handdator

Visa fullständig version : Mitt livs deff.


sydskaningen
2019-02-04, 09:14
Jag är en man på 30+ som sporadiskt besökt gymmet de senaste åren för att styrketräna, konditionsträningen har varit obefintlig.

Morgonvikten idag var 112,4 kg och min längd är 180 cm. I övrigt så är mitt liv extremt stillasittande med stillasittande sysselsättning, färdas med bilen överallt.

Efter att suckande ha stirrat på vågen och på mig själv imorse så beslutade jag mig för att det nu är dags för en stor förändring och att på allvar ta tag i min fysik. Jag tänkte börja styrketräna tre gånger i veckan och räkna kalorier. Jag funderar på att även börja jogga 2-3 gånger i veckan men jag är samtidigt lite fundersam kring skaderisken det eventuellt skulle medföra för mina knän och fötter, med tanke på min vikt och hur pass otränad jag är. Vad tror ni andra om joggingen? Skippa eller ej?

Så här ser i alla fall mitt tänkta schema för styrketräningen ut:

Pass 1: HexbarSquat. Bröstpressmaskin. Kabelrodd. Axelpressmaskin. Bencurl. Sittande Vadpress.

Pass 2: Latsdrag. Shrugs. Axellyftmaskin. Crunchmaskin. Woodchopper.

Pass 3: HexbarMarklyft. Bänkpress. Kabelrodd. KabelAxelpress. EZstångcurl. Pushdownkabelstång.

1 uppvärmningsset * 10 repetitioner. 3 arbetsset * 10 repetitioner.

David_wigren
2019-02-04, 09:22
Kör på raska promenade 2-3 gånger i veckan. Om någon månad kan du testa att byta ut en av de raska promenaderna mot ett joggingpass och se hur det känns. Öka långsamt.

sydskaningen
2019-02-04, 09:27
Kör på raska promenade 2-3 gånger i veckan. Om någon månad kan du testa att byta ut en av de raska promenaderna mot ett joggingpass och se hur det känns. Öka långsamt.
Tack för rådet. Jag funderar nu själv på om jag helt borde undvika jogging tills dess att jag gått ned mer i vikt än jag sannolikt gjort om en månad, jag ska fundera över dagen och sedan ta ett beslut. Det sista jag vill göra är att gå ut för hårt och direkt skada mig.

Diomedea exulans
2019-02-04, 09:32
Jag tycker du ska skippa joggningen tills du gått ner till, säg, 90 kg.

sydskaningen
2019-02-04, 09:35
Jag tycker du ska skippa joggningen tills du gått ner till, säg, 90 kg.
Tack för rådet. Jag tror att jag gör så.

sydskaningen
2019-02-04, 09:57
Jag har nu räknat ut min beräknade dagliga kaloriförbrukning på denna sida:

https://bmi-calories.com/calorie-intake-calculator.html

Jag valde "Lightly active - exercise/sports (1-3 times/week).

Resultatet blev som följer:

"Calories = 3138 Kcal/day
To maintain your weight you need 3138 Kcal/day
To lose 0.5 kg per week you need 2638 Kcal/day
To lose 1 kg per week you need 2138 Kcal/day
To gain 0.5 kg per week you need 3638 Kcal/day
To gain 1 kg per week you need 4138 Kcal/day"

Så jag tänkte sätta 2138 kcal/dag som mål i min kaloriräknarapp. Tycker ni att det låter som en rimlig kalorimängd att starta med för att sedan utvärdera kalorimängden beroende på vad vågen visar?

Lennix
2019-02-04, 10:32
Tack för rådet. Jag tror att jag gör så.

Jag tycker du kan prova att jogga så som David föreslog. Börja med PWs ett par veckor och sedan testa kortare perioder. Varva joggningen med promenad osv. Jag gick ner från 126kg till 110kg förra året och började jogga på 118kg (är 192cm så det är lite annorlunda). I början sprang jag korta sträckor ca 3km men ökade snabbt till 5km 6km 8km och sedan milen, då vägandes 113.5kg. Jag hade dock gymmat hårt och benen kanske pallade mer stryk.

