handdator

Visa fullständig version : Postnord


Kotten
2019-02-05, 22:59
Sålde ett xbox one x med tillbehör och skickade det på posten för exakt en vecka sedan, allt postnord ser är att det är upplockat sen spårlöst borta. Nu har det skickats till en avdelning för reklamation som jag fattade det och att man där kommer göra en djupare undersökning av vart paketet är, den första instansen i kedjan kunde inte hitta på det vid någon terminal. Det jag undrar är vad har jag för rättigheter nu, kan dom i flera veckors tid sitta och säga att vi hittar inte paketet men jobbar på det, eller hur funkar det. Jag tycker att det vore rimligt att det ska finnas någon gräns på hur lång tid dom har på sig innan dom måste ersätta mig. Jag fick nämligen inget direkt svar på detta när jag frågade dom. Någon som vet ?, vad bör jag göra nu mer än att kanske vänta 2 dagar innan jag hör av mig igen, vad bör jag säga, vilka lagar har jag på min sida osv

King Grub
2019-02-05, 23:03
Efter det att du reklamerat det försvunna paketet har dom 30 dagar på sig att hitta det. Lyckas dom inte, har du rätt att få ersättning för frakt och paketets innehåll upp till 50000 kronor. Fast du måste kunna styrka paketets innehåll med dokumentation.

Baldr
2019-02-05, 23:11
Lyckas dom inte, har du rätt att få ersättning för frakt och paketets innehåll upp till 50000 kronor.

Så länge du inte använt deras "skicka lätt"-tjänst där de inte tar ekonomiskt ansvar.

Bob90
2019-02-05, 23:34
Sålde ett xbox one x med tillbehör och skickade det på posten för exakt en vecka sedan, allt postnord ser är att det är upplockat sen spårlöst borta. Nu har det skickats till en avdelning för reklamation som jag fattade det och att man där kommer göra en djupare undersökning av vart paketet är, den första instansen i kedjan kunde inte hitta på det vid någon terminal. Det jag undrar är vad har jag för rättigheter nu, kan dom i flera veckors tid sitta och säga att vi hittar inte paketet men jobbar på det, eller hur funkar det. Jag tycker att det vore rimligt att det ska finnas någon gräns på hur lång tid dom har på sig innan dom måste ersätta mig. Jag fick nämligen inget direkt svar på detta när jag frågade dom. Någon som vet ?, vad bör jag göra nu mer än att kanske vänta 2 dagar innan jag hör av mig igen, vad bör jag säga, vilka lagar har jag på min sida osv
Vilket försändelseslag använde du?

Värt också att nämna (kan tänka mig att din köpare inte vill betala eller vill ha pengarna tillbaka om paketet inte skulle komma fram) är att det är ditt ansvar att bedriva ev process (i det här fallet, reklamation och ev ersättning om det inte skulle komma fram) med speditören fram tills dess att paketet har nått ett ombud. Då är det ombudets ansvar tills dess att paketet är utelämnat, varpå det är köparens ansvar.

Kotten
2019-02-05, 23:52
Efter det att du reklamerat det försvunna paketet har dom 30 dagar på sig att hitta det. Lyckas dom inte, har du rätt att få ersättning för frakt och paketets innehåll upp till 50000 kronor. Fast du måste kunna styrka paketets innehåll med dokumentation.

Hur exakt ska jag kunna styrka det mer än konversationen jag hade med köparen. Står ju inte på posten med paketet inslaget och säger jag ska bara riva upp allt och filma ifall det försvinner

Kotten
2019-02-05, 23:53
Skickade som vanligt paket med frakt på 220 kr

King Grub
2019-02-06, 09:21
Hur exakt ska jag kunna styrka det mer än konversationen jag hade med köparen. Står ju inte på posten med paketet inslaget och säger jag ska bara riva upp allt och filma ifall det försvinner

Kvitto eller fakturaunderlag brukar det handla om.

