handdator

Visa fullständig version : Skiter ni i något nu, för att ni tror det kommer lösa sig i framtiden?


Bärsärk
2019-01-25, 21:27
Luddig fråga så håll i er:

Cancer är ju uppe på tapeten ganska mycket just nu i vår tid som något att man ska se upp för (och med all rätt) dvs ät inte det här eller gör inte det här för då kan du få cancer.

Samtidigt så fnyser ju vi åt många sjukdomar idag som man förr i tiden dog av, typ en enkel förkylning. Så även om det verkar helt omöjligt just nu så kanske cancer är något vi kommer kunna bota med en tuggtablett om 50 år.

Jag vet att man på 70-talet trodde vi skulle ha flygande bilar och så vidare vid det här laget, men jag tror det är ganska säkert att säga att det kommer hända mer de närmsta 40 åren än vad det någonsin har hänt på 40 år tidigare i historien.

Så har ni några saker som ni inte bryr er om som kanske är dåligt/farligt just nu, som ni tror benhårt på kommer bagatelliseras och lösas inom en snar framtid?

Rahf
2019-01-25, 21:29
Skallighet.

Diomedea exulans
2019-01-25, 21:31
Jag förstår frågan precis. Men mitt svar är nej, jag är tillräckligt orolig för att de inte ska kunna lösa mina potentiella problem för att jag ska kunna skita i dem.

Däremot skiter jag i en del grejer för att jag inte pallar bry mig, typ att jag sitter stilla för mycket.

blåvitt
2019-01-25, 21:36
Lever mitt liv som om jag inte hade reumatism, och kommer nog få betala för det när jag är 50+

Men orsaken till det är att jag hellre har ett actionfyllt liv i 30 år till istället för att ha ett lugnt och tråkigt liv som inte sliter på mina leder och då kunna sitta och måla miniatyrer med precision något årtionde extra.

Sen vore det ju gött om reumatism blir möjligt att bota när jag är 40. Megawin liksom.

Bärsärk
2019-01-25, 21:37
Jag förstår frågan precis. Men mitt svar är nej, jag är tillräckligt orolig för att de inte ska kunna lösa mina potentiella problem för att jag ska kunna skita i dem.

Däremot skiter jag i en del grejer för att jag inte pallar bry mig, typ att jag sitter stilla för mycket.

Vad bra, jag var orolig för att de va lite luddigt.

Jag pensionssparar en hel del just nu, men det är ju just det som har fått mig att börja fundera över om det ens är värt det. Vad vet jag om hur pensionssystemet kommer se ut om 30 år? Vi kanske har en medborgarlön då? Eller också är kanske livslängden kommer kunna ökas så pass tills dess så när jag blir 65 så är nya pensionsåldern 100.

Diomedea exulans
2019-01-25, 21:44
Jag pensionssparar en hel del just nu, men det är ju just det som har fått mig att börja fundera över om det ens är värt det. Vad vet jag om hur pensionssystemet kommer se ut om 30 år? Vi kanske har en medborgarlön då? Eller också är kanske livslängden kommer kunna ökas så pass tills dess så när jag blir 65 så är nya pensionsåldern 100.

Som jag ser det så kommer du ändå ha tillgång till de sparade pengarna sen, så det kommer som sämst bli en extra bonus. (Eller, som sämst händer väl något som gör dem värdelösa, men vi får väl hoppas att det inte händer.)

delta_mats
2019-01-25, 22:18
Jao, skiter i badkaret nu och det löser sig nog framöver.

Blomkål
2019-01-25, 22:35
Kola borde jag ha lagt av med innan jag ens började hålla på med det i slutet av tonåren. Då tänkte jag att det inte var så allvarligt eftersom det bara var någon gång i månaden. Liksom, vem fan i Sverige gör det kontinuerligt? Sen övergick det i ett regelrätt missbruk, hoppade av skiten cold turkey och har nu jobbat mig tillbaka till mer eller mindre missbruk efter ett par år sporadiskt bruk.

Dum som en sten men jag tänker att det ordnar sig. Folk har sina laster.

Diomedea exulans
2019-01-25, 23:45
Jao, skiter i badkaret nu och det löser sig nog framöver.