Lycka till!

geoff
2019-02-04, 10:46
Till att börja med - kanon att du valt att ta tag i det, och lycka till.

Mina allmänna tips:

Eftersom du är relativt/väldig otränad så kan du troligtvis både gå ner i vikt och bygga lite muskler samtidigt, typ "body recomposition". Med det sagt så har du iofs ganska mycket extravikt att bli av med, men ju större underskott du lägger dig på, desto mindre orkar du ta i på gymmet. Här är det psyket som avgör vad som funkar bäst för dig.. har du dåligt med tålamod kanske det skulle vara värt att göra en hårdbantning ner under 100 först, innan du börjar kämpa på gymmet? Om inte så ska du inte stirra dig blind på vågen, utan tänka mer i termer av att minska din kroppsfett-% (vilket _inte_ är samma sak).

Jag skulle skippa vissa övningar till senare (eller helt och hållet), ex stångcurl och vadpress och satsa mer på de stora flerledsövningarna. Men tycker du att det är roligare med fler olika övningar så kör på det, det viktiga är att du fortsätter.

Beteendestudier har visat att de flesta som blir tillsagda att dricka två proteinshakes per dag automatiskt går ner i vikt.. prova att lägga en proteinshake 10 minuter innan både frukost/lunch eller lunch/middag (för att minska hungern innan målet) och försök samtidigt att sluta äta innan du är riktigt mätt.

Runt 2000kcal per dag är nog en lämplig mängd att inleda din deff med, och var beredd att ligga där i ett par veckor innan du ev. behöver justera.

sydskaningen
2019-02-04, 11:20
Jag tycker du kan prova att jogga så som David föreslog. Börja med PWs ett par veckor och sedan testa kortare perioder. Varva joggningen med promenad osv. Jag gick ner från 126kg till 110kg förra året och började jogga på 118kg (är 192cm så det är lite annorlunda). I början sprang jag korta sträckor ca 3km men ökade snabbt till 5km 6km 8km och sedan milen, då vägandes 113.5kg. Jag hade dock gymmat hårt och benen kanske pallade mer stryk.

Lycka till!
Starkt jobbat av dig. Tack för rådet. Jag ska fundera på det över dagen men det lutar åt att jag väntar ett tag med att börja jogga.

sydskaningen
2019-02-04, 11:30
Till att börja med - kanon att du valt att ta tag i det, och lycka till.

Mina allmänna tips:

Eftersom du är relativt/väldig otränad så kan du troligtvis både gå ner i vikt och bygga lite muskler samtidigt, typ "body recomposition". Med det sagt så har du iofs ganska mycket extravikt att bli av med, men ju större underskott du lägger dig på, desto mindre orkar du ta i på gymmet. Här är det psyket som avgör vad som funkar bäst för dig.. har du dåligt med tålamod kanske det skulle vara värt att göra en hårdbantning ner under 100 först, innan du börjar kämpa på gymmet? Om inte så ska du inte stirra dig blind på vågen, utan tänka mer i termer av att minska din kroppsfett-% (vilket _inte_ är samma sak).

Jag skulle skippa vissa övningar till senare (eller helt och hållet), ex stångcurl och vadpress och satsa mer på de stora flerledsövningarna. Men tycker du att det är roligare med fler olika övningar så kör på det, det viktiga är att du fortsätter.

Beteendestudier har visat att de flesta som blir tillsagda att dricka två proteinshakes per dag automatiskt går ner i vikt.. prova att lägga en proteinshake 10 minuter innan både frukost/lunch eller lunch/middag (för att minska hungern innan målet) och försök samtidigt att sluta äta innan du är riktigt mätt.

