handdator

Visa fullständig version : ”Influencers”


Armed Dingo
2019-01-28, 00:13
I en debattartikel i Expressen har 87 influencers skrivit att Löfvén borde ta ifrån oss vår frihet, framförallt när det gäller flygresor. Medborgare ska få en flygkvot.

Om vi bortser från hela goddag-yxskaft argumentationen så noterade jag att dessa 87 ”influencers” var kvinnor. Kan ha missat ett mans-namn.

Fråga: Varför följer kvinnor vad andra kvinnor gör, tycker eller säger i högre utsträckning än män? Vad jag vet är det inte lika utbrett med män som följer andra män. Hela zyzz-grejen för några år sedan var väl ungefär likadant men det är fortfarande mindre omfattning.

Varför bry sig så om vad andra säger?

<Glad för att hans partner inte gör detta.

Edit: vilken kass titel. Kvinnor som följer influencers, kanske vore bättre?

ceejay
2019-01-28, 00:37
Vi borde ha en folkomröstning om att begränsa influencers frihet.

qozmox
2019-01-28, 05:27
Män är inte influencers, de är content creators.
Bill Hicks var en amusement engineer, och jag är en opinion contributor.

Wain
2019-01-28, 07:26
Det kan väl knappast vara en nyhet för någon att kvinnor i mycket högre utsträckning vill ha någon som berättar för dem hur de skall tycka och tänka?

ChuckTesta
2019-01-28, 07:50
Det borde vara dödsstraff på att kalla sig själv för en influencer. Det är idioter med följare på instagram oftast totalt utan någon kunskap öht.

Mental
2019-01-28, 07:53
Något säger mig att den här tråden inte blir långlivad... Men vi får se om det kommer något vettigt/konstruktivt ur den eller om det bara blir misogynt buhu-kvinnor-är-dumma-i-huvudet gnäll.

wintersnowdrift
2019-01-28, 08:06
Det kan väl knappast vara en nyhet för någon att kvinnor i mycket högre utsträckning vill ha någon som berättar för dem hur de skall tycka och tänka?

*host* Jordan Peterson *host*

Diomedea exulans
2019-01-28, 08:15
*host* Jordan Peterson *host*

*host* Jesus, Buddha, Muhammed, Marx *host*

Mental
2019-01-28, 08:21
*host* Jesus, Buddha, Muhammed, Marx *host*

Menar du att kvinnor i mycket större utsträckning än män följde dessa? pga att kvinnor vill bli tillsagda vad de ska tycka och tänka?

wintersnowdrift
2019-01-28, 08:33
Menar du att kvinnor i mycket större utsträckning än män följde dessa? pga att kvinnor vill bli tillsagda vad de ska tycka och tänka?

Jag gissar att han menar att män följer trendiga "influencers" i samma och/eller större utsträckning än kvinnor.

Grahn
2019-01-28, 08:39
Frågan är om dessa influencers, som reser för mycket enligt dem själva men inte kan hindra sig, faktiskt titulerar sig influencers. Tror snarare det är något de kallas när de grupperas.

Diomedea exulans
2019-01-28, 08:43
Menar du att kvinnor i mycket större utsträckning än män följde dessa? pga att kvinnor vill bli tillsagda vad de ska tycka och tänka?

Nej, jag höll med wintersnowdrift.

blåvitt
2019-01-28, 08:44
Debattartikeln utgör ett väldigt intressant diskussionsunderlag, liksom fenomenet influencers för sig. Typiskt kolozzeum att det fullständigt ignoreras och från start handlar om ”ööööh vf är kvinnor så dumma i huvvet?!?1!?”

Sjukt tråkigt, men det är väl också därför vi inte får ha några riktiga diskussionstrådar längre

blåvitt
2019-01-28, 08:45
Frågan är om dessa influencers, som reser för mycket enligt dem själva men inte kan hindra sig, faktiskt titulerar sig influencers. Tror snarare det är något de kallas när de grupperas.

De har en egen branschorganisation som heter ”Influncers of Sweden”

Såatteh

Diomedea exulans
2019-01-28, 08:46
Frågan är om dessa influencers, som reser för mycket enligt dem själva men inte kan hindra sig, faktiskt titulerar sig influencers. Tror snarare det är något de kallas när de grupperas.

Jag känner en som kallade sig för "influencer". En personlig bekant till mig. Han hade en blogg (en tråkig och illa skriven blogg om hans eget liv), och på något j-a vis lyckades han få så mycket reklamintäkter via bloggen så han kunde leva på det (en mager lön, men tillräcklig).

Jag tyckte det var oerhört töntigt av honom att kalla sig "influencer". Men å andra sidan fick han ju betalt för bloggfanskapet, vilket är mer än jag kan säga att jag någonsin fått för något av mitt myckna bloggande, så jag kanske inte ska säga så mycket.

Grahn
2019-01-28, 08:59
De har en egen branschorganisation som heter ”Influncers of Sweden”

Såatteh

Man upphör aldrig att förvånas.....Där tappade jag ytterligare lite respekt för människan.

Jag känner en som kallade sig för "influencer". En personlig bekant till mig. Han hade en blogg (en tråkig och illa skriven blogg om hans eget liv), och på något j-a vis lyckades han få så mycket reklamintäkter via bloggen så han kunde leva på det (en mager lön, men tillräcklig).

Jag tyckte det var oerhört töntigt av honom att kalla sig "influencer". Men å andra sidan fick han ju betalt för bloggfanskapet, vilket är mer än jag kan säga att jag någonsin fått för något av mitt myckna bloggande, så jag kanske inte ska säga så mycket.

Stör mig på ett influencer är otypat, generiskt påverka folk.....fan är det för trams. Definiera dig efter vafan du talar om och skaffa ett jävla tema liksom!

*gah!*

Armed Dingo
2019-01-28, 09:27
Vi behöver inte diskutera kvinnor egentligen. Utan varför det finns folk som behöver någon/flera att lyssna på. I synnerhet när dessa personer de lyssnar på inte verkar säga något viktigt eller bra. Jag såg en som var om hemmafix, den kanske är nyttig. Men 95% verkar ju bestå i att läs om vad man ska köpa eller hur man ska se ut. Eller om KLIMATET, som alla är extremt överens om ligger pyrt till, men sluta konsumera kan man inte. Wtf? Vad är det med folk?

Jag har inget agg mot influenserna själva. Jag förstår att de tar tillvara på situationen. Men deras följare.. why?

Klarar folk inte av att tänka själva?

Diomedea exulans
2019-01-28, 09:35
Vi behöver inte diskutera kvinnor egentligen. Utan varför det finns folk som behöver någon/flera att lyssna på. I synnerhet när dessa personer de lyssnar på inte verkar säga något viktigt eller bra. Jag såg en som var om hemmafix, den kanske är nyttig. Men 95% verkar ju bestå i att läs om vad man ska köpa eller hur man ska se ut. Eller om KLIMATET, som alla är extremt överens om ligger pyrt till, men sluta konsumera kan man inte. Wtf? Vad är det med folk?

Jag har inget agg mot influenserna själva. Jag förstår att de tar tillvara på situationen. Men deras följare.. why?

Klarar folk inte av att tänka själva?

Det ligger något betryggande i att läsa andras tankar om någonting som man har egna tankar om. Tänker de likadant som en själv så får man bekräftelse på att man inte är ensam, och ofta har den andre en infallsvinkel som man själv inte insett, och som berikar ens upplevelse. Har personen en annorlunda uppfattning så breddar det också ens perspektiv. Och även om personen tänker exakt likadant som en själv så sätter den kanske ord på något som man själv känt men inte lyckats formulera.

Jag brukar läsa recensioner om filmer jag redan sett. Mängder av dem, om en och samma film. Bara något jag gör för att det känns gött.

Tror människor fungerar så. Det är väl en anledning till att dösnack är så populärt. "Fint väder idag" - inget man behöver bekräfta från utomstående part, men det är najs med lite tankeutbyte.

blåvitt
2019-01-28, 09:43
Klarar folk inte av att tänka själva?

Jo det gör de nog, men det är mkt lättare att låta någon annan göra det.

De som skrev artikeln är ett bra exempel, "Hjälp oss Löfven, vi har dåligt samvete över våra konsumtionsvanor men har inte disciplinen för att sluta köpa fast fashion och flyga till thailand". Fullständigt karaktärslöst, precis som 95% av det moderna västsamhället.

Armed Dingo
2019-01-28, 09:45
Det ligger något betryggande i att läsa andras tankar om någonting som man har egna tankar om. Tänker de likadant som en själv så får man bekräftelse på att man inte är ensam, och ofta har den andre en infallsvinkel som man själv inte insett, och som berikar ens upplevelse. Har personen en annorlunda uppfattning så breddar det också ens perspektiv. Och även om personen tänker exakt likadant som en själv så sätter den kanske ord på något som man själv känt men inte lyckats formulera.

Jag brukar läsa recensioner om filmer jag redan sett. Mängder av dem, om en och samma film. Bara något jag gör för att det känns gött.

Tror människor fungerar så. Det är väl en anledning till att dösnack är så populärt. "Fint väder idag" - inget man behöver bekräfta från utomstående part, men det är najs med lite tankeutbyte.

Allt det där är fint även om jag tror utbytet blir mer effektivt om mellan verkliga människor.

Men när så mycket handlar om konsumtion så begriper jag det inte. Smink, hårfärg, kläder. Det är ju detta influencers promotar. Det är därför företag förser dom med gratis-grejer.

Jag tror heller inte dessa infuenser-följare brukar googla något de funderar om och sedan hitta ett ämne. Sådant gör jag själv. Utan de läser _allt_ deras idoler producerar, vad det än handlar om. Är det vad det handlar om? De önskar att de kunde bli sina influencers. Och de tror att om de läser allt dem skriver så kan de bli som dom till slut. Bli populära(re).

wintersnowdrift
2019-01-28, 10:10
Allt det där är fint även om jag tror utbytet blir mer effektivt om mellan verkliga människor.

Men när så mycket handlar om konsumtion så begriper jag det inte. Smink, hårfärg, kläder. Det är ju detta influencers promotar. Det är därför företag förser dom med gratis-grejer.

Jag tror heller inte dessa infuenser-följare brukar googla något de funderar om och sedan hitta ett ämne. Sådant gör jag själv. Utan de läser _allt_ deras idoler producerar, vad det än handlar om. Är det vad det handlar om? De önskar att de kunde bli sina influencers. Och de tror att om de läser allt dem skriver så kan de bli som dom till slut. Bli populära(re).

Att promota yta är inte direkt något nytt, ej heller att konsumera ytligheten. Influencers/sociala medier är bara vår tids kanal för just detta. Att det är just unga tjejer som köper sina idolers sminkprodukter är väl inte heller konstigt? Skönhet är för många tjejer den absolut viktigaste tillgången, och därför värt att lägga tusentals kronor på att försöka uppnå.

Rickard
2019-01-28, 10:11
Så dom anser inte att deras påstådda starka plattform inte duger att sprida sitt budskap? Borde visa hur ihåligt hela tramset är.

Wain
2019-01-28, 10:14
*host* Jordan Peterson *host*

Är Jordan Peterson någon som förespråkar att kvinnor inte i högre utsträckning vill ha någon som berättar för dem hur de skall tycka och tänka?

shadowfire
2019-01-28, 10:15
Tycker det skiljer sig markant hur det ter sig i sociala medier mellan kön och intresseområden.

Flera kända manliga kroppsbyggare agerar som "influencers", men svänger sig inte med den titeln. Dock promotear de kosttillskott/kläder och män flockas på deras konton med dreggel och komplimanger. Eller ta youtubers som i praktiken livnär sig på att bara recensera produkter eller streama datorspel.

Sedan har vi dem som anspelar på sin skönhet. Här är det nog lika oavsett kön, men "snygga personer" tenderar att få mer uppmärksamhet oavsett intresseområde. Likaså "skandalpersoner" osv, typ personer från olika dokussåpor etc som blivit hype i sociala medier efteråt.

Visst följer jag "influencer" själv. Har flera träningsprofiler både inom kroppsbyggning och traillöpning som jag tycker inspirerar mig och motiverar mig. Om de får spons i form av träningskläder osv struntar jag i, de inläggen som är uppenbar reklam ignorerar jag bara.

wintersnowdrift
2019-01-28, 10:17
Är Jordan Peterson någon som förespråkar att kvinnor inte i högre utsträckning vill ha någon som berättar för dem hur de skall tycka och tänka?

Jordan Peterson är en influencer av rang med en majoritet manliga följare som inte verkar så benägna att tänka själva.

Armed Dingo
2019-01-28, 10:22
Att promota yta är inte direkt något nytt, ej heller att konsumera ytligheten. Influencers/sociala medier är bara vår tids kanal för just detta. Att det är just unga tjejer som köper sina idolers sminkprodukter är väl inte heller konstigt? Skönhet är för många tjejer den absolut viktigaste tillgången, och därför värt att lägga tusentals kronor på att försöka uppnå.

Jo men är det bara det? Jag tror det är mer än så. De här influenserna är ju bra på att skriva väldigt mycket om väldigt lite. Och folk läser det. De blir inte skönare av att läsa det. Jag tror folk suger åt sig det som svampar. För de gör allt de kan för att bli mer som den här personen.

Grahn
2019-01-28, 10:23
Jordan Peterson är en influencer av rang med en majoritet manliga följare som inte verkar så benägna att tänka själva.

Fast han är ju inte en generisk "influencer", han har ett ämne och påverkar folk och får följare utifrån det.
Det är ju när man vänder på det som det blir märkligt, man vill påverka och letar reda på en väg dit, lite som att bli kändis för att man är grym på fysik jmf med att bli kändis pga deltagande i kändisfabrikens dokusåpa.

Yes
2019-01-28, 10:25
Jordan Peterson är en influencer av rang med en majoritet manliga följare som inte verkar så benägna att tänka själva.
Skillnaden är väl att han inte fått för sig att hans åsikter är värda något bara för att han har många följare på Instagram.

blåvitt
2019-01-28, 10:30
Skillnaden är väl att han inte fått för sig att hans åsikter är värda något bara för att han har många följare på Instagram.

Med tanke på hur ofta han går utanför sitt expertisområde men uttrycker sig som en upplyst auktoritet så jo, det verkar ha gått även honom åt huvudet

Bob90
2019-01-28, 10:31
Vad är ens en influencer? Aldrig sett ordet innan den här tråden :D

Är det något man aktivt strävar efter att bli eller är det något "den breda massan" väljer att "utse" en till baserat på att man lyssnar/följer personen?

Liksom, vad skiljer mellan en person som driver en blogg och typ visar upp och pratar om olika produkter (som de ofta får betalt av varumärket för att göra?) och en "influencer? Om vi antar att båda har exakt lika många "följare".

leo1
2019-01-28, 10:37
Vad är ens en influencer? Aldrig sett ordet innan den här tråden :D

Är det något man aktivt strävar efter att bli eller är det något "den breda massan" väljer att "utse" en till baserat på att man lyssnar/följer personen?

