handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflammation.


Fatalist
2004-05-11, 18:43
Är det int ehelt fucking underbart? Nu när sommaren kommer får man benhinneinflammation i höger ben.. Kan knappt gå ordentligt. Jävla helvete.

Hur som helst, när ni anser er vara färdiga med att tycka synd om mig (10-20 minuter uppskattad tid) skulle jag vilja veta vilka övningar som är okej och vilka som inte är att köra under min lilla läkeperiod.

Knäböj borde vl inte vara en så bra idé?
Kan jag köra ben alls?
Marklyft.. Fungerar det, eller ska jag köra andra övningar istället?

Övriga tips osv. uppskattas..

Fatalist
2004-05-11, 20:25
Läste på en lapp jag fick av farbror doktor att träning var ok, så länge det inte gjorde ont. Den ser ju ut att bara från 80-talet dock :MrT:

Jax
2004-05-11, 21:28
Alla gymövningar borde fungera. Det är träning som löpning och liknande man ska undvika när man upprepande gånger (många gånger) utsätter muskulaturen för stötar.

Spänstträning och alla form av hopp går också bort.

Därmed kanske frivändningar går bort också förresten. Har ingen erfarenhet av det. Tänkte jag skulle börja köra det snart, men hittills har jag inte provat.

Simon
2004-05-11, 21:36
jag får lätt ont i benhinnorna nu när jag börjat gå promenader/springa oftare än tidigare, är det ett tecken på att benhinneinflammation är på "g"?
ska börja hålla mig till mjukare ytor och sluta promenera på asfalt etc..

nått mer man kan göra för att slippa besväret? vill gärna inte sluta gå och springa eftersom jag hade tänkt bygga upp en lite bättre kondition nu samtidigt som jag vill bli av med lite fett..

Jax
2004-05-11, 21:47
Skaffa ett par bra skor.
Gå till sportaffär med möjlighet till löpanalys och be dem hjälpa dig.

z_bumbi
2004-05-11, 22:34
Originally posted by Simon
nått mer man kan göra för att slippa besväret?

Styrketräna

Stretcha

Variera sin träning mer.

Som ovan att skaffa bra skor.

Inte hålla på och byta underlag för mycket om man inte är van vid det och se till att skorna är anpassade till underlaget.

Tompi
2004-05-11, 23:58
Gå till en naprapat och få det fixat, det gör jävligt ont under behandlingen men det brukar hjälpa.

Kalleh
2004-05-12, 20:20
Någon som vet hur rollerbladesåkning funkar när man har benhinneinflammation?

Och förresten, naprapath? Hur funkar det, vad gör de för att behandla benhinneinflammation?

MrT
2004-05-12, 20:25
Finns det någon förklaring till vad benhinneinflammation är om man inte kan fikonspråk? Symptom?

King Grub
2004-05-12, 20:28
Originally posted by MrT
Finns det någon förklaring till vad benhinneinflammation är om man inte kan fikonspråk? Symptom?

http://www.sfik.net/peha/matte/benhinnor.pdf

Tompi
2004-05-13, 14:07
Originally posted by Kalleh
Någon som vet hur rollerbladesåkning funkar när man har benhinneinflammation?

Och förresten, naprapath? Hur funkar det, vad gör de för att behandla benhinneinflammation?

De masserar benet så att bindvävshinnan som omsluter muskelfibrerna tösut lite så muskelfibrerna får plats att växa lite.
Detta kan jag lova känns men det blir bättre efteråt.
Anledningen till att det går ont när man tex springer är att muskelfibrerna har det för trångt under bindvävshinnan.

Fatalist
2004-05-13, 14:31
Okej, tack så väldans mycket för alla svar!

Jag har även tjatat lite på de äldre med plånböcker om ett naprapatbesök. Smärta får man ta lite :sleep:

Tolkia
2004-05-13, 15:13
Stretcha baksidan av underbenen också; alltså korta och långa vadmuskeln! kanske särskilt korta. Min erfarenhet är att det lätt blir ett lite ensidigt fokuserande av framsidan; man skall sträcka och töja, hänga i trappor och gud vet allt. Vilket säkert är bra, men det är viktigt att underhålla baksidan också, för jämviktens skull (jämför med hur personer med ryggproblem ofta får rådet att träna magmusklerna).

Fatalist
2004-05-13, 17:37
Övningar som gjorde ont:

Knäböj
Benpress
Stående vadpress
Sittande vadpress


Bara att konstatera, jag kan inte köra ben på ett bra tag.