handdator

Visa fullständig version : Vilka godisar var det som var dåliga att ta efter träning?


Aeis
2004-05-11, 17:46
Generellt var ju skum- och gelegodis bra efter träning.

1. Men jag har för mig att jag läste för ett tag sen att endel gelegodisar innehåll något färgämne eller något som gjorde att de var dåliga. Stämmer detta?

2. Nappar är lika bra efter träning som bilar?

King Grub
2004-05-11, 18:37
1. Nej. Det du tänker på var nog att det inte är bra för vegetarianer. Det var nog tråden om karmin, eftersom den färgen, som används till t ex geléhallon och hallonbåtar, tillverkas av krossade löss.

2. Jovisst.

Sparrisen
2004-05-11, 18:39
lakrits snackades det också om...

King Grub
2004-05-11, 18:40
Originally posted by SwedeForce
lakrits snackades det också om...

Eftersom det sänker testosteronnivåerna något alldeles katastrofalt. :) Lakrits bör man aldrig äta, inte bara undvika efter träningen, om man bryr sig om sina hormonnivåer.

Grahn
2004-05-11, 18:43
Krossade löss? I denna tid av syntetiska prylar?

Ja där ser man..allt har en användning! :D

King Grub
2004-05-11, 18:46
Originally posted by Grahn
Krossade löss? I denna tid av syntetiska prylar?

Ja där ser man..allt har en användning! :D

Här är den, karminlusen:

http://www.yurdan.com/yrdn/images/pages/cochineal.jpg

Varje gång man tuggar i sig ett geléhallon får man i sig den här lille gynnaren också. :eating:

abjorn
2004-05-11, 18:46
Börjar gå lite väl långt om vegetarianerna skulle börjar bry sig om löss ;) "Släpp lössen fri!" osv osv :laugh:

Grahn
2004-05-11, 18:54
Originally posted by King Grub


Här är den, karminlusen:

http://www.yurdan.com/yrdn/images/pages/cochineal.jpg

Varje gång man tuggar i sig ett geléhallon får man i sig den här lille gynnaren också. :eating:

Synd att de inte ger protein då ;)

Aeis
2004-05-11, 19:14
Stackars löss=D :laugh:

Grahn
2004-05-11, 19:16
Mjo hade de inte haft oturen att bli godis kunde de ju haft en strålande karriär som kosmetika! ;)

Jon
2004-05-11, 19:17
Originally posted by King Grub
1. Nej. Det du tänker på var nog att det inte är bra för vegetarianer. Det var nog tråden om karmin, eftersom den färgen, som används till t ex geléhallon och hallonbåtar, tillverkas av krossade löss.

Det är snarare gelatinet som brukar ställa till det för vegetarianer, eller i varje fall för veganer. Det ingår ju i nästan allt godis..

bubbleman
2004-05-11, 20:26
Originally posted by Jon


Det är snarare gelatinet som brukar ställa till det för vegetarianer, eller i varje fall för veganer. Det ingår ju i nästan allt godis..

Undra hur många vegetarianfjollor det är som känner till det.... Eller frågan är kanske, vill de veta om det?

King Grub
2004-05-11, 20:28
Originally posted by Jon


Det är snarare gelatinet som brukar ställa till det för vegetarianer, eller i varje fall för veganer. Det ingår ju i nästan allt godis..

Javisst... men frågan gällde väl färgämnet?

drkrupp
2004-05-11, 20:40
Originally posted by King Grub
Lakrits bör man aldrig äta, inte bara undvika efter träningen, om man bryr sig om sina hormonnivåer.

Gäller det Ahlgrens Bildäck också? De smakar åtminstone lite åt lakrits-hållet.

Callister
2004-05-11, 20:51
Originally posted by drkrupp


Gäller det Ahlgrens Bildäck också? De smakar åtminstone lite åt lakrits-hållet.
De är gjorda av lakris, de kallas t.o.m lakrisdäck ibland så ja, det gäller dom också..

King Grub
2004-05-11, 20:55
Originally posted by drkrupp


Gäller det Ahlgrens Bildäck också? De smakar åtminstone lite åt lakrits-hållet.

