handdator

Visa fullständig version : Frustrerad viktuppgång


Rastas3969
2019-01-26, 00:35
Jag blir snart tokig..

Gjorde en viktnedgång "deff) till sommaren och svor för mig själv att endast gå upp i vikt igen i väldigt låg takt. Sagt och gjort, la mig på 2600 kcal, är 189cm och vägde ca 88 vid tidpunkten, september. Svällde upp som en gris, mycket vätska förmodligen och körde på tills runt december och ökade kcal behovet lite grann då och då. Viktmässigt på gymmet gick det jävligt trögt, men jag ökade om dock i minsta grad.

Nu är det snart februari, vikten står på 93-94kv och ligger på 2800kcal. Midjemåttet ligger på 91 och jag känner/ser ut som en jävla gris. Det hade kanske varit motiverat om jag ökat 40kg i bänken, men nu har jag lyckats harva mig upp till samma vikter som före deffen och är nästan lika fet.

Jag är är inte så aktiv därav det "låga" energibehovet. Men hur fan lyckas folk öka så inihelvete och samtidigt nästa stå still i vikt? Bröstmåttet ligger väl på 110 och det väger ju långt ifrån upp den satans säcken där nere.

Diomedea exulans
2019-01-26, 00:49
Men hur fan lyckas folk öka så inihelvete och samtidigt nästa stå still i vikt? .

Doping och/eller gener. Välkommen till medelmåttornas värld, kompis.

baggard
2019-01-26, 01:57
Hur länge har du tränat och vad för vikter ligger du på? Kanske inte finns så extremt mycket kvar att hämta menar jag.

Sen kan ju kosten spela in också. 2700kcal är inte mycket. Lägger du massa kalorier på yoghurt med frukostflingor och godisbjörnar eller äter du faktiskt bra spannmål och bra proteiner och mycket grönt?

sumialic
2019-01-26, 02:03
Sjukt hur du kan gå upp i vikt på det där. Jag väger 84 kg, jobbar hemifrån vid datorn (går aldrig ut) och står still i vikt på 3450 kalorier.

kimone
2019-01-26, 07:04
Sjukt hur du kan gå upp i vikt på det där. Jag väger 84 kg, jobbar hemifrån vid datorn (går aldrig ut) och står still i vikt på 3450 kalorier.

Sjukt och sjukt, det är väl belagt att det finns stora skillnader mellan personers NEAT. Jag väger 75kg, är student, tränar 6 dagar i veckan och promenerar minst 12km per dag. Står ökar i vikt på runt 2500kcal

vicarious
2019-01-26, 09:50
Gjorde en viktnedgång "deff) till sommaren och svor för mig själv att endast gå upp i vikt igen i väldigt låg takt. Sagt och gjort, la mig på 2600 kcal, är 189cm och vägde ca 88 vid tidpunkten, september. Svällde upp som en gris, mycket vätska förmodligen och körde på tills runt december och ökade kcal behovet lite grann då och då. Viktmässigt på gymmet gick det jävligt trögt, men jag ökade om dock i minsta grad.


Det finns inga direkt vinster med att ligga på ett kaloriöverskott som tidigare överviktig. Har man just gått ned i vikt och börjar äta mer igen (överskott) så är det framförallt fett man lägger på sig igen. Kroppen vill tillbaks. Din energiförbrukning har dessutom troligtvis sjunkit lite under viktnedgången.

Den säkraste strategin efter en viktnedgång (om man inte vill bli fet igen) tycker jag är att ligga ett tag på kaloribalans och känna efter, sen ökar man väldigt långsamt kalorierna. Förhoppningsvis kommer detta leda till att man kan träna hårdare, prestera bättre och öka sin spontana aktivitet, vilket i sin tur innebär en högre energiförbrukning.


hur fan lyckas folk öka så inihelvete och samtidigt nästa stå still i vikt?

Bra gener eller dopade. Oftast hör man mest om dom som sticker ut. De som inte ökar eller är i samma sits som dig är det inte lika ofta man ser eller hör. För varje person som gör sjuka ökningar kanske det finns 30 personer som inte gör det. Bra gener vs medelmåtta.

Sen tar det tid att bygga muskler. Mycket längre tid än att tappa/lägga på sig fett. Ett strategiskt program med fokus på viktmässig progression på gymmet är också viktigt om man vill bli starkare.

xan
2019-01-26, 10:31
Är du säker på att du ätit 2600 kcal/dag i snitt under hela denna period? Låter som att du har ytterst låg förbränning. Jag väger 65 KG och äter så mycket utan att lägga på mig ett gram fett. Men som sagt, gener är en stor del av det. Det är därför många i dagens samhälle är överviktiga trots att de inte äter några extrema mängder.