Liksom, vad skiljer mellan en person som driver en blogg och typ visar upp och pratar om olika produkter (som de ofta får betalt av varumärket för att göra?) och en "influencer? Om vi antar att båda har exakt lika många "följare".

Sveriges största influencerkonton:
Namn, användarnamn, engagemang, kommentarer/post, tillväxt per dag

Anna Nyström, annanystrom, 7.34m, 2.1%, 1858, 4368
Rachel Brathen, yoga_girl, 2.15m, 1.5%, 530, −83
Linn Löwes, linnlowes, 1.74m, 3.0%, 970, 1413
Kenza Zouiten, kenzas, 1.74m, 2.1% ,255 ,−417
Janni Delér, jannid, 1.39m, 3.1%, 189, −260
Christoffer Collin, wisslaren, 1.29m, 1.3%, 109, −116
Angelica Blick, angelicablick, 1.22m, 1.5%, 181, −168
Anders Bagge, andersbagge1, 501.41k, 2.1%, 115, 117
Rebecca Stella, rebecca_stella, 488.82k, 2.1%, 109, −45
Isabella Löwengrip, isabellalowengrip, 458.12k, 2.2%, 56, 179


https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/12/21/lista-de-ar-sveriges-storsta-influencers-och-de-har-hogst-engagemang/

trädgårdsmöbel
2019-01-28, 10:38
En "influencer" TROR jag kan förklaras såhär: Någon med en stor plattform och med många följare, men som även har makt och inflytande att kunna förändra hur folk tänker och tycker.

Tex. Blir då Pewdiepie inte en influenser, men Jordan P. blir det.

Har någon en bättre förklaring så stryk min och så kör vi på den istället:)

Bob90
2019-01-28, 10:40
Sveriges största influencerkonton:
Namn, användarnamn, engagemang, kommentarer/post, tillväxt per dag

Anna Nyström, annanystrom, 7.34m, 2.1%, 1858, 4368
Rachel Brathen, yoga_girl, 2.15m, 1.5%, 530, −83
Linn Löwes, linnlowes, 1.74m, 3.0%, 970, 1413
Kenza Zouiten, kenzas, 1.74m, 2.1% ,255 ,−417
Janni Delér, jannid, 1.39m, 3.1%, 189, −260
Christoffer Collin, wisslaren, 1.29m, 1.3%, 109, −116
Angelica Blick, angelicablick, 1.22m, 1.5%, 181, −168
Anders Bagge, andersbagge1, 501.41k, 2.1%, 115, 117
Rebecca Stella, rebecca_stella, 488.82k, 2.1%, 109, −45
Isabella Löwengrip, isabellalowengrip, 458.12k, 2.2%, 56, 179


https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/12/21/lista-de-ar-sveriges-storsta-influencers-och-de-har-hogst-engagemang/

Det där är bara okända namn för mig och den enda gemensamma nämnaren jag kan se är att alla är tjejer och har instagram :p

En "influencer" TROR jag kan förklaras såhär: Någon med en stor plattform och med många följare, men som även har makt och inflytande att kunna förändra hur folk tänker och tycker.

Tex. Blir då Pewdiepie inte en influenser, men Jordan P. blir det.

Har någon en bättre förklaring så stryk min och så kör vi på den istället:)
Så man har egentligen bara valt att kalla folk med stor följarbas för "influencers" nu typ?

Jag trodde man kallade dem för kändisar :p Eller är det typ alla influencers är kändisar men alla kändisar är inte influencers?

Wain
2019-01-28, 10:42
Jordan Peterson är en influencer av rang med en majoritet manliga följare som inte verkar så benägna att tänka själva.

Så klart många män också vill bli tillsagda hur de skall tycka och tänka.

Ladugårdsdörr
2019-01-28, 10:48
Så man har egentligen bara valt att kalla folk med stor följarbas för "influencers" nu typ?

Yupp. Uppenbarligen behövs det ingen speciell talang annat än att förstå sig på marknadsföring på internet. Hur man bygger sin följarbas skiljer men det viktiga är att nå en kritisk massa för att bli influencer. Jmfr. Lars Wilderäng (cornucopia) med diverse bimbos.

Jag trodde man kallade dem för kändisar :p Eller är det typ alla influencers är kändisar men alla kändisar är inte influencers?

Ja. De måste ju påverka, eller åtminstone försöka påverka, för att bli influencers. Jmfr. Robert Gustavsson med Henrik Schyffert.

shadowfire
2019-01-28, 10:53
Så man har egentligen bara valt att kalla folk med stor följarbas för "influencers" nu typ?

Så ser jag det som, eller det kanske inte ens behöver vara en stor följarbas, utan kan även vara nischat. Finns t.ex. duktiga knivmakare som lägger ut massor med information och har en i sin genre stor skara följare, men inte på samma nivå som "Kenza" och sådana bloggerskor.

Dvs att det inte behöver vara en känd person rent allmänt, utan mer känd inom sin genre och som inspirerar/delar med sig inom sin genre.

Typ som Latsbrah vad han nu hette, koloiten som youtubear om nofap och allt vad det nu är. Knappast känd rent allmänt, men som säkert påverkar och inspirerar sin skara med följare.

shadowfire
2019-01-28, 10:57
Det kanske är skillnad mellan att vara inspiratör och "influencer"? Jag har nog satt likhetstecken mellan båda, förutom att "influencer" är ett slags hipsterord typ som att kalla sig för "youtuber".

qozmox
2019-01-28, 11:01
*host* Jesus, Buddha, Muhammed, Marx *host*

Att jämföra genuina filosofer med "influencers" går jag inte med på.
Och kom inte med något argument att jesus, buddah eller muhammed
inte var filosofer. Visst, i traditionell mening kanske de inte ska ses som
filosofer, men väljer man att läsa teologi, eller grunderna till vad som blev
kristendom, tex Plotinus (eller tom Socrates/Plato och Aristotle), och sen
St Thomas Aquinas, St Augustine och framförallt Spinoza så finns det en hel
värld a filosofi dedikerad till kristendom.

Bob90
2019-01-28, 11:04
Ja. De måste ju påverka, eller åtminstone försöka påverka, för att bli influencers. Jmfr. Robert Gustavsson med Henrik Schyffert.
Tänker du på Schyfferts politiska engagemang? För då tappar jag lite tråden på vad som egentligen klassas som "influencer". Vad är det då tex för skillnad på en "aktivist" och en "influencer" liksom?

Så ser jag det som, eller det kanske inte ens behöver vara en stor följarbas, utan kan även vara nischat. Finns t.ex. duktiga knivmakare som lägger ut massor med information och har en i sin genre stor skara följare, men inte på samma nivå som "Kenza" och sådana bloggerskor.

Dvs att det inte behöver vara en känd person rent allmänt, utan mer känd inom sin genre och som inspirerar/delar med sig inom sin genre.

Typ som Latsbrah vad han nu hette, koloiten som youtubear om nofap och allt vad det nu är. Knappast känd rent allmänt, men som säkert påverkar och inspirerar sin skara med följare.

Jo det är jag med på, man är känd inom sin krets liksom.

För att dra en knivmakarparallell, skulle man då säga att typ Rick Hinderer, Chris Reeves, Mick Strider, eller svenska Seved Hjelm "influencers" inom knivvärlden? Hinderer och Strider är väl iof lite nästan snarare att betrakta som företag men du förstår poängen :p

Det kanske är skillnad mellan att vara inspiratör och "influencer"? Jag har nog satt likhetstecken mellan båda, förutom att "influencer" är ett slags hipsterord typ som att kalla sig för "youtuber".

Det fetade känns rimligt, en "influencer" är en "youtuber" som inte nödvändigtvis använder youtube som "portal" typ? :D

qozmox
2019-01-28, 11:09
Så klart många män också vill bli tillsagda hur de skall tycka och tänka.

Självklart, men att se upp till, och följa en person som vet mer om världen är en dygd.
(obs nu pratar jag inte om Peterson speciellt).

Adama
2019-01-28, 11:14
Vet att jag kollade upp den första tjejen en gång, och kom fram till att jag inte kunde riktigt greppa vad hon gör som skiljer sig från andra modell/fitness tjejer. Hon har ju sjukt många fler följare (om nu det inte är jävulskt mycket bots).

Men det är ju fortfarande mest rumpbilder och dagens snyggbild typ. Men det är ju exakt samma content som miljontals andra konton.

Yes
2019-01-28, 11:17
Med tanke på hur ofta han går utanför sitt expertisområde men uttrycker sig som en upplyst auktoritet så jo, det verkar ha gått även honom åt huvudet
Förutom då att han faktiskt är bildad och inte har antalet följare som enda argument till att folk lyssnar på honom.

Baldr
2019-01-28, 11:19
Influencer har väl snarare blivit en samlingsterm för människor utan kvalifikationer som fått en stor följarbas.

Wilderäng är inte influencer, han är författare/ekonomi-/försvarsbloggare. Neil deGrasse Tyson är astrofysiker. Tino Sanandaji är ekonom. Jordan Peterson är psykolog. Richard Dawkins är biolog. Chase Jarvis är fotograf. Joakim Lamotte är journalist. De har en enorm följarbas men få skulle kalla dem för influencers.

Bland influencers hittar vi istället Kenza, Bianca Ingrosso, Blondinbella, etc. De lever på annonsintäkter och "samarbeten" vilket består av riktad reklam till deras följare. De saknar i grunden expertkompetens men har lyckats skapa en försörjning på sin livsstil eller aktivism.

Sedan finns det naturligtvis ingen hård gränsdragning. Matgeek är väl en sådan i gränslandet som började med recept och matlagningstips för att nu sitta hemma vid köksbordet utropandes "mmhmm" vid varje tugga McDonalds / GB.

Yes
2019-01-28, 11:28
7,4 miljoner följer en tjej som spammar generiska rumpbilder på Instagram? Visst, schysst röv, men vad är det för jävla fel på folk?

Ladugårdsdörr
2019-01-28, 11:35
Wilderäng är inte influencer

Wilderäng är en solklar influencer. Han lever delvis på bloggandet och att sälja böcker och föreläsningar som aldrig skulle blivit några framgångar utan bloggen. Sponsrad solcellsanläggning som han regelbundet rapporterar om, sponsrad Tesla, betalda gästinlägg osv. Han har bara riktat in sig på ett annat marknadssegment och gjort det riktigt bra. Han är de normalbegåvade männens egna Blondinbella.

Diomedea exulans
2019-01-28, 11:48
7,4 miljoner följer en tjej som spammar generiska rumpbilder på Instagram? Visst, schysst röv, men vad är det för jävla fel på folk?

Inga konstigheter egentligen, folk vill ha sin dagliga fix av skönhet. Jag följer själv Kim Kardashian på Instagram, att logga in och se att hon har lagt upp en ny rumpbild jämställer jag ungefär med att gå förbi rabatten och konststera att en ny blomma har slagit ut.

Det som är skrämmande är när folk börjar påstå att de gillar hennes personlighet. Hon har säkert en skitbra personlighet i verkligheten, men hennes verbala aktivitet på instagram sträcker sig till att skriva en enda mening till varje bild; ofta ett enda ord; inte sällan är ordet dessutom en förkortning. Och det handlar inte om små nuggets av humor eller vishet heller, utan det är som bäst något som krasst beskriver bilden och som sämst något helt slumpmässigt.

Wain
2019-01-28, 11:48
...

Hur lyckas du med den tankevurpan att placera Wilderäng i fel grupp?

Yes
2019-01-28, 11:58
Inga konstigheter egentligen, folk vill ha sin dagliga fix av skönhet. Jag följer själv Kim Kardashian på Instagram, att logga in och se att hon har lagt upp en ny rumpbild jämställer jag ungefär med att gå förbi rabatten och konststera att en ny blomma har slagit ut.

Det som är skrämmande är när folk börjar påstå att de gillar hennes personlighet. Hon har säkert en skitbra personlighet i verkligheten, men hennes verbala aktivitet på instagram sträcker sig till att skriva en enda mening till varje bild; ofta ett enda ord; inte sällan är ordet dessutom en förkortning. Och det handlar inte om små nuggets av humor eller vishet heller, utan det är som bäst något som krasst beskriver bilden och som sämst något helt slumpmässigt.
Jag betraktar det som nästan lika ointressant som att se färg torka. Fullkomligt tomt och andefattigt. Rumpor kan man dessutom titta på i mer intressanta sammanhang.

Diomedea exulans
2019-01-28, 12:01
Rumpor kan man dessutom titta på i mer intressanta sammanhang.

Det kan jag tänka mig att du kan.

Baldr
2019-01-28, 12:03
Hur lyckas du med den tankevurpan att placera Wilderäng i fel grupp?

Likt Matgeek så lever han på gamla meriter när hans blogg faktiskt var en ekonomiblogg runt 2008.

Notera att jag personligen gör skillnad på dagens användning av termen influencers och dess "korrekta" marknadsföringsterm. Daniel Richter är t.ex. en person jag snarare ser som en träningsbloggare än en influencer trots att han lever på bloggen och blir sponsrad. För tio år sedan hade jag beskrivit honom som träningsskribent och inte bloggare.

Yes
2019-01-28, 12:08
Det kan jag tänka mig att du kan.
Du har väl inte missat att det finns porr på internet?

wintersnowdrift
2019-01-28, 12:10
Influencer har väl snarare blivit en samlingsterm för människor utan kvalifikationer som fått en stor följarbas.

Wilderäng är inte influencer, han är författare/ekonomi-/försvarsbloggare. Neil deGrasse Tyson är astrofysiker. Tino Sanandaji är ekonom. Jordan Peterson är psykolog. Richard Dawkins är biolog. Chase Jarvis är fotograf. Joakim Lamotte är journalist. De har en enorm följarbas men få skulle kalla dem för influencers.

Bland influencers hittar vi istället Kenza, Bianca Ingrosso, Blondinbella, etc. De lever på annonsintäkter och "samarbeten" vilket består av riktad reklam till deras följare. De saknar i grunden expertkompetens men har lyckats skapa en försörjning på sin livsstil eller aktivism.

Sedan finns det naturligtvis ingen hård gränsdragning. Matgeek är väl en sådan i gränslandet som började med recept och matlagningstips för att nu sitta hemma vid köksbordet utropandes "mmhmm" vid varje tugga McDonalds / GB.

Jag skulle inte säga att "influencer" är ömsesidigt uteslutande med andra titlar. Jordan Petersson är en relativt ointressant forskare, som har blivit huge genom kontroversiella uttalanden om lite ditt och datt i sociala medier. Blondinbella var en relativt ointressant tonåring som startade en blogg där hon gjorde kontroverisella uttalanden om ditt och datt, och har med tiden startat en massa företag och biverksamheter kring sin person.