Runt 2000kcal per dag är nog en lämplig mängd att inleda din deff med, och var beredd att ligga där i ett par veckor innan du ev. behöver justera.
Tack för råden. Ja 2 proteinshakes per dag ska jag ta. Jag kör nog det styrketräningsschema jag planerat att köra, kanske byts någon övning ut men jag kommer nog inte att helt hoppa över någon kroppsdel så som till exempel vader. Bicepscurl vet jag återkommande diskuteras på träningsforum och på gym men jag tror att jag kommer att köra några få set av det per vecka. Kanske är det sistnämnda konservativt och reaktionärt och onödigt och bygger på en utdaterad uppfattning av vad som bäst bygger biceps, någon med bra koll på studier som gjorts på bicepscurl i scheman jämfört med endast dragövningar kanske finns här på forumet?

Lennix
2019-02-04, 11:53
Tack för råden. Ja 2 proteinshakes per dag ska jag ta. Jag kör nog det styrketräningsschema jag planerat att köra, kanske byts någon övning ut men jag kommer nog inte att helt hoppa över någon kroppsdel så som till exempel vader. Bicepscurl vet jag återkommande diskuteras på träningsforum och på gym men jag tror att jag kommer att köra några få set av det per vecka. Kanske är det sistnämnda konservativt och reaktionärt och onödigt och bygger på en utdaterad uppfattning av vad som bäst bygger biceps, någon med bra koll på studier som gjorts på bicepscurl i scheman jämfört med endast dragövningar kanske finns här på forumet?

https://www.styrkelabbet.se/dragovningar-ger-bra-bicepstraning/


Jag hade rekommenderat att köra biceps, dels för det är kul :naughty: Men också som prehab. Jag struntade i att köra renodlad armträning ganska länge och fick bekymmer med armbågarna och så fort jag började köra lite olika bicepsövningar blev det bättre. Helt anekdotiskt.

sydskaningen
2019-02-04, 12:15
https://www.styrkelabbet.se/dragovningar-ger-bra-bicepstraning/


Jag hade rekommenderat att köra biceps, dels för det är kul :naughty: Men också som prehab. Jag struntade i att köra renodlad armträning ganska länge och fick bekymmer med armbågarna och så fort jag började köra lite olika bicepsövningar blev det bättre. Helt anekdotiskt.
Tack för länken. Ja jag kommer nog att köra de få seten bicepscurl och tricepspress, sannolikt så skadar det nog inte i alla fall då jag upplever att min träningsdos inte är så hög så att jag bör riskera överträning. Skönt att höra att dina armbågar blev bättre av armträningen.

geoff
2019-02-04, 13:00
Ja för tusan, kör biceps om du tycker det är kul. Jag har själv curlat några perioder, men då har jag kört med hantlar framför tvn på kvällen, inte lagt värdefull gymtid på det. När det gäller vader så vet jag att det är svårt att bygga massa, så de behöver säkert specifik träning för det, men annars så får de ju träning av marklyften och squatsen.

sydskaningen
2019-02-04, 13:12
Ja för tusan, kör biceps om du tycker det är kul. Jag har själv curlat några perioder, men då har jag kört med hantlar framför tvn på kvällen, inte lagt värdefull gymtid på det. När det gäller vader så vet jag att det är svårt att bygga massa, så de behöver säkert specifik träning för det, men annars så får de ju träning av marklyften och squatsen.
Jag tror aldrig jag hört eller läst att marklyft och squats skulle vara bra övningar för effektiv hypertrofi av vadmuskulaturen, det var nyheter för mig. Men återigen, det är bara några få set per vecka så jag tror att jag även kommer att köra sittande vadpress. Tack för rådet.

geoff
2019-02-04, 13:50
Jag tror aldrig jag hört eller läst att marklyft och squats skulle vara bra övningar för effektiv hypertrofi av vadmuskulaturen, det var nyheter för mig. Men återigen, det är bara några få set per vecka så jag tror att jag även kommer att köra sittande vadpress. Tack för rådet.
Då uttryckte jag mig kanske dåligt.. jag håller med om att det troligen behövs specifik träning för massa (hypertrofi) för vaderna, men de kopplas ju säkerligen in vid marklyft/squats, annars skulle man nog ramla omkull :)

