handdator

Visa fullständig version : Äta/Proteintillskott under ett träningspass pros/cons?


alexelias
2019-01-30, 18:16
Hej,

Jag försökte att Googla denna - gissningsvis vanliga - fråga, men fick mest anekdotiska svar (med olika åsikter).

Om jag i ett träningspass på 2h styrketräning (för att rita upp ett scenario) äter ett mindre mål på ~350kcal eller drar en Whey-shake, påverkar det min återhämtning något - eller helt enkelt: vilka pros/cons är det?

För mig kan det bli en 'gnista' att dra en shake en timma in i passet. Men, om det är till min nackdel så kan jag givetvis vänta tills efteråt...

King Grub
2019-01-30, 18:38
Muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras över normala nivåer under träning, medan dynamiska kontraktioner i muskulaturen sker, ändå, så du har ingen nytta av det under passet. Däremot minskar muskelnedbrytningen, och det är sannolikt inte positivt. Minskar du muskelnedbrytningen, minskar du också tillgången till aminosyror för muskeluppbyggnad efter passet. Dessutom vill du ha blodet till musklerna, inte till magsäcken.

Termy
2019-01-30, 20:19
Muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras över normala nivåer under träning, medan dynamiska kontraktioner i muskulaturen sker, ändå, så du har ingen nytta av det under passet. Däremot minskar muskelnedbrytningen, och det är sannolikt inte positivt. Minskar du muskelnedbrytningen, minskar du också tillgången till aminosyror för muskeluppbyggnad efter passet. Dessutom vill du ha blodet till musklerna, inte till magsäcken.

Avseende kommentaren om dynamiska kontraktioner - skulle det innebära att någon som t.ex. kör NMES som "återhämtning" efter träning avbryter den muskeluppbyggande effekten man vill åstadkomma (antar jag?) efter träningen, pga att maskinen gör att muskeln kontraherar (även om det är lågintensivt och cirkulatoriuskt)?

alexelias
2019-01-31, 05:17
Tack för ett fördjupat svar :) Låter som jag ska etablera en rutin att äta efteråt, således.

Bliss!