Man kan ha en mer eller mindre gedigen akademisk bakgrund som "influencer", men jag skulle säga att alla som använder sociala medier för att 1) sprida sitt budskap/påverka följarna och 2) tjänar pengar på att göra detta, vare sig det är via reklam eller crowdfunding, är "influencers" i någon bemärkelse.

Diomedea exulans
2019-01-28, 12:16
Du har väl inte missat att det finns porr på internet?

Jaha, så menade du. Jag föreställde mig att du hade massor breda arschlen i verkligheten att befatta dig med. Min fantasi-Yes sitter i en fåtölj och läser tidningen med fotpall i form av en person som står på alla fyra, samtidigt som en annan person står till höger om dig och utgör kaffebord och en tredje står till vänster bara för att uppställningen ska se symmetrisk ut.

en stor stark
2019-01-28, 12:21
Jag ser stor skillnad på folk som genom sin blivit kända för deras idéer och akademiska uttalanden för att sen sprida genom bland annat sociala medier, och folk som utnyttjar sociala medier för att få följare och bli populära där ens idéer är sekundära. Influencers vi pratar om här tillhör snarare kategori två. Clickbait och rumpbilder med djupa citat och fysiker som sprider kunskap om sin forskning är två olika saker, att kalla båda för influencers är att spela dodgeball med poängen.

Yes
2019-01-28, 12:25
Jaha, så menade du. Jag föreställde mig att du hade massor breda arschlen i verkligheten att befatta dig med. Min fantasi-Yes sitter i en fåtölj och läser tidningen med fotpall i form av en person som står på alla fyra, samtidigt som en annan person står till höger om dig och utgör kaffebord och en tredje står till vänster bara för att uppställningen ska se symmetrisk ut.
Det är en fin tanke men jag har inte tid med sånt. Jag behöver spendera mer tid hemma ingrotts med att läsa böcker, rita/måla, bli bättre på att programmera, spela datorspel m.m. Prioriteringar helt enkelt. Annars hade det självklart sett ut som du beskriver det. Absolut.

Grahn
2019-01-28, 12:30
Influencer som ord borde ju inte inbegripa alla med mer än 5 följare på interwebz, antingen blir det för ospecifikt och saknar mening eller för specifikt och saknar kandidater.

Men vad vet jag, att presentera ND Tyson som "Kändis" eller just influencer( rymd infuencer?) istället för hans titel och ämne känns rätt keff.

Yes
2019-01-28, 12:32
Neil deGrasse Tyson är väl ändå lite astrofysikens blondinbella?

Diomedea exulans
2019-01-28, 12:32
Influencer som ord borde ju inte inbegripa alla med mer än 5 följare på interwebz, antingen blir det för ospecifikt och saknar mening eller för specifikt och saknar kandidater.


Höj siffran betydligt. Som vanlig okänd tråkig instagrammare får man en ny följare i månaden bara för att randoms börjar följa en i hopp om att man ska följa dem tillbaka.

Grahn
2019-01-28, 12:35
Neil deGrasse Tyson är väl ändå lite astrofysikens blondinbella?

Heh, riskerar inte alla som blir frontfigur för en mer populärversion av en vetenskap denna devalvering?

Höj siffran betydligt. Som vanlig okänd tråkig instagrammare får man en ny följare i månaden bara för att randoms börjar följa en i hopp om att man ska följa dem tillbaka.

Säkert rätt men min siffra var nog mest raljerande. :d

wintersnowdrift
2019-01-28, 12:37
Jag ser stor skillnad på folk som genom sin blivit kända för deras idéer och akademiska uttalanden för att sen sprida genom bland annat sociala medier, och folk som utnyttjar sociala medier för att få följare och bli populära där ens idéer är sekundära. Influencers vi pratar om här tillhör snarare kategori två. Clickbait och rumpbilder med djupa citat och fysiker som sprider kunskap om sin forskning är två olika saker, att kalla båda för influencers är att spela dodgeball med poängen.

Idén är knappast sekundär hos kategorin rumpbilder heller. Rachel Bråthén, som var tvåa på listan som någon postade, blev känd som "yoga_girl" genom att posta bilder på sig själv när hon yogade på stranden iklädd bikini. Hon har någon sorts mission om att sprida yoga/meditation/självkänsla/livsvisdom osv osv till sina followers. JBP har knappast som primärt mål att sprida kunskap om sin forskning, utan ägnar sig snarare åt visdomsord om att städa sitt rum, äta kött och bejaka sin manlighet. Han har absolut fler akademiska meriter, men det värv han gör på sociala medier har ingenting med hans akademiska karriär att göra. Snarare så solkas den ner.

leo1
2019-01-28, 12:39
Hur kommer de nya EU-lagarna påverka stor-influencerna? Nu har väl dom så mycket pengar att dom kan betala diverse licenser visserligen.

"Den ena, artikel 11, innebär att plattformar och webbsidor som själva publicerar eller låter andra publicera material på sin plattform måste betala licenser för länkat material. Det är en slags "länkskatt" och enligt bestämmelserna kan det handla om rubriker, artikelbilder, skärmdumpar eller ingress.

Den andra bestämmelsen, artikel 13, innebär att upphovsrättsligt material måste plockas bort från sajter eller plattformar som tillhandahåller stora mängder material, annars väntar böter "

https://digital.di.se/artikel/eu-ett-steg-narmare-beslut-om-skatt-pa-lankar
Postat via en mobil enhet

wintersnowdrift
2019-01-28, 12:46
Heh, riskerar inte alla som blir frontfigur för en mer populärversion av en vetenskap denna devalvering?


Jo, men det är också vad som händer typ alla forskare som går från akademin till den populärvetenskapliga genren. Det är såklart viktigt att forskare som besitter förmågan att "kommunicera med bönder på bönders vis" också gör det (för det är verkligen inte alla akademiker förunnat!), men jag uppfattar att så gott som alla tappar både akademisk cred och edge. Forskning idag är så otroligt smal, så det räker inte att du bara talar om dina akademiska spetskompetenser ute i offentligheten. Det fungerar också mycket dåligt att behålla den inom akademin typiska skepsisen och brasklappandet (eftersom man alltid jobbar med hypoteser). När man blir populärvetenskaplig frontfigur så fungerar tvärsäkra uttalanden och en tydlig peka-med-hela-handen-filosofi bäst.

en stor stark
2019-01-28, 12:50
Idén är knappast sekundär hos kategorin rumpbilder heller. Rachel Bråthén, som var tvåa på listan som någon postade, blev känd som "yoga_girl" genom att posta bilder på sig själv när hon yogade på stranden iklädd bikini. Hon har någon sorts mission om att sprida yoga/meditation/självkänsla/livsvisdom osv osv till sina followers. JBP har knappast som primärt mål att sprida kunskap om sin forskning, utan ägnar sig snarare åt visdomsord om att städa sitt rum, äta kött och bejaka sin manlighet. Han har absolut fler akademiska meriter, men det värv han gör på sociala medier har ingenting med hans akademiska karriär att göra. Snarare så solkas den ner.

Jordan Peterson har definitivt pratat om saker som har med hans forskning och arbete att göra (t.ex. sakerna som du nämner) och det han gör på sociala medier är väldigt kopplat till hans akademiska karriär ibland. Sen ger han även hans åsikter utanför han område då han är duktig på att argumentera. Däremot är inte hans mål att bli känd på sociala medier och han har inte blivit känd genom att bygga sitt liv på sociala media. Ta bort hans instagram och folk kommer ändå veta vem han är. Jämför med Anna Nyström.

Däremot har jag inget emot att sprida yoga/meditation osv som mål och är väl inte riktigt den sortens influencer jag tänker på heller. Utan mer "Jag vill bli känd på instagram för att bli poppis, hur jag gör det är sekundärt" - mentaliteten. Att använda clickbait och rumpbilder samt flex av pengar och resor är en stor del av det. Hurvida YogaTjej passar in där vet jag inte.

Grahn
2019-01-28, 12:51
Jo, men det är också vad som händer typ alla forskare som går från akademin till den populärvetenskapliga genren. Det är såklart viktigt att forskare som besitter förmågan att "kommunicera med bönder på bönders vis" också gör det (för det är verkligen inte alla akademiker förunnat!), men jag uppfattar att så gott som alla tappar både akademisk cred och edge. Forskning idag är så otroligt smal, så det räker inte att du bara talar om dina akademiska spetskompetenser ute i offentligheten. Det fungerar också mycket dåligt att behålla den inom akademin typiska skepsisen och brasklappandet (eftersom man alltid jobbar med hypoteser). När man blir populärvetenskaplig frontfigur så fungerar tvärsäkra uttalanden och en tydlig peka-med-hela-handen-filosofi bäst.

Jo det stämmer nog, låter iaf väldigt rimligt.

Yes
2019-01-28, 12:59
Heh, riskerar inte alla som blir frontfigur för en mer populärversion av en vetenskap denna devalvering?

Njae, problemet är att han svamlar rätt mycket:
http://hopsblog-hop.blogspot.com/2016/01/fact-checking-neil-degrasse-tyson.html

Grahn
2019-01-28, 13:04
Njae, problemet är att han svamlar rätt mycket:
http://hopsblog-hop.blogspot.com/2016/01/fact-checking-neil-degrasse-tyson.html

Får kika, annars känns det iofs rätt rimligt att om man uttalar sig om en massa så kommer en delmängd vara mer eller mindre felaktigt.

wintersnowdrift
2019-01-28, 13:12
Jordan Peterson har definitivt pratat om saker som har med hans forskning och arbete att göra (t.ex. sakerna som du nämner) och det han gör på sociala medier är väldigt kopplat till hans akademiska karriär ibland. Sen ger han även hans åsikter utanför han område då han är duktig på att argumentera. Däremot är inte hans mål att bli känd på sociala medier och han har inte blivit känd genom att bygga sitt liv på sociala media. Ta bort hans instagram och folk kommer ändå veta vem han är. Jämför med Anna Nyström.

Däremot har jag inget emot att sprida yoga/meditation osv som mål och är väl inte riktigt den sortens influencer jag tänker på heller. Utan mer "Jag vill bli känd på instagram för att bli poppis, hur jag gör det är sekundärt" - mentaliteten. Att använda clickbait och rumpbilder samt flex av pengar och resor är en stor del av det. Hurvida YogaTjej passar in där vet jag inte.

Hur vet du vad hans mål är? JBP blev kändis genom kontroversiella uttalanden om vilka pronomen han tänkte respektive inte tänkte använda på sina studenter. Efter detta har han bedrivit korståg mot den sk "kulturmarxismen" i primärt sociala medier. Det är väldigt långt ifrån forskning. Dessutom har han garanterat tjänat mer på detta än vad han någonsin hade kunnat göra som professor i Toronto.

De flesta människor drivs nog (yrkesmässigt) av en kombination av att få göra något "meningsfullt" samt tjäna pengar. Och more pengar is more. Ja, det är skillnad på JBP och Anna Nyström, men båda tjänar multum genom att människor vill ta del av deras sk content i sociala medier.

baggard
2019-01-28, 13:26
Det enda jag stör mig på är att det ska läggas upp 90% rumpbilder, tjäna en satans massa pengar på det och sedan gråta ut i massmedia över hur män objektifierar kvinnor.

Maskerar den säljande nakenheten genom "testar 8 nya behåar" och en thumbnail på en halvnaken tjej. Ja det är det enorma värdet folk får från dom här behå-testerna inte att det är sex som säljs. Önskar tjejer kan vara öppna med det bara.

en stor stark
2019-01-28, 13:30
Hur vet du vad hans mål är? JBP blev kändis genom kontroversiella uttalanden om vilka pronomen han tänkte respektive inte tänkte använda på sina studenter. Efter detta har han bedrivit korståg mot den sk "kulturmarxismen" i primärt sociala medier. Det är väldigt långt ifrån forskning. Dessutom har han garanterat tjänat mer på detta än vad han någonsin hade kunnat göra som professor i Toronto.

De flesta människor drivs nog (yrkesmässigt) av en kombination av att få göra något "meningsfullt" samt tjäna pengar. Och more pengar is more. Ja, det är skillnad på JBP och Anna Nyström, men båda tjänar multum genom att människor vill ta del av deras sk content i sociala medier.

Vill du dra argumentet att vi inte kan veta vad någon vill, någonsin, och kan därför aldrig dra några slutsatser så kan vi ju såklart göra det. Men det är en annan diskussion.
Nej det är inte det han har blivit känd för. Jag undrar om du kan mycket om Jordan Peterson eller om du har en politisk agenda mot honom?
Han har blivit mycket kändare genom att använda sociala medier för att sprida hans karriär och arbete. Däremot är inte hans karriär och arbete sociala medier. Jag skulle vilja säga att detta står i kontrast till influencers, där sociala media är deras karriär.

För det första så får Jordan Peterson troligtvis inte så mycket från sociala medier. Hans youtube-kanal är förvisso relativt stor (runt 2 miljoner subscribers), men troligtvis är en del av hans videor demonitized. Han tjänar nog mer pengar på hans böcker, arbete och hans turné. Sociala medier har däremot hjälpt att sprida kunskap om dessa.
För det andra så har jag ingenting emot att man vill tjäna pengar. Jag pratar om att ha en karriär och arbete samt idéer som man kan hjälpa sprida på sociala media vs att ens karriär är sociala media där målet är att bygga upp en följarskara genom att lägga upp bilder på rumpa med en bild på Nocco i högra hörnet. Jag tror många inte har särskilt svårt att se en skillnad på dessa två, om de inte väldigt gärna inte vill se det.
Hela mentaliteten att flexa pengar, rumpa och clickbait är en kategori för sig.

Diomedea exulans
2019-01-28, 13:31
Det enda jag stör mig på är att det ska läggas upp 90% rumpbilder, tjäna en satans massa pengar på det och sedan gråta ut i massmedia över hur män objektifierar kvinnor.

Maskerar den säljande nakenheten genom "testar 8 nya behåar" och en thumbnail på en halvnaken tjej. Ja det är det enorma värdet folk får från dom här behå-testerna inte att det är sex som säljs. Önskar tjejer kan vara öppna med det bara.

Jag tror inte det är samma som lägger upp rumpbilder som gnäller över objektifiering.

Det är dock samma som gnäller över att tjocka inte anses som snygga och som gnäller över objektifiering, där har vi en inkonsekvens.

Vinter
2019-01-28, 14:07
Hur vet du vad hans mål är? JBP blev kändis genom kontroversiella uttalanden om vilka pronomen han tänkte respektive inte tänkte använda på sina studenter. Efter detta har han bedrivit korståg mot den sk "kulturmarxismen" i primärt sociala medier. Det är väldigt långt ifrån forskning. Dessutom har han garanterat tjänat mer på detta än vad han någonsin hade kunnat göra som professor i Toronto.

De flesta människor drivs nog (yrkesmässigt) av en kombination av att få göra något "meningsfullt" samt tjäna pengar. Och more pengar is more. Ja, det är skillnad på JBP och Anna Nyström, men båda tjänar multum genom att människor vill ta del av deras sk content i sociala medier.