Det kan du skriva upp. :D

Läs och gråt:

The Pharmaceutical Journal Vol 263 No 7068 p666
October 23, 1999 Clinical
Liquorice and testosterone levels

Consumption of liquorice may result in decreased libido in men, according to Dr Decio Armanini (University of Padua, Italy) and colleagues. They evaluated the effect of liquorice on gonadal function in seven healthy men aged 22 to 24. The men were given 7g of liquorice daily, a common level of consumption, the researchers say, which contained 0.5g of glycyrrhizic acid, the active component. During the period of liquorice consumption, the men's serum testosterone levels decreased significantly. The authors say that liquorice inhibits two enzymes involved in testosterone production.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3.

Licorice consumption and serum testosterone in healthy man.

Armanini D, Bonanni G, Mattarello MJ, Fiore C, Sartorato P, Palermo M.

Department of Medical and Surgical Sciences - Endocrinology, University of Padua, Padua, Italy.

We have previously found that licorice can reduce serum testosterone in healthy men. These results were not confirmed in another study, where the same amounts of licorice did not decrease salivary testosterone values. In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment (p < 0.01)

7 gram lakrits om dagen = sänkta testonivåen mer 26 PROCENT (!) efter bara en vecka!

Fartman
2004-05-11, 20:59
hmmm, undra om jag inte ska nolla min testoproduktion i helgen.. allt prat om laktits fick mig att bli jävligt sugen! typ finsk lakrits mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Grahn
2004-05-11, 21:01
Mjo man vart lätt deprimerad av att läsa att både lakrits och Öl sabbade testo....

puppas
2004-05-11, 21:03
Tur att man hatar både bärs och lakrits då...

Yankeee
2004-05-11, 22:27
Originally posted by King Grub
1. Nej. Det du tänker på var nog att det inte är bra för vegetarianer. Det var nog tråden om karmin, eftersom den färgen, som används till t ex geléhallon och hallonbåtar, tillverkas av krossade löss.


Stämmer det att ni har färgämne från en lus i ert godis?

Svar:
Ja, det röda färgämnet, E 120 eller karmin, är ett ämne som extraheras (= urlakas) från de torkade honorna av insekten Dactylopius coccus costa. Det är alltså enbart färgämnet som utvinns från lusen. Karmin är ett vanligt förekommande färgämne som sedan lång tid tillbaka används i livsmedel och smink.
http://www.malacoleaf.com/index.asp?lang=SE

Du behöver inte skrämma upp dem i onödan ;)

drkrupp
2004-05-11, 22:45
Originally posted by King Grub


Det kan du skriva upp. :D

Läs och gråt:


:cryout:

...så det är därför mina ökningar går så långsamt, jag som käkar en påse bildäck efter varje träning. ;)

Jaja, jag kan ju räkna med ordentliga super-framsteg nu när jag går över till bilarna istället. :hbang:

aliquis
2004-05-12, 00:36
Jag antar att de flesta vegetarianer och "alla" veganer vet om gelatin, men en del skiter väl i det.. e120 är kanske inte kännt av alla men troligtvis de flesta. Samma sak där dock. En del anser att det inet gör någon skillnad och att de snarare avskräcker folk med en för petig hållning till maten.

Aeis
2004-05-12, 09:55
Originally posted by Grahn
Mjo man vart lätt deprimerad av att läsa att både lakrits och Öl sabbade testo....

Öl har jag inte hört om förut. Bättre att dricka sprit alltså? (totalt samma mängd alkohol ska intas)

Kalleh
2004-05-12, 20:15
Sitter här och käkar lakritsskruvar och har aldrig mått bättre...:naughty:

subliminal
2004-05-13, 01:50
Originally posted by Aeis


Öl har jag inte hört om förut. Bättre att dricka sprit alltså? (totalt samma mängd alkohol ska intas)

Ajdå, vet någon hur mycket testot sjunker efter att man dricker öl? Känner inte för att ge mig in i drinkträsket när man är ute.

Pez
2004-05-13, 02:55
Originally posted by subliminal


Ajdå, vet någon hur mycket testot sjunker efter att man dricker öl? Känner inte för att ge mig in i drinkträsket när man är ute.

Ni är medvetna om att alkohol inverkar negativt på träningen nåt kolossalt, va? :D

Lev lite nu för fan... man ska ju inte gå till överdrift åt nåt håll..

subliminal
2004-05-13, 03:27
Originally posted by Pez


Ni är medvetna om att alkohol inverkar negativt på träningen nåt kolossalt, va? :D

Lev lite nu för fan... man ska ju inte gå till överdrift åt nåt håll..