Annars skulle man ju kunna säga att värdet var lite vad som helst och få ut mer än den borttappade varan var värd.

Tyvärr är det väl så att om man skickar dyra varor som råkar försvinna så är man lite i underläge. Fraktbolagen har sett till att kunna slingra sig ur ansvaret rätt lätt.

Bob90
2019-02-06, 09:55
Kvitto eller fakturaunderlag brukar det handla om.

Annars skulle man ju kunna säga att värdet var lite vad som helst och få ut mer än den borttappade varan var värd.

Tyvärr är det väl så att om man skickar dyra varor som råkar försvinna så är man lite i underläge. Fraktbolagen har sett till att kunna slingra sig ur ansvaret rätt lätt.

Framförallt så är det oerhört drygt att reklamera företagspaket hos postnord. Jag har gjort det vid tre tillfällen och inte lyckats få igenom det någon gång. Ärendena verkar bara läggas bara på hög och sen vet ingen om hur det går med dem eller hur man ska gå vidare. Så blev tvungen att lägga ner ärendena och bara gilla läget.

Ett av paketen dök dock till slut upp i ett ombud i Östersund. Synd bara att det var ett 0900-paket (det är typ nivån innan express) som skulle till örnsköldsvik.

Hoppas att det är annorlunda för privatpaket.

Benjjamin
2019-02-06, 13:15
När jag tog körkort för flera år sen så skulle jag fått en faktura från körkortsmyndigheten, det var för teoriprov eller halkkörning, kommer inte ihåg. Fakturan kom inte fram och jag fick en påminnelse från inkasso med ränta och avgift. Jag ringde då till körkortsmyndigheten och berättade att jag inte fått den ursprungliga fakturan och att jag inte ville betala dröjmålsränta och inkassoavgift. Tjejen i luren hävdade då att jag måste kontakta Posten och göra upp med dem eftersom fakturan inte kommit fram och att körkortsmyndigheten skickat faktura. Det kan inte vara riktigt att det ska vara så?

Det slutade med att jag inte ringde Posten och att jag betalade till inkasso. Men tycker fortfarande att det inte var rättvist mot mig.

Mental
2019-02-06, 13:50
När jag tog körkort för flera år sen så skulle jag fått en faktura från körkortsmyndigheten, det var för teoriprov eller halkkörning, kommer inte ihåg. Fakturan kom inte fram och jag fick en påminnelse från inkasso med ränta och avgift. Jag ringde då till körkortsmyndigheten och berättade att jag inte fått den ursprungliga fakturan och att jag inte ville betala dröjmålsränta och inkassoavgift. Tjejen i luren hävdade då att jag måste kontakta Posten och göra upp med dem eftersom fakturan inte kommit fram och att körkortsmyndigheten skickat faktura. Det kan inte vara riktigt att det ska vara så?

Det slutade med att jag inte ringde Posten och att jag betalade till inkasso. Men tycker fortfarande att det inte var rättvist mot mig.

Det är inte deras ansvar att se till att du får dina fakturor, ansvaret för att det betalas i tid ligger på dig. Varken posten eller den som skickar fakturan bär ansvar för att du inte betalar i tid.

Benjjamin
2019-02-06, 13:54
Det är inte deras ansvar att se till att du får dina fakturor, ansvaret för att det betalas i tid ligger på dig. Varken posten eller den som skickar fakturan bär ansvar för att du inte betalar i tid.

Det är svårt att betala en faktura när man inte har fått den i brevlådan. För att kunna betala fakturan måste man ha OCR-numret och det står tryckt på fakturan (antar att du känner till dessa saker).

King Grub
2019-02-06, 13:55
Man är ändå skyldig att betala i tid. Även om det innebär krångel eller verkar orättvist.

Rahf
2019-02-06, 14:08
Det är svårt att betala en faktura när man inte har fått den i brevlådan. För att kunna betala fakturan måste man ha OCR-numret och det står tryckt på fakturan (antar att du känner till dessa saker).

