019-02-06, 20:23
Haha fy. Jag har en fördom om att eftersom många(främst äldre) tycker sig förstå hur man ska bete sig i samhället så tror de att de per automatik förstår hur man ska bete sig på ett gym. Ta "din" tjej som exempel, hon ser ett par "skräniga" killar och tror sig då automatiskt veta bättre trots att det är hon som är fel ute. Eller han som såg mig kolla på telefonen mellan två set och såg en av de där förstörda mobil-generations-ungdomarna och gav mig en syrlig kommentar trots att det är tillåtet att göra annat än att glo rakt fram under en setvila på 1,5 minuter. Liksom, i "vanliga fall" skulle de säkert veta bäst men eftersom gymmet inte är deras hemmaplan så är de inte medvetna om alla normer. Jag har inte jättemånga exempel, det är mer en känsla jag får emellanåt, men jag tror mig ändå vara rätt ute :D

På samma tema så lyssnade jag på Jens Fjellström i en podcast. Han är både lite äldre OCH kommer från fotbollen. Han körde en rant om att det var irriterande med folk som satt i maskiner i flera minuter eftersom att han gillade att köra någon sorts cirkelträning i högt tempo. De skulle enligt honom behöva "lära sig hur man tränar på riktigt". Jag ville bara skrika rakt ut att det är han som inte vet vad man gör på ett gym, hur man styrketränar.

Så är det definitivt. Folk lever ju i sin egen verklighet vilket i sig inte är konstigt eller något de direkt ska beskyllas för men i vissa samhällsklasser så är blancolån något självklart, i andra sammanhang är det ingen som blir förvånad att man har suttit i fängelse och i ett annat sällskap vet man bäst för att man har varit i liv längst tid. Ditt exempel med han i podden är verkligen beskrivande.

Om man föreställer sig ett liv där man växte upp i en trygg familj, var duktig på fotboll, fick alla brudar och plugget gick okej för att sedan bli uttagen i ett utvecklingslag och till sist tar en plats i ett allsvenskalag. Hela livet har präglats av framgång på det stora hela och motgångarna har mest utgjort små fotnoter i sammanhanget. Då är det inte så konstigt att han inte skulle ta dina och mina ord som något att bry sig om, vi har ju inte uppnått ett skit inom träning. Visst, vi är starkare men vi har inte varit fotbollsproffs.

Jag drog samma resonemang när jag och några kollegor diskuterade Mike Tyson nu för ett tag sedan. Visst är det väl inte så konstigt att snubben är lite sjuk i huvudet när han var gangster mellan åren 0-15 och gjorde vad fan han ville för att sedan gå vidare och bli världens yngsta världsmästare och miljardär? Hur skulle man övertyga honom att han inte är en kung?

Kärringen som käftar om att jag står i vägen för henne har levt sitt liv i en skyddad tillvaro där livet inte varit särskilt svårt.

Jag döper henne till Maj-Britt Tyson.

Stoltz
2019-02-06, 20:24
Vi hade en mindre ökning än tidigare år så vitt jag kunde se, och jag tycker mig ha märkt att den avtog mycket tidigare, runt ca 20e Januari.

Jag tror att anledningarna är både att det finns alltfler gym att välja mellan här nu, samt att många har släppt kroppshetsen. Tyckte mig se färre personer på stranden i beachform i somras med, i alla fall tillräckligt för att jag skulle notera det.

Cooks
2019-02-06, 21:24
Inför sommaren är ju nu. Hur fort deffar folk?

Går fort när Axon sätter folk på 500kcal/dag :d