Nej han blev känd pga av lagstiftningen i Kanada som ändrades till att göra det olagligt att använda fel pronomen. Något du numera kan hamna i fängelse för..

Det politisk är egentligen en liten del, kanske 5% av det han skriver. Anledningen till att ämnet kommer upp är att det är det enda som media skriver och frågar om. Inga konstigheter, sånt säljer.

På hans Youtube kanal hittar du 200+ timmar föreläsningar i psykologi. Han har en Q&A varje månad några timmar där han svarar på folks frågor i psykologi. Han finansierar sina studenters forskning och olika program som studerar isolering och motivation bland annat. Han är dock inte den viktigaste delen av de som i relation till honom diskuterar samhällsproblem.

Han tjänar en 5 miljoner dollar om året nu, vad han ska göra med dem? Vad vet jag. Troligtvis finansierar andra plattformar för diskussion.

Vinter
2019-01-28, 14:12
I en debattartikel i Expressen har 87 influencers skrivit att Löfvén borde ta ifrån oss vår frihet, framförallt när det gäller flygresor. Medborgare ska få en flygkvot.

Om vi bortser från hela goddag-yxskaft argumentationen så noterade jag att dessa 87 ”influencers” var kvinnor. Kan ha missat ett mans-namn.

Fråga: Varför följer kvinnor vad andra kvinnor gör, tycker eller säger i högre utsträckning än män? Vad jag vet är det inte lika utbrett med män som följer andra män. Hela zyzz-grejen för några år sedan var väl ungefär likadant men det är fortfarande mindre omfattning.

Varför bry sig så om vad andra säger?

<Glad för att hans partner inte gör detta.

Edit: vilken kass titel. Kvinnor som följer influencers, kanske vore bättre?

Kvinnor rent generellt drivs mer av statusjakt än män. Sociala medier är både värdesignalering och statusmarkering. Samt sociala medier är ett fint medium att trycka ned personer som tänker annorlunda, samt klättra i den sociala ordningen.

Det är egentligen inget konstigt. Det konstiga är att folk lyssnar på "influencers".

wintersnowdrift
2019-01-28, 14:23
Vill du dra argumentet att vi inte kan veta vad någon vill, någonsin, och kan därför aldrig dra några slutsatser så kan vi ju såklart göra det. Men det är en annan diskussion.
Nej det är inte det han har blivit känd för. Jag undrar om du kan mycket om Jordan Peterson eller om du har en politisk agenda mot honom?
Han har blivit mycket kändare genom att använda sociala medier för att sprida hans karriär och arbete. Däremot är inte hans karriär och arbete sociala medier. Jag skulle vilja säga att detta står i kontrast till influencers, där sociala media är deras karriär.

För det första så får Jordan Peterson troligtvis inte så mycket från sociala medier. Hans youtube-kanal är förvisso relativt stor (runt 2 miljoner subscribers), men troligtvis är en del av hans videor demonitized. Han tjänar nog mer pengar på hans böcker, arbete och hans turné. Sociala medier har däremot hjälpt att sprida kunskap om dessa.
För det andra så har jag ingenting emot att man vill tjäna pengar. Jag pratar om att ha en karriär och arbete samt idéer som man kan hjälpa sprida på sociala media vs att ens karriär är sociala media där målet är att bygga upp en följarskara genom att lägga upp bilder på rumpa med en bild på Nocco i högra hörnet. Jag tror många inte har särskilt svårt att se en skillnad på dessa två, om de inte väldigt gärna inte vill se det.
Hela mentaliteten att flexa pengar, rumpa och clickbait är en kategori för sig.

Nej han blev känd pga av lagstiftningen i Kanada som ändrades till att göra det olagligt att använda fel pronomen. Något du numera kan hamna i fängelse för..

Det politisk är egentligen en liten del, kanske 5% av det han skriver. Anledningen till att ämnet kommer upp är att det är det enda som media skriver och frågar om. Inga konstigheter, sånt säljer.

På hans Youtube kanal hittar du 200+ timmar föreläsningar i psykologi. Han har en Q&A varje månad några timmar där han svarar på folks frågor i psykologi. Han finansierar sina studenters forskning och olika program som studerar isolering och motivation bland annat. Han är dock inte den viktigaste delen av de som i relation till honom diskuterar samhällsproblem.

Han tjänar en 5 miljoner dollar om året nu, vad han ska göra med dem? Vad vet jag. Troligtvis finansierar andra plattformar för diskussion.

Min poäng är att sociala medier är en STOR del i att JBP blivit världsskändis, säljer ut arenor och får uppmärksamhet i mainstreammedia. Hans forskning är perifer i sammanhanget - det finns många psykologiprofessorer som är minst lika välrenommerade som honom men de har inte lyckats skaffa sig en miljonföljarskara på Youtube. Jag har heller inget problem med att folk tjänar pengar, men så fort pengar genererade i sociala medier/genom medial uppmärksamhet blir en del av någons levebröd så är personen inte längre immun mot just "the fame factor". JBP behöver generera content i sociala medier för att behålla både inkomst och status. Det är för mig vad en influencer gör.

en stor stark
2019-01-28, 14:36
Min poäng är att sociala medier är en STOR del i att JBP blivit världsskändis, säljer ut arenor och får uppmärksamhet i mainstreammedia. Hans forskning är perifer i sammanhanget - det finns många psykologiprofessorer som är minst lika välrenommerade som honom men de har inte lyckats skaffa sig en miljonföljarskara på Youtube. Jag har heller inget problem med att folk tjänar pengar, men så fort pengar genererade i sociala medier/genom medial uppmärksamhet blir en del av någons levebröd så är personen inte längre immun mot just "the fame factor". JBP behöver generera content i sociala medier för att behålla både inkomst och status. Det är för mig vad en influencer gör.

Jag håller med om att Jordan har fått en rejäl boost av sociala media. Det är ju såklart det som gjort honom till "kändis". Jag håller inte med om att det gör honom till en influencer. Eller snarare, det är inte det många tänker på när de hör influencer. När jag (och många andra om jag får gissa) hör influencer så tänker jag/de på någon som försöker måla upp ett perfekt liv av resor, clickbait och/eller fitness/mode och att de försöker sälja den bilden hårt. Detta för att få så många följare som möjligt för att bli populära och kunna tjäna pengar genom reklam osv. Jag håller inte med om att Jordan passar in på den bilden av influencer. Eller snarare så passar han inte in på den beskrivningen lika bra som andra gör. Det är väl till viss del en gråskala men ibland tycker jag inte det är så svårt att avgöra.
Men håller inte med om att sociala medier är av lika stor vikt för honom som andra influencer.

Diomedea exulans
2019-01-28, 14:43
Jag hörde då talas om Jordan för första gången när ryktet började gå om "den hatiska professorn i Kanada som vägrar använda rätt könspronomen för transpersoner".

Grahn
2019-01-28, 14:44
Skiljelinjen verkar ju vara om man ser influencer som någon som saknar riktig substans och bara säljer saker, en reklampelare som förklätt sig som en person.

Rahf
2019-01-28, 14:52
Jag håller med om att Jordan har fått en rejäl boost av sociala media. Det är ju såklart det som gjort honom till "kändis". Jag håller inte med om att det gör honom till en influencer. Eller snarare, det är inte det många tänker på när de hör influencer. När jag (och många andra om jag får gissa) hör influencer så tänker jag/de på någon som försöker måla upp ett perfekt liv av resor, clickbait och/eller fitness/mode och att de försöker sälja den bilden hårt. Detta för att få så många följare som möjligt för att bli populära och kunna tjäna pengar genom reklam osv. Jag håller inte med om att Jordan passar in på den bilden av influencer. Eller snarare så passar han inte in på den beskrivningen lika bra som andra gör. Det är väl till viss del en gråskala men ibland tycker jag inte det är så svårt att avgöra.
Men håller inte med om att sociala medier är av lika stor vikt för honom som andra influencer.

Rent statistiskt så har JBP större 'rätt' till termen influencer än vad t.ex. Instagram-profiler har. Den sistnämnda genererar inte särskilt hög avkastning på reklaminvesteringar, eftersom de inte engagerar sin följarskara. Ser man då till JBP är han ju höjd till skyarna som någon slags profet, en man vars ord lapas upp likt vore de innehållandes meningen med livet.

qozmox
2019-01-28, 14:55
Rent statistiskt så har JBP större 'rätt' till termen influencer än vad t.ex. Instagram-profiler har. Den sistnämnda genererar inte särskilt hög avkastning på reklaminvesteringar, eftersom de inte engagerar sin följarskara. Ser man då till JBP är han ju höjd till skyarna som någon slags profet, en man vars ord lapas upp likt vore de innehållandes meningen med livet.

Fast det är inte manligt att följa en influencer, så de måste kalla honom något annat.
Typ som att dricka Cola Zero istället för Cola Light.

wintersnowdrift
2019-01-28, 14:57
Jag håller med om att Jordan har fått en rejäl boost av sociala media. Det är ju såklart det som gjort honom till "kändis". Jag håller inte med om att det gör honom till en influencer. Eller snarare, det är inte det många tänker på när de hör influencer. När jag (och många andra om jag får gissa) hör influencer så tänker jag/de på någon som försöker måla upp ett perfekt liv av resor, clickbait och/eller fitness/mode och att de försöker sälja den bilden hårt. Detta för att få så många följare som möjligt för att bli populära och kunna tjäna pengar genom reklam osv. Jag håller inte med om att Jordan passar in på den bilden av influencer. Eller snarare så passar han inte in på den beskrivningen lika bra som andra gör. Det är väl till viss del en gråskala men ibland tycker jag inte det är så svårt att avgöra.
Men håller inte med om att sociala medier är av lika stor vikt för honom som andra influencer.

Ja, det är din definition av influencer. Diskussioner om semantik är rätt trista men jag är mer inne på Cambridge Dictionarys lite bredare definition:

influencer
noun [ C ] UK ​ /ˈɪn.flu.ən.sər/ US ​ /ˈɪn.flu.ən.sɚ/

someone who affects or changes the way that other people behave, for example through their use of social media:


https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/influencer

Rent marknadsföringsmässigt så går många företag från kvantitet (dvs så många följare som möjligt) till att satsa på kvalitet (den sk influencern kanske inte har lika många följare, men hen besitter ett stort förtroende hos sin följarskara). En generisk influencer kanske har en snygg röv och många semesterbilder från Maldiverna i sitt flöde, medan mer nischade influencers inom t.ex. specifika träningsformer postar träningsvideos och -tips i sina kanaler. På samma sätt har JBP har en specifik publik som är intresserad av hans typ av självhjälpsråd, och han har (helt uppenbart baserat på bl.a. inlägg i den här tråden) följare som hyser stort förtroende för honom.

leo1
2019-01-28, 15:02
Känner mig väldigt kritisk till följarsiffrorna.

Janni Deler, Jon Olssons flickvän. 1.39 miljoner följare.

"livsstilsbloggare" har iofs eget klädmärke verkar det som men det är ju sjukt många följare.
Postat via en mobil enhet

Vinter
2019-01-28, 15:26
Min poäng är att sociala medier är en STOR del i att JBP blivit världsskändis, säljer ut arenor och får uppmärksamhet i mainstreammedia. Hans forskning är perifer i sammanhanget - det finns många psykologiprofessorer som är minst lika välrenommerade som honom men de har inte lyckats skaffa sig en miljonföljarskara på Youtube. Jag har heller inget problem med att folk tjänar pengar, men så fort pengar genererade i sociala medier/genom medial uppmärksamhet blir en del av någons levebröd så är personen inte längre immun mot just "the fame factor". JBP behöver generera content i sociala medier för att behålla både inkomst och status. Det är för mig vad en influencer gör.

Jag skulle säga att han blev känd genom skriverierna i media, men det han forskat och skriver om är ett dock ett stort problem som ignorerats. Därför var det inte svårt att bli tongivande i den typen av "självhjälp" han företräder. Det finns psykologiprofessorer som är betydlig mer profilerade. Men de sysslar inte med samma område som han så att säga. Det han har haft tur med är att ta pulsen på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Det ser dock ut att hjälpa många, så more power to him.

Han valde nyligen bort patreon vilket var 600000+ dollar årligen, så min poäng är att det är lite orättvist att påpeka att han bara drivs av vinstintresse.

Sedan att han har fel om politik, ja det är det fler som har. Det är nog svårt att applicera USA och Kanada på Europa.

Macroman
2019-01-28, 15:36
Skillnaden är väl att han inte fått för sig att hans åsikter är värda något bara för att han har många följare på Instagram.

Med tanke på hur ofta han går utanför sitt expertisområde men uttrycker sig som en upplyst auktoritet så jo, det verkar ha gått även honom åt huvudet

Mm, random inluencers är ju experter på att hålla sig inom sin expertis. Särskilt tydligt framgår det i nämnda artikel. Det är inte direkt många som slår JP på fingrarna i det han uttalar sig om skulle jag säga.

Intressant med dessa influencers ändå. En av få yrkesgrupper där kvinnor med lätthet tjänar mer än män. Såg en helt okänd svensk tjej som har över 7 miljoner följare. De enda bilder hon lägger upp är på sin röv iförd olika tajta jeans/leggings etc. Hon måste ju dra in 10-tals miljoner per år med så många följare. De enda män som når många följare är ju de som är kända genom annan verksamhet som idrott/musik/skådespelare etc.

WHITEFOLKS
2019-01-28, 15:37
Jordan Peterson är definitivt en influencer nu oavsett om det var hans mål eller inte men hur och varför han är känd är en annan anledning än de flesta kvinnliga influencers. Han hade en åsikt och blev så att säga en symbol eller en frontfigur för att han lyckades sätta fingret på något som människor tycktes sakna i sitt liv, om det är sant eller inte är en annan diskussion men han blev främst känd genom vad han stod för och tyckte och hur han kunde uttrycka det.

De flesta influencers på den listan har antagligen byggt sin plattform för att kunna ge sina uttryck och åsikter på sex, rumpa, bröst, osv. Dvs de har först skapat sig en följarskara och ett inflytande genom att sälja på sex och sedan, när man etablerat en följarbas använt denna. The house that tits built mer eller mindre.

wintersnowdrift
2019-01-28, 15:39
Jag skulle säga att han blev känd genom skriverierna i media, men det han forskat och skriver om är ett dock ett stort problem som ignorerats. Därför var det inte svårt att bli tongivande i den typen av "självhjälp" han företräder. Det finns psykologiprofessorer som är betydlig mer profilerade. Men de sysslar inte med samma område som han så att säga. Det han har haft tur med är att ta pulsen på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Det ser dock ut att hjälpa många, så more power to him.

Han valde nyligen bort patreon vilket var 600000+ dollar årligen, så min poäng är att det är lite orättvist att påpeka att han bara drivs av vinstintresse.

Sedan att han har fel om politik, ja det är det fler som har. Det är nog svårt att applicera USA och Kanada på Europa.