Ja, det är olyckligt och riktigt irriterande. Men tyvärr ligger allt ansvar på den som har betalningskrav. PostNord kan inte beskyllas och allt hänger på hur schysst instansen är som delgivit fakturan. Ofta är individuella personer man talar med från dessa företag och myndigheter välvilliga, om man ser till att inte beskylla eller direkt konfrontera dem om ens problem.

Surt att det sket sig för dig den gången. Men där är förhoppningsvis ytterligare motivation att sköta det elektroniskt.

Hemi
2019-02-06, 14:13
När jag tog körkort för flera år sen så skulle jag fått en faktura från körkortsmyndigheten, det var för teoriprov eller halkkörning, kommer inte ihåg. Fakturan kom inte fram och jag fick en påminnelse från inkasso med ränta och avgift. Jag ringde då till körkortsmyndigheten och berättade att jag inte fått den ursprungliga fakturan och att jag inte ville betala dröjmålsränta och inkassoavgift. Tjejen i luren hävdade då att jag måste kontakta Posten och göra upp med dem eftersom fakturan inte kommit fram och att körkortsmyndigheten skickat faktura. Det kan inte vara riktigt att det ska vara så?

Det slutade med att jag inte ringde Posten och att jag betalade till inkasso. Men tycker fortfarande att det inte var rättvist mot mig.

Ja detta är ett problem, idag måsta men spara all kvitton och stämplar, kan du bevísa att du skickade inom tid.

Hemi
2019-02-06, 14:17
Det är inte deras ansvar att se till att du får dina fakturor, ansvaret för att det betalas i tid ligger på dig. Varken posten eller den som skickar fakturan bär ansvar för att du inte betalar i tid.

En gång i tiden hette det posten. Vi sm jobbade där hade ett ansvar, vi hade målet att 100% av all post skulle komma fram i tid, vilket var nästa dag eller samma dag om det skickades tidigt och i ett tätbebyggt område som inom Stockholm och 100% var då mycket nära verkligheten. Ja såklart att man har sitt eget ansvar men som det är i dag och orsaken till att den här tråden och många andra finns av samma slag måste ju vara att nåt har gått åt helvete eller vad.

Bob90
2019-02-06, 14:27
Det är svårt att betala en faktura när man inte har fått den i brevlådan. För att kunna betala fakturan måste man ha OCR-numret och det står tryckt på fakturan (antar att du känner till dessa saker).
Hände mig med. Det är helt enkelt köparens/vårt ansvar att meddela företaget som ska ha skickat ut fakturan att man inte mottagit en faktura om man tycker det har dröjt lite för länge.

Det värsta var dock när min deklaration (såklart också första gången jag skulle deklarera) inte kom. Fick sedan prydligt en "straffavgift" eller vad det hette på omotiverat mycket pengar. Bifogade dock ett handskrivet brev där jag förklarade situationen och de strök avgiften.
En gång i tiden hette det posten. Vi sm jobbade där hade ett ansvar, vi hade målet att 100% av all post skulle komma fram i tid, vilket var nästa dag eller samma dag om det skickades tidigt och i ett tätbebyggt område som inom Stockholm och 100% var då mycket nära verkligheten. Ja såklart att man har sitt eget ansvar men som det är i dag och orsaken till att den här tråden och många andra finns av samma slag måste ju vara att nåt har gått åt helvete eller vad.
Ja, hade en fd kollega som jobbat i princip hela sitt liv i posten allt från brevbärare till någon form av chef. Han sa att yrkesstoltheten kraftigt sjönk allt efter att ledningen förstörde organisationens rutiner och arbetsvillkor.

Mental
2019-02-06, 14:31
Det är svårt att betala en faktura när man inte har fått den i brevlådan. För att kunna betala fakturan måste man ha OCR-numret och det står tryckt på fakturan (antar att du känner till dessa saker).