Nja, konsumtionen av alkoholhaltiga drycker kommer jag nog inte att dra in på, den är i mitt fall inte extrem på något sätt. Tänkte snarare på om man skulle pröva sig på en omfördelning av sorterna ifall det var något speciellt negativt med öl jämfört med sprit. :cheers:

Grahn
2004-05-13, 07:48
Det är hummlen i ölen som är boven utöver den vanliga alkohol effekten.

Sen om jag tycker man ska sluta dricka öl pga detta eller inte vettefan, öl e gott.

MissBee
2004-05-13, 08:12
Originally posted by King Grub
1. Nej. Det du tänker på var nog att det inte är bra för vegetarianer. Det var nog tråden om karmin, eftersom den färgen, som används till t ex geléhallon och hallonbåtar, tillverkas av krossade löss.

2. Jovisst.



Tack för den informationen. Ska inte äta mer rött godis iaf :)





Har lakrits också nån typ av inverkan på östrogen för oss av den feminina könet?

Grahn
2004-05-13, 08:15
Påverkar nog er hormonbalans på samma sätt ska du se.

Aeis
2004-05-13, 18:53
Är remmar bra godis? (inte lakrits)
De är ju varken skum eller gele tycker jag...

Matte_Maiden
2004-05-13, 18:56
Skulle någon som är insatt kunna skriva en liten lista på vanliga godisar som är bra efter träning? Vi som inte är så bra på det där kan känna oss mer säkra då :) Vore faktiskt ruggigt snällt :angel:

ivandrago
2004-05-13, 19:04
Bryr ni er ärligt talat om lakrits eller öl ger sänkta testonivåer??? Vafan, om det är så farligt så är det bara att kompensera med att käka en pizza eller nåt annat fett och kolla på lite porr.

Undra hur folk i min omgivning skulle reagera om jag tackade nej till en öl eller lakrits med motivationen "det sänker min testosteronnivå"...

King Grub
2004-05-13, 19:08
Originally posted by Matte_Maiden
Skulle någon som är insatt kunna skriva en liten lista på vanliga godisar som är bra efter träning? Vi som inte är så bra på det där kan känna oss mer säkra då :) Vore faktiskt ruggigt snällt :angel:

Allt rent skum och gelé, utom det med lakritssmak då.

snej
2004-05-13, 19:23
Originally posted by ivandrago
Bryr ni er ärligt talat om lakrits eller öl ger sänkta testonivåer??? Vafan, om det är så farligt så är det bara att kompensera med att käka en pizza eller nåt annat fett och kolla på lite porr.

Undra hur folk i min omgivning skulle reagera om jag tackade nej till en öl eller lakrits med motivationen "det sänker min testosteronnivå"...


Jag håller fan med, man kan inte vara totalt manisk när det gäller gi, ii, testonivåer bla bla bla. För fan, man måste kunna ha ett normal liv oxå. SUNT FÖRNUFT och MÅTTA, 2st underskattade ord.

Grahn
2004-05-13, 19:56
Det är en skillnad på att vara manisk och vara lite selektiv.

snej
2004-05-13, 20:35
Originally posted by Grahn
Det är en skillnad på att vara manisk och vara lite selektiv.


Jo, men vissa vågar ju inte ta EN öl på helgen, eller käka en pizza nån gång ibland, eller lite lakrits då och då t.ex. Det är lite väl, tycker jag. Använder man bara huvudet, och har en vettig baskost så tror inte jag testosteronnivåerna rasar ihop av att man äter en lakritsbit..

Grahn
2004-05-13, 20:37
Tja..man väljer en nivå som man tror man kan hålla och som man trivs med. Går alltid att ta en god whiskey istället för en bärs ibland och lite mörk choklad istället för lakritsbåtar. :cheers:

snej
2004-05-13, 20:56
Originally posted by Grahn
Tja..man väljer en nivå som man tror man kan hålla och som man trivs med. Går alltid att ta en god whiskey istället för en bärs ibland och lite mörk choklad istället för lakritsbåtar. :cheers:


Så sant, jag hatar lakrits ändå ;)

Sålänge man TRIVS med sitt val, så är det rätt. Men gör man något av tvång, och går miste om mycket saker som man egentligen inte vill gå miste om, då suger det.

Grahn
2004-05-13, 20:59
Spec när man inser att man inte vart spec stor trots alla "uppoffringar". :)

ivandrago
2004-05-13, 21:29
Originally posted by Grahn
Det är en skillnad på att vara manisk och vara lite selektiv.