Jag har inte påstått att han bara drivs av vinstintresse, men att det skulle vara helt oviktigt tror jag inte heller på. Cui bono.

Det är många unga tjejer som inspireras och "hjälps" av Blondinbella också. Men absolut, både hon och JBP har hittat en genre som är rätt i tiden och faller folk i smaken, det är en stor konst i sig.

Macroman
2019-01-28, 15:52
Jag hörde då talas om Jordan för första gången när ryktet började gå om "den hatiska professorn i Kanada som vägrar använda rätt könspronomen för transpersoner".

"You had me at hello" eller....?

wintersnowdrift
2019-01-28, 15:53
Jordan Peterson är definitivt en influencer nu oavsett om det var hans mål eller inte men hur och varför han är känd är en annan anledning än de flesta kvinnliga influencers. Han hade en åsikt och blev så att säga en symbol eller en frontfigur för att han lyckades sätta fingret på något som människor tycktes sakna i sitt liv, om det är sant eller inte är en annan diskussion men han blev främst känd genom vad han stod för och tyckte och hur han kunde uttrycka det.

De flesta influencers på den listan har antagligen byggt sin plattform för att kunna ge sina uttryck och åsikter på sex, rumpa, bröst, osv. Dvs de har först skapat sig en följarskara och ett inflytande genom att sälja på sex och sedan, när man etablerat en följarbas använt denna. The house that tits built mer eller mindre.

Nja, i tidernas begynnelse var influencerbranchen betydligt mindre "snygg" än vad den är idag. T.ex. Blondinbella blev stor genom att blogga om sitt påhittade liv och skriva provocerande inlägg som engagerade och upprörde folk. Dvs lite som Jordan Peterson, fast Blondinbellas publik var tonårstjejer snarare än incels.

De största kvinnliga influencers är såklart snygga, det är typ ett krav för att få rejält med uppmärksamhet som kvinna, men usp:en för en influencer är snarare att skapa en värld som följaren får känslan av att vara del i/inspireras av.

WHITEFOLKS
2019-01-28, 16:00
Nja, i tidernas begynnelse var influencerbranchen betydligt mindre "snygg" än vad den är idag. T.ex. Blondinbella blev stor genom att blogga om sitt påhittade liv och skriva provocerande inlägg som engagerade och upprörde folk. Dvs lite som Jordan Peterson, fast Blondinbellas publik var tonårstjejer snarare än incels.

De största kvinnliga influencers är såklart snygga, det är typ ett krav för att få rejält med uppmärksamhet som kvinna, men usp:en för en influencer är snarare att skapa en värld som följaren får känslan av att vara del i/inspireras av.

Det där vet jag inte riktigt om det stämmer att det är ett krav.. skillnaden är att det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt, på något sätt måste man lyckas synas och att vara snygg eller sexig ptja då syns man. Är man inte det så kommer det vara mycket jobbigare att få någon att vilja följa en alls (se senare del).

Det jag menar med att man byggt det på sex är inte nödvändigtvis (men oftast är det även det) så väldigt medvetet utan att utan den effekt rumpa, bröst, snygghet har så hade det tagit mycket längre tid (alternativt aldrig skett) att bygga sig en följarbas.

Tar man en kille och en tjej och båda lägger upp samma innehåll med samma mängd kropp och sexuella anspelning (lite träningsbilder och annat inspirerande) så kommer tjejens konto växa till sig mycket snabbare just pga att rumpa, sex, bröst skapar likes och följare och sedan fungerar ju social media lite exponentiellt med hur man får följare och likes så det blir snabbt så att liten skillnad blir till stor skillnad.

Ladugårdsdörr
2019-01-28, 16:19
De största kvinnliga influencers är såklart snygga, det är typ ett krav för att få rejält med uppmärksamhet som kvinna

Det där är verkligen intressant. Vi män lyfter ju utan problem upp andra fula men smarta män och sen tittar vi på snygga tjejer av sexuella skäl. Ni kvinnor verkar dock inte bry er det minsta om era fula medsystrar utan följer endast andra vackra kvinnor.

Diomedea exulans
2019-01-28, 16:20
"You had me at hello" eller....?Inte riktigt, jag tänkte först "vad är det här för en idiot som vägrar kalla transmen för han och transkvinnor för hon?", men sen visade det sig att han vägrat lära sig 70 könsneutrala pronomen utantill eftersom han tyckte det var trams.

det är typ ett krav för att få rejält med uppmärksamhet som kvinna

Tror faktiskt inte det. Framgångssagan Oprah är inte direkt snygg. Moder Theresa fick massor uppmärksamhet. Agnes Vold har väl nästan stjärnstatus i Sverige. Kvinnliga författare tenderar att bli kända utan att folk nästan ens vet hur de ser ut, typ Astrid Lindgren, Tove Jansson och J.K. Rowling. Världsledande kvinnliga politiker har sällan varit prom queens. För att nämna några exempel.

Macroman
2019-01-28, 16:24
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer att det är ett krav.. skillnaden är att det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt, på något sätt måste man lyckas synas och att vara snygg eller sexig ptja då syns man. Är man inte det så kommer det vara mycket jobbigare att få någon att vilja följa en alls (se senare del).

Det jag menar med att man byggt det på sex är inte nödvändigtvis (men oftast är det även det) så väldigt medvetet utan att utan den effekt rumpa, bröst, snygghet har så hade det tagit mycket längre tid (alternativt aldrig skett) att bygga sig en följarbas.

Tar man en kille och en tjej och båda lägger upp samma innehåll med samma mängd kropp och sexuella anspelning (lite träningsbilder och annat inspirerande) så kommer tjejens konto växa till sig mycket snabbare just pga att rumpa, sex, bröst skapar likes och följare och sedan fungerar ju social media lite exponentiellt med hur man får följare och likes så det blir snabbt så att liten skillnad blir till stor skillnad.

Finns det ngn undersökning gällande könsfördelning över dessa snyggingars följare? Gissar att "male thirst" utgör en rätt stor del ändå.

WHITEFOLKS
2019-01-28, 16:24
Inte riktigt, jag tänkte först "vad är det här för en idiot som vägrar kalla transmen för han och transkvinnor för hon?", men sen visade det sig att han vägrat lära sig 70 könsneutrala pronomen utantill eftersom han tyckte det var trams.



Tror faktiskt inte det. Framgångssagan Oprah är inte direkt snygg. Moder Theresa fick massor uppmärksamhet. Agnes Vold har väl nästan stjärnstatus i Sverige. Kvinnliga författare tenderar att bli kända utan att folk nästan ens vet hur de ser ut, typ Astrid Lindgren, Tove Jansson och J.K. Rowling. Världsledande kvinnliga politiker har sällan varit prom queens. För att nämna några exempel.

Det är bara BS att utseende skulle krävas mer av en kvinna än av en man när det kommer till det där skillnaden är att då får man precis som en man inte mycket gratis utan måste erbjuda något intressant utöver utseende och sexuella anspelningar.

WHITEFOLKS
2019-01-28, 16:29
Finns det ngn undersökning gällande könsfördelning över dessa snyggingars följare? Gissar att "male thirst" utgör en rätt stor del ändå.

Antagligen och det är ju ganska lätt att bara titta på random instagramtjejs bilder som t.ex. yoga_girl..

Scrollar man och ser två bilder bredvid varandra där den ena är mer sexuell än den andra så har givetvis den sexuella många fler likes och detta kommer vara genomgående för i princip alla instagramkonton och då blir det inte så svårt att förstå att det fungerar, fler likes, fler följare, mer exponering, rinse, repeat...

Oavsett om det är ens avsikt så blir det precis en effekt av male thirst att man får gratis exponering och boost och man hamnar i en position man inte skulle hamna i utan detta.

qozmox
2019-01-28, 16:33
South Park förklarar (eller frågar?) vad en influencer är, innan det ens var ett begrepp (?).
http://www.southpark-online.nl/en/clip/stupid_spoiled_whore_store/

Armed Dingo
2019-01-28, 16:50
Snowflake, tror du det är en slags vardagsförströelse för många? Du skriver att det är viktigt det här med att skapa en historia som följaren känner sig som en del av. Folk går in för att läsa för att de har tråkigt för stunden?

Följare tror att dom får följa o vara nära en som lever sex and the city fast på riktigt, typ så? Ursäkta min referens som säkert är helt fel men hoppas du fattar.

Grazzafukkinrazzi
2019-01-28, 16:56
Det borde finnas fler "influencers" som JBP.

shadowfire
2019-01-28, 16:57
Det är ändå en komisk kedja på något sätt i det hela.
Jag följde ett tag ett instagramkonto som hade med löpning att göra, eller jag trodde det hade med löpning att göra.

Tjejen postade 90% med kameran rakt bakifrån mot hennes röv i tights. Mellanåt på ansiktet också, men hon hade kanske inget märkvärdigt utseende i ansiktet - dock tycktes röven få likes deluxe. Så ett löparkonto som visar en löparröv och mycket riktigt drog följarantalet iväg och vips så fick hon spons/samarbetspartners osv.

Hade varit kul att höra dialogen på marknadsavdelningen om det suttit någon gammal stofil till marknadschef där...
"duu, alltså, vi har ett instagramkonto här som vi skulle vilja sponsra och göra reklam genom".
"jaha, vad bra! Handlar det om löpteknik? Tips? Råd? Motivation att ge sig ut att springa?"
"Nej, alltså.. det är en röv."
"En vad?!"
"Ja, en löparröv".
"..."

WHITEFOLKS
2019-01-28, 17:03
Det är ändå en komisk kedja på något sätt i det hela.
Jag följde ett tag ett instagramkonto som hade med löpning att göra, eller jag trodde det hade med löpning att göra.

Tjejen postade 90% med kameran rakt bakifrån mot hennes röv i tights. Mellanåt på ansiktet också, men hon hade kanske inget märkvärdigt utseende i ansiktet - dock tycktes röven få likes deluxe. Så ett löparkonto som visar en löparröv och mycket riktigt drog följarantalet iväg och vips så fick hon spons/samarbetspartners osv.

Hade varit kul att höra dialogen på marknadsavdelningen om det suttit någon gammal stofil till marknadschef där...
"duu, alltså, vi har ett instagramkonto här som vi skulle vilja sponsra och göra reklam genom".
"jaha, vad bra! Handlar det om löpteknik? Tips? Råd? Motivation att ge sig ut att springa?"
"Nej, alltså.. det är en röv."
"En vad?!"
"Ja, en löparröv".
"..."
Precis så är det ju. Du sliter ju med dina sociala media och man kan tycka vad man vill om det (men du verkar ju tycka om det så all good) men hade du lagt ner samma tid och ork och varit kvinna istället så hade du kunnat leva gott på det vid det här laget speciellt om du hade visat lite rumpa och bröst.

Men du är ju man så du behöver ju inte vara snygg för att lyckas...

Armed Dingo
2019-01-28, 17:03
Det är ändå en komisk kedja på något sätt i det hela.
Jag följde ett tag ett instagramkonto som hade med löpning att göra, eller jag trodde det hade med löpning att göra.

Tjejen postade 90% med kameran rakt bakifrån mot hennes röv i tights. Mellanåt på ansiktet också, men hon hade kanske inget märkvärdigt utseende i ansiktet - dock tycktes röven få likes deluxe. Så ett löparkonto som visar en löparröv och mycket riktigt drog följarantalet iväg och vips så fick hon spons/samarbetspartners osv.

Hade varit kul att höra dialogen på marknadsavdelningen om det suttit någon gammal stofil till marknadschef där...
"duu, alltså, vi har ett instagramkonto här som vi skulle vilja sponsra och göra reklam genom".
"jaha, vad bra! Handlar det om löpteknik? Tips? Råd? Motivation att ge sig ut att springa?"
"Nej, alltså.. det är en röv."
"En vad?!"
"Ja, en löparröv".
"..."
En löparröv är väl mest skinn o ben. Lite kött kanske. Det var en tjej med genetisk snygg röv som knappt löpte men drog på sig tights då och då och tog kort i skogen?

High1ander
2019-01-28, 17:10
Det är ju lite skillnad mellan influencers och influencers:

Jordan Peterson är en professor, hela titeln går ut på att lära och forska, att därmed ha "influence". Sen hur han har byggt sin plattform/varumärke är inte direkt "idag ska jag prata om hur jag tycker om xxxxx som jag bara läst på nätet för en dag sen", utan det är generellt mer substans bakom hans grejer (sen kan hans substans mycket väl vara skit).

De influencers "jag" stör mig på är sådana som har 0 kunskaper men ska diktera dittan och dattan utanför sitt kunskapsområde som om de vet något, som sagt de som har attityden "jag har många följare, därför är mitt budskap viktigt och korrekt"... Som tur är har jag aldrig läst bloggare eller följt influncers, twitter, osv... för jag skiter verkligen i vad en pleb tycker om kreti-pleti-skit. Däremot så blir det drygt när media hoppar på tågen och inkompetenta människor får alldeles för mycket spelrum att köra idiot-argument för ena eller andra saken. Det utvattnar debatter. Det är inte nödvändigtvis att influencers har fel i sitt tyckande, men det är lite som att låta barn berätta hur världen ska förändras och tro det är så simpelt och lätt...

en stor stark
2019-01-28, 17:14
Rent statistiskt så har JBP större 'rätt' till termen influencer än vad t.ex. Instagram-profiler har. Den sistnämnda genererar inte särskilt hög avkastning på reklaminvesteringar, eftersom de inte engagerar sin följarskara. Ser man då till JBP är han ju höjd till skyarna som någon slags profet, en man vars ord lapas upp likt vore de innehållandes meningen med livet.

Jordan är sällan sponsrad vad jag har sett. Och det handlar inte om pengarna som dras in om du kollar på diskussion som vi har haft, vilket du inte verkar ha gjort. Utan hur de dras in osv.

MaxTheMarketer
2019-01-28, 17:18
Influencer är som Wintersnowdrift definierat att påverka via sociala medier men det är ju för att sociala medier är dagens vanligaste kanal och den är lättillgänglig av alla människor med ström och internet. Inte många medelmåttor som kunde köpa reklamplatser i TV och/eller radio på gamla goda tiden.

Även om vissa Influencer kanske påverkar för att de har något budskap, tycker om uppmärksamhet, bara vill trolla, vill tjäna pengar, bli kändis, få ligga mer, eller någon kombination av faktorerna så måste de ändå bli kommersiella när det börjar gå för bra.

Varför? Jo, när de upptäcker att de kan hålla på med detta på heltid så måste de ju ändå försörja sig på något vis och då blir annonsintäkter och/eller samarbeten med diverse företag det enda sätet att få inkomst på så tillvida inte de känner att de pallar med "vanligt jobb" utöver sin "influencer-karriär".

Att människor följer vad andra människor gör och säger är inget nytt: flockdjur, titta på gamla Nazityskland, kolla på Miller-experimenten, och så vidare. I en modern värld också där allt ska gå fortare, lättare och ge omedelbar tillfredsställelse där vi förlitar oss mer på "snabba svar" och "snabba lösningar" så blir influencer vår varant av "snabba svar på hur vi ska tänka".