Japp, men då får man ringa och be om en ny faktura, eller OCR över telefon. Det går inte att komma runt att det är ditt ansvar att betala dina räkningar.

Annars skulle varenda en bestrida alla sina sena fakturor med förklaringen "har inte fått den"

Benjjamin
2019-02-06, 15:50
Ja detta är ett problem, idag måsta men spara all kvitton och stämplar, kan du bevísa att du skickade inom tid.

Alltså förstår inte vad du menar, skickade inom tid? Jag fick ett brev från inkasso direkt utan att någon ursprunglig faktura hade kommit. När jag körde upp eller skrev teori så är det ingen som talar om när fakturan bör komma, skall komma eller brukar komma. Det kan ta en vecka eller en månad. Det är omöjligt för mig som "kund" att förutse att fakturan kommit bort och att jag ska fixa en ny.

Benjjamin
2019-02-06, 15:53
Japp, men då får man ringa och be om en ny faktura, eller OCR över telefon. Det går inte att komma runt att det är ditt ansvar att betala dina räkningar.

Annars skulle varenda en bestrida alla sina sena fakturor med förklaringen "har inte fått den"

Hur skulle jag kunna misstänka att den ursprungliga fakturan kommit bort? Ibland kommer en faktura efter en vecka, ibland efter en månad? Och vid teoriprovet som jag gjorde en gång så är det svårt att veta efter hur lång tid som fakturan skickas ut från myndigheten.

King Grub
2019-02-06, 16:09
Spelar ingen roll om du visste eller inte. Det är ändå ditt ansvar att ta reda på det. Det är så det är bara. Även om man inte gillar det så är det ditt ansvar.

ceejay
2019-02-06, 16:10
Det är så det ser ut tyvärr.

Kotten
2019-02-07, 02:04
Kvitto eller fakturaunderlag brukar det handla om.

Annars skulle man ju kunna säga att värdet var lite vad som helst och få ut mer än den borttappade varan var värd.

Tyvärr är det väl så att om man skickar dyra varor som råkar försvinna så är man lite i underläge. Fraktbolagen har sett till att kunna slingra sig ur ansvaret rätt lätt.

man får inget kvitto på vad som finns i paketet, man betalar och får ett kvitto att man skickat det och sen är det bra. Har aldrig hört talas om att man får någon form av papper där det står vad det är i paketet när man skickar det

Kotten
2019-02-07, 02:07
jag har redan fått betalat för xboxet, synd om den som köpt det bara

Stoltz
2019-02-07, 06:12
Jag har börjat filma när jag skickar paket nu. Filmar det paketet ska innehålla, när jag slår in det, när jag skickar det. Om det egentligen hjälper mig i en sits vet jag inte, men extra underlag är alltid bra.

Kotten
2019-02-07, 10:29
Pratade med Folksam har största försäkringen, dom ger mig ersättning om postnord vägrar, dom vill bara att postnord skriftligt skriver varför dom inte ersätter osv. Sen ska jag skicka in till dom på folksam och det räckte med att min mor såg när jag paketerade det för jag hämtade en stor kartong med bubbelplast i hennes källare. Så får jag inget från postnord så får jag från folksam

King Grub
2019-02-07, 10:33
Bubbelplast löser alla problem.

Kotten
2019-02-07, 10:38
Bubbelplast löser alla problem.

Nej men att morsan såg när jag paketerade det räcker enligt folksam, ska avvakta postnord bara

Hemi
2019-02-07, 13:58
Spelar ingen roll om du visste eller inte. Det är ändå ditt ansvar att ta reda på det. Det är så det är bara. Även om man inte gillar det så är det ditt ansvar.

I länder med starka stater och system som alla litar på är det så men annars kan inte ett företag heller bara skicka i väg ett viktigt brev som kan förändra livet för mottagaren om det kommer fram eller inte, med nåt "Postnord". Man skall se till att brevet kommer fram med en underskrift av mottagaren.