Mina tips gällde främst om fokus är att tappa i vikt och göra stora/grova förändringar i kroppskomposition, som jag förstod det som att du är ute efter. Träna vader och biceps (axlar 3 av 3 pass?) tänker jag mer att det går åt finlir/BB-hållet, kanske inte mest bang for the buck. Men det var bara tänkt som hjälpsamt förslag, det är absolut inget fel i att köra de övningarna om man har tid, om inte annat så bränner det ju kalorier under tiden.

sydskaningen
2019-02-05, 06:18
Då uttryckte jag mig kanske dåligt.. jag håller med om att det troligen behövs specifik träning för massa (hypertrofi) för vaderna, men de kopplas ju säkerligen in vid marklyft/squats, annars skulle man nog ramla omkull :)

Mina tips gällde främst om fokus är att tappa i vikt och göra stora/grova förändringar i kroppskomposition, som jag förstod det som att du är ute efter. Träna vader och biceps (axlar 3 av 3 pass?) tänker jag mer att det går åt finlir/BB-hållet, kanske inte mest bang for the buck. Men det var bara tänkt som hjälpsamt förslag, det är absolut inget fel i att köra de övningarna om man har tid, om inte annat så bränner det ju kalorier under tiden.
Jag håller med dig om i princip allt du skriver. Precis, om inte annat så bränner jag lite extra kalorier. :) Ja axlar i 3 av 3 pass, jag har svårt att bygga axlar och min totala setmängd blir ändå inte speciellt hög tänker jag.

sydskaningen
2019-02-05, 06:20
Dagens morgonvikt: 112,3 kg.

Räknade kalorier igår med en kaloriräknarapp och målet sattes till 2140 kcal. Jag tänker utvärdera om 1-2 veckor ungefär och sedan eventuellt justera kalori-mängden. Imorgon blir det att köra första gympasset.

geoff
2019-02-05, 08:32
Dagens morgonvikt: 112,3 kg.

Räknade kalorier igår med en kaloriräknarapp och målet sattes till 2140 kcal. Jag tänker utvärdera om 1-2 veckor ungefär och sedan eventuellt justera kalori-mängden. Imorgon blir det att köra första gympasset.

Kör hårt!

Anton Fräs
2019-02-05, 09:15
Dagens morgonvikt: 112,3 kg.

Räknade kalorier igår med en kaloriräknarapp och målet sattes till 2140 kcal. Jag tänker utvärdera om 1-2 veckor ungefär och sedan eventuellt justera kalori-mängden. Imorgon blir det att köra första gympasset.

Lycka till!

sydskaningen
2019-02-05, 12:13
Kör hårt!
Tack, du med!

sydskaningen
2019-02-05, 12:13
Lycka till!
Tack detsamma!

sydskaningen
2019-02-06, 06:27
Dagens morgonvikt: 111,8 kg.

Jag kör ett uppvärmningsset per övning med ungefär halva arbetsvikten och i 10 repetitioner, jag kommer endast att skriva upp arbetsseten.

Pass 2:

Latsdrag:
86*8.
86*6.
86*6.

Shrugs:
90*10.
90*10.
90*10.

Axellyftmaskin:
47,3*10.
47,3*10.
47,3*10.

Crunchmaskin:
79,3*10.
79,3*10.
79,3*10.