Visst, vissa spekulerar jag att de följer diverse influencer för att de "tänker och/eller tycker som jag". Många frustrerade och/eller anti-feministiska män/killar/pojkar följer JBP på grund av det faktumet. Att kategorisera alla dessa som "incels" dock är WintersnOverdrift! ;) GET IT?!

Sedan går det över huvudet hos många plötsliga framgångsrika influencers. Samtidigt har du oxå det ständiga behovet av lätta & snabba svar+lösningar på allt här i livet från majoriteten av följarna så innehållet blir väldigt "andefattigt" och "innehållslöst" i många fall.

Att snygga tjejer får många följare är ju inte förvånande? Män är visuella (WHAT?! THAT CANT BE!!!) och när andra tjejer då ser att, "Woah! Kan man få sååååååå många killar efter sig om man ser ut så där?! Jag måste följa henne och lära mig hennes andra 'hemliga knep'".

Jag har själv funderat på att skapa en YouTube-kanal som handlar om hur man blir bättre i sängen med kvinnor fast med en rolig tvist som troligen kommer att upptäckas ganska fort redan vid första videoklippet, hehe, önska mig lycka till! ^_^

EDIT: Utmaningen med influencers som har akademiska bakgrunder är att många slaviska följare tror att 100% av allt de säger är alltid 100% sant trots att vetenskap är en ändlös självsanerande och självkorrigerande process (förhoppningsvis). Tro bara 50% på allt som folk säger för det kmr alltid en dag då det inte gäller längre (t.ex. när du är död).

en stor stark
2019-01-28, 17:19
Ja, det är din definition av influencer. Diskussioner om semantik är rätt trista men jag är mer inne på Cambridge Dictionarys lite bredare definition:



https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/influencer

Rent marknadsföringsmässigt så går många företag från kvantitet (dvs så många följare som möjligt) till att satsa på kvalitet (den sk influencern kanske inte har lika många följare, men hen besitter ett stort förtroende hos sin följarskara). En generisk influencer kanske har en snygg röv och många semesterbilder från Maldiverna i sitt flöde, medan mer nischade influencers inom t.ex. specifika träningsformer postar träningsvideos och -tips i sina kanaler. På samma sätt har JBP har en specifik publik som är intresserad av hans typ av självhjälpsråd, och han har (helt uppenbart baserat på bl.a. inlägg i den här tråden) följare som hyser stort förtroende för honom.

Okej, så influencer är någon som influerar andra, oavsett om det är social media eller inte :). Det vill säga alla i hela världen som träffat någon annan.
Ja den definitionen intresserar mig föga och tror väldigt få tänker på definitionen när de pratar om influencer.

trädgårdsmöbel
2019-01-28, 17:22
Jag gillar när diverse hel- och halvintellektuella har tagit upp "kampen" mot Jordan P. Det är befriande att se annan kritik än enbart från arga, korkade tokfeminister som helst vill slänga han i fängelse eller döda honom.

Rahf
2019-01-28, 17:23
Jordan är sällan sponsrad vad jag har sett. Och det handlar inte om pengarna som dras in om du kollar på diskussion som vi har haft, vilket du inte verkar ha gjort. Utan hur de dras in osv.

Ledsen, men budskapet höll nog inte hela vägen. Jag åsyftar alltså att JBP har störra influens, och alltså är en influencer enligt ordets rätta benämning. Medan många andra som inte engagerar sin följarskara fortfarande har den termen påklistrad, men knappast kan räknas som inflytelserika på ett marknadsmässigt plan.

en stor stark
2019-01-28, 17:24
Ledsen, men budskapet höll nog inte hela vägen. Jag åsyftar alltså att JBP har störra influens, och alltså är en influencer enligt ordets rätta benämning. Medan många andra som inte engagerar sin följarskara fortfarande har den termen påklistrad, men knappast kan räknas som inflytelserika på ett marknadsmässigt plan.

Ja Jordan är ju såklart mer inflytelserik än många. Men tror det många stör sig är inte mängden inflytande utan mer hur man kommit till den punkten.

trädgårdsmöbel
2019-01-28, 17:30
Män kan bli influencer postumt med. Sir Oswald Mosley var en rätt obskyr politiker, men är idag väldigt stor hos extrem och alt- högern globalt.

Aryt
2019-01-28, 18:43
*host* Jordan Peterson *host*

Världsledande forskare med erfarenhet av att undervisa och föreläsa vid världens främsta universitet går enkelt att jämföra med blogg-Jenny som ser snygg halvnaken eller sång-Zara som kan se fin ut när datorprogram gör att det låter bra när hon sjunger halvnaken.

Samma nivå som vanligt.

Jag skulle inte säga att "influencer" är ömsesidigt uteslutande med andra titlar. Jordan Petersson är en relativt ointressant forskare, som har blivit huge genom kontroversiella uttalanden om lite ditt och datt i sociala medier. Blondinbella var en relativt ointressant tonåring som startade en blogg där hon gjorde kontroverisella uttalanden om ditt och datt, och har med tiden startat en massa företag och biverksamheter kring sin person.

Man kan ha en mer eller mindre gedigen akademisk bakgrund som "influencer", men jag skulle säga att alla som använder sociala medier för att 1) sprida sitt budskap/påverka följarna och 2) tjänar pengar på att göra detta, vare sig det är via reklam eller crowdfunding, är "influencers" i någon bemärkelse.

JBP har tjänat mångmiljon-belopp på vetenskapligt förankrade instrument.
Insta-Anna gör smygreklam för Nocco.

Vinter
2019-01-28, 18:49
Jag har inte påstått att han bara drivs av vinstintresse, men att det skulle vara helt oviktigt tror jag inte heller på. Cui bono.

Det är många unga tjejer som inspireras och "hjälps" av Blondinbella också. Men absolut, både hon och JBP har hittat en genre som är rätt i tiden och faller folk i smaken, det är en stor konst i sig.

Nja jag skulle nog mer kalla det tur, till viss del. Då tycker jag blondinbella är betydligt bättre entreprenör. Men som sagt JK Rowling är miljardär, när många andra bokserier knappt säljer.

Men jag tycker det mest är sorgligt att media försöker måla upp vissa människor som ondskan själv, av eget vinstintresse.

wintersnowdrift
2019-01-28, 19:23
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer att det är ett krav.. skillnaden är att det är ett väldigt enkelt och effektivt sätt, på något sätt måste man lyckas synas och att vara snygg eller sexig ptja då syns man. Är man inte det så kommer det vara mycket jobbigare att få någon att vilja följa en alls (se senare del).

Det är bara BS att utseende skulle krävas mer av en kvinna än av en man när det kommer till det där skillnaden är att då får man precis som en man inte mycket gratis utan måste erbjuda något intressant utöver utseende och sexuella anspelningar.

Jag förstår inte riktigt hur du ska ha det - först skriver du att det är enkelt för en kvinna att få uppmärksamhet genom att anspela på sex, sedan är det BS att det krävs mer av kvinnor utseendemässigt jmf med män?

Är man snygg kan man anspela på sex. Är man ful får man hitta på nåt annat.

Det där är verkligen intressant. Vi män lyfter ju utan problem upp andra fula men smarta män och sen tittar vi på snygga tjejer av sexuella skäl. Ni kvinnor verkar dock inte bry er det minsta om era fula medsystrar utan följer endast andra vackra kvinnor.

Njae, det finns även en sk kroppspositivistisk rörelse på t.ex. Instagram där många normativt "fula" (läs tjocka) kvinnor influensar ffa för en kvinnlig publik med budskap om att det är OK att vara som man är, att alla storlekar är vackra osv osv. Väldigt poppis budskap hos vissa målgrupper.

Snowflake, tror du det är en slags vardagsförströelse för många? Du skriver att det är viktigt det här med att skapa en historia som följaren känner sig som en del av. Folk går in för att läsa för att de har tråkigt för stunden?

Följare tror att dom får följa o vara nära en som lever sex and the city fast på riktigt, typ så? Ursäkta min referens som säkert är helt fel men hoppas du fattar.

Nu är jag verkligen ingen influencer-expert men jag är samhällsintresserad och då går fenomenet än knappast förbi :) Men ja, jag tror att det är just så som du beskriver: följarna får en känsla av att influencern lever "Sex and the City"-liv på riktigt och att följarna får följa med behind the scenes. Jag har sett fankonton startade av (ofta väldigt unga) fans där man repostar idolens bilder och skriver typ " lajkade en bild den 1/1", "[influencer x] kommenterade på vårt konto den 1/2" osv. Man kan få direktfeedback från sin idol i form av en tumme upp eller en hjärtsmiley - hur beroendeframkallande är inte det?!

Nja jag skulle nog mer kalla det tur, till viss del. Då tycker jag blondinbella är betydligt bättre entreprenör. Men som sagt JK Rowling är miljardär, när många andra bokserier knappt säljer.

Men jag tycker det mest är sorgligt att media försöker måla upp vissa människor som ondskan själv, av eget vinstintresse.

"Det lustiga är att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag". Att pricka precis rätt i tiden är nog lite mer än tur, men visst spelar omgivande faktorer in.

Nu tror jag iofs att JBP är mycket väl medveten om hur hans stil och utsagor kommer tas emot i media, det är liksom det som är [I]hans usp (precis som Trump fö - han hade aldrig lyckats så bra utan sitt konfrontativa twittrande).


Tror faktiskt inte det. Framgångssagan Oprah är inte direkt snygg. Moder Theresa fick massor uppmärksamhet. Agnes Vold har väl nästan stjärnstatus i Sverige. Kvinnliga författare tenderar att bli kända utan att folk nästan ens vet hur de ser ut, typ Astrid Lindgren, Tove Jansson och J.K. Rowling. Världsledande kvinnliga politiker har sällan varit prom queens. För att nämna några exempel.

Nu handlar tråden inte om författare eller politiker utan om influencers :)

Det finns givetvis fula kvinnliga influencers också - se exempel ovan. Om du däremot kollar listan som postades tidigare i tråden på de allra mest framgångsrika svenska influencers så var 8/10 kvinnor, varav samtliga är normativt snygga. En av de två männen var Anders Bagge.... say no more.

WHITEFOLKS
2019-01-28, 19:27
Jag förstår inte riktigt hur du ska ha det - först skriver du att det är enkelt för en kvinna att få uppmärksamhet genom att anspela på sex, sedan är det BS att det krävs mer av kvinnor utseendemässigt jmf med män?

Är man snygg kan man anspela på sex. Är man ful får man hitta på nåt annat.



Det som är BS är att man måste vara det. Man kan göra det om man är snygg (eller ja behöver inte vara särskilt snygg egentligen) men det betyder inte att det KRÄVER att man är det. Det är bara ett verktyg som kvinnor har tillgång till som män inte har (i samma utsträckning) för att bli kända. Har man inte möjlighet eller vill använda det så hamnar man på samma nivå som männen dvs att man måste skapa något eller ha tur för att bli känd.

stridis
2019-01-28, 19:30
Män kan bli influencer postumt med. Sir Oswald Mosley var en rätt obskyr politiker, men är idag väldigt stor hos extrem och alt- högern globalt.

Oj då. Helt missat vem det där är. Skall han alltså vara stor bland alt-högern?

Lafayette
2019-01-28, 19:33
Har inte läst tråden men såg att WF var aktiv och då visste jag alldeles säkert vad som skulle diskuteras. Jag blev inte besviken.

shadowfire
2019-01-28, 19:46
Jag förstår inte riktigt hur du ska ha det - först skriver du att det är enkelt för en kvinna att få uppmärksamhet genom att anspela på sex, sedan är det BS att det krävs mer av kvinnor utseendemässigt jmf med män?

Ni replikerar om varandra lite.

Få män kan med en urringad tshirt få sådär 3000 följare.
Kvinnor kan.

Få män kan med en bild på sin röv få sådär 3000 följare.
Kvinnor kan.

En snygg man kan få 3000 följare.
En snygg kvinna kan få 30000000 följare. Både kvinnor och män då.

Med överdrift, men ni går om varandra lite med replikerna så jag skapade detta scenario.

Överlag får en fitnessprofil (man) likvärd en fitnessprofil (kvinna) inte alls lika stort gehör eller likes eller followers.

Sedan kan man dra det ett steg till, är det så att tjejer/kvinnor är de som egentligen boostar sociala medier och som skapar dessa "influencers"?

Ett Orm
2019-01-28, 20:13
Är Lady Dhamer och Gudiol influensers?

WHITEFOLKS
2019-01-28, 20:13
Ni replikerar om varandra lite.

Få män kan med en urringad tshirt få sådär 3000 följare.
Kvinnor kan.

Få män kan med en bild på sin röv få sådär 3000 följare.
Kvinnor kan.

En snygg man kan få 3000 följare.
En snygg kvinna kan få 30000000 följare. Både kvinnor och män då.

Med överdrift, men ni går om varandra lite med replikerna så jag skapade detta scenario.

Överlag får en fitnessprofil (man) likvärd en fitnessprofil (kvinna) inte alls lika stort gehör eller likes eller followers.

Sedan kan man dra det ett steg till, är det så att tjejer/kvinnor är de som egentligen boostar sociala medier och som skapar dessa "influencers"?
Precis så.

Och är man inte snygg kvinna så kan man fortfarande bli stor men då krävs det att man har något annat.

leo1
2019-01-28, 20:28
Är Lady Dhamer och Gudiol influensers?

Jag känner att ju mer skolad man är, desto mindre ska man behöva dras med det det förnesliga epitetet influencer. I guddis fall är han väl fil kand eller nåt liknande.
Postat via en mobil enhet

baggard
2019-01-28, 20:29
Precis så.

Och är man inte snygg kvinna så kan man fortfarande bli stor men då krävs det att man har något annat.

Det är dock inga män som gråter ut över det här i media dock. Hade det vart omvänt hade det varit ett jävla gråtande. :laugh::laugh::laugh:

Kvoteras hit och dit sålänge det gynnar kvinnor! Hade gärna sett fler kvinnor på min arbetsplats som takläggare men tro fan att ingen kvinna vill jobba med det tunga extremt farliga jobbet. :Virro

Diomedea exulans
2019-01-28, 20:48
Jag gjorde ett Venndiagram för att visa vad WHITEFOLKS menar. Inte för att de i tråden har förklarat det otydligt, utan för att jag gillar att göra Venndiagram.

https://i.ibb.co/8d6WhLD/VENN1.png

Bob90
2019-01-28, 20:59
Jag gjorde ett Venndiagram för att visa vad WHITEFOLKS menar. Inte för att de i tråden har förklarat det otydligt, utan för att jag gillar att göra Venndiagram.