Sedan ska man komma ihåg att många som överäter och lägger upp bilder på enorma portioner på Instagram inte är konsekventa med det. De trycker i sig i intervaller och går sedan en halv dag utan att äta något överhuvudtaget.

Rastas3969
2019-01-26, 11:42
Är färsk på gymmet och tar 110k bänk, 130 böj och 160 mark. 1.5år träning.

Kör myfitnesspal och tar med allt, räknar med en viss felmarginal, på cirka 100kcal varje dag.

Låg på balans i en månad innan jag la mig på ett minimalt överskott.

Ca 300g kolhydrater, 210g protein, 80-100g fet. Dessa varierar mellan dagarna men alltid minst 170g protein.

Bossebäver
2019-01-26, 13:15
Är färsk på gymmet och tar 110k bänk, 130 böj och 160 mark. 1.5år träning.

Kör myfitnesspal och tar med allt, räknar med en viss felmarginal, på cirka 100kcal varje dag.

Låg på balans i en månad innan jag la mig på ett minimalt överskott.

Ca 300g kolhydrater, 210g protein, 80-100g fet. Dessa varierar mellan dagarna men alltid minst 170g protein.

Tar du 110 i bänk på 90 kg så kommer ju inte ökningarna att komma i nybörjartakt direkt.

Rastas3969
2019-01-26, 13:52
Tar du 110 i bänk på 90 kg så kommer ju inte ökningarna att komma i nybörjartakt direkt.

Nja, men det är väl ändå nybörjarvikter. Får kanske bara vänja mig vid att vara något plufsig i några år tills massan kommit?

Diomedea exulans
2019-01-26, 14:58
Nja, men det är väl ändå nybörjarvikter. Får kanske bara vänja mig vid att vara något plufsig i några år tills massan kommit?

Du verkar ha gjort lite framsteg ändå. Jag citerar ditt första inlägg:

nu har jag lyckats harva mig upp till samma vikter som före deffen och är nästan lika fet.

Du skriver att du bara är nästan lika fet. Om du menar det bokstavligt så innebär det ju att du har mindre kroppsfett nu än du hade förra gången du var lika stark = framsteg.

Kör du en likadan omgång till, med deff följt av bulk, kommer du förmodligen göra ännu lite mer framsteg. Repetera detta i 10 år så kommer du nog se skillnad.

Jag tycker inte att du ska "vänja dig vid att vara plufsig i några år", man märker ju på dig att du redan nu mår dåligt över din nuvarande "plufsighet". Jag tycker du ska dra en deff igen - det är du värd, du har ju bulkat i ett helt halvår, plus att sommaren börjar närma sig. Sen tycker jag du ska bulka igen, men ännu långsammare den här gången - säg, ett halvt kg viktuppgång i månaden istället för som nu, ett kg. Du kan förresten försöka deffa långsammare än förut också, så tappar du kanske mindre styrka.

Rastas3969
2019-01-26, 15:37
Du verkar ha gjort lite framsteg ändå. Jag citerar ditt första inlägg:



Du skriver att du bara är nästan lika fet. Om du menar det bokstavligt så innebär det ju att du har mindre kroppsfett nu än du hade förra gången du var lika stark = framsteg.

Kör du en likadan omgång till, med deff följt av bulk, kommer du förmodligen göra ännu lite mer framsteg. Repetera detta i 10 år så kommer du nog se skillnad.

Jag tycker inte att du ska "vänja dig vid att vara plufsig i några år", man märker ju på dig att du redan nu mår dåligt över din nuvarande "plufsighet". Jag tycker du ska dra en deff igen - det är du värd, du har ju bulkat i ett helt halvår, plus att sommaren börjar närma sig. Sen tycker jag du ska bulka igen, men ännu långsammare den här gången - säg, ett halvt kg viktuppgång i månaden istället för som nu, ett kg. Du kan förresten försöka deffa långsammare än förut också, så tappar du kanske mindre styrka.

Men är det så här man ska hålla på? Deffade trots allt i 4.5 månad sist och tappade 10kg. Ska jag börja en deff nu kommer jag tappa åtminstone 10kg i bänken, för att inte tala om böjen, fram till sommaren. Då kommer jag ha tränat i 2 år och lyfta knappa 100kg i bänken. Satt till relation till att det tog 7 månader att först komma upp i 110kg i bänken känns det bara som ett jäkla slöseri och ingen framgång överhuvudtaget?

men kanske bara är hård mot mig själv och ser för mycket på Larry Wheels ;)

vicarious
2019-01-26, 15:43
Sluta deffa och bulka då. Träna på ungefärlig kaloribalans. Man behöver inte bli fet för att bygga muskler.