Woodchopper:
54*10/sida.
54*10/sida.
54*10/sida.

blåvitt
2019-02-06, 08:00
Stort lycka till! Du ser rätt stark ut :)

Tycker det verkar som en bra idé att skippa joggning ett litet tag framöver men jobba gärna in någon slags kondition/cardio redan nu. Cykel, crosstrainer, roddmaskin, powerwalk. Hjärtat är den viktigaste muskeln du har

sydskaningen
2019-02-06, 08:53
Stort lycka till! Du ser rätt stark ut :)

Tycker det verkar som en bra idé att skippa joggning ett litet tag framöver men jobba gärna in någon slags kondition/cardio redan nu. Cykel, crosstrainer, roddmaskin, powerwalk. Hjärtat är den viktigaste muskeln du har
Tack så mycket. Du har en god poäng vad gäller konditionsträningen, medan jag velar kring hur jag ska göra med konditionsträningen så får jag väl trösta mig med att jag per definition borde få en bättre kondition endast med hjälp av viktnedgången och den lilla mängd styrketräning jag utför. *bs* Men seriöst, trots mitt resonerande självbedrägeri så inser jag som sagt att du har en god poäng. Rådet uppskattas. :cheers:

sydskaningen
2019-02-07, 06:16
Dagens morgonvikt: 112,3 kg. Gick alltså upp 0,5 kg sedan igår trots kaloriräkning och träning. Jag som hoppades på ett litet viktras i början. *gah!*

sydskaningen
2019-02-09, 06:45
Pass 3:

HexbarMarklyft:
57,5*10.
57,5*10.
57,5*10.

Bänkpress:
100,0*5.
100,0*3.
100,0*3.

Kabelrodd:
81,3*10.
81,3*8.
81,3*8.

KabelAxelpress:
46,0*8.
46,0*6.
46,0*6.

EZstångcurl:
40,0*5.
40,0*3
40,0*3.

Pushdownkabelstång:
64.0*10.
64,0*10.
64,0*8.

Det gick ovanligt tungt idag, jag tror att anledningen var ett stort minus på sömnkontot.

blåvitt
2019-02-09, 08:47
Dagens morgonvikt: 112,3 kg. Gick alltså upp 0,5 kg sedan igår trots kaloriräkning och träning. Jag som hoppades på ett litet viktras i början. *gah!*

Det kan gå långsamt och kännas menlöst, både i början och under platåer du kommer träffa på längs vägen. Men allt du gör bidrar till ett resultat, så kämpa på nu!

Andreas1992
2019-02-09, 09:54
Jäklar vad stark du är! Sjukt bra förutsättningar! Då det gäller viktminskning kan jag bara utgå från mig själv och tipsa om vad som funkade för mig. Raska, långa promenader några gånger i veckan och ett rätt matigt kaloriunderskott. Då mitt primära mål inte var att byggs muskler så låg jag på ungefär 1600 kcal/ dag på mina 190cm/110kg och promenerade en mil några gånger i veckan.

Det känns väldigt onödigt för dig att tappa i styrka, så jag tycker du ligger på ett lagom litet kaloriunderskott. Fortsätt träna som du gör och lägg till promenader på vilodagar (som sedan övergår i jogging) så kommer det nog gå neråt rätt snabbt!

Kör hårt! :)

Diomedea exulans
2019-02-09, 10:04
Jag håller med om att du är stark! Fast Hexbar-marklyften är mindre imponerande än övriga övningar, hur kommer det sig? Har du fokuserat mer på din överkropp än underkropp under din tidigare träning, eller vill du bara ta det lugnt tills tekniken sitter, eller något annat?

sydskaningen
2019-02-09, 11:55
Det kan gå långsamt och kännas menlöst, både i början och under platåer du kommer träffa på längs vägen. Men allt du gör bidrar till ett resultat, så kämpa på nu!
Tack för uppmuntran, jag ska kämpa på.

sydskaningen
2019-02-09, 11:56
Jäklar vad stark du är! Sjukt bra förutsättningar! Då det gäller viktminskning kan jag bara utgå från mig själv och tipsa om vad som funkade för mig. Raska, långa promenader några gånger i veckan och ett rätt matigt kaloriunderskott. Då mitt primära mål inte var att byggs muskler så låg jag på ungefär 1600 kcal/ dag på mina 190cm/110kg och promenerade en mil några gånger i veckan.