Män ∩ Möjlighet till uppmärksamhet pga utseende ser inte särskilt lovande ut :(

Aryt
2019-01-28, 21:04
Mindre grävande reportage om denna samling personer https://emanuelkarlsten.se/01/influencers-publicerar-debattartikel-om-att-stoppa-flygande-under-den-egna-flygresan/

Hoppas de fick bra betalt! Undrar mest vilken lobby som står bakom. Måhända är det faktiskt flyglobbyn som är mest sannolik?

svenbanan
2019-01-28, 21:07
Jag gjorde ett Venndiagram för att visa vad WHITEFOLKS menar. Inte för att de i tråden har förklarat det otydligt, utan för att jag gillar att göra Venndiagram.

https://i.ibb.co/8d6WhLD/VENN1.png

Jag tror att snödrivan menade att det diagrammet skulle sett ut så att den gröna delen blev betydligt större än den oranga delen. Jag har dock inga Venn-diagram skills... :D

Diomedea exulans
2019-01-28, 21:10
Jag tror att snödrivan menade att det diagrammet skulle sett ut så att den gröna delen blev betydligt större än den oranga delen.

Det tror jag också! Men WHITEFOLKS håller inte med, och jag vet inte om jag heller håller med.

Om Jordan Peterson hade varit kvinna och sagt och gjort exakt samma saker som han... Hon... Hen säger nu, skulle hen inte fått lika mycket uppmärksamhet? Jag tror det.

svenbanan
2019-01-28, 22:16
Det tror jag också! Men WHITEFOLKS håller inte med, och jag vet inte om jag heller håller med.

Om Jordan Peterson hade varit kvinna och sagt och gjort exakt samma saker som han... Hon... Hen säger nu, skulle hen inte fått lika mycket uppmärksamhet? Jag tror det.

Kanske. Jag vet inte.

Jag tycker det brukar sägas att det kan vara svårt för kvinnor att "bli tagna på allvar" och liknande.

Jag har inga begrepp om ifall detta är mätbart och om det kanske beror på vilkn typ av område det handlar om...

Men jag håller det inte för omöjligt att hon har rätt.

...om hon nu ens tycker det. :D

dagensrygg
2019-01-28, 22:19
I en debattartikel i Expressen har 87 influencers skrivit att Löfvén borde ta ifrån oss vår frihet, framförallt när det gäller flygresor. Medborgare ska få en flygkvot.

Om vi bortser från hela goddag-yxskaft argumentationen så noterade jag att dessa 87 ”influencers” var kvinnor. Kan ha missat ett mans-namn.

Fråga: Varför följer kvinnor vad andra kvinnor gör, tycker eller säger i högre utsträckning än män? Vad jag vet är det inte lika utbrett med män som följer andra män. Hela zyzz-grejen för några år sedan var väl ungefär likadant men det är fortfarande mindre omfattning.

Varför bry sig så om vad andra säger?

<Glad för att hans partner inte gör detta.

Edit: vilken kass titel. Kvinnor som följer influencers, kanske vore bättre?

Märkligt resonemang här. Alla våra liv bygger ju på vad andra människor tycker och säger. Det började med dina föräldrar och idag så influeras du av dina vänner, arbetskollegor och människor på nätet. Alla är vi influencers, men vissa av oss är smarta nog att tjäna pengar på det samtidigt som man försöker skapa en bättre värld, eller?

WHITEFOLKS
2019-01-28, 22:20
Kanske. Jag vet inte.



Jag tycker det brukar sägas att det kan vara svårt för kvinnor att "bli tagna på allvar" och liknande.



Jag har inga begrepp om ifall detta är mätbart och om det kanske beror på vilkn typ av område det handlar om...



Men jag håller det inte för omöjligt att hon har rätt.



...om hon nu ens tycker det. :DDet är liksom ganska svårt i allmänhet att bli tagen på allvareller bli känd. Hur förhåller man sig till skuggan exempel? Alla som följer skuggan vet att han inte direkt ligger på latsidan men ändå "lyckas" han inte (Dvs få sponsrade, samarbeten etc)

svenbanan
2019-01-28, 22:32
On topic, så låter begreppet influencer riktigt efterblivet.

Det jag associerar med det är inte generellt att det är folk som har inflytande över folks åsikter på olika sätt (vilket verkar vara en möjlig definition).

Jag ser några distinktioner.

Dels finns det de som har nån typ av karriär (inte nödvändigtvis att man har denna karriär som huvudsyssla) som går ut på att försöka föra fram sitt budskap inom ett specifikt område.

Sen finns det de som redan har en publik och så kommer de på att de vill också passa på att berätta vad de tycker om alla möjliga andra saker (som inte var anledningen till att de fått en publik till att börja med). Dvs inte att de har ett fokuserat område som de försöker påverka, utan snarare att de tycker till om allt möjligt.

Sen finns det väl kanske också de som har som karriär att tycka en massa om allt möjligt och skaffat sig sin publik på detta sätt. Fast fan vet om detta verkligen existerar? Det känns ju troligare att dessa skaffat sig en publik först och sedan börjar bli "tyckare" istället.

Det är väl de två senare kategorierna jag skulle kalla influencers i alla fall.

Den första kategorin tycker jag nog ändå kan förtjäna ett lite mindre efterblivet epitet.

Sen finns det ju också den möjligheten att man har skaffat sig en publik och så bestämmer man sig för att använda den publiken till att sprida sitt budskap inom ett specifikt område som man kanske vet en massa om och/eller har väldigt bestämda uppfattningar om. Dvs man är inte bara en åsiktsmaskin som drar nytta av den publik man skaffat sig tidigare.

Dessa kanske också förtjänar att kallas nåt vettigare.

svenbanan
2019-01-28, 22:39
Det är liksom ganska svårt i allmänhet att bli tagen på allvareller bli känd. Hur förhåller man sig till skuggan exempel? Alla som följer skuggan vet att han inte direkt ligger på latsidan men ändå "lyckas" han inte (Dvs få sponsrade, samarbeten etc)

Så är det säkert. Jag har som sagt ingen riktig koll på vilka områden det eventuellt kan vara lättare för män (eller kvinnor för den delen). Det är inget som jag går runt och klurar på i särskilt stor utsträckning.

Dock tycker jag det verkar troligt att det skiljer sig åt mellan könen i de flesta områden. Och inte bara mellan könen heller för den delen. Folk har ju en massa förutfattade åsikter om andra baserade på alla möjliga slags epitet/grupperingar de kan dela in befolkningen i.

Lafayette
2019-01-28, 22:40
Har det då blivit fel och obalans i evolutionen? Kvinnans kropp blev dunderhet som kan användas till ens fördel i många sammanhang och mannens ointressant och tråkig.

MaxTheMarketer
2019-01-28, 23:18
Sen finns det ju också den möjligheten att man har skaffat sig en publik och så bestämmer man sig för att använda den publiken till att sprida sitt budskap inom ett specifikt område som man kanske vet en massa om och/eller har väldigt bestämda uppfattningar om. Dvs man är inte bara en åsiktsmaskin som drar nytta av den publik man skaffat sig tidigare.

Dessa kanske också förtjänar att kallas nåt vettigare.

Ordet du letar efter är: visionär.

r3mpuh
2019-01-28, 23:19
En "influencer" TROR jag kan förklaras såhär: Någon med en stor plattform och med många följare, men som även har makt och inflytande att kunna förändra hur folk tänker och tycker.

Tex. Blir då Pewdiepie inte en influenser, men Jordan P. blir det.

Har någon en bättre förklaring så stryk min och så kör vi på den istället:)Är ganska så säker på att man skulle kunna kalla PewDiePie för världens största influencer. Han är trots allt världens mäktigaste man. 83 miljoner+ följare på YouTube atm. Han har ju t.o.m. en egen nyhetsstudio: Pew News.

shadowfire
2019-01-28, 23:21
Det är liksom ganska svårt i allmänhet att bli tagen på allvareller bli känd. Hur förhåller man sig till skuggan exempel? Alla som följer skuggan vet att han inte direkt ligger på latsidan men ändå "lyckas" han inte (Dvs få sponsrade, samarbeten etc)

lol, jag varken anstränger mig för det eller är snygg nog, jag har däremot fått spons och samarbeten på min renoveringsblogg bara för att det är sveriges mest välbesökta bygg- och renoveringsblogg. Där spelar dock inte utseendet någon roll, utan folk uppskattar mer ärlighet och känslor under renoveringar, och jag bloggar eller inte ens för att få intäkter och har ingen reklam osv påslagen.

Jag bloggar och instapostar inte för att få bli känd eller för att få spons. Jag delar mest bara med mig av den skit jag har. Det + att jag inte är snygg gör att jag inte tjänar något på det, utan bara är just precis en vanlig snubbe i sociala medier bara.

WHITEFOLKS
2019-01-28, 23:23
lol, jag varken anstränger mig för det eller är snygg nog, jag har däremot fått spons och samarbeten på min renoveringsblogg bara för att det är sveriges mest välbesökta bygg- och renoveringsblogg. Där spelar dock inte utseendet någon roll, utan folk uppskattar mer ärlighet och känslor under renoveringar, och jag bloggar eller inte ens för att få intäkter och har ingen reklam osv påslagen.



Jag bloggar och instapostar inte för att få bli känd eller för att få spons. Jag delar mest bara med mig av den skit jag har. Det + att jag inte är snygg gör att jag inte tjänar något på det, utan bara är just precis en vanlig snubbe i sociala medier bara.Anstränger sig är relativt jag menade inte att du försöker få spons utan att du är aktiv och postar på just det sätt man "ska" vara men det i sig räcker inte för att man ska bli något.

svenbanan
2019-01-28, 23:23
Ordet du letar efter är: visionär.

Nope.

shadowfire
2019-01-28, 23:24
hade jag vägt 30 kg mindre, varit kvinna, fotat min röv i löpartigths = hade troligtvis haft dubbelt så hög månadsinkomst, fria volymer med mängder med kläder, kosttillskott osv... kvinnor sälger i sociala medier, kvinnor med synliga bröst säljer, kvinnor med rumpor sälger, allt som har med kvinnokroppar att göra sälger utan att någon ens minns vilken text där stod vid profilen.

shadowfire
2019-01-28, 23:29
Anstränger sig är relativt jag menade inte att du försöker få spons utan att du är aktiv och postar på just det sätt man "ska" vara men det i sig räcker inte för att man ska bli något.

nej men exakt, inom träningsbranschen är jag rätt rökt, för just där så premieras utseende rätt högt.. däremot inom äventyr och expeditionsbranschen så rankas jag högre, för där har utseendet ingen som helst betydelse. Lite som det jag skrev innan att ett par högt uppsatta knivmakare kan var gurus för sin lilla intresserade skara. Jag är faktiskt hellre en "influencer" för 25 äventyrsintresserade än för 250 000 damer med minihundar som "kollar på insta för att se snyggingar".

WHITEFOLKS
2019-01-28, 23:33
nej men exakt, inom träningsbranschen är jag rätt rökt, för just där så premieras utseende rätt högt.. däremot inom äventyr och expeditionsbranschen så rankas jag högre, för där har utseendet ingen som helst betydelse. Lite som det jag skrev innan att ett par högt uppsatta knivmakare kan var gurus för sin lilla intresserade skara. Jag är faktiskt hellre en "influencer" för 25 äventyrsintresserade än för 250 000 damer med minihundar som "kollar på insta för att se snyggingar".Precis och när man gör det för att det är kul så hamnar man aldrig i "man blir inte tagen på allvar" vilket mest tycks vara fallet när man är tryhard utan att vara varken sig snygg/visa rumpa eller vara intressant på andra sätt.

Diomedea exulans
2019-01-28, 23:44
Testa humorbranschen? Jag får hundratals delningar på Facebook med vissa humorbilder.

Lafayette
2019-01-28, 23:45
Testa humorbranschen? Jag får hundratals delningar på Facebook med vissa humorbilder.

Hade du varit tjej hade du fått 10 000 delningar.

rooz
2019-01-29, 06:07
Hade du varit tjej hade du fått 10 000 delningar.

Hade han varit rolig så hade det varit egen youtube-kanal och stand-up show på Tele2 arena..

Diomedea exulans
2019-01-29, 07:20
Hade han varit rolig så hade det varit egen youtube-kanal och stand-up show på Tele2 arena..

Hade du varit frangångsrik hade du haft råd med den där kukförstoringsoperationen som hade fått dig att känna dig tillräckligt nöjd med dig själv för att slippa mobba andra för att må bra.

Ett Orm
2019-01-29, 07:28
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/L0rME4/en-robot-influencer-gor-aldrig-bort-sig

Det här låter ju spännande.. Eller?

wintersnowdrift
2019-01-29, 08:30
Kanske. Jag vet inte.

Jag tycker det brukar sägas att det kan vara svårt för kvinnor att "bli tagna på allvar" och liknande.

Jag har inga begrepp om ifall detta är mätbart och om det kanske beror på vilkn typ av område det handlar om...

Men jag håller det inte för omöjligt att hon har rätt.

...om hon nu ens tycker det. :D

Det blandas lite äpplen och päron här. I influencerbranchen är det en enooorm fördel att vara en snygg kvinna (eller ja, det räcker väl egentligen att ha en snygg röv). I resten av världen är det lite comme ci comme ca - det kan finnas fördelar men också nackdelar. Den diskussionen är dock lite irrelevant för tråden.

hade jag vägt 30 kg mindre, varit kvinna, fotat min röv i löpartigths = hade troligtvis haft dubbelt så hög månadsinkomst, fria volymer med mängder med kläder, kosttillskott osv... kvinnor sälger i sociala medier, kvinnor med synliga bröst säljer, kvinnor med rumpor sälger, allt som har med kvinnokroppar att göra sälger utan att någon ens minns vilken text där stod vid profilen.

Well, du har säkert 5 ggr så många Instagram-följare som jag har och jag är tjej, troligtvis ett antal kilo lättare än dig plus att min röv figurerar i löpartights på vissa bilder. Det är inte så att alla tjejer automatiskt får supermycket uppmärksamhet i sociala medier - självklart måste man ha en ambition samt jobba lite för det också (till exempel genom att köpa följare: följare genererar följare).

Macroman
2019-01-29, 09:44
Är ganska så säker på att man skulle kunna kalla PewDiePie för världens största influencer. Han är trots allt världens mäktigaste man. 83 miljoner+ följare på YouTube atm. Han har ju t.o.m. en egen nyhetsstudio: Pew News.

Det är fan i mig extremt imponerande att som helt okänd man få ihop så många ändå! Han har väl tjänat 100-tals miljoner också har jag för mig.

Macroman
2019-01-29, 09:46
lol, jag varken anstränger mig för det eller är snygg nog, jag har däremot fått spons och samarbeten på min renoveringsblogg bara för att det är sveriges mest välbesökta bygg- och renoveringsblogg. Där spelar dock inte utseendet någon roll, utan folk uppskattar mer ärlighet och känslor under renoveringar, och jag bloggar eller inte ens för att få intäkter och har ingen reklam osv påslagen.