Rastas3969
2019-01-26, 15:45
Sluta deffa och bulka då. Träna på ungefärlig kaloribalans. Man behöver inte bli fet för att bygga muskler.

Ja, det har jag prövat och ökar ingenting på gymmet då. Därför jag ökat intaget eftersom

Började deffen på 2200kcal om dagen och slutade på 1900kcal. Efter deffen la jag mig på runt 2200kcal och ökade gradvis intaget för att se hur mycket som krävdes för att öka i styrka igen

Får förtydliga mitt första inlägg, "svällde" inte upp direkt som jag först skrev, utan det var mellan perioden september-december.

Diomedea exulans
2019-01-26, 15:59
Men är det så här man ska hålla på?

Tyvärr är det nog den tråkiga sanningen. Du kan såklart deffa och bulka i mycket kortare cykler, om plufsigheten stör dig. Eller längre cykler, om du vill öka vikterna ordentligt innan du deffar.

Ett alternativ är att deffa ner dig och sen hålla dig där. Lyfter du 130-110-160 på 189 cm med lågt kroppsfett så är du troligtvis snygg naken. Det skulle nog inte vara alltför dåligt att se ut så resten av livet.

Det är även möjligt att du har lite utveckling att hämta genom att tweaka ditt träningsupplägg. Experimentera med olika sorters frekvens, intensitet, volym, set, reps osv så kanske du hittar nåt som passar dig och kan klämma ut lite mer ökningar.

sumialic
2019-01-26, 19:52
Att få mer muskler innebär inte att man behöver bli starkare.

Nu vet jag däremot inte om ditt huvudsakliga mål faktiskt är att bli starkare.

King Grub
2019-01-26, 20:02
Räkna med att du kanske kan lägga på dig något enstaka muskler per år i början, allt mindre ju längre du tränar, om du inte har bra gener.

nomennescio
2019-01-27, 07:57
Men är det så här man ska hålla på? Deffade trots allt i 4.5 månad sist och tappade 10kg. Ska jag börja en deff nu kommer jag tappa åtminstone 10kg i bänken, för att inte tala om böjen, fram till sommaren. Då kommer jag ha tränat i 2 år och lyfta knappa 100kg i bänken. Satt till relation till att det tog 7 månader att först komma upp i 110kg i bänken känns det bara som ett jäkla slöseri och ingen framgång överhuvudtaget?

men kanske bara är hård mot mig själv och ser för mycket på Larry Wheels ;)

Hur ser livet runtomkring ut? Sover du bra? Mycket stress?
Sånt kan också spela in.

xan
2019-01-27, 11:06
Att få mer muskler innebär inte att man behöver bli starkare.

Nu vet jag däremot inte om ditt huvudsakliga mål faktiskt är att bli starkare.

Hur får man mer muskler utan att bli starkare? Eller åtminstone förbättrar din prestation på gymmet på något sätt.

Det vore ju epic fail av fysiologin. :D

sumialic
2019-01-27, 12:41
Hur får man mer muskler utan att bli starkare? Eller åtminstone förbättrar din prestation på gymmet på något sätt.

Det vore ju epic fail av fysiologin. :D

Någon annan kan säkert ge dig detaljerna, men är 99% säker på att styrka och hypertrofi inte alltid går hand i hand. Har själv ökat utan att öka i vikter, kanske rentav minskat i vikter. Sett en del riktigt stora med som endast tränar på relativt låga vikter. Mitt bästa svar är väl att muskeln inte vet hur mycket vikt denna lyfter utan bara hur tungt det uppfattas som. Men jag har som sagt inte kunskapen att ge dig ett bra svar.

RassK
2019-01-27, 15:03
Hur får man mer muskler utan att bli starkare? Eller åtminstone förbättrar din prestation på gymmet på något sätt.

Det vore ju epic fail av fysiologin. :D

Någon annan kan säkert ge dig detaljerna, men är 99% säker på att styrka och hypertrofi inte alltid går hand i hand. Har själv ökat utan att öka i vikter, kanske rentav minskat i vikter. Sett en del riktigt stora med som endast tränar på relativt låga vikter. Mitt bästa svar är väl att muskeln inte vet hur mycket vikt denna lyfter utan bara hur tungt det uppfattas som. Men jag har som sagt inte kunskapen att ge dig ett bra svar.

