handdator

Visa fullständig version : Inställningar till insektsätande


King Grub
2019-02-01, 12:49
Background:

Consumption of foods of insect origin is encouraged, since insect consumption is seen as one of the responses to the environmental impact of meat production. This study examines the attitude (A), subjective norm (SN), perceived behavioral control (PC), and food neophobia (FN) toward the consumption of foods of insect origin, as well as the conditions for eating insect-based foods among vegans, vegetarians, and omnivores.

Methods:

The data was obtained by using an online survey and convenience sampling (n = 567, of whom omnivores represented 74%, vegans 5%, and non-vegan vegetarians 22%). Results: The three dietary groups exhibited significantly different intention (I) to eat foods of insect origin. Vegans held the most rigid negative attitude (A), and their subjective norm (SN) to eat insects was weaker compared to that of omnivores (p < 0.001) and non-vegan vegetarians (p < 0.001). Vegans’ perceived behavioral control (PC) over their eating of insects was stronger compared to that of omnivores (p < 0.001) and non-vegan vegetarians p < 0.001), and they were more neophobic than omnivores (p < 0.001) and non-vegan vegetarians (p < 0.001). Non-vegan vegetarians held the most positive attitude toward eating insects, and both non-vegan vegetarians and omnivores thought that insect consumption is wise and offers a solution to the world’s nutrition problems. In contrast, vegans regarded insect consumption as immoral and irresponsible.

Conclusions:

Vegans’ weak intention, negative attitude, and low willingness to eat insects in the future exhibit their different dietarian identity compared to that of omnivores and non-vegan vegetarians.

Insect Consumption Attitudes among Vegans, Non-Vegan Vegetarians, and Omnivores. Nutrients 2019, 11(2), 292.

https://www.mdpi.com/2072-6643/11/2/292

https://i.imgur.com/4JwE9gv.jpg

Termy
2019-02-01, 13:18
mm nom nom sago grubs
bANXgaA3i0E
FWkkKHyg5L4

Diomedea exulans
2019-02-01, 14:18
Kittlar dödsskönt i kistan.

https://flyktlinjer.files.wordpress.com/2017/07/djungelboken.jpg?w=1000&h=572

https://thumbs.gfycat.com/BackTornGerenuk-size_restricted.gif

oldman
2019-02-01, 14:30
The three dietary groups exhibited significantly different intention (I) to eat foods of insect origin. Vegans held the most rigid negative attitude

Nähä?
Veganer är emot att äta djur.
Det hade man ju aldrig kunnat gissa.

Hemi
2019-02-02, 06:42
¡Skål, rednecks!
tFIdIDTDa4k

VoDaresVins
2019-02-02, 11:49
Problemet jag ser är att de som satsat i odlingar hittils verkar vara gold diggers som förväntar sig göra vinst från dag 1. Folk är i dagens läge väldigt prismedvetna så varför skulle man köpa dyrare insektmat istället för rena närproducerade varor för lägre pris. Såg i butiken några lådor med cricket-proteinbars som de försökte bli av med genom 30% rabatt. Priset var ändå med den rabatten över 20% dyrare än övriga bars i hyllan. Verkar som efterfrågan inte möter utbudet.

Diomedea exulans
2019-02-02, 12:45
Nån mer här som har testat att äta insekter? Jag åt larver i Kina. De var marinerade, i Kina verkar de ha en fäbless för att processera maten tills den inte smakar något av sin ursprungssmak längre, så jag gissar att de inte smakade "larv". Kommer mest ihåg att de smakade kryddigt och att jag inte tyckte de var så goda.

"Earthworms", kallade de dem, men man såg att det inte var maskar, utan larver.

smerk
2019-02-02, 16:43
Nån mer här som har testat att äta insekter? Jag åt larver i Kina. De var marinerade, i Kina verkar de ha en fäbless för att processera maten tills den inte smakar något av sin ursprungssmak längre, så jag gissar att de inte smakade "larv". Kommer mest ihåg att de smakade kryddigt och att jag inte tyckte de var så goda.

"Earthworms", kallade de dem, men man såg att det inte var maskar, utan larver.