Jag bloggar och instapostar inte för att få bli känd eller för att få spons. Jag delar mest bara med mig av den skit jag har. Det + att jag inte är snygg gör att jag inte tjänar något på det, utan bara är just precis en vanlig snubbe i sociala medier bara.

Du borde testa att maximera intäkterna för skojs skull. Det kanske kan ge lite pengar som du kan spara eller göra ngt kul för i bästa fall.

trädgårdsmöbel
2019-01-29, 10:02
Oj då. Helt missat vem det där är. Skall han alltså vara stor bland alt-högern?

Ja. Jag vill nog hävda att han har närmast Hitler-status, större än Mussolini bland människor som ideologiskt befinner sig någonstans mellan Åkesson och... Hitler. Riktigt inspirerande tal och retorik. Engelska underlättar.

WHITEFOLKS
2019-01-29, 13:47
Det blandas lite äpplen och päron här. I influencerbranchen är det en enooorm fördel att vara en snygg kvinna (eller ja, det räcker väl egentligen att ha en snygg röv). I resten av världen är det lite comme ci comme ca - det kan finnas fördelar men också nackdelar. Den diskussionen är dock lite irrelevant för tråden.







Well, du har säkert 5 ggr så många Instagram-följare som jag har och jag är tjej, troligtvis ett antal kilo lättare än dig plus att min röv figurerar i löpartights på vissa bilder. Det är inte så att alla tjejer automatiskt får supermycket uppmärksamhet i sociala medier - självklart måste man ha en ambition samt jobba lite för det också (till exempel genom att köpa följare: följare genererar följare).Måste såklart jämföra med lika arbete för att se om man får lika lön eller hur ;)

De allra flesta av dina posts är inte du eller annan kvinna på så ja då får man inte så mycket mer likes eller följare bara för att.

C h r i s
2019-01-29, 13:47
Hade han varit rolig så hade det varit egen youtube-kanal och stand-up show på Tele2 arena..

Han är ju jävligt rolig, vad är du, arg? :)

Diomedea exulans
2019-01-29, 13:57
Han är ju jävligt rolig, vad är du, arg? :)

Liten penis, helt klart. Jag har startat en crowdfunder för att finansiera rooz:s penisförstoring.

TheOne1994
2019-01-29, 15:02
gtur ja inte har följare..eller följer någon..jag hade säkert blivit helt sjuk i huvudet !

C h r i s
2019-01-29, 16:23
gtur ja inte har följare..eller följer någon..jag hade säkert blivit helt sjuk i huvudet !

Bara en tidsfråga innan du hade lagt upp rumpbilder för likes :naughty:

nisse1976
2019-01-29, 16:29
Lite osäker på vad det är som stör folk så mycket med influencers.
Reklam har det ju gjorts i alla tider, nu är det mer att reklamen riktas mot specifika målgrupper.
Följer man dom inte ser man ju inte reklamen. "Vanlig" reklam är ju svårare att undvika, den är mer jobbig.

Det är kanske att folk tjänar pengar på något man själv inte anser vara rimligt att tjäna pengar på?
Frågan är ju om de som gör annan typ av reklam i så fall är värda pengarna, de har väl inte heller åstadkommit så mycket tänker jag

C h r i s
2019-01-29, 16:32
Lite osäker på vad det är som stör folk så mycket med influencers.
Reklam har det ju gjorts i alla tider, nu är det mer att reklamen riktas mot specifika målgrupper.
Följer man dom inte ser man ju inte reklamen. "Vanlig" reklam är ju svårare att undvika, den är mer jobbig.

Det är kanske att folk tjänar pengar på något man själv inte anser vara rimligt att tjäna pengar på?
Frågan är ju om de som gör annan typ av reklam i så fall är värda pengarna, de har väl inte heller åstadkommit så mycket tänker jag

Jag har en av de större influencerna (vilket begrepp...) i släkten, hon jobbar 24/7, tror folk inte fattar att det ändå är en hel del arbetstimmar bakom alla rump och tuttbilder...

trädgårdsmöbel
2019-01-29, 17:37
Lite osäker på vad det är som stör folk så mycket med influencers.
Reklam har det ju gjorts i alla tider, nu är det mer att reklamen riktas mot specifika målgrupper.
Följer man dom inte ser man ju inte reklamen. "Vanlig" reklam är ju svårare att undvika, den är mer jobbig.

Det är kanske att folk tjänar pengar på något man själv inte anser vara rimligt att tjäna pengar på?
Frågan är ju om de som gör annan typ av reklam i så fall är värda pengarna, de har väl inte heller åstadkommit så mycket tänker jag

Det som stör är att istället för att inspireras av tex. Mosley när han pratar om Europas och den vite människans framtid så inspireras och influeras man av någon som har shoppat en väska för 7999:- och står i valet och kvalet mellan tre olika outfits inför stundande nattklubbsbesök.

delta_mats
2019-01-29, 17:43
Jag har en av de större influencerna (vilket begrepp...) i släkten, hon jobbar 24/7, tror folk inte fattar att det ändå är en hel del arbetstimmar bakom alla rump och tuttbilder...

Kan ju inte vara så stor, har aldrig hört talas om henne.

WHITEFOLKS
2019-01-29, 18:01
Jobbar 24/7 med vad? Klart är att om man lägger ner mer tid på att nätverka osv så får man ut mer men jobbar man 24/7 med det så låter det mer som ett livsstilsval än något annat.

Vinter
2019-01-29, 18:45
Om ni vill ha en liten marxistisk analys, första 30 min.

https://www.youtube.com/watch?v=ELTZTDDOwFU&t=234s

Stoltz
2019-01-29, 18:48
Jobbar 24/7 med vad? Klart är att om man lägger ner mer tid på att nätverka osv så får man ut mer men jobbar man 24/7 med det så låter det mer som ett livsstilsval än något annat.

De är säkerligen egna företagare, och bara pappersarbetet för det kan ju ta enormt många timmar, framförallt de första åren.

xan
2019-01-29, 19:06
I en debattartikel i Expressen har 87 influencers skrivit att Löfvén borde ta ifrån oss vår frihet, framförallt när det gäller flygresor. Medborgare ska få en flygkvot.

Om vi bortser från hela goddag-yxskaft argumentationen så noterade jag att dessa 87 ”influencers” var kvinnor. Kan ha missat ett mans-namn.

Fråga: Varför följer kvinnor vad andra kvinnor gör, tycker eller säger i högre utsträckning än män? Vad jag vet är det inte lika utbrett med män som följer andra män. Hela zyzz-grejen för några år sedan var väl ungefär likadant men det är fortfarande mindre omfattning.

Varför bry sig så om vad andra säger?

<Glad för att hans partner inte gör detta.

Edit: vilken kass titel. Kvinnor som följer influencers, kanske vore bättre?

Va? Internet är proppfullt av män som följer andra män utan att tänka själva. Altrightrörelsen t.ex. Män verkar vara betydligt MER benägna att krypa långt ned i kaninhålet och bli extrema i deras sätt att tänka och på sikt agera.

Det behövs lite mer substans här än att ett gäng influencers håller med om 1 sak.

stridis
2019-01-29, 19:35
Va? Internet är proppfullt av män som följer andra män utan att tänka själva. Altrightrörelsen t.ex. Män verkar vara betydligt MER benägna att krypa långt ned i kaninhålet och bli extrema i deras sätt att tänka och på sikt agera.


Att män generellt är mer extrema i det mesta är en sak men brukar de vara följare på det sätt kvinnor är?

Vinter
2019-01-29, 19:46
Att män generellt är mer extrema i det mesta är en sak men brukar de vara följare på det sätt kvinnor är?

Ja jag ser inget större skillnad, speciellt om man kikar på fans av olika personer på YT och deras följares kommentarer. Fokus är dock på olika saker.

nisse1976
2019-01-29, 20:10
Det som stör är att istället för att inspireras av tex. Mosley när han pratar om Europas och den vite människans framtid så inspireras och influeras man av någon som har shoppat en väska för 7999:- och står i valet och kvalet mellan tre olika outfits inför stundande nattklubbsbesök.

Så det är mer faktumet att de har många följare på t.ex instagram som stör?

trädgårdsmöbel
2019-01-29, 21:32
Så det är mer faktumet att de har många följare på t.ex instagram som stör?

Nej. Att det får ett genomslag och människor faktiskt lyssnar när de uttalar sig i annat stör mig. Som tex. Henrik Schyffert. Han är kanske rolig eller var...men av någon anledning har hans åsikt ett stort värde när han uttalar sig i ideologiska och politiska frågor. Det stör mig. Som fan. Om ni några mestadels bloggerskor som annars visar väskköp, lösnaglar, sjunger opera och skit uttalar sig om något ämne som de tom. har mindre koll än vad jag har i, och det får genomslag...så är det ett stort jäkla underbetyg åt hela mänskligheten.

Vinter
2019-01-29, 22:15
Nej. Att det får ett genomslag och människor faktiskt lyssnar när de uttalar sig i annat stör mig. Som tex. Henrik Schyffert. Han är kanske rolig eller var...men av någon anledning har hans åsikt ett stort värde när han uttalar sig i ideologiska och politiska frågor. Det stör mig. Som fan. Om ni några mestadels bloggerskor som annars visar väskköp, lösnaglar, sjunger opera och skit uttalar sig om något ämne som de tom. har mindre koll än vad jag har i, och det får genomslag...så är det ett stort jäkla underbetyg åt hela mänskligheten.

Bevisligen om man kikar på valresultatet är det ingen större del av befolkningen som faktiskt lyssnar på Henrik Schyffert och tänker "Fan vad han är insatt" snarare tvärt om. Han är ett riksmongo när det gäller politik/ekonomi.

Snarare handlar det på nätet om konsensus och akta sig för drev.

Diomedea exulans
2019-01-29, 22:36
Som tex. Henrik Schyffert. Han är kanske rolig eller var...

Han har faktiskt aldrig varit speciellt rolig, men han har lyckats kringgå det genom genidraget att alltid spela "the straight man" i alla humorproduktioner han varit med i. Glenn Killing t ex var fullständigt normal, vilket var nödvändigt för att det skulle framgå hur sjuka i huvudet alla runtomkring honom var. Som programledare i Parlamentet ställde han bara frågor till deltagarna, som sedan fick komma med roliga svar. Och så vidare.

trädgårdsmöbel
2019-01-29, 22:56
Bevisligen om man kikar på valresultatet är det ingen större del av befolkningen som faktiskt lyssnar på Henrik Schyffert och tänker "Fan vad han är insatt" snarare tvärt om. Han är ett riksmongo när det gäller politik/ekonomi.

Snarare handlar det på nätet om konsensus och akta sig för drev.

Det räcker att en enda människa gör det så är skadan skedd.

Ladugårdsdörr
2019-01-29, 23:00
influencerna (vilket begrepp...)

Prata svenska för bövelen, en influensa, flera influensor.

svenbanan
2019-01-30, 00:23
Prata svenska för bövelen, en influensa, flera influensor.

:laugh:

Varför följer så många svenska kvinnor de olika influensorna på nätet?

LOL

nisse1976
2019-01-30, 06:44
Nej. Att det får ett genomslag och människor faktiskt lyssnar när de uttalar sig i annat stör mig. Som tex. Henrik Schyffert. Han är kanske rolig eller var...men av någon anledning har hans åsikt ett stort värde när han uttalar sig i ideologiska och politiska frågor. Det stör mig. Som fan. Om ni några mestadels bloggerskor som annars visar väskköp, lösnaglar, sjunger opera och skit uttalar sig om något ämne som de tom. har mindre koll än vad jag har i, och det får genomslag...så är det ett stort jäkla underbetyg åt hela mänskligheten.

OK då tänker vi nog olika angående vad som är en influencer och fenomenet.
Jag tänker på människor med många följare på sociala medier som får betalt för att göra reklam för olika produkter - och att det är deras huvudsyssla. Jag ser t.ex inte Zlatan som en influencer även om han influerar och ibland gör samma sak som de som jag skulle klassa som en influencer.

Att kända människor uttalar sig och folk lyssnar är någonting annat för mig.

Armed Dingo
2019-01-30, 08:48
Va? Internet är proppfullt av män som följer andra män utan att tänka själva. Altrightrörelsen t.ex. Män verkar vara betydligt MER benägna att krypa långt ned i kaninhålet och bli extrema i deras sätt att tänka och på sikt agera.

Det behövs lite mer substans här än att ett gäng influencers håller med om 1 sak.

Jag vet inte vad alt-right rörelsen är, men skillnaden jag ser är att de följer åsikter. Det kan jag förstå även om åsikterna är sjuka. Men att någon följer någon som knappt har åsikter utan enbart är en reklampelare, med ”intressant liv”. Det förstår jag inte.

Det hänger eventuellt ihop med kvinnoidealet hos en del kvinnor. Jag fattar inte vad som är lockande med det livet. Men detta visste jag redan om att jag inte förstår.
Det visade sig att det här med influencers är samma sak som mycket annat. Världen är full av sjuka ideal.

TheOne1994
2019-01-30, 09:18
jag är nog en influenser ändå :)...fast utan reklam,videos..och gumpbilder!

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-23/din-tid-ar-begransad---glom-inte-bort-dig-sjalv

xan
2019-01-30, 09:39
Att män generellt är mer extrema i det mesta är en sak men brukar de vara följare på det sätt kvinnor är?

Givetvis, det är så de blir extrema från första början på internet. Speciellt karismatiska "ledare" som inte ber om ursäkt för vad de tycker är män väldigt svaga för. Kvinnor brukar vara mer balanserade i vilka de väljer att följa och inte i min erfarenhet.

Ett annat exempel: kolla på Mackan87/The Golden One eller vad han nu heter från forumet. Han har en hel legion av idioter (uppenbarligen nästan enbart män) på Youtube som följer honom och upprepar allt han lägger ut som papegojor. Finns hundratals andra kanaler man kan hitta där man ser samma sak.

Diomedea exulans
2019-01-30, 09:42
Mackan58

trädgårdsmöbel
2019-01-30, 10:35
Mackan58

En väldigt bra influencer för unga svenska män! Varken du eller jag är väl demografin där, men för unga svenskar vill jag varmt rekommendera The Golden One.

Armed Dingo
2019-01-30, 10:58
Givetvis, det är så de blir extrema från första början på internet. Speciellt karismatiska "ledare" som inte ber om ursäkt för vad de tycker är män väldigt svaga för. Kvinnor brukar vara mer balanserade i vilka de väljer att följa och inte i min erfarenhet.

Ett annat exempel: kolla på Mackan87/The Golden One eller vad han nu heter från forumet. Han har en hel legion av idioter (uppenbarligen nästan enbart män) på Youtube som följer honom och upprepar allt han lägger ut som papegojor. Finns hundratals andra kanaler man kan hitta där man ser samma sak.

Fortfarande inte samma sak. Om du namedroppar The Golden One på stan kommer ingen veta vem det är. Om du nämner Blondinbella eller Kenza eller någon dylik, så vet i princip varenda kvinna under 30 vem det är.