Så sant, men jag ser en tendens mot att allt blir mer och mer "dåligt" för kroppen på det ena eller det andra viset i takt med att man undersöker effekter av fler och fler livsmedel.

Man börjar undvika vissa frukter pga högt gi, mejeriprodukter pga högt ii, saker som sänker testosteronnivån. Snart hittar de väl diverse "fel" på ris, potatis, kyckling etc etc etc..

Till slut har det gått från att vara lite selektiv till att ha bytt bort allt man tyckt om och mått bra av till saker man tycker mindre om bara för att "optimera" sina träningsresultat.. :(

Grahn
2004-05-13, 21:37
ivandrago: Tja det är givetvis en av de faktorer man ska tänka på.
Men man bör inte käka lakrits varje kväll om man bryr sig i sitt testo.
Fast å andra sidan dricker man konstant bärs och käkar lakrits så får man antagligen ha kvar kalufsen längre. ;)

Wilson
2004-05-14, 01:29
lakrits är jävligt gott... så helt kommer jag nog inte avstå från det... men kommer undvika mer.

Hormonerna är ju väldigt betydelsefulla när det gäller muskeluppbyggnad, så klart man måste tänka på vad som sänker och höjer hormonerna ifall man vill bygga. Åtminstone sånt som sänker rejält (lakrits och alkohol tex).

cali
2004-05-14, 12:02
Senare publicerade resultat som ävn styrker de första fynden.

"Lakritsextrakt sänker testosteronnivåerna hos män.

av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
******* forskningschef

Lakritsextrakt används ofta för att behandla tarmsjukdomar. Dock så visar upptäckter att kemikalierna i lakrits kan ha effekt på testosteronnivåerna, speciellt hos män.

Ny forskning på lakritsextrakt, presenterade vid British Pharmaceutical Conference, visar samma resultat som tidigare studier på män gjort. Vi rapporterade om mindre testosteronnivåer 1999 då en italiensk studie visade det, men amerikanska forskare kunde visa samma resultat i en studie som publicerades i Lancet för två år sedan.

I den här studien, undersökte ett forskningsteam från Iran lakritsrotens effekt på 20 friska frivilliga män. Gruppen fick 1,3 g torkat extrakt (innehåller 400 till 500 mg glycyrrhizic syra) dagligen i 10 dagar. Blodprov togs före studien och i 20 dagar för att mäta testosteronnivåerna.

Resultaten visade en betydlig minskning av serumtestosteronet efter 10 dagars lakritssnaskande. Effekterna på testosteronet tros ha att göra med störningen av den aktiva agensen glycyrrhizic syra med 17-beta hydroxysteroid dehydrogenas, enzymet som katalyserar omvandlingen av androstenedion till testosteron.

Mer forskning behövs för att analysera lakrits hormonella effekter. Tills det har gjorts mer forskning, skulle jag avråda idrottare att inta alltför mycket av detta extrakt."

Källa:http://www.*******.se/

aliquis
2004-05-14, 15:14
Trista är ju bara att lakrits e gott och läkerol är sockerfria ;D

Vad gäller "remmar" så undrar jag lite samma sak, vetemjöl och invertsocker mestadels.

Krabban
2004-05-14, 15:19
Hur är det med cider, starksprit eller hb? Har de samma inverkan som lakrits och öl på testosteronnivå?

Tricklev
2004-05-14, 15:27
Originally posted by Krabban
Hur är det med cider, starksprit eller hb? Har de samma inverkan som lakrits och öl på testosteronnivå?

Dom inverkar inte testot på samma nivå men självklart hjälper dom inte din träning:D

Scratch
2004-05-16, 13:16
Hur är det med bassets winegums? de svarta, är de nå lakris i dessa, eller bara färgämne?

LunaSpice
2004-05-16, 13:37
Originally posted by Krabban
Hur är det med cider, starksprit eller hb? Har de samma inverkan som lakrits och öl på testosteronnivå?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14120&highlight=alkohol

Där har du en del förklaringar till alkohol och testo.

cali
2004-05-16, 15:01
Originally posted by Scratch
Hur är det med bassets winegums? de svarta, är de nå lakris i dessa, eller bara färgämne?

De är väl bara färgämne och så smakar de typ svartavinbär. Innehåller något lakrits så känner du det på smaken, det smakar lakrits!
De svarta smakar inte lakrits!