Blev väl ett par myror som liten. Kommer inte ihåg att de smakade märkvärdigt.

Hemi
2019-02-03, 01:58
Nån mer här som har testat att äta insekter? Jag åt larver i Kina. De var marinerade, i Kina verkar de ha en fäbless för att processera maten tills den inte smakar något av sin ursprungssmak längre, så jag gissar att de inte smakade "larv". Kommer mest ihåg att de smakade kryddigt och att jag inte tyckte de var så goda.

"Earthworms", kallade de dem, men man såg att det inte var maskar, utan larver.

Ja, spindlar, en hel del, stora men det var ett tag sedan. Smackade, klappade dem i handflatorna och at. Men det var da det och jag behovde allt protein jag kunde fa. Ater man hela tiden sa blir det ju en hel del, dengue och zika fyllda myggor.

xan
2019-02-03, 10:24
Problemet jag ser är att de som satsat i odlingar hittils verkar vara gold diggers som förväntar sig göra vinst från dag 1. Folk är i dagens läge väldigt prismedvetna så varför skulle man köpa dyrare insektmat istället för rena närproducerade varor för lägre pris. Såg i butiken några lådor med cricket-proteinbars som de försökte bli av med genom 30% rabatt. Priset var ändå med den rabatten över 20% dyrare än övriga bars i hyllan. Verkar som efterfrågan inte möter utbudet.

Va? Är det tillåtet att sälja insekter som livsmedel i Sverige?

the three dietary groups exhibited significantly different intention (i) to eat foods of insect origin. Vegans held the most rigid negative attitude

nähä?
Veganer är emot att äta djur.
Det hade man ju aldrig kunnat gissa.

:d

Sverker
2019-02-03, 11:40
Nej.

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/nya-livsmedel-foretag

Efter att noggrant utrett frågan i slutet av 2017 står Livsmedelsverket fast vid att försäljning av insekter som mat inte är tillåtet i Sverige. Beslutet är fattat utifrån en sammanvägning av faktorer som säkerheten för konsumenten och intentionen – avsikten - med framför allt lagstiftningen om nya livsmedel men även livsmedelslagstiftningen i allmänhet.

Wain
2019-02-03, 11:46
Va? Är det tillåtet att sälja insekter som livsmedel i Sverige?

Det är tillåtet i Finland.

xan
2019-02-03, 17:15
Nej.

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/nya-livsmedel-foretag

Efter att noggrant utrett frågan i slutet av 2017 står Livsmedelsverket fast vid att försäljning av insekter som mat inte är tillåtet i Sverige. Beslutet är fattat utifrån en sammanvägning av faktorer som säkerheten för konsumenten och intentionen – avsikten - med framför allt lagstiftningen om nya livsmedel men även livsmedelslagstiftningen i allmänhet.

Tack för info. Har du någon koll på varför det har varit tillåtet under lång tid i massa andra länder världen över men inte just här? Är vi mer försiktiga med livsmedelssäkerhet?

Bob90
2019-02-03, 19:52
Tack för info. Har du någon koll på varför det har varit tillåtet under lång tid i massa andra länder världen över men inte just här? Är vi mer försiktiga med livsmedelssäkerhet?
Har väl också med hur utbredda "ätbara" insekter är i dessa länder rent historiskt också.
Kan tex spontant tänka mig att det varit och är vanligare i tex asien och afrika än i europa, just pga "den naturliga tillgången och kulturella bakgrunden".

Är ju lite som när man ville använda byggnadsställningar av bambu till att bygga det där kinesiska kulturcentrumet i älvkarleby. Bambu har används flitigt och är säkert fortfarande standard i stora delar av kina och säkert fler länder i asien. Och det fungerar säkert minst lika bra, men det har liksom aldrig varit en grej i sverige och därför är man mycket skeptisk mot detta.

MatteÖhult
2019-02-03, 20:35
Tack för info. Har du någon koll på varför det har varit tillåtet under lång tid i massa andra länder världen över men inte just här? Är vi mer försiktiga med livsmedelssäkerhet?