Det känns väldigt onödigt för dig att tappa i styrka, så jag tycker du ligger på ett lagom litet kaloriunderskott. Fortsätt träna som du gör och lägg till promenader på vilodagar (som sedan övergår i jogging) så kommer det nog gå neråt rätt snabbt!

Kör hårt! :)
Tack för råden. Jag ska justera kalorierna beroende på hur det går med vågen. Joggingen får som du skriver vänta ett tag.

sydskaningen
2019-02-09, 12:02
Jag håller med om att du är stark! Fast Hexbar-marklyften är mindre imponerande än övriga övningar, hur kommer det sig? Har du fokuserat mer på din överkropp än underkropp under din tidigare träning, eller vill du bara ta det lugnt tills tekniken sitter, eller något annat?
Tack för de snälla orden. Marklyftsprestationen beror på skador och rädsla för att jag ska skada mig igen om jag nu ökar vikterna för snabbt, och att jag är så pass överviktig vilket även det påverkar prestationen i marklyft. Sedan så upplever jag att jag har rätt så dålig syresättning så flåset känns även det som en faktor när jag kör 10-reppare i marklyft och knäböj. Men jag kommer successivt att köra tyngre och tyngre i marklyft och knäböj så med lite tid så kommer förhoppningsvis benen och ryggens muskelmassa att öka.

sydskaningen
2019-02-10, 04:34
Dagens morgonvikt: 111,9 kg.

sydskaningen
2019-02-11, 06:18
Pass 1:

HexbarSquat:
50,0*10.
50,0*10.
50,0*8.

Bröstpressmaskin:
81,0*10.
81,0*10.
81,0*10.

Kabelrodd:
81,3*10.
81,3*8.
81, 3*8.

Axelpressmaskin:
45,0*10.
45,0*10.
45,0*7.

Bencurl:
50,0*10.
50,0*8.
50,0*7.

Sittande Vadpress:
63,8*10.
63,8*10.
63,8*10.

Dagens morgonvikt: 111,8 kg.

sydskaningen
2019-02-12, 09:04
Dagens morgonvikt: 112,3 kg. Deffen går inte alls bra trots att jag lagt mig på -1000 kcal (2138 kcal) med följande beräkningsmodell:

https://bmi-calories.com/calorie-intake-calculator.html

Jag valde "Lightly active - exercise/sports (1-3 times/week)."

Resultatet blev som följer:

"Calories = 3138 Kcal/day
To maintain your weight you need 3138 Kcal/day
To lose 0.5 kg per week you need 2638 Kcal/day
To lose 1 kg per week you need 2138 Kcal/day
To gain 0.5 kg per week you need 3638 Kcal/day
To gain 1 kg per week you need 4138 Kcal/day"

Jag ska köra vidare på samma kalorimängd i 2 veckor till, har det inte förändrats då så antar jag att jag måste minska ytterligare på kalorimängden. Om så blir fallet så känns det otroligt tungt då jag redan nu känner en ansenlig hunger och kämpar med att hålla mig under nuvarande kalorimål. Jag har tagit "Werlabs Hälsokontroll XL" och fick S-testosteron 9,0 vilket är lågt. Jag hoppas att det enbart beror på min övervikt och höga fettprocent och att det ökar när min fettprocent förhoppningsvis sjunker.

sydskaningen
2019-02-14, 06:41
Dagens morgonvikt: 112,2 kg.

Pass 2:

Latsdrag:
86*9.
86*8.
86*7.

Shrugs:
92,5*10.
92,5*10.
92,5*10.

Axellyftmaskin:
50,0*10.
50,0*10.
50,0*10.

Crunchmaskin:
81,0*10.
81,0*10.
81,0*10.

Woodchopper:
54*10/sida.
54*10/sida.
54*10/sida.