Det jämnar ut sig i längden, sa bagaren när han sket i smeten.

xan
2019-01-26, 08:44
Skallighet.

Finns väl inget att göra åt det?

Aryt
2019-01-26, 08:50
Kola borde jag ha lagt av med innan jag ens började hålla på med det i slutet av tonåren. Då tänkte jag att det inte var så allvarligt eftersom det bara var någon gång i månaden. Liksom, vem fan i Sverige gör det kontinuerligt? Sen övergick det i ett regelrätt missbruk, hoppade av skiten cold turkey och har nu jobbat mig tillbaka till mer eller mindre missbruk efter ett par år sporadiskt bruk.

Dum som en sten men jag tänker att det ordnar sig. Folk har sina laster.

Om du menar kola som i kokain så har du ju något du kan kapa för att vara mindre ghetto.

Bärsärk
2019-01-26, 10:00
Finns väl inget att göra åt det?

Inte just nu nej kanske, men vad vet man om 20-30 år?

Sheikah
2019-01-26, 10:03
Migrationspolitik och kulturfrågor hade jag mycket ångest för innan men tror att det till slut kommer bli så pass laddad fråga att det kommer bli en akut förändring. Hur vet jag inte.

xan
2019-01-26, 10:22
Inte just nu nej kanske, men vad vet man om 20-30 år?

Så som jag tolkar frågan så handlar det om saker man kan göra något åt, men man skiter i det och hoppas på att det löser sig.

För mig är det nog miljöfrågan. Jag fortsätter att äta animaliska produkter och köpa varor jag egentligen inte behöver i hopp om att vårt fina jordklot klarar sig. Som Sheikah skriver så kommer jag inte bli förvånad om det sker en drastisk, chockerande förändring inom min livstid. Extremt hårda politiska restriktioner på vad man får konsumera och köpa kanske.

Bärsärk
2019-01-26, 10:36
Så som jag tolkar frågan så handlar det om saker man kan göra något åt, men man skiter i det och hoppas på att det löser sig.

För mig är det nog miljöfrågan. Jag fortsätter att äta animaliska produkter och köpa varor jag egentligen inte behöver i hopp om att vårt fina jordklot klarar sig. Som Sheikah skriver så kommer jag inte bli förvånad om det sker en drastisk, chockerande förändring inom min livstid. Extremt hårda politiska restriktioner på vad man får konsumera och köpa kanske.

Ja det var så jag tänkte också men det kanske blir en bättre tråd om man bräddar det lite.

Rikard Jansson
2019-01-26, 11:08
Typ allt hehe

Sheikah
2019-01-26, 11:10
Så som jag tolkar frågan så handlar det om saker man kan göra något åt, men man skiter i det och hoppas på att det löser sig.

För mig är det nog miljöfrågan. Jag fortsätter att äta animaliska produkter och köpa varor jag egentligen inte behöver i hopp om att vårt fina jordklot klarar sig. Som Sheikah skriver så kommer jag inte bli förvånad om det sker en drastisk, chockerande förändring inom min livstid. Extremt hårda politiska restriktioner på vad man får konsumera och köpa kanske.

Miljöfrågan tror jag alla skiter i egentligen. Jag försöker äta så mycket vegetariskt som möjligt men är inte alls tveksam i förhållande till att flyga någonstans med familjen. De flesta veganer och i övrigt miljömedvetna som jag känner väljer inte heller bort flyg av anledningen att det är en för stor uppoffring och inte har blivit "coolt" att skryta med att man inte flyger, i jämförelse med att häva ut sig att man är vegan.


Blir inte förvånad om ransonering kommer bli aktuellt i framtiden. En EU-överenskommelse eller på nationell nivå kring hur många gram kött man får äta i veckan och hur mycket man får flyga per år. Men då ska det nog ha skett en världsomvälvande katastrof i stil med att vattennivån sjunkit till ohanterbar höjd.

trädgårdsmöbel
2019-01-26, 13:51
Lever mitt liv som om jag inte hade reumatism, och kommer nog få betala för det när jag är 50+

Men orsaken till det är att jag hellre har ett actionfyllt liv i 30 år till istället för att ha ett lugnt och tråkigt liv som inte sliter på mina leder och då kunna sitta och måla miniatyrer med precision något årtionde extra.