Förut så fanns det ingen lagstiftning mot att sälja insekter, när lagstiftningen kom så blev insekter klassade som nya livsmedel, men i vissa länder så utnyttjade man ett kryphål, att om man använder hela insekten så räknas det ej som ett nytt livsmedel.

Bla så har danmark, finland, nederländerna gjort på detta sätt och tolkat lagen så. Om man har tolkat lagen på så sätt innan 2018 så fick de länderna fortsätta på samma
Sätt

Om jag har tolkat allt rätt vill säga..

Wain
2019-02-03, 21:25
Har väl också med hur utbredda "ätbara" insekter är i dessa länder rent historiskt också.
Kan tex spontant tänka mig att det varit och är vanligare i tex asien och afrika än i europa, just pga "den naturliga tillgången och kulturella bakgrunden".

Är ju lite som när man ville använda byggnadsställningar av bambu till att bygga det där kinesiska kulturcentrumet i älvkarleby. Bambu har används flitigt och är säkert fortfarande standard i stora delar av kina och säkert fler länder i asien. Och det fungerar säkert minst lika bra, men det har liksom aldrig varit en grej i sverige och därför är man mycket skeptisk mot detta.

Lång vana av insektsätande i Danmark och Finland...
*rolleyes*

Bob90
2019-02-03, 21:38
Lång vana av insektsätande i Danmark och Finland...
*rolleyes*

Frågan löd "i massa andra länder", det där är två länder. Och det är nordens fulla byfånar som gör det :p

Tror det är mer vanligt förekommande i länder i afrika och asien än i danmark och finland. Särskilt om man går bak i tiden.

Hemi
2019-02-04, 10:46
Det ar naturligt om man maste ata vad som finns hela tiden, ungefar som en liten svartbjorn. Alla maltider ar inte en stor fet slagen alg, utan kaloribehovet fylls av en massa smaatande. Insekter har en massa protein tror jag.

VoDaresVins
2019-02-04, 17:34
Från Finlands motsvarighet till slv:
I Finland tillåts endast användning av hela uppfödda insekter. Hela insekter kan också krossas, malas eller torkas, men man får inte ta bort delar av dem (såsom vingar, ben eller huvudet) eller avskilja eller extrahera ingredienser (såsom fett- eller proteinfraktioner).
https://www.ruokavirasto.fi/sv/foretag/livsmedelsbranschen/primarproduktion-av-livsmedel/livsmedel-av-animaliskt-ursprung/insekter/

Har åtminstone sett mjöl, granola, proteinbars och bröd. Inte testa nåt. Inte för att jag bojkottar men har bara inget behov.

Ni får komma över och bunkra och betala med snus så är smugglarkedjan komplett. :cool:

Margareta
2019-02-05, 14:17
Jag har också läst om detta. Verkar som att danskarna äter insekter vid det här laget... Äckligt! Tyvärr, jag grejar inte tanken. Är väl synd med tanke på att de är så rika på näring och att det finns så många!

xan
2019-02-05, 17:01
Från Finlands motsvarighet till slv:

https://www.ruokavirasto.fi/sv/foretag/livsmedelsbranschen/primarproduktion-av-livsmedel/livsmedel-av-animaliskt-ursprung/insekter/

Har åtminstone sett mjöl, granola, proteinbars och bröd. Inte testa nåt. Inte för att jag bojkottar men har bara inget behov.

Ni får komma över och bunkra och betala med snus så är smugglarkedjan komplett. :cool:

Varför får de bara säljas hela? Precis som med fullkorn kan man i stället skriva "100% insekt" :laugh:

VoDaresVins
2019-02-05, 17:53
Varför får de bara säljas hela? Precis som med fullkorn kan man i stället skriva "100% insekt" :laugh:

Kommer inte heller på nån logisk förklaring annat än uppmaningen att man inte ska kasta bort mat.:eating:

Wain
2019-02-12, 10:28
Kommer inte heller på nån logisk förklaring annat än uppmaningen att man inte ska kasta bort mat.:eating:

Tanken är väl kanske att man skulle kunna få för mycket av något potentiellt ohälsosamt om man renar fram specifika delar av insekterna?