Jag promenerade 10 minuter på löpbandet så jag skriver upp de statsen vilket kanske ser lite onödigt ut för vissa med tanke på den låga hastigheten och tiden. Jag ska fundera på om jag kommer att köra vidare med löpband direkt efter gympassen eller ej.

Löpband:
Tid: 10 minuter.
Incline: 0,0.
Hastighet: 5,0 km/h.

sydskaningen
2019-02-16, 09:00
Dagens morgonvikt: 112,0 kg.

Pass 3:

HexbarMarklyft:
60,0*10.
60,0*10.
60,0*10.

Bänkpress:
100,0*9.
100,0*5.
100,0*5.

Kabelrodd:
81,3*10.
81,3*10.
81,3*9.

KabelAxelpress:
46,0*10.
46,0*10.
46,0*8.

EZstångcurl:
40,0*10.
40,0*5
40,0*5.

Pushdownkabelstång:
64.0*10.
64,0*10.
64,0*10.

sydskaningen
2019-02-17, 04:27
Dagens morgonvikt: 111,3 kg.

sydskaningen
2019-02-18, 04:27
Dagens morgonvikt: 111,9 kg. Nu har jag gått ned 0,5 kg på 2 veckor på kalorimängden 2140 kcal/dag. Vad tror ni andra, är det dags att minska kalorimängden eller ska man köra vidare med samma kalorimängd någon vecka till för att se om det beror på att man börjat styrketräna mer och eventuellt binder vätska eller liknande?

sydskaningen
2019-02-25, 13:26
Jag tränar på så gott det går, men jag har fått vad som verkar vara ett nytt diskbråck så att föra journal här känns lite tråkigt för tillfället. Ligger just nu i soffan med smärtor och har svårt att ta mig upp ur soffan utan en rejäl dos svårhanterbar smärta. Jag fortsätter dock räkna kalorier och ska försöka träna det jag kan, trots att jag inte kommer att journalföra här på ett tag.

geoff
2019-02-25, 13:47
Drygt att bli soffliggande.. det är en sån där tvärtemot-grej som jag tycker är väldigt störande: när man är igång och tränar hårt flera pass i veckan, då är man mer pepp att sköta kosten bra, till skillnad från när man är ex. förkyld och måste göra uppehåll i 1-2veckor. Men det är tvärtemot när man _inte_ kan träna på som vanligt som kosten är extra viktig att sköta (helst äta ordentligt med protein och ligga på en "clean kcal-balans" för att tillfriskna så fort som möjligt, utan att lägga på sig onödigt fett), och då man är som minst peppad :-/

Angående kalorierna: om 2100 kcal verkligen stämmer så borde du se en trend att gå ner åtminstone 0,5kg i veckan. Det gjorde jag när jag gick från 79-75kg, fast visst jag räknade inte så noga, men har svårt att tro att jag åt mindre än 2000.

sydskaningen
2019-02-25, 15:30
Drygt att bli soffliggande.. det är en sån där tvärtemot-grej som jag tycker är väldigt störande: när man är igång och tränar hårt flera pass i veckan, då är man mer pepp att sköta kosten bra, till skillnad från när man är ex. förkyld och måste göra uppehåll i 1-2veckor. Men det är tvärtemot när man _inte_ kan träna på som vanligt som kosten är extra viktig att sköta (helst äta ordentligt med protein och ligga på en "clean kcal-balans" för att tillfriskna så fort som möjligt, utan att lägga på sig onödigt fett), och då man är som minst peppad :-/

Angående kalorierna: om 2100 kcal verkligen stämmer så borde du se en trend att gå ner åtminstone 0,5kg i veckan. Det gjorde jag när jag gick från 79-75kg, fast visst jag räknade inte så noga, men har svårt att tro att jag åt mindre än 2000.
Klockrent beskrivet. Ja det är verkligen en tvärtemot-grej, men jag ska försöka hålla kosten. Just nu är min average weekly loss 0,38 kg enligt min viktapp, och 2140 kcal stämmer. Jag ska justera kosten eftersom.