Sen vore det ju gött om reumatism blir möjligt att bota när jag är 40. Megawin liksom.

Troligt scenario är att du kommer få ledvärk av att vara aktiv, men den kommer kännas ännu värre om du är inaktiv. Vilket gör att du hamnar i ett slags ekorrhjul där du får ont av att träna men måste fortsätta träna.

Du kanske inte kommer palla klättra med åldern utan du får förpassa dig till gymmet istället, och så blir du med tiden en överårig överspänd gym-douche :D (men det finns värre öden)

Akerhage
2019-01-26, 13:56
Pensionen - 34 år gammal, har inte börjat pensionsspara en krona än.
Läste igenom frågan lite tydligare efter svaret, så mitt svar kanske inte var riktigt det du frågade efter :)

Bärsärk
2019-01-26, 14:32
Pensionen - 34 år gammal, har inte börjat pensionsspara en krona än.
Läste igenom frågan lite tydligare efter svaret, så mitt svar kanske inte var riktigt det du frågade efter :)

Jo absolut, det var pensionen som fick mig att just börja fundera över det här.

Vad konstigt det är ändå att spara saker till 30 år framåt i tiden utan att ha någon aning om hur det ser ut om 30 år och det vore ju en sak att göra det om man inte trodde framtiden skulle förändras någonting men just nu känns det som att de kommer hända rätt mycket på 30 år.

Diomedea exulans
2019-01-26, 14:41
Känns som att de flesta missförstod trådstartarens fråga. :P

Troligt scenario är att du kommer få ledvärk av att vara aktiv, men den kommer kännas ännu värre om du är inaktiv. Vilket gör att du hamnar i ett slags ekorrhjul där du får ont av att träna men måste fortsätta träna.

Där är jag, typ. ;) Men jag tror jag skulle kunna komma undan ekorrhjulet om jag började träna "fjolligt" och bara körde igenom kroppen lätt med maskiner några gånger i veckan.

Lafayette
2019-01-26, 14:43
Typ allt hehe

Tror du allt kommer lösa sig framöver?

Jag ser inte ljust på saker, tror det mesta kommer bli till det värre.

Bärsärk
2019-01-26, 15:49
Tror du allt kommer lösa sig framöver?

Jag ser inte ljust på saker, tror det mesta kommer bli till det värre.

Att det blir värre är ju ett sätt att se på det som en lösning också.

Dvs, varför ska du bry dig om att du kanske får cancer när du är 60 när du inte ens kommer bli 50 för att jorden kommer gå under när du är 40.

xan
2019-01-26, 16:42
Jo absolut, det var pensionen som fick mig att just börja fundera över det här.

Vad konstigt det är ändå att spara saker till 30 år framåt i tiden utan att ha någon aning om hur det ser ut om 30 år och det vore ju en sak att göra det om man inte trodde framtiden skulle förändras någonting men just nu känns det som att de kommer hända rätt mycket på 30 år.

Vad kommer hända på 30 år som gör att alla får bra pension?

Rikard Jansson
2019-01-26, 16:55
Tror du allt kommer lösa sig framöver?

Jag ser inte ljust på saker, tror det mesta kommer bli till det värre.

Man får ju lösa det när man måste isåfall. Typ som om man har en inlämning om tre veckor och skiter i det så får man ju se till att lösa det dagen innan i värsta fall, eller inte alls :D Svårt att svara på, beror ju på vad det gäller förstås :)

Bärsärk
2019-01-26, 17:07
Vad kommer hända på 30 år som gör att alla får bra pension?

Medborgarlön tänker jag rent spontant.

xan
2019-01-26, 17:09
Medborgarlön tänker jag rent spontant.

Och pengarna ska komma från?

Diomedea exulans
2019-01-26, 17:16
Och pengarna ska komma från?

https://i.imgur.com/0PCt01u.png

Bärsärk
2019-01-26, 17:20
Och pengarna ska komma från?

kl39KHS07Xc

HQqN_d0tzYg

Pokkes
2019-01-26, 17:34
Har inget jag gör som jag tror kommer lösa sig med ett enkelt knäpp med fingrarna i framtiden, men gör ändå saker jag inte bryr mig om konsekvenserna för i nuläget.