Så länge volymen ökar så får du en hypertrofisk respons. Detta är nästan oberoende av intensiteten och styrkeökningar. Volym bygger volym.

MaxTheMarketer
2019-01-27, 19:13
Så länge volymen ökar så får du en hypertrofisk respons. Detta är nästan oberoende av intensiteten och styrkeökningar. Volym bygger volym.

W00t?! Äré sant?! Alltså, setvolym ÄR viktigare än intensitet och viktökningar om man vill bygga volymstorlek i musklerna än snarare enbart styrka? Wtf.

Då är det alltså bättre för mig (som oxå e i deff+bygga-stadiet) att kötta 10 sets per muskelgrupp vid varje träningstillfälle än att kötta färre sets men tyngre vikter om det är hypertrofisk respons jag är ute efter främst?

nomennescio
2019-01-27, 19:26
W00t?! Äré sant?! Alltså, setvolym ÄR viktigare än intensitet och viktökningar om man vill bygga volymstorlek i musklerna än snarare enbart styrka? Wtf.

Då är det alltså bättre för mig (som oxå e i deff+bygga-stadiet) att kötta 10 sets per muskelgrupp vid varje träningstillfälle än att kötta färre sets men tyngre vikter om det är hypertrofisk respons jag är ute efter främst?

Nej, du behöver gå 4-1 reps från fail.

a.) Between 60%1RM and 80%1RM on average

b.) Between 8 reps per set and 20 reps per set on average

c.) Between 4 reps and 1 rep away from concentric muscular failure

Från: https://renaissanceperiodization.com/training-volume-landmarks-muscle-growth/
Se också: https://renaissanceperiodization.com/hypertrophy-training-guide-central-hub/

RassK
2019-01-27, 20:49
W00t?! Äré sant?! Alltså, setvolym ÄR viktigare än intensitet och viktökningar om man vill bygga volymstorlek i musklerna än snarare enbart styrka? Wtf.
Då är det alltså bättre för mig (som oxå e i deff+bygga-stadiet) att kötta 10 sets per muskelgrupp vid varje träningstillfälle än att kötta färre sets men tyngre vikter om det är hypertrofisk respons jag är ute efter främst?

Herregud..

Nej, du behöver gå 4-1 reps från fail.
Från: https://renaissanceperiodization.com/training-volume-landmarks-muscle-growth/
Se också: https://renaissanceperiodization.com/hypertrophy-training-guide-central-hub/

Tack.

Rastas3969
2019-01-27, 21:21
Det är kanske här problemet ligger då. Jag tränar för styrka, men egentligen har jag massa som huvudmål. Men, styrka ligger inte långt efter.

Jag började min "karriär"*flex* med stronglift och bytte sedan till madcow. Har fortsatt på madcow ett tag och modifierat det något. Men, det är kanske inte nog volym för att att bygga massa?

nomennescio
2019-01-28, 17:51
Det är kanske här problemet ligger då. Jag tränar för styrka, men egentligen har jag massa som huvudmål. Men, styrka ligger inte långt efter.

Jag började min "karriär"*flex* med stronglift och bytte sedan till madcow. Har fortsatt på madcow ett tag och modifierat det något. Men, det är kanske inte nog volym för att att bygga massa?

Körde själv: Starting Strength - madcow - hypertrofi-fokus.
Har tränat två år nu, så det var ca 1.5 år sen jag körde madcow.

Men från vad jag kommer ihåg så växta jag inte mycket av det. Kollade på det nu och det är ju mycket (bara?) 5x5.

Det jag växte mest av var ett program från Renaissance Periodization. Kan rekommendera deras Male Physique Templates (ta gärna full body). Annars kolla på länkarna som jag skickade ovan, där ser du hur många set o reps som är rimligt, så kan du välja något annat program som uppyfller det.

Rastas3969
2019-01-29, 17:03
Körde själv: Starting Strength - madcow - hypertrofi-fokus.
Har tränat två år nu, så det var ca 1.5 år sen jag körde madcow.

Men från vad jag kommer ihåg så växta jag inte mycket av det. Kollade på det nu och det är ju mycket (bara?) 5x5.

Det jag växte mest av var ett program från Renaissance Periodization. Kan rekommendera deras Male Physique Templates (ta gärna full body). Annars kolla på länkarna som jag skickade ovan, där ser du hur många set o reps som är rimligt, så kan du välja något annat program som uppyfller det.

Tackar för tipsen!