Såsom rökning och alkohol, jag vet att det kortar ner livet avsevärt men kan ändå inte se någon mening att avstå.

Man lever bara en gång, 70 år eller 95 det känns irrelevant

TotteShaped4Life
2019-01-26, 18:17
Vräker i mig ganska stora mängder stekt fläsk varje tisdag för tillfället... E250 = CANCER...

Diomedea exulans
2019-01-26, 18:21
Vräker i mig ganska stora mängder stekt fläsk varje tisdag för tillfället... E250 = CANCER...

Av nyfikenhet, varför just på tisdagar?

TranceII
2019-01-26, 18:24
Av nyfikenhet, varför just på tisdagar?

Antar att det är för att lunchrestauranger brukar servera det då av tradition. På samma sätt som de ofta serverar ärtsoppa på torsdagar.

TotteShaped4Life
2019-01-26, 18:32
Av nyfikenhet, varför just på tisdagar?
Den svenska bondetraditionen.
En traditionell veckomatsedel ur det här perspektivet se ut något i stil med det här:

Måndag - pytt i panna eller köttfärssås, kanske någon typ av korvrätt
Tisdag - stekt fläsk med antingen bruna bönor eller potatis med löksås, raggmunk, alt. fläskpannkaka
Onsdag - fisk i olika former (i vissa delar lax i andra sill)
Torsdag - soppa, preferabelt ärtsoppa. Pannkakor som "efterrätt"
Fredag - kyckling eller bättre köttbit
Lördag - se ovan, lite lyxigare
Söndag - stek i olika former

På högskolan i Borås är det dessutom buffé så jag kan vältra mig i fläsket...

Diomedea exulans
2019-01-26, 18:34
Intressant, jag kände bara till torsdagarna.

delta_mats
2019-01-26, 20:25
Intressant, jag kände bara till torsdagarna.

Kände du bara till fjärtsoppan?

Diomedea exulans
2019-01-26, 20:30
Kände du bara till fjärtsoppan?

Jag och min omgivning kände till den mycket väl.

mattilainen
2019-01-26, 22:03
Den svenska bondetraditionen.
En traditionell veckomatsedel ur det här perspektivet se ut något i stil med det här:

Måndag - pytt i panna eller köttfärssås, kanske någon typ av korvrätt
Tisdag - stekt fläsk med antingen bruna bönor eller potatis med löksås, raggmunk, alt. fläskpannkaka
Onsdag - fisk i olika former (i vissa delar lax i andra sill)
Torsdag - soppa, preferabelt ärtsoppa. Pannkakor som "efterrätt"
Fredag - kyckling eller bättre köttbit
Lördag - se ovan, lite lyxigare
Söndag - stek i olika former

På högskolan i Borås är det dessutom buffé så jag kan vältra mig i fläsket...
haha ja exakt så! Gick min vidareutbildning på Borås högskola och på något vis var vi där varje tisdags, man tröttnade då faktiskt på maten men gick ändå dit för det är riktigt bra mat, billigt och de kör f*cking buffe!

svenbanan
2019-01-26, 22:28
Går det att tröttna på stekt fläsk?

Folk tjatar om att bacon skulle vara så jävla underbart, men stekt sidfläsk är så mycket godare än bacon.

TranceII
2019-01-27, 19:27
Kola borde jag ha lagt av med innan jag ens började hålla på med det i slutet av tonåren. Då tänkte jag att det inte var så allvarligt eftersom det bara var någon gång i månaden. Liksom, vem fan i Sverige gör det kontinuerligt? Sen övergick det i ett regelrätt missbruk, hoppade av skiten cold turkey och har nu jobbat mig tillbaka till mer eller mindre missbruk efter ett par år sporadiskt bruk.

Dum som en sten men jag tänker att det ordnar sig. Folk har sina laster.

Påverkar missbruket resten av ditt liv eller går det bra än så länge?

Blomkål
2019-02-01, 19:33
Påverkar missbruket resten av ditt liv eller går det bra än så länge?

Det är nog där skon klämmer. Det skadar mig inte särskilt mycket mer än att paja vissa relationer. Och fysiskt förstås. Relationerna jag har bränt pga missbruk är obetydliga i sammanhanget och fysiskt känner jag mig i för bra form för att ta det på allvar. Det blir lätt